
Formuła 1 w zeszłym roku przeszła rewolucję techniczną. Na sezon 2018 nie ma tak szeroko zakrojonych zmian, ale jest jedna bardzo ważna nowinka, która przekształci DNA mistrzostw.
Chodzi oczywiście o osłonę na kokpit. Wprowadzenie "Aureoli" i resztę ważnych modyfikacji przepisów opisujemy poniżej.
Najważniejsze zmiany w regulaminie technicznym:
1. Osłona na kokpit - dla poprawy ochrony głowy kierowcy, każdy bolid będzie wyposażony w osłonę na kokpit typu "Aureola" (z ang. "Halo").
O ile powinno być bezpieczniej, o tyle wynalazek ma też poważne minusy. Koszmarnie wygląda, w pewnym sensie kończy tradycję ścigania się w F1 z otwartymi nadwoziami i może utrudniać widoczność oraz ewakuację z samochodu.
2. "Płetwy rekina" i "skrzydła T" do kosza - ze względów estetycznych bolidy z powrotem nie będą mogły mieć pokrywy silnika w kształcie płetwy rekina, jak i umieszczanego na jej końcu tzw. "skrzydła T".
3. Limit silników jeszcze surowszy - kolejny raz zaostrzono limit jednostek napędowych na sezon. Do każdego bolidu będzie można zamontować "legalnie" już tylko trzy egzemplarze silnika spalinowego, turbosprężarki i układu MGU-H oraz zaledwie dwie sztuki układu MGU-K, baterii i ECU.
4. Więcej mieszanek opon - Pirelli poszerzyło gamę opon typu slick z 5 do 7 mieszanek, wprowadzając ogumienie hipermiękkie i supertwarde. Pierwsze to nowa najbardziej miękka mieszanka, druga nowa najtwardsza.
5. Walka ze spalaniem oleju - zaczną obowiązywać nowe zapisy wymierzone w spalanie oleju wraz z paliwem dla zwiększania osiągów silnika. O stosowanie tego typu praktyk podejrzewa się czołowe zespoły.
Aby nie mogły się nimi wspomagać, między innymi ponownie zmniejszono dozwolone spalanie oleju na 100 kilometrów - z 0,9 do 0,6 litra.
6. Delegalizacja triku z zawieszeniem - w zawieszeniach i układach kierowniczych bolidów nie będzie można stosować nowych, sprytnych rozwiązań służących obniżaniu przodu pojazdu przy skręcaniu.
Trik, który używano m. in. w samochodach Ferrari i Red Bulla, potencjalnie poprawiał wydajność aerodynamiczną oraz zwiększał przyczepność.
7. Większa waga - raz jeszcze podniesiono minimalną wagę bolidu wraz z kierowcą. Zrobiono to ze względu na wdrażanie "Aureoli", tyle, że osłona na kokpit może ważyć nawet 14 kilogramów, a minimalna waga wzrośnie tylko o 6 kilogramów, z 728 do 734 kilogramów.
To nie wróży dobrze najcięższym zawodnikom, czyli tym najwyższym.
Najważniejsze zmiany w regulaminie sportowym:
1. Nowe zasady cofania na starcie - zmodyfikowano system egzekwowania kar cofnięcia na starcie wyścigu, aby był bardziej zrozumiały dla fanów.
Jeżeli kierowca otrzyma karę przesunięcia do tyłu o 15 miejsc albo więcej, automatycznie będzie przesuwany na sam koniec stawki. Przy przesunięciu w ten sposób więcej niż jednego zawodnika o ich kolejności na starcie będzie decydowała kolejność, w jakiej złamali przepisy.
2. "Mała" Superlicencja trudniej dostępna - zaostrzono zasady przyznawania kierowcom Superlicencji, czyli swoistego prawa jazdy w F1.
Wprowadzona zmiana dotyczy zawodników ubiegających się o możliwość jeżdżenia na piątkowych treningach. Wcześniej tacy kierowcy musieli tylko uprzednio pokonać 300 kilometrów "reprezentatywnym" bolidem F1, zdać egzamin ze znajomości regulaminu sportowego mistrzostw i zostać pozytywnie ocenieni przez FIA co do swoich zdolności.
Teraz ponadto muszą mieć na koncie minimum 25 punktów zgromadzonych w ciągu trzech ostatnich lat w specjalnym schemacie Federacji nagradzającym za dobre wyniki w innych seriach wyścigowych, albo przejechać minimum 6 zawodów w Formule 2.
Z kolei kierowcy, którzy już dysponowali w przeszłości tego typu Superlicencją i proszą o nią ponownie, muszą spełnić wspomniany wymóg 25 punktów albo mieć przejechany cały sezon w F2.
Chodzi oczywiście o osłonę na kokpit. Wprowadzenie "Aureoli" i resztę ważnych modyfikacji przepisów opisujemy poniżej.
Najważniejsze zmiany w regulaminie technicznym:
1. Osłona na kokpit - dla poprawy ochrony głowy kierowcy, każdy bolid będzie wyposażony w osłonę na kokpit typu "Aureola" (z ang. "Halo").
O ile powinno być bezpieczniej, o tyle wynalazek ma też poważne minusy. Koszmarnie wygląda, w pewnym sensie kończy tradycję ścigania się w F1 z otwartymi nadwoziami i może utrudniać widoczność oraz ewakuację z samochodu.
2. "Płetwy rekina" i "skrzydła T" do kosza - ze względów estetycznych bolidy z powrotem nie będą mogły mieć pokrywy silnika w kształcie płetwy rekina, jak i umieszczanego na jej końcu tzw. "skrzydła T".
3. Limit silników jeszcze surowszy - kolejny raz zaostrzono limit jednostek napędowych na sezon. Do każdego bolidu będzie można zamontować "legalnie" już tylko trzy egzemplarze silnika spalinowego, turbosprężarki i układu MGU-H oraz zaledwie dwie sztuki układu MGU-K, baterii i ECU.
5. Walka ze spalaniem oleju - zaczną obowiązywać nowe zapisy wymierzone w spalanie oleju wraz z paliwem dla zwiększania osiągów silnika. O stosowanie tego typu praktyk podejrzewa się czołowe zespoły.
Aby nie mogły się nimi wspomagać, między innymi ponownie zmniejszono dozwolone spalanie oleju na 100 kilometrów - z 0,9 do 0,6 litra.
6. Delegalizacja triku z zawieszeniem - w zawieszeniach i układach kierowniczych bolidów nie będzie można stosować nowych, sprytnych rozwiązań służących obniżaniu przodu pojazdu przy skręcaniu.
Trik, który używano m. in. w samochodach Ferrari i Red Bulla, potencjalnie poprawiał wydajność aerodynamiczną oraz zwiększał przyczepność.
7. Większa waga - raz jeszcze podniesiono minimalną wagę bolidu wraz z kierowcą. Zrobiono to ze względu na wdrażanie "Aureoli", tyle, że osłona na kokpit może ważyć nawet 14 kilogramów, a minimalna waga wzrośnie tylko o 6 kilogramów, z 728 do 734 kilogramów.
To nie wróży dobrze najcięższym zawodnikom, czyli tym najwyższym.
Najważniejsze zmiany w regulaminie sportowym:
1. Nowe zasady cofania na starcie - zmodyfikowano system egzekwowania kar cofnięcia na starcie wyścigu, aby był bardziej zrozumiały dla fanów.
Jeżeli kierowca otrzyma karę przesunięcia do tyłu o 15 miejsc albo więcej, automatycznie będzie przesuwany na sam koniec stawki. Przy przesunięciu w ten sposób więcej niż jednego zawodnika o ich kolejności na starcie będzie decydowała kolejność, w jakiej złamali przepisy.
2. "Mała" Superlicencja trudniej dostępna - zaostrzono zasady przyznawania kierowcom Superlicencji, czyli swoistego prawa jazdy w F1.
Wprowadzona zmiana dotyczy zawodników ubiegających się o możliwość jeżdżenia na piątkowych treningach. Wcześniej tacy kierowcy musieli tylko uprzednio pokonać 300 kilometrów "reprezentatywnym" bolidem F1, zdać egzamin ze znajomości regulaminu sportowego mistrzostw i zostać pozytywnie ocenieni przez FIA co do swoich zdolności.
Teraz ponadto muszą mieć na koncie minimum 25 punktów zgromadzonych w ciągu trzech ostatnich lat w specjalnym schemacie Federacji nagradzającym za dobre wyniki w innych seriach wyścigowych, albo przejechać minimum 6 zawodów w Formule 2.
Z kolei kierowcy, którzy już dysponowali w przeszłości tego typu Superlicencją i proszą o nią ponownie, muszą spełnić wspomniany wymóg 25 punktów albo mieć przejechany cały sezon w F2.
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
6
Komentarze do:
Zmiany w regulaminie F1 na rok 2018
Zmiany w regulaminie F1 na rok 2018
Humonguos 2018-01-06 20:20
Dobrze że wreszcie zabiorą się za Mercedesa aka Spalamy Olej w Ilościach Hurtowych.
Zmiany w regulaminie F1 na rok 2018
somnus 2018-01-06 21:31
"zmniejszono dozwolone spalanie oleju na 100 kilometrów - z 0,9 do 0,6 litra" Czyli różnica 0,3l. Rzeczywiście hurtowe ilości :-)
Zmiany w regulaminie F1 na rok 2018
Skoczek120 2018-01-07 11:28
Powinni zmniejszyć aż do 0,2... wtedy skończyłyby się w ogóle machloje z tym związane... :-P
Zmiany w regulaminie F1 na rok 2018
haha 2018-01-07 11:40
dokładnie - litr na cały weekend spokojnie starcza, tylko że gdyby FIA stwierdziła oficjalnie że spalanie oleju jest nielegalne to wszystkie tytuły Merc musiałby oddac jak koksiarze za igrzyska olimpijskie
Zmiany w regulaminie F1 na rok 2018
Arytysya 2018-01-07 14:20
Nieszła chujnia się szykuje
Podobne: Zmiany w regulaminie F1 na rok 2018


Podobne galerie: Zmiany w regulaminie F1 na rok 2018



Najczęściej czytane w tym miesiącu



Tapety na pulpit
Newsletter
Galerie zdjęć