Formuła 1 » Zespoły F1 » Caterham

Zespół Formuły 1 z lat 2010-2014 założony przez Tony'ego Fernandesa. Miał siedzibę w Wielkiej Brytanii, ale ścigał się na malezyjskiej licencji. Jego bolidy napędzane silnikami Renault wszystkie jeździły na końcu stawki. Przez cały okres swojego istnienia team nie zdobył ani jednego punktu.
Historia
Powstały na sezon 2010 team początkowo przyjął nazwę Lotus Racing, a więc legendarnej ekipy utworzonej kilka dekad temu. Fabrykę stajni ulokowano w brytyjskim Norfolk, zaś konstruowaniem jej bolidów, napędzanych pierwotnie silnikami Coswortha, zajął się Mike Gascoyne. Rolę kierowców powierzono Heikkiemu Kovalainenowi oraz doświadczonemu Jarno Trullemu.
Sezon 2010 był dla ekipy dosyć udany. Mimo że nie zdobyła ani jednego punktu, zdecydowanie górowała nad dwoma innymi, nowymi zespołami - Virginem i HRT. Rozwój bolidu malezyjskiego teamu porzucono już w połowie mistrzostw, by skupić się na jego następcy. W klasyfikacji konstruktorów stajnia zajęła 10. miejsce.
Do 2011 roku zespół przystąpił z niezmienionym składem kierowców wyścigowych. Nowa zielono-żółta wyścigówka, napędzana silnikiem Renault i dysponująca skrzynią biegów oraz hydrauliką Red Bulla, okazała się bardziej konkurencyjna od swojej poprzedniczki, dzięki czemu Kovalainen parę razy przebił się do drugiej części kwalifikacji. Mimo coraz częstszego podgryzania ekip środka stawki, malezyjski team nie zdołał wywalczyć swojego pierwszego punktu. Podczas GP Niemiec Kovalainenowi partnerował Karun Chandhok, który jednorazowo zastąpił Jarno Trullego. Narastający spór o prawo do używania nazwy Lotus sprawił, że Tony Fernandes ostatecznie postanowił zmienić nazwę swojego zespołu na Caterham. Sezon 2011 dokończono jednak pod szyldem Team Lotus.
Rok 2012 był dla zespołu rokiem sporych zmian. Poza przejściem na nazwę Caterham, stajnia przeniosła się do byłej fabryki Super Aguri w brytyjskim Leafield oraz dokonała restrukturyzacji kadrowej. Stery szefa teamu od właściciela Tony'ego Fernandesa przejął Cyril Abiteboul, odpowiedzialność za prace nad budową i rozwojem bolidów po Mike'u Gascoyne wziął Mark Smith. Modyfikacji uległ też skład kierowców - Jarno Trullego zastąpiono mającym wsparcie finansowe sponsorów Witalijem Pietrowem.
Jednak wzmocnienia te nie wyprowadziły Caterhama z końca stawki. Tak jak w poprzednich latach, angielsko-malezyjski team z zerowym dorobkiem punktowym zajął 10. pozycję klasyfikacji konstruktorów, odbierając ją Marussii podczas rozegranego w zmiennych warunkach finałowego GP Brazylii. Metę toru Interlagos wreszcie wzmocnionym KERS zielono-żółtym bolidem Pietrow przeciął jako jedenasty. Drugi kierowca zespołu Heikki Kovalainen 2 razy wszedł do drugiego segmentu kwalifikacji.
Na sezon 2013 ekipa skompletowała zupełnie nowy skład kierowców, zatrudniając Charlesa Pika z Marussi i debiutanta Giedo van der Garde. Niestety wystawiła jeszcze mniej konkurencyjny bolid - właściwie zeszłoroczny po lekkiej modyfikacji.
Początkowo zawodnicy Caterhama jeździli na samym końcu stawki, ustępując nawet kierowcom Marussi. W ciągu kilku wyścigów model CT04 został przyśpieszony i często już wygrywał z samochodem bezpośredniego rywala, ale ani bezbarwny Pic, ani często rozbijający się van der Garde nie potrafili choćby powtórzyć 13. pozycji Julesa Bianchiego na mecie GP Malezji, wobec czego Caterham pierwszy raz zajął ostatnie miejsce w klasyfikacji konstruktorów.
Sezon 2014 miał być przełomowym dla zespołu wobec rewolucji technicznej w F1, jednak ekipa absolutnie jej nie wykorzystała, ponownie przygotowując najgorszy samochód, któremu Renault dodatkowo dostarczyło słaby i awaryjny nowy silnik V6 turbo.
Kolejny zupełnie nowy skład kierowców teamu - Kamui Kobayashi i debiutant Marcus Ericsson, jak poprzedni reprezentaci stajni nie byli w stanie zdobyć żadnych punktów.
Właściciel zespołu Tony Fernandes rozgoryczony takim stanem rzeczy - tym bardziej, że udało się zapunktować drugiemu "outsiderowi" Marussi - porzucił go na półmetku sezonu.
Ekipa została uratowana przez nowych inwestorów, ale upadła trzy wyścigi przed końcem kampanii.
Zarządzana przez syndyka, jeszcze wróciła na ostatnie zawody o GP Abu Zabi dzięki publicznej zbiórce pieniędzy, jednak nie znalazła następnego nowego właściciela na sezon 2015.
Oprócz Kobayashiego i Ericssona, w finałowym roku istnienia teamu wystąpili dla niego jeszcze as wyścigów długodystansowych Andre Lotterer (zastąpił Kobayashiego w GP Belgii na torze Spa) oraz inny nowicjusz Will Stevens (pojechał za Ericssona w GP Abu Zabi).
