Formuła 1  »  FAQ F1  »  Zmiany w regulaminie F1 na rok 2014

Zmiany w regulaminie F1 na rok 2014

2014-01-05 - G. Filiks     Tagi: Przepisy F1
W Formule 1 co sezon pojawiają się jakieś nowiniki, raz na kilka lat seria przechodzi poważniejszą metamorfozę. Sezon 2014 niesie zmiany tego większego kalibru. Ba! Wielu twierdzi, że to rewolucja techniczna, jakiej nie było może nawet w całej historii mistrzostw. Do tego szereg ważnych modyfikacji w przepisach sportowych. Poniżej przybliżamy Wam punkt po punkcie tegoroczną transformację królowej sportów motorowych.
 
Metamorfoza bolidu F1 na sezon 2014

Najważniejsze zmiany w regulaminie technicznym:

1. Silnik -
wolnossące jednostki napędowe V8 o pojemności 2.4 litra, zastąpiono 1.6-litrowymi, turbodoładowanymi motorami V6. Nowe silniki osiągają 15 000. obr./min. i generują około 600 koni mechanicznych. Jednak dzięki systemom odzyskiwania energii, bolidy powinny dalej dysponować mocą ponad 750 KM.

Dodatkowo ograniczoną liczbę silników do wykorzystania w sezonie z ośmiu do zaledwie pięciu. Za przekroczenie tego limitu jak dotychczas na kierowcę automatycznie zostanie nałożona kara.

2. Skrzynia biegów -
przekładnie mają nie siedem, a aż osiem biegów do przodu i muszą wytrzymać nie pięć, a sześć wyścigowych weekendów z rzędu. Dodatkowo na przestrzeni całego sezonu, w samochodzie można zastosować tylko dwa różne zestawy przełożeń.
3. ERS - bolidy są wyposażone w nie jeden, a dwa systemy odzyskiwania energii; z hamowania i z gazów wydechowych. Kinetic Energy Recovery System (KERS) stał się Energy Recovery Systems (ERS). Nowy układ daje kierowcy 160 dodatkowych koni mechanicznych (dwa razy więcej niż stary) i to aż przez 33 sekundy na okrążeniu (KERS wystarczał na około 5 razy krócej).

4. Paliwo - w celu promowania oszczędności paliwa, ograniczono jego ilość na wyścig do zaledwie 100 kilogramów. Wcześniej nie było żadnego limitu, a bolid do przejechania dystansu zawodów potrzebował średnio 160 kilogramów.

5. Minimalna waga - bolid wraz z kierowcą musi ważyć co najmniej 691 kilogramów, o 49 więcej niż dotąd. 48 kilogramów to rekompensata za większą wagę nowego silnika, pozostały 1 kilogram za cięższe opony. Jednak zdaniem wielu dolny limit został podniesiony i tak za mało.

6. Wydech - bolidy mają już nie dwie, a jedną rurę wydechową. Z końcówką umiejscowioną zupełnie za karoserią i skierowaną ku górze - by nie wykorzystywać spalin do poprawiania docisku aerodynamicznego.

7. Hamulce - wprowadzono znaną z aut drogowych technologię "Brake By Wire" (BBW). Tylne hamulce są sterowane elektronicznie. Aczkolwiek przednie wciąż wyłącznie hydraulicznie.

8. Nos -
ze względów bezpieczeństwa, końcówki dziobów bolidów są mocno pochylone. Zmniejszono maksymalną wysokość czubka z 55 do zaledwie 18.5 centymetra. Niestety wizualny efekt tego zabiegu jest koszmarny. Większość samochodów ma przód porównywany do nosa mrówkojada.

9. Przednie skrzydło -
spojler z przodu wyścigówki jest węższy o 1.5 centymetra.

10. Tylne skrzydło - zakazano stosowania specjalnej listwy pod tylnym spojlerem bolidu, tuż nad światłem. Dodatkowo sam spojler ma nieco płytszy profil.

11. Kamery - usunięto lukę w przepisach pozwalającą wyposażać bolid dla celów aerodynamicznych w fałszywe uchwyty na kamery. Od teraz mocowanie rejestratora wideo może zostać zamontowane jedynie z nim samym.

