Formuła 1  »  FAQ F1  »  Zmiany w regulaminie F1 na rok 2019 (AKTUALIZACJA)

Zmiany w regulaminie F1 na rok 2019 (AKTUALIZACJA)

2019-01-20 - G. Filiks     Tagi: Formuła 1, Przepisy F1, Regulamin F1
W Formule 1 co roku zmieniają się przepisy. Raz bardziej, raz mniej. Na sezon 2019 znowu przygotowano sporo ciekawych nowości. Część wpłynie na wygląd bolidów - i podobno na jakość wyścigów. Zgromadziliśmy najistotniejsze w jednym artykule. Zapoznajcie się z nimi.

Najważniejsze zmiany techniczne:

1. Ewolucja aerodynamiki - w oparciu o wyniki zaawansowanych badań opracowano dość poważne modyfikacje dla aerodynamiki samochodów. Głównym celem jest ułatwienie bezpośredniej walki i wyprzedzań, przede wszystkim poprzez ograniczenie zjawiska utraty docisku na zakrętach, gdy kierowca jedzie za rywalem (zjawisko to powodują turbulencje powietrza wytwarzane przez auto z przodu).

Zmiany objęły następujące elementy:

Przednie skrzydło - poszerzono je o 20 centymetrów (do 200 cm), podwyższono o 2 cm, wysunięto bardziej do przodu o 2,5 cm oraz mocno uproszczono.

Tylne skrzydło - podwyższono je o 2 cm, poszerzono o 10 cm, uproszczono oraz zwiększono o 2 cm prześwit powstający w momencie aktywacji DRS, aby podnieść o około 25 procent efektywność systemu.
Deflektory (boczne elementy umieszczone za przednimi kołami) - obniżono je o 15 cm i przesunięto do przodu o 10 cm.

Kanały chłodzące hamulce - uproszczono je.

Wdrożono ewolucja aero stanowi wstęp do większej, zapowiadanej na sezon 2021.

2. Nowe oznakowanie opon - żeby ułatwić życie fanom, Pirelli przyjęło uproszczony system rozróżniania swojego ogumienia na suchą nawierzchnię. Włoski producent przygotował na ten rok pięć rodzajów slicków, ale podczas Grand Prix zawsze będą obowiązywały trzy te same nazwy i kolory.

Najtwardsza z dostarczonych mieszanek za każdym razem będzie określana jako twarda i oznaczana kolorem białym, dla mieszanki średniej zarezerowano nazwę pośrednia i kolor żółty, a dla najbardziej miękkiej nazwę miękka i kolor czerwony.

Pirelli jednocześnie udostępnia bardziej dociekliwym kibicom informacje, jakie dokładnie slicki wybrało ze swojej puli na dany wyścig. W tym przypadku obowiązuje nomenklatura C1, C2, C3, C4, C5. Najtwardsze opony to C1, najbardziej miękkie to C5.

Tegoroczne opony mają poza tym cieńszy bieżnik o 4 milimetry (zastosowano na stałe rozwiązanie wykorzystane w sezonie 2018 podczas trzech GP), a poszczególne mieszanki różnią się od siebie mniej niż w ubiegłym roku.

3. Większa waga bolidu - ponownie podniesiono minimalną dopuszczalną wagę bolidu wraz z kierowcą, z 733 do 740 kilogramów (nie wlicza się w to waga paliwa).

4. Waga kierowcy - wprowadzono minimalną dopuszczalną wagę kierowcy, wraz z fotelem oraz oprzyrządowaniem potrzebnym do jazdy. Wynosi 80 kilogramów.

Zabieg ten powinien wreszcie wyrównać szanse wyższych kierowców (np. Roberta Kubicy) i ich niższych rywali. Rośli zawodnicy, którzy ze względu na wzrost ważą więcej, dotąd ścigali się niekiedy z dodatkowymi kilogramami (co oczywiście spowalnia). Mówiąc precyzyjniej, nie byli w stanie zejść do minimalnej dopuszczalnej wagi bolidu wraz z kierowcą.

Nawet gdy uniknęli takiego scenariusza, wciąż byli pokrzywdzeni. Wozili bowiem mniej balastu (sztucznego obciążenia), który służy spełnieniu przepisu o minimalnej dopuszczalnej wadze bolidu wraz z kierowcą, ale przy okazji poprawia zbalansowanie pojazdu.

Teraz niżsi kerowcy wciąż będą używać więcej balastu - żeby dobić do ustalonego 80 kg - lecz sztuczne obciążenie zastosowane w tym celu trzeba umieścić w obszarze kokpitu. Nie będzie zatem poprawiało wyważenia bolidu w porównaniu ze zbalansowaniem maszyn wyższych zawodników.

