Formuła 1 » Kierowcy F1 » Giedo van der Garde

Holender, zawodnik zespołu Caterham okupującego koniec stawki. Tegoroczny debiutant, kierowcą wyścigowym Formuły 1 został mając 27 lat. Kokpit zielonej wyścigówki zdobył przede wszystkim dzięki pokaźnemu wsparciu sponsorów. Jeździ z numerem 21 i kamerą nad kokpitem w kolorze żółtym.
Droga do Formuły 1
Van der Garde miał udaną karierę w kartingu, okraszoną zdobyciem w 1998 roku mistrzostwa Holandii, a cztery lata później mistrzostwa świata Super A.
Do bolidu przesiadł się na sezon 2003. Zajął czwarte miejsce w holenderskiej edycji Formuły Renault 2.0 i szóste w jej bardziej prestiżowej odmianie europejskiej.
Dzięki tym wynikom został włączony do programu szkolenia młodych kierowców prowadzonego przez Renault F1, ale gdy rok później wywalczył tylko 9. pozycję w Formule 3 Euro Series, stracił wsparcie francuskiej marki. Potem przez parę lat był członkiem szkolenia młodych kierowców McLarena.
Sezon 2005 to kolejny raz 9. lokata w Formule 3 Euro Series. Pozostał w niej na jeszcze jeden rok, na który dostał posadę kierowcy mistrzowskiej stajni ASM. Ale nie przyniosło to oczekiwanych wyników. Co prawda odniósł pierwsze zwycięstwo, a także przeciął metę drugi prestiżowego wyścigu Masters F3 na rodzimym torze Zandvoort, lecz - częściowo z powodu pecha - zajął tylko 6. miejsce klasyfikacji generalnej. Jego zespołowi partnerzy - późniejsi kierowcy Formuły 1 - poradzili sobie dużo lepiej. Paul di Resta zdobył tytuł czempiona Formuły 3 Euro Series, Sebastian Vettel został wicemistrzem.
Kariera Giedo złapała drugi oddech w roku 2007, gdy przeszedł do Formuły Renault 3.5. Debiutancki sezon tam zakończył na przyzwoitej 6. lokacie tabeli łącznej, a dodatkowo zyskał pierwszy kontakt z Formułą 1 - najpierw podpisał kontrakt na testera Super Aguri, potem Spykera. Poprowadził bolidy obu tych zespołów.
Rok 2008 był najbardziej udany. Po mocnym początku sezonu, z pięcioma wygranymi na koncie pewnie zdobył tytuł mistrza Formuły Renault 3.5. W nagrodę przejechał się bolidem F1 stajni Renault. Pełnił też funkcję testera teamu Force India.
W 2009 roku van der Garde zainicjował swoją - jak się później okazało - aż czteroletnią przygodę z serią GP2, nazywaną przedsionkiem Formuły Jeden. Debiutancki sezon wyszedł mu bardzo dobrze; reprezentując i Sport, odniósł trzy triumfy i zajął 7.pozycję generalki. Na kolejny sezon przeniósł się do ekipy Barwa Addax, niestety nie wykonał oczekiwanego kroku naprzód. Podczas gdy jego zespołowy partner, (późniejszy kierowca F1) Sergio Perez sięgnął po wicemistrzostwo, Giedo był znów siódmy, a dodatkowo nie wygrał ani jednych zawodów.
Na 2011 rok pozostał reprezentantem Barwa Addax. Negocjował objęcie fotela kierowcy wyścigowego F1 zespołu Virgin, jednak rozmowy te zakończyły się fiaskiem. Swój trzeci sezon w serii GP2 rozpoczął znakomicie - choć nie zwyciężył ani razu, po dwóch rundach przewodził tabeli łącznej. Zdobył pole postion do trzeciej eliminacji w Monako, ale odebrano mu je za incydent podczas kwalifikacji. Ostatecznie nie wywiózł z Księstwa żadnych punktów i stracił pierwsze miejsce generalki. Był bliski zajęcia 3. lokaty na koniec roku, lecz fatalny występ na włoskim torze Monza, gdzie rozegrano finałową rundę sezonu, zdegradował go o kolejne dwa miejsca. Został przeskoczony m. in. przez zespołowego partnera Charles Pika.
