Formuła 1  »  FAQ F1  »  Samochód bezpieczeństwa w F1
Samochód Bezpieczeństwa

Samochód bezpieczeństwa w F1

2007-03-11 - W. Nogalski     Tagi: Safety Car, Przepisy F1, Samochód bezpieczeństwa, Mercedes AMG GT R
Jak sama nazwa mówi, główną funkcją samochodu bezpieczeństwa jest pomoc w przywróceniu bezpieczeństwa na torze. Aktualny safety car Formuły 1 to Mercedes-AMG GT R.

Od 2000 roku FIA powierza prowadzenie samochodu bezpieczeństwa Berndowi Maylanderowi - byłemu uczestnikowi wyścigów samochodów turystycznych. On wie, jak jechać safety carem wystarczająco szybko, aby opony oraz hamulce podążających za plecami bolidów F1 utrzymywały odpowiednio wysoką temperaturę.
 
Maylander zaczął swoją karierę od kartingu pod koniec lat 80-tych. Następnie startował w Formule Ford, Porsche Carrera Cup, FIA GT Championship oraz w niemieckim DTM. Przedstawiamy dawny wywiad z Berndem Maylanderem, w którym mówi on o zadaniach samochodu bezpieczeństwa - czyli swojej pracy.

Kiedy musisz wyjechać na tor?

- Według przepisów FIA wtedy, gdy któryś z kierowców, bądź innych ludzi znajduje się w sytuacji, która może spowodować jakieś obrażenia fizyczne, jednakże wyścig nie musi być przerywany. Na przykład po jakimś wypadku, bądź przy długotrwałych opadach deszczu.
Jakie jest zadanie samochodu bezpieczeństwa?


- Musisz zająć miejsce na czele stawki wyścigu Formuły 1 i prowadzić samochody po torze z określoną prędkością, do czasu aż niebezpieczeństwo zostanie zażegnane. Wszystkie samochody, zaczynając od lidera wyścigu, muszą ustawić się pojedynczo za samochodem bezpieczeństwa.

Kto decyduje o tym, czy wyjedziesz na tor?
- Decyzje podejmuje dyrektor wyścigu z ramienia FIA - Charlie Whiting. To on również decyduje kiedy mam zjechać z toru.
W jaki sposób informowani są kierowcy, o okresie neutralizacji?- Kierowcy są informowani przez porządkowych, którzy pokazują im znak z napisem "SC" oraz machają zółtymi flagami, po przejechaniu linii mety. Ponadto kierowcy dostają informację od zespołów przez radio oraz widzą to w swoim kokpicie, gdzie podczas neutralizacji pali się jedna z lampek.Jak długo samochód bezpieczeństwa pozostaje na torze?

- To zależy od sytuacji i tego, kiedy FIA stwierdzi, iż niebezpieczeństwo zostało zażegnane. Okrążenia pokonane za samochodem bezpieczeństwa są uznawane za normalne okrążenia wyścigu. Może stać się również tak, że wyścig zakończy się za samochodem bezpieczeństwa.
Jaki wpływ na strategię ma wyjazd samochodu bezpieczeństwa?

- Zespoły korzystają z neutralizacji i decydują się na przeprowadzanie pit stopów. Zajmują one mniej czasu niż podczas normalnej jazdy. Jeśli kierowca zostanie wezwany do boksów w idealnym czasie, może to dać sporą przewagę. Ponadto neutralizacja sprawia, że stawka się zacieśnia, co z kolei jest ekscytujące dla widzów.Od kiedy samochód bezpieczeństwa pojawił się w Formule 1?

- Po raz pierwszy w 1973 roku na Grand Prix Kanady. Jednakże dopiero w 1992 roku, FIA jasno określiła w regulaminie rolę samochodu bezpieczeństwa.
Weekend wyścigowy Bernda Maylandera.
Czwartek

Zazwyczaj jestem na torze w środowy wieczór - podczas europejskich wyścigów zdarza się, że jestem na miejscu w czwartek rano. Spotykamy się na torze około godziny 10 rano. Najpierw idę do biura FIA, gdzie mamy krótkie spotkanie dotyczące weekendu wyścigowego. Omawiamy sprawy takie jak harmonogram, mapy toru regulamin i tym podobne. Następnie przebieram się w mój kombinezon i o 13 35 jestem w samochodzie. Pierwszy test toru ma miejsce pomiędzy 14, a 15. Samochód bezpieczeństwa jest pierwszym samochodem, który wyjeżdża na tor w weekend wyścigowy. Jest to bardzo ważne, ponieważ testowany jest tor, samochód, system radiowy, GPS czy kamery.

Następnie udaje się do Charliego Whitinga i mówię mu o testach. Przebieram się w oficjalne ubranie FIA i udaje się na odprawę dla kierowców GP2. Spotkanie trwa zazwyczaj od 10 do 30 minut, w zależności od ilości omawianych tematów. Po tym wracam do hotelu. Zazwyczaj spędzam wieczór ćwicząc, bądź idąc na kolację ze sponsorami i zespołami. To zależy od tego w jakim jesteśmy mieście. Miasta jak Melbourne czy Stambuł oferują więcej w kwestii wieczornych wyjść niż inne.
Piątek

W piątek rano opuszczamy hotel około 7 - 7:30 rano. Po dojechaniu na tor mamy spotkanie z Charliem Whitingiem, prasą, działem technicznym oraz oprogramowania i z moim zespołem. Następnie po raz kolejny sprawdzamy GPS testując na torze. Takie testy odbywają się codziennie - od czwartku do niedzieli. To bardzo ważne, ponieważ system toru jest wbudowany w samochód bezpieczeństwa oraz bolidy Formuły 1 i nie chodzi tu tylko o układ toru, ale wyświetlanie się w kokpicie informacji, związanych na przykład z wywieszoną flagą. Testy mają potwierdzić, że nie będzie z tym żadnych problemów - musimy przebyć długą drogę w celu zