Formuła 1  »  Kierowcy F1  »  Heikki Kovalainen
Heikki Kovalainen

Heikki Kovalainen

2012-03-01 - W. Nogalski     Tagi: Kovalainen

Heikki Kovalainen z hukiem wszedł na arenę międzynarodową wygrywając Race of Champions w 2004, w którym pokonał m.in. Michaela Schumachera i Sebastiana Loeba.

Podobnie jak większość kierowców zaczynał od kartingu, następnie jeździł w brytyjskiej Formule Renault. W 2002 Heikki zamienił Formułę Renault na brytyjską Formułę 3, gdzie zwyciężył pięć razy i w klasyfikacji końcowej uplasował się na trzecim miejscu. Sukces ten sprawił, że zakwalifikował się do programu rozwoju młodych kierowców organizowanego przez Renault.

W 2003 roku przeniósł się do World Series by Nissan (obecnie World Series by Renault) i zdobył tytuł wicemistrzowski, w roku następnym był już najlepszy. Po sukcesie w Race of Champions młody Fin dołączył do zespołu Arden, aby startować w nowej serii GP2. Po dominacji w pierwszej części sezonu, Kovalainen pogubił się w końcówce i musiał uznać wyższość Nico Rosberg’a.

Po roku testów dla Renault debiut Kovalainena w sezonie 2007 nie wypadł zbyt okazale, jednak punktem przełomowym okazało się Grand Prix Kanady, które Heikki ukończył na czwartej pozycji.

Od tego momentu Kovalainen ukończył dziewięć wyścigów z rzędu, a ukoronowaniem sezonu było drugie miejsce podczas Grand Prix Japonii, które zostało rozegrane w koszmarnych warunkach atmosferycznych.
W sezonie 2008 Kovalainen przyjął ofertę McLarena i zastąpił dwukrotnego mistrza świata Fernando Alonso. Cały sezon na Fina był bardzo udany. W pierwszych trzech wyścigach zajmował punktowane miejsca, z czego jedno na podium.

Czarne chmury zebrały się nad kierowcą McLarena podczas Grand Prix Hiszpanii. W trakcie 22 okrążenia pękła opona, Fin stracił kontrolę nad bolidem i z imptetem wbił się w barierę. Cały wypadek okazał się na tyle niegroźny, że już dwa tygodnie później Kovalainen startował w Turcji.

I tym razem Fina zawiodły opony, przez co wyścig ukończył na 12 miejscu. Nie lepiej było podczas Grand Prix Monako, kiedy został zmuszony do startu z alei serwisowej. Wyścig ukończył na punktowanym, 8. miejscu. W następnym wyścigu odezwały się po raz kolejny problemy z oponami, a sam Kovalainen określił wyścig mianem katastrofy pomimo 9 miejsca.

Od tego czasu szczęście zaczęło się uśmiechać do Fina, w pięciu wyścigach zajął dwa razy czwarte i piąte miejsce. Na Grand Prix Węgier odniósł swoje pierwsze zwycięstwo w Formule 1, wykorzystując pecha Felipe Massy.

Dalsza część sezonu była rozczarowująca. W 6 wyścigach Kovalainen zdobył zaledwie 10 punktów, z czego 8 za drugie miejsce we Włoszech. Dwukrotnie był 10 i dwa razy został zmuszony wycofać się z rywalizacji.

Przez cały sezon 2009 McLaren borykał się z bolidem. Mimo to, na Kovalainenie ciążyła presja wyników, jeśli chciałby w dalszym ciągu reprezentować zespół z Woking. Pierwsze 8 wyścigów sezonu to pasmo porażek i tylko jedno punktowane miejsce.

Fin zaczął potem regularnie zdobywać punktowane miejsca, jednak 3 ostatnie wyścigi sezonu kończył bez zdobyczy punktowych.