Na sezon 2012 związał się z marką Caterham. Został kierowcą teamu serii GP2 startującego pod tym szyldem oraz rezerwowym stajni F1 sygnowanej taką nazwą. W GP2 zaliczył raczej przeciętny rok, z dwiema wygranymi plasując się na 6. lokacie generalki, w F1 przystąpił do sześciu piątkowych sesji treningowych weekendów grand prix, zdobywając cenne doświadczenie. Dodatkowo jeździł Caterhamem CT01 na testach - przedsezonowych w Jerez i dla młodych kierowców w Abu Zabi.
Formuła 1
W dużej mierze dzięki wsparciu sponsorów, na sezon 2013 awansował z roli rezerwowego do kierowcy wyścigowego Caterhama. Będzie dzielił garaż z Charlesem Pikiem, który partnerował mu dwa lata wcześniej w serii GP2. Wówczas nieznacznie górą był Francuz.
Ciekawostki:
- Powiedział: "Kierowca wyścigowy potrzebuje kondycji maratończyka i bystrości pilota F16".
- Oświadczył się swojej dziewczynie Denise Boekhoorn kilka sekund po opuszczeniu bolidu F1, na pokazie Rotterdam City Racing 2012.
- Karierę mocno dofinansowuje mu firma odzieżowa McGregor, którą włada jego przyszły teść.
Van der Garde miał udaną karierę w kartingu, okraszoną zdobyciem w 1998 roku mistrzostwa Holandii, a cztery lata później mistrzostwa świata Super A.
Do bolidu przesiadł się na sezon 2003. Zajął czwarte miejsce w holenderskiej edycji Formuły Renault 2.0 i szóste w jej bardziej prestiżowej odmianie europejskiej.
Dzięki tym wynikom został włączony do programu szkolenia młodych kierowców prowadzonego przez Renault F1, ale gdy rok później wywalczył tylko 9. pozycję w Formule 3 Euro Series, stracił wsparcie francuskiej marki. Potem przez parę lat był członkiem szkolenia młodych kierowców McLarena.
Kariera Giedo złapała drugi oddech w roku 2007, gdy przeszedł do Formuły Renault 3.5. Debiutancki sezon tam zakończył na przyzwoitej 6. lokacie tabeli łącznej, a dodatkowo zyskał pierwszy kontakt z Formułą 1 - najpierw podpisał kontrakt na testera Super Aguri, potem Spykera. Poprowadził bolidy obu tych zespołów.
Rok 2008 był najbardziej udany. Po mocnym początku sezonu, z pięcioma wygranymi na koncie pewnie zdobył tytuł mistrza Formuły Renault 3.5. W nagrodę przejechał się bolidem F1 stajni Renault. Pełnił też funkcję testera teamu Force India.
W 2009 roku van der Garde zainicjował swoją - jak się później okazało - aż czteroletnią przygodę z serią GP2, nazywaną przedsionkiem Formuły Jeden. Debiutancki sezon wyszedł mu bardzo dobrze; reprezentując i Sport, odniósł trzy triumfy i zajął 7.pozycję generalki. Na kolejny sezon przeniósł się do ekipy Barwa Addax, niestety nie wykonał oczekiwanego kroku naprzód. Podczas gdy jego zespołowy partner, (późniejszy kierowca F1) Sergio Perez sięgnął po wicemistrzostwo, Giedo był znów siódmy, a dodatkowo nie wygrał ani jednych zawodów.
