
Zapasowe samochody i silniki w F1
2012-03-01 - W. Nogalski Tagi: Przepisy F1, Silniki, Skrzynia biegów, Bolid F1
Przepisy FIA mówią, że podczas Grand Prix Formuły 1 kierowcy mają do dyspozycji bolid podstawowy oraz zapasowy. Jeśli zawodnik zdecyduje się na zmianę samochodu dopiero po kwalifikacjach, do wyścigu przystąpi z alei serwisowej.
W każdym bolidzie pracuje turbodoładowany silnik V6 o pojemności 1,6 litra wyposażony w dwa Systemy Odzyskiwania Energii (ERS). Jednostka napędowa dzieli się na sześć elementów. To silnik spalinowy, turbosprężarka, generator zajmujący się energią kinetyczną (MGU-K), generator zajmujący się energią cieplną (MGU-H), bateria oraz elektronika sterująca (ECU).
Obecnie kierowcy przysługują na cały sezon tylko trzy egzemplarze silnika spalinowego, turbosprężarki i MGU-H oraz zaledwie dwa MGU-K, baterii i ECU. Zawodnik dostaje automatyczną karę cofnięcia na starcie wyścigu za każdym razem, gdy sięga po dodatkowy egzemplarz któregokolwiek elementu.
Jeżeli w danym Grand Prix kierowca pierwszy raz pobrał ponadprogramowy egzemplarz któregoś elementu, otrzymuje karę przesunięcia do tyłu o 10 miejsc. Gdy dodatkowo skorzysta z kolejnych "nielegalnych" sztuk jakichś podzespołów, za każdą dostaje jeszcze karę cofnięcia o 5 pozycji.
Kary przesunięcia na starcie się kumulują, ale jeżeli kierowca nie może zostać cofnięty o tyle lokat, o ile powinien (np. ma łączną karę cofnięcia o 35 miejsc, podczas gdy startuje 20 zawodników), reszta kary po prostu nie ma znaczenia - nie przechodzi na następne zawody ani nie jest zamieniana w karę innego typu.
Przepisy są skonstruowane tak, aby nie można było wykorzystywać tego do robienia sobie zapasu dodatkowych elementów jednostki napędowej, kiedy start z tyłu stawki jest już nieunikniony. Wcześniej stosowano taką metodę dla unikania kolejnych kar w dalszej części sezonu.
Restrykcjom podlega także użycie skrzyni biegów - każdy kierowca musi korzystać z jednej i tej samej podczas sześciu kolejnych Grand Prix. Jeśli wymagana jest wymiana przekładni, kierowca zostaje cofnięty na starcie o pięć pozycji.
Jeśli jednak kierowca nie ukończy wyścigu z przyczyny, na którą nie miał wpływu ani on, ani jego zespół, podczas następnego weekendu może wykorzystać nową skrzynię biegów bez żadnych konsekwencji.
W każdym bolidzie pracuje turbodoładowany silnik V6 o pojemności 1,6 litra wyposażony w dwa Systemy Odzyskiwania Energii (ERS). Jednostka napędowa dzieli się na sześć elementów. To silnik spalinowy, turbosprężarka, generator zajmujący się energią kinetyczną (MGU-K), generator zajmujący się energią cieplną (MGU-H), bateria oraz elektronika sterująca (ECU).
Obecnie kierowcy przysługują na cały sezon tylko trzy egzemplarze silnika spalinowego, turbosprężarki i MGU-H oraz zaledwie dwa MGU-K, baterii i ECU. Zawodnik dostaje automatyczną karę cofnięcia na starcie wyścigu za każdym razem, gdy sięga po dodatkowy egzemplarz któregokolwiek elementu.
Jeżeli w danym Grand Prix kierowca pierwszy raz pobrał ponadprogramowy egzemplarz któregoś elementu, otrzymuje karę przesunięcia do tyłu o 10 miejsc. Gdy dodatkowo skorzysta z kolejnych "nielegalnych" sztuk jakichś podzespołów, za każdą dostaje jeszcze karę cofnięcia o 5 pozycji.
Przepisy są skonstruowane tak, aby nie można było wykorzystywać tego do robienia sobie zapasu dodatkowych elementów jednostki napędowej, kiedy start z tyłu stawki jest już nieunikniony. Wcześniej stosowano taką metodę dla unikania kolejnych kar w dalszej części sezonu.
Restrykcjom podlega także użycie skrzyni biegów - każdy kierowca musi korzystać z jednej i tej samej podczas sześciu kolejnych Grand Prix. Jeśli wymagana jest wymiana przekładni, kierowca zostaje cofnięty na starcie o pięć pozycji.
Jeśli jednak kierowca nie ukończy wyścigu z przyczyny, na którą nie miał wpływu ani on, ani jego zespół, podczas następnego weekendu może wykorzystać nową skrzynię biegów bez żadnych konsekwencji.

Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Zapasowe samochody i silniki w F1
Podobne: Zapasowe samochody i silniki w F1



Podobne galerie: Zapasowe samochody i silniki w F1
Najczęściej czytane w tym miesiącu



Tapety na pulpit
Newsletter
Galerie zdjęć