Pozostanie w McLarenie było prawdopodobne wraz z odpadaniem kolejnych kandydatów do partnerowania Hamiltonowi. Jednak wraz z ogłoszeniem angażu Jensona Buttona, Kovalainen musiał poszukać sobie nowego pracodawcy.

Sezon 2010
Fin powitał w barwach Lotusa jako partner Jarno Trullego. Przez cały rok prezentował się całkiem nieźle jak na możliwości swojego bolidu, który górował tylko nad autami Virgin i HRT. Heikki był zdecydowanie lepszy kolegi z zespołu, dzięki czemu zdobył pozycję lidera teamu.

Na sezon 2011 Lotus przygotował nieco lepszy wóz, ale wciąż znacznie odstający od wyścigówek "starych" zespołów. Mimo tego Kovalainen aż pięciokrotnie przedostał się do Q2 podczas kwalifikacji, zaś w wyścigach okazjonalnie podejmował walkę z reprezentantami Williamsa, Toro Rosso czy nawet Lotus Renault GP. Najlepszy wynik osiągnął na torze Monza, mijając linię mety jako trzynasty. Swoimi solidnymi występami ponownie przyćmił zespołowego partnera Trullego. Rok zakończył na 22. pozycji w klasyfikacji generalnej.
Bio - Heikki Kovalainen
Data i miejsce urodzenia19 października 1981 roku, Suomussalmi, Finlandia
Wzrost172 cm
Waga66 kg
Statystyki - Heikki Kovalainen
Zwycięstwa1
Punkty105
Wyścigi90
Pierwsze pola startowe
1
Podia4
Debiut
GP Australii 2007
Wyniki sezonu 2011 - Heikki Kovalainen
Australia
awaria
Malezja15
Chiny
16
Turcja
19
Hiszpania
wypadł z toru
Monako
14
Kanada
awaria
Europa (Walencja)
19
Wielka Brytania
awaria
Niemcy
16
Węgry
awaria
Belgia
15
Włochy13
Singapur
16
Japonia
18
Korea
14
Indie
14
Abu Zabi
17
Brazylia
16
Suma punktów w 20110, 22. miejsce
Wyniki sezonu 2010 - Heikki Kovalainen
Bahrajn15
Australia13
Malezjaniesklasyfikowany
Chiny14
Hiszpaniaawaria na starcie
Monakoawaria
Turcjaawaria
Kanada16
Europa (Walencja)
kolizja z Webberem
Wielka Brytania17
Niemcyuszkodził bolid w kolizji
Węgry14
Belgia16
Włochy18
Singapur16
Japonia12
Korea Południowa13
Brazylia18
Abu Zabi17
Suma punktów w 2010
0, 20. miejsce
Kalendarium - Heikki Kovalainen
1999Karting, Finlandia, 2 miejsce
Karting, Europa, 3 miejsce
2000Karting, Finlandia, 3 miejsce
Karting, Skandynawia, 1 miejsce
2001Formuła Renault, Wielka Brytania, 4 miejsce
Formuła 3, Macau, 2 miejsce
2002Formuła 3, Wielka Brytania, 3 miejsce
Formuła 3, Macau, 2 miejsce
2003World Series by Nissan, 2 miejsce
Testy Formuły 1, Renault i Minardi
2004World Series by Nissan, 1 miejsce
2005GP2, 2 miejsce
Kierowca testowy, Renault
2006Kierowca testowy, Renault
2007Formuła 1, Renault, 30 punktów, 7. miejsce
2008
Formuła 1, McLaren-Mercedes, 53 punkty, 7. miejsce
2009
Formuła 1, McLaren-Mercedes, 22 punkty, 12. miejsce
2010
Formuła 1, Team Lotus, 0 punktów, 20. miejsce
2011
Formuła 1, Team Lotus, 0 punktów, 22. miejsce
2012
Formuła 1, Caterham




Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
1

Komentarze do:

Heikki Kovalainen

Heikki Kovalainen
kubakuba1990 2009-05-07 15:18
przydałaby się mała aktualizacja:-)