Na 2011 rok pozostał reprezentantem Barwa Addax. Negocjował objęcie fotela kierowcy wyścigowego F1 zespołu Virgin, jednak rozmowy te zakończyły się fiaskiem. Swój trzeci sezon w serii GP2 rozpoczął znakomicie - choć nie zwyciężył ani razu, po dwóch rundach przewodził tabeli łącznej. Zdobył pole postion do trzeciej eliminacji w Monako, ale odebrano mu je za incydent podczas kwalifikacji. Ostatecznie nie wywiózł z Księstwa żadnych punktów i stracił pierwsze miejsce generalki. Był bliski zajęcia 3. lokaty na koniec roku, lecz fatalny występ na włoskim torze Monza, gdzie rozegrano finałową rundę sezonu, zdegradował go o kolejne dwa miejsca. Został przeskoczony m. in. przez zespołowego partnera Charles Pika.
Na sezon 2012 związał się z marką Caterham. Został kierowcą teamu serii GP2 startującego pod tym szyldem oraz rezerwowym stajni F1 sygnowanej taką nazwą. W GP2 zaliczył raczej przeciętny rok, z dwiema wygranymi plasując się na 6. lokacie generalki, w F1 przystąpił do sześciu piątkowych sesji treningowych weekendów grand prix, zdobywając cenne doświadczenie. Dodatkowo jeździł Caterhamem CT01 na testach - przedsezonowych w Jerez i dla młodych kierowców w Abu Zabi.
Formuła 1
W dużej mierze dzięki wsparciu sponsorów, na sezon 2013 awansował z roli rezerwowego do kierowcy wyścigowego Caterhama. Będzie dzielił garaż z Charlesem Pikiem, który partnerował mu dwa lata wcześniej w serii GP2. Wówczas nieznacznie górą był Francuz.
Ciekawostki:
- Powiedział: "Kierowca wyścigowy potrzebuje kondycji maratończyka i bystrości pilota F16".
- Oświadczył się swojej dziewczynie Denise Boekhoorn kilka sekund po opuszczeniu bolidu F1, na pokazie Rotterdam City Racing 2012.
- Karierę mocno dofinansowuje mu firma odzieżowa McGregor, którą włada jego przyszły teść.
Bio - Giedo van der Garde | |
---|---|
Data i miejsce urodzenia | 25 kwietnia 1985 roku, Rhenen, Holandia |
Wzrost | 182 cm |
Waga | 70 kg |
Statystyki - Giedo van der Garde | |
Zwycięstwa | 0 |
Punkty | 0 |
Wyścigi | 0 |
Pierwsze pola startowe | 0 |
Podia | 0 |
Debiut | GP Australii 2013 |
Najlepszy wynik | - |
Kalendarium - Giedo van der Garde | |
2003 | Holenderska Formuła Renault 2.0 - 4. miejsce Europejska Formuła Renault 2.0 - 6. miejsce |
2004 | Formuła 3 Euro Series - 9. miejsce |
2005 | Formuła 3 Euro Series - 9. miejsce |
2006 | Formuła 3 Euro Series - 6. miejsce Wyścig Masters F3 na Zandvoort - 2. miejsce |
2007 | Formuła Renault 3.5 - 6. miejsce Kierowca testowy F1 zespołów Super Aguri i Spykera |
2008 | Formuła Renault 3.5 - mistrzostwo Kierowca testowy F1 zespołu Force India Test F1 bolidem Renault |
2009 | GP2 - 7. miejsce |
2010 | GP2 - 7. miejsce |
2011 | GP2 - 5. miejsce Azjatycka GP2 - 3. miejsce |
2012 | GP2 - 6. miejsce Kierowca rezerwowy F1 zespołu Caterham (występy na testach i piątkowych treningach weekendów GP) |
2013 | Formuła 1, Caterham |
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Giedo van der Garde
Podobne: Giedo van der Garde

Podobne galerie: Giedo van der Garde



Najczęściej czytane w tym miesiącu



Tapety na pulpit
Newsletter
Galerie zdjęć