5. Więcej paliwa - podniesiono limit paliwa na wyścig, ze 105 do 110 kilogramów.

Ma to pozwolić kierowcom jechać mniej oszczędnie. Oczekuje się, że będą dociskać bardziej pedał gazu szczególnie pod koniec zawodów.

6. Nowe światła - bolidy otrzymają dodatkowe światła LED. Zobaczymy je na krawędziach bocznych ścian tylnego skrzydła, jako uzupełnienie obecnego od dawna światła środkowego. Chodzi o to, aby kierowcy lepiej widzieli się w trudnych warunkach pogodowych.

7. Nowe kaski - wprowadzono nowy standard dla kasku kierowcy. Każdy będzie wytrzymalszy i zaabsorbuje więcej energii. Dla bezpieczeństwa ponadto zmniejszono o 1 cm wysokość wizjera.

8. Lusterka - zmieniono dopuszczalne położenie lusterek wstecznych, aby zapewniały kierowcom odpowiednią widoczność.

W poprzednich dwóch latach zawodnicy niekiedy mieli problemy z dostrzeganiem rywali jadących za ich plecami. Zasłaniało im widok tylne skrzydło, które dodatkowo jak już wspomnieliśmy stanie się w tym roku większe.

9. Kamery - ulegnie zmianie położenie kamer na bolidach, w celu poprawienia realizacji telewizyjnej Grand Prix.

Przykładem jest kamera znajdująca się za ramieniem kierowcy. Nagrywany przez nią obraz zaczęła psuć osłona na kokpit, zasłaniając tor. Rejestrator zostanie więc przesunięty w górę.

10. Nowe rękawiczki - kierowcy są zobowiązani używać nowych, biometrycznych rękawiczek, z czujnikami monitorującymi puls i tlen we krwi. Uzyskiwane dane będą przekazywane na bieżąco do zespołu medycznego na torze.

Celem jest ułatwienie ratowania zdrowia i życia zawodnika w razie groźnego wypadku.

11. Koniec regularnych badań technicznych - wycofano tradycyjne badania techniczne bolidów przed każdym Grand Prix.

Zamiast tego zespoły będą podpisywać deklarację, że ich pojazdy spełniają wymogi regulaminu. Jednocześnie sędziowie mają prawo przeprowadzać losowe kontrole samochodów o dowolnej porze.

Najważniejsze zmiany sportowe:


1. Cofanie na starcie - kolejny raz poprawiono zasady karnego przesuwania kierowców do tyłu na starcie wyścigu. Przyniesie to korzyść sesjom kwalifikacyjnym.

Zawodnicy, którzy dostali karę rozpoczynania zawodów z końca stawki, dotąd zwykle nie śrubowali swoich czasów w sobotę - bo i po co. Woleli oszczędzić opony. Teraz negatywne zjawisko powinno występować rzadziej, ponieważ jeśli karę będzie mieć dwóch kierowców lub więcej, ustawią się w niedzielę na końcu pól startowych w takiej kolejności względem siebie, w jakiej ukończyli czasówkę.

Wcześniej o kolejności decydował moment popełnienia wykroczenia, które poskutkowało karą. Na przykład, jeśli dwóch kierowców dostało karę za przekroczenie limitu elementów jednostki napędowej na sezon, wyżej startował ten, który wcześniej wyjechał z ponadprogramowymi elementami na tor.

2. Wyprzedzanie przy restarcie wyścigu - wprowadzono drobną zmianę do zasad dotyczących wyprzedzania, gdy następuje restart wyścigu.

Od teraz będzie można przeskoczyć rywala po przekroczeniu linii mety na torze.

Poprzednie przepisy dopuszczały przejście konkurenta odrobinę wcześniej, po przekroczeniu pierwszej linii samochodu bezpieczeństwa, wytyczanej na wysokości zjazdu do boksów.

3. Elektroniczna flaga w szachownicę ważniejsza od tradycyjnej - od pewnego czasu na mecie wyścigu pokazywane są dwie flagi w biało-czarną szachownicę - tradycyjna i elektroniczna. Oficjalnym sygnałem kończącym GP nadal była ta pierwsza, ale teraz stała się nim druga.

Gdy więc człowiek trzymający tradycyjną flagę przez pomyłkę pomacha nią za wcześnie - jak zdarzyło się nie raz - wyścig nie zostanie skrócony. Wiążąca będzie elektroniczna flaga i to nią muszą kierować się zawodnicy.

AKTUALIZACJA:

Tuż przed sezonem zmieniono punktację, przywracając po 60 latach jeden punkt za najszybsze okrążenie w wyścigu. Co ważne, żeby go zdobyć, trzeba jednocześnie uplasować się w czołowej dziesiątce zawodów. Inaczej oczko nie zostanie przyznane.



Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Zmiany w regulaminie F1 na rok 2019 (AKTUALIZACJA)