Powstały na sezon 2010 team początkowo przyjął nazwę Lotus Racing, a więc legendarnej ekipy utworzonej kilka dekad temu. Fabrykę stajni ulokowano w brytyjskim Norfolk, zaś konstruowaniem jej bolidów, napędzanych pierwotnie silnikami Coswortha, zajął się Mike Gascoyne. Rolę kierowców powierzono Heikkiemu Kovalainenowi oraz doświadczonemu Jarno Trullemu.
Sezon 2010 był dla ekipy dosyć udany. Mimo że nie zdobyła ani jednego punktu, zdecydowanie górowała nad dwoma innymi, nowymi zespołami - Virginem i HRT. Rozwój bolidu malezyjskiego teamu porzucono już w połowie mistrzostw, by skupić się na jego następcy. W klasyfikacji konstruktorów stajnia zajęła 10. miejsce.
Rok 2012 był dla zespołu rokiem sporych zmian. Poza przejściem na nazwę Caterham, stajnia przeniosła się do byłej fabryki Super Aguri w brytyjskim Leafield oraz dokonała restrukturyzacji kadrowej. Stery szefa teamu od właściciela Tony'ego Fernandesa przejął Cyril Abiteboul, odpowiedzialność za prace nad budową i rozwojem bolidów po Mike'u Gascoyne wziął Mark Smith. Modyfikacji uległ też skład kierowców - Jarno Trullego zastąpiono mającym wsparcie finansowe sponsorów Witalijem Pietrowem.
Jednak wzmocnienia te nie wyprowadziły Caterhama z końca stawki. Tak jak w poprzednich latach, angielsko-malezyjski team z zerowym dorobkiem punktowym zajął 10. pozycję klasyfikacji konstruktorów, odbierając ją Marussii podczas rozegranego w zmiennych warunkach finałowego GP Brazylii. Metę toru Interlagos wreszcie wzmocnionym KERS zielono-żółtym bolidem Pietrow przeciął jako jedenasty. Drugi kierowca zespołu Heikki Kovalainen 2 razy wszedł do drugiego segmentu kwalifikacji.
Na sezon 2013 ekipa skompletowała zupełnie nowy skład kierowców, zatrudniając Charlesa Pika z Marussi i debiutanta Giedo van der Garde. Niestety wystawiła jeszcze mniej konkurencyjny bolid - właściwie zeszłoroczny po lekkiej modyfikacji.
Początkowo zawodnicy Caterhama jeździli na samym końcu stawki, ustępując nawet kierowcom Marussi. W ciągu kilku wyścigów model CT04 został przyśpieszony i często już wygrywał z samochodem bezpośredniego rywala, ale ani bezbarwny Pic, ani często rozbijający się van der Garde nie potrafili choćby powtórzyć 13. pozycji Julesa Bianchiego na mecie GP Malezji, wobec czego Caterham pierwszy raz zajął ostatnie miejsce w klasyfikacji konstruktorów.
Sezon 2014 miał być przełomowym dla zespołu wobec rewolucji technicznej w F1, jednak ekipa absolutnie jej nie wykorzystała, ponownie przygotowując najgorszy samochód, któremu Renault dodatkowo dostarczyło słaby i awaryjny nowy silnik V6 turbo.
Kolejny zupełnie nowy skład kierowców teamu - Kamui Kobayashi i debiutant Marcus Ericsson, jak poprzedni reprezentaci stajni nie byli w stanie zdobyć żadnych punktów.
Właściciel zespołu Tony Fernandes rozgoryczony takim stanem rzeczy - tym bardziej, że udało się zapunktować drugiemu "outsiderowi" Marussi - porzucił go na półmetku sezonu.
Ekipa została uratowana przez nowych inwestorów, ale upadła trzy wyścigi przed końcem kampanii.
Zarządzana przez syndyka, jeszcze wróciła na ostatnie zawody o GP Abu Zabi dzięki publicznej zbiórce pieniędzy, jednak nie znalazła następnego nowego właściciela na sezon 2015.
Oprócz Kobayashiego i Ericssona, w finałowym roku istnienia teamu wystąpili dla niego jeszcze as wyścigów długodystansowych Andre Lotterer (zastąpił Kobayashiego w GP Belgii na torze Spa) oraz inny nowicjusz Will Stevens (pojechał za Ericssona w GP Abu Zabi).
Caterham - podstawowe dane | |
---|---|
Wszystkie nazwy zespołu | Lotus Racing, Team Lotus, Caterham F1 Team |
Lata startów | 2010-2014 |
Lokalizacja | Najpierw Norfolk, potem Leafield (obie bazy w Wielkiej Brytanii) |
Dostawca silników | Renault |
Kierowcy | Jarno Trulli, Heikki Kovalainen, Karun Chandhok, Witalij Pietrow, Charles Pic, Giedo van der Garde, Marcus Ericsson, Kamui Kobayashi, Andre Lotterer, Will Stevens |
Caterham - statystyki | |
Pierwszy start | GP Australii 2010 |
Ostatni start | GP Abu Zabi 2014 |
Mistrzostwa konstruktorów | 0 |
Mistrzostwa kierowców | 0 |
Punkty | 0 |
Wyścigi | 94 |
Zwycięstwa | 0 |
Pierwsze pola startowe | 0 |
Najwyższe miejsce na mecie | 11. pozycja (2 razy) |
v10.pl
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Caterham
Podobne: Caterham



Podobne galerie: Caterham



Najczęściej czytane w tym miesiącu



Tapety na pulpit Lotus
Galerie zdjęć
Newsletter