Formuła 1  »  FAQ F1  »  Treningi i kwalifikacje F1

Treningi i kwalifikacje F1

2007-03-11 - W. Nogalski     Tagi: Trening F1, Przepisy F1, Kwalifikacje F1
Podczas każdego weekendu wyścigowego Formuły 1 zanim nastapią niedzielne zawody, wcześniej organizuje się dwie 1,5-godzinne sesje treningowe w piątek (w Monako w czwartek), jedną godzinną sesję treningową w sobotę i kwalifikacje tego samego dnia.

Sesja kwalifikacyjna decyduje o kolejności na starcie wyścigu. Trwa około jednej godziny i jest podzielona na trzy części - Q1, Q1 oraz Q3. Oddzielają je krótkie przerwy. Kierowcy mogą przejeżdżać dowolną liczbę okrążeń.

Część 1: Trwa 18 minut. Po zakończeniu odpada 5 najwolniejszych kierowców i zajmuje miejsca od 16. do 20.

Część 2: Trwa 15 minut. Po zakończeniu odpada kolejnych 5 najwolniejszych kierowców i zajmuje miejsca od 11. do 15.

Część 3: Trwa 12 minut. Dziesięciu najszybszych kierowców rywalizuje o pole position i następne pozycje w pierwszych pięciu rzędach startowych.

Czas okrążenia uzyskany w poprzedniej części kwalifikacji jest kasowany przed następną. Kierowcy, którzy awansowali do Q3, są zobowiązani rywalizować tam na komplecie opon wyznaczonym przez Pirelli (wykonanym z najbardziej miękkiej mieszanki spośród udostępnionych na dane Grand Prix).
Po zakończeniu czasówki zwracają go i startują do wyścigu na ogumieniu, na którym wykręcili najlepszy czas w Q2. Reszta na dowolnym. Ci, którzy nie weszli do Q3, mają zaoszczędzony na zawody ekstra komplet opon wyznaczony na ten segment.

Kary za blokowanie innych zawodników podczas kwalifikacji są bardzo surowe - zazwyczaj winowajca jest cofany na starcie o wyznaczoną przez sędziów liczbę pól. Może też stracić uzyskane czasy okrążeń.

Utrata ustanowionego czasu grozi również za opuszczenie toru wszystkimi kołami na zakrętach, gdzie jest to zabronione.

Obowiązuje także zasada 107 procent, czyli każdy kierowca, którego czas w pierwszej części kwalifikacji będzie gorszy niż 107% czasu jej zwycięzcy, nie ma prawa wystartować w wyścigu - chyba, że dostanie specjalną zgodę sędziów, ponieważ jest wystarczająco szybki, a nie zdołał zmieścić się w limicie z powodu wyjątkowych okoliczności.

Do udziału w wyścigu potrzeba także uczestnictwa w co najmniej jednej sesji treningowej.

Przerwy pomiędzy pierwszym i drugim treningiem nie może być krótsza niż 2,5 godziny, a między trzecim treningiem i kwalifikacjami 2 godziny.

Jeżeli w trakcie kwalifikacji kierowca zatrzyma się na torze, już nie będzie mógł jeździć do końca sesji - inaczej niż na treningach.

Zawodnik z największą liczbą zdobytych pole position w sezonie jest nagradzany specjalnym trofeum. Jeżeli dwóch kierowców wygrało kwalifikacje tyle samo razy, decyduje liczba drugich miejsc. Jeśli tutaj też jest remis, zwycięzcę wyłania porównanie, który z nich częściej kwalifikował się jako trzeci. I tak dalej - aż do skutku.



Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
3

Komentarze do:

Treningi i kwalifikacje F1

Treningi i kwalifikacje F1
dareus1982 2007-06-06 12:42
Jak to nie wolniejsze niż 110% najlepszegop czesu? Przecież najlepszy czes to 100%. Czyli co? Nie dotankowują nikogo?
Nogal
Treningi i kwalifikacje F1
Nogal 2007-06-06 12:46
Najlepszego czasu danego kierowcy - czyli jesli najlepszy czas kierowcy ostatecznie wyniesie 1:10s, to dotankują mu na koniec tylko tyle paliwa ile okrażeń zrobił poniżej 1:17s. Jesli zrobil wolniejsze okrazenie, to paliwo za nie nie zostanie dotankowane.
Treningi i kwalifikacje F1
Gazik 2007-06-06 16:31
czemu tak jest ? jak dla mnie jest to co najmniej dziwne, nie może dotankowac tyle ile chce tylko jest to zależne od szybkości okrążeń, napewno tak jest ?