Najważniejsze zmiany w regulaminie sportowym:

1. Kwalifikacje -
pierwsza część czasówki (Q1) została skrócona z 20 do 18 minut, zaś trzecia (Q3) wydłużona z 10 do 12. Druga (Q2) dalej trwa 15 minut.

Dodatkowo kierowcy, którzy osiągnęli Q3, dostają na walkę o pole position po komplecie opon ekstra i startują do wyścigu nie na tym zestawie, a na ogumieniu z Q2. Zmiana ta kładzie kres przypadkom przesiadywania ostatniego segmentu kwalifikacji w garażu dla zaoszczędzenia opon na zawody.

2. Testy -
wracają testy w trakcie sezonu, chociaż w ograniczonym formacie. Zespoły mogą cztery razy zostać po wyścigu na torze i zorganizować sobie dwudniowe zajęcia. Za to skasowano testy dla młodych kierowców i większość tzw. "dni filmowych", czyli jazd służących nagrywaniu materiałów promocyjnych. Zamiast ośmiu takich sesji, teraz każda stajnia ma do dyspozycji na sezon tylko dwie. Teamy będą też używać mniej tunelu aerodynamiczngo i CFD.

3. Punktacja - za ostatni wyścig sezonu kierowcy i zespoły otrzymają dwa razy tyle oczek co zwykle. Wszystko po to, by walka o mistrzowskie tytuły jeszcze częściej trwała do samego końca.

4. Kary - sędziowie zaczną obciążać superlicencje zawodników punktami karnymi, jak policjanci prawa jazdy zwykłych kierowców. Uzbieranie 12 takich oczek poskutkuje odsunięciem od jednego wyścigu. Punkty będą kasowane po dwunastu miesiącach.

Zostały przy tym utrzymane konwencjonalne kary, ale za drobniejsze przewinienia, kierowcy już nie będą przejeżdżać przez aleję serwisową, a tracić 5 sekund przy okazji normalnego pit-stopu.

5. Zatrzymywanie bolidu po wyścigu - kierowca po osiągnięciu mety już nie będzie mógł natychmiast stanąć bolidem na torze dla zaoszczędzenia paliwa na obowiązkową próbkę. Samochód musi zostać odprowadzony do zamkniętego parku maszyn w alei serwisowej, co wiąże się z pokonaniem okrążenia zjazdowego.

6. "Bączki" - zezwolono na tzw. "palenie gumy" oraz inne popisy bolidem po wyścigu, ale tylko zwycięzcy i pod określonymi warunkami. Nie wolno narazić nimi na niebezpieczeństwo innych kierowców, opóźnić ceremonii dekoracji na podium oraz dać powodu do kwestionowania legalności samochodu.

7. "Godzina policyjna" - każdy zespół będzie mógł złamać zakaz prac przy bolidzie w określonych przedziałach czasowych w trakcie weekendu grand prix już nie dwa, a aż sześć razy.

8. Treningi
- w trakcie piątkowych treningów, każdy zespół będzie mógł wystawić aż czterech kierowców, aczkolwiek dalej tylko dwóch naraz, bo wciąż ma limit dwóch bolidów. By ekipy jeszcze chętniej dawały szansę pojeżdżenia juniorom, dostaną ekstra komplet opon na pierwsze pół godziny porannej sesji. Dodatkowo dzięku temu start wyścigowego weekendu powinien być bardziej żywy.

9. Numery startowe - kierowcy będą jeździć przez całą karierę z jednym, wybranym przez siebie numerem startowym. Udostępniono pulę od 2 do 99. Numer 1 zarezerwowano dla panującego w danym sezonie mistrza świata, ale obrońca tytułu nie ma obowiązku go używać. Numery będą bardziej widoczne na bolidach, pojawią się również na górze wszystkich kasków zawodników.

10. Pole Trophy - wprowadzono nowe trofeum od FIA dla kierowcy, który w sezonie zdobędzie najwięcej pierwszych pól startowych. Jeżeli zdarzy się remis, nagrodę zgarnie ten zawodnik, który częściej od swojego rywala ruszał jako drugi. Jeśli tutaj też będzie status quo, zadecydują trzecie lokaty itd.



Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Zmiany w regulaminie F1 na rok 2014