Formuła 1  »  FAQ F1  »  Zmiany w regulaminie F1 na rok 2015

Zmiany w regulaminie F1 na rok 2015

2014-12-28 - G. Filiks     Tagi: Przepisy F1
Formuła 1 co roku przechodzi pewne zmiany, zarówno pod względem sportowym, jak i technicznym. Poniżej dowiecie się, jakie poprawki i nowiniki w przepisach najważniejszej serii wyścigowej świata przygotowano na sezon 2015.

Najważniejsze zmiany w regulaminie sportowym:

1. Kary -
obok 5-sekundowych kar czasowych wprowadzonych w 2014 roku, od sezonu 2015 sędziowie będą mogli nakładać na kierowców za drobniejsze przewinienia kary również 10-sekundowe.

2. Podwójne punkty - wycofano kontrowersyjną zasadę przyznawania dwa razy więcej punktów w ostatnim wyścigu sezonu.

3. Wirtualny Samochód Bezpieczeństwa -
dla poprawy bezpieczeństwa po wypadku Julesa Bianchiego w GP Japonii 2014, wprowadzono system o nazwie wirtualny safety car (VSC), pozwalający dokonać neutralizacji wyścigu bez wprowadzania na trasę samochodu bezpieczeństwa.

Podczas obowiązywania VSC, na odcinkach podwójnych żółtych flag kierowcy będą zmuszeni zwolnić tak, aby nie przekraczać czasów przekazywanych im na wyświetlacze kierownic bolidów.

4. Przerwanie wyścigu - po przerwaniu zawodów, kierowcy będą zjeżdżać do alei serwisowej, zamiast jak dotąd ustawiać się na polach startowych.
5. Procedura startu - kierowca będzie musiał ruszać z alei serwisowej, jeśli przed startem jakikolwiek członek załogi jego bolidu, czy istotne narzędzia, pozostaną na prostej startowej po 15-sekundowym sygnale ostrzegawczym.

6. Niebezpieczny wyjazd z pit-stopu - niebezpieczne opuszczenie przez kierowcę stanowiska serwisowego będzie automatycznie przekładać się na karę 10-sekundowego postoju dla zawodnika. Sędziowie będą mogli nałożyć dodatkowe kary.

7. Safety car i zdublowani kierowcy -
samochód bezpieczeństwa będzie mógł zjechać z toru już gdy zdublowani zawodnicy go wyprzedzą. Nie będzie musiał czekać, aż ustawią się na końcu stawki.

8. Testy - liczba testów w trakcie sezonu została zmniejszona o połowę, z czterech sesji do dwóch. Dodatkowo, dwa z czterech dni testowych organizowanych podczas sezonu muszą być poświęcone młodym kierowcom.

9. Jazdy pokazowe
- zezwolono zespołom na użycie do jazd pokazowych bieżącego bolidu dwa razy w roku, ale tylko gdy już dobiegnie końca sezon.

10. Okrążenie rozpoznawcze - rozgrzewkowe kółko przed startem wyścigu będą mogli wykonywać także kierowcy ruszający z alei serwisowej.

11. Parc ferme - zasada zamkniętego parku maszyn uniemożliwiająca modyfikowanie bolidu będzie obowiązywała od kwalifikacji, zamiast już od trzeciego treningu.

Najważniejsze zmiany w regulaminie technicznym:

1. Silnik - zmiejszono liczbę dostępnych silników dla kierowcy na sezon z 5 do 4. Jednak jeżeli kalendarz wyścigów przekroczy 20 rund, wciąż będzie można wykorzystać bez żadnej kary pięć jednostek napędowych.

2. Kary za silnik - nieregulaminowa wymiana całej jednostki napędowej już nie będzie skutkować automatyczną karą. Zamiast tego, będą naliczane kary za nieregulaminową wymianę poszczególnych elementów motoru.

Poza tym, niemożliwa do wykonania część kary cofnięcia na starcie za nieregulaminową wymianę elementów silnika będzie przechodzić na wyścig w formie kary czasowej według następujących zasad:

zamiast cofnięcia o 1-5 pól startowych: 5-sekundowa kara czasowa
zamiast cofnięcia o 6-10 pól startowych: 10-sekundowa kara czasowa
zamiast cofnięcia o 11-20 pól startowych: kara przejazdu przez aleję serwisową
zamiast cofnięcia o ponad 20 pól startowych: kara 10-sekundowego postoju na stanowisku serwisowym

3. Zawieszenie - zmieniono przepisy tak, aby nie można było stosować systemu FRIC. Wynalazek ten łączył przednie i tylne zawieszenie sprawiając, że podczas przyśpieszania, hamowania czy skręcania, bolid pozostawał w jednakowej odległości od podłoża.

4. Skrzynia biegów - już nie będzie można zmieniać przełożeń biegów w bolidzie podczas sezonu. W 2014 roku można było zrobić to jeden raz.

5. Minimalna waga - zwiększono minimalną wagę bolidu (wraz z kierowcą, bez paliwa). W 2014 roku wynosiła ona 691 kilogramów, w sezonie 2015 bolid z kierowcą będzie musiał ważyć co najmniej 702 kilogramy. Pomoże to wyższym zawodnikom.

6. Nos - zmieniono regulamin tak, aby bolidom nie można było konstruować nosów z wystającą końcówką, które raziły wyglądem i obchodziły zasady bezpieczeństwa.

7. Kokpit - dla poprawy bezpieczeństwa kierowców, panele ochronne z Zylonu po obu stronach fotela w bolidzie będą dostawać do samej górnej krawędzi kokpitu i sięgać wysokości, na której znajduje się głowa zawodnika.



Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
2

Komentarze do:

Zmiany w regulaminie F1 na rok 2015

Zmiany w regulaminie F1 na rok 2015
gtr82 2015-02-18 18:20
a co z nowym systemem wznowienia po neutralizacji? z tego co zapowiadano miało to być tak że po SC wznowienie będzie z pól startowych - jak dla mnie jako widza - jedna z ciekawszych zmian! (dla mnie tak przełomowa jak mus korzystania z 2 mieszanek opon czy zaprzestanie tankowania). więc jak można prosze o komentarz. Dzięki. Jeszcze tylko 3 tygodnie i Australia . Do zobaczenia!
GrzegorzF1
Zmiany w regulaminie F1 na rok 2015
GrzegorzF1 2015-02-19 07:50
Wycofano się z tego pomysłu - http://www.f1.v10.pl/F1,rezygnuje,z,podwojnych,punktow,i,restartow,z,miejsca,na,sezon,2015,119209.html