Formuła 1 » Kierowcy F1 » Heikki Kovalainen

Heikki Kovalainen z hukiem wszedł na arenę międzynarodową wygrywając Race of Champions w 2004, w którym pokonał m.in. Michaela Schumachera i Sebastiana Loeba.
Podobnie jak większość kierowców zaczynał od kartingu, następnie jeździł w brytyjskiej Formule Renault. W 2002 Heikki zamienił Formułę Renault na brytyjską Formułę 3, gdzie zwyciężył pięć razy i w klasyfikacji końcowej uplasował się na trzecim miejscu. Sukces ten sprawił, że zakwalifikował się do programu rozwoju młodych kierowców organizowanego przez Renault.
Po roku testów dla Renault debiut Kovalainena w sezonie 2007 nie wypadł zbyt okazale, jednak punktem przełomowym okazało się Grand Prix Kanady, które Heikki ukończył na czwartej pozycji.
Od tego momentu Kovalainen ukończył dziewięć wyścigów z rzędu, a ukoronowaniem sezonu było drugie miejsce podczas Grand Prix Japonii, które zostało rozegrane w koszmarnych warunkach atmosferycznych.
Czarne chmury zebrały się nad kierowcą McLarena podczas Grand Prix Hiszpanii. W trakcie 22 okrążenia pękła opona, Fin stracił kontrolę nad bolidem i z imptetem wbił się w barierę. Cały wypadek okazał się na tyle niegroźny, że już dwa tygodnie później Kovalainen startował w Turcji.
I tym razem Fina zawiodły opony, przez co wyścig ukończył na 12 miejscu. Nie lepiej było podczas Grand Prix Monako, kiedy został zmuszony do startu z alei serwisowej. Wyścig ukończył na punktowanym, 8. miejscu. W następnym wyścigu odezwały się po raz kolejny problemy z oponami, a sam Kovalainen określił wyścig mianem katastrofy pomimo 9 miejsca.
Od tego czasu szczęście zaczęło się uśmiechać do Fina, w pięciu wyścigach zajął dwa razy czwarte i piąte miejsce. Na Grand Prix Węgier odniósł swoje pierwsze zwycięstwo w Formule 1, wykorzystując pecha Felipe Massy.
Dalsza część sezonu była rozczarowująca. W 6 wyścigach Kovalainen zdobył zaledwie 10 punktów, z czego 8 za drugie miejsce we Włoszech. Dwukrotnie był 10 i dwa razy został zmuszony wycofać się z rywalizacji.
Przez cały sezon 2009 McLaren borykał się z bolidem. Mimo to, na Kovalainenie ciążyła presja wyników, jeśli chciałby w dalszym ciągu reprezentować zespół z Woking. Pierwsze 8 wyścigów sezonu to pasmo porażek i tylko jedno punktowane miejsce.
Fin zaczął potem regularnie zdobywać punktowane miejsca, jednak 3 ostatnie wyścigi sezonu kończył bez zdobyczy punktowych.
Pozostanie w McLarenie było prawdopodobne wraz z odpadaniem kolejnych kandydatów do partnerowania Hamiltonowi. Jednak wraz z ogłoszeniem angażu Jensona Buttona, Kovalainen musiał poszukać sobie nowego pracodawcy.
Sezon 2010 Fin powitał w barwach Lotusa jako partner Jarno Trullego. Przez cały rok prezentował się całkiem nieźle jak na możliwości swojego bolidu, który górował tylko nad autami Virgin i HRT. Heikki był zdecydowanie lepszy kolegi z zespołu, dzięki czemu zdobył pozycję lidera teamu.
Na sezon 2011 Lotus przygotował nieco lepszy wóz, ale wciąż znacznie odstający od wyścigówek "starych" zespołów. Mimo tego Kovalainen aż pięciokrotnie przedostał się do Q2 podczas kwalifikacji, zaś w wyścigach okazjonalnie podejmował walkę z reprezentantami Williamsa, Toro Rosso czy nawet Lotus Renault GP. Najlepszy wynik osiągnął na torze Monza, mijając linię mety jako trzynasty. Swoimi solidnymi występami ponownie przyćmił zespołowego partnera Trullego. Rok zakończył na 22. pozycji w klasyfikacji generalnej.
Bio - Heikki Kovalainen | |
---|---|
Data i miejsce urodzenia | 19 października 1981 roku, Suomussalmi, Finlandia |
Wzrost | 172 cm |
Waga | 66 kg |
Statystyki - Heikki Kovalainen | |
Zwycięstwa | 1 |
Punkty | 105 |
Wyścigi | 90 |
Pierwsze pola startowe | 1 |
Podia | 4 |
Debiut | GP Australii 2007 |
Wyniki sezonu 2011 - Heikki Kovalainen | |
Australia | awaria |
Malezja | 15 |
Chiny | 16 |
Turcja | 19 |
Hiszpania | wypadł z toru |
Monako | 14 |
Kanada | awaria |
Europa (Walencja) | 19 |
Wielka Brytania | awaria |
Niemcy | 16 |
Węgry | awaria |
Belgia | 15 |
Włochy | 13 |
Singapur | 16 |
Japonia | 18 |
Korea | 14 |
Indie | 14 |
Abu Zabi | 17 |
Brazylia | 16 |
Suma punktów w 2011 | 0, 22. miejsce |
Wyniki sezonu 2010 - Heikki Kovalainen | |
Bahrajn | 15 |
Australia | 13 |
Malezja | niesklasyfikowany |
Chiny | 14 |
Hiszpania | awaria na starcie |
Monako | awaria |
Turcja | awaria |
Kanada | 16 |
Europa (Walencja) | kolizja z Webberem |
Wielka Brytania | 17 |
Niemcy | uszkodził bolid w kolizji |
Węgry | 14 |
Belgia | 16 |
Włochy | 18 |
Singapur | 16 |
Japonia | 12 |
Korea Południowa | 13 |
Brazylia | 18 |
Abu Zabi | 17 |
Suma punktów w 2010 | 0, 20. miejsce |
Kalendarium - Heikki Kovalainen | |
1999 | Karting, Finlandia, 2 miejsce Karting, Europa, 3 miejsce |
2000 | Karting, Finlandia, 3 miejsce Karting, Skandynawia, 1 miejsce |
2001 | Formuła Renault, Wielka Brytania, 4 miejsce Formuła 3, Macau, 2 miejsce |
2002 | Formuła 3, Wielka Brytania, 3 miejsce Formuła 3, Macau, 2 miejsce |
2003 | World Series by Nissan, 2 miejsce Testy Formuły 1, Renault i Minardi |
2004 | World Series by Nissan, 1 miejsce |
2005 | GP2, 2 miejsce Kierowca testowy, Renault |
2006 | Kierowca testowy, Renault |
2007 | Formuła 1, Renault, 30 punktów, 7. miejsce |
2008 | Formuła 1, McLaren-Mercedes, 53 punkty, 7. miejsce |
2009 | Formuła 1, McLaren-Mercedes, 22 punkty, 12. miejsce |
2010 | Formuła 1, Team Lotus, 0 punktów, 20. miejsce |
2011 | Formuła 1, Team Lotus, 0 punktów, 22. miejsce |
2012 | Formuła 1, Caterham |

Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
1
Komentarze do:
Heikki Kovalainen
Podobne: Heikki Kovalainen


Podobne galerie: Heikki Kovalainen



Najczęściej czytane w tym miesiącu



Tapety na pulpit
Newsletter
Galerie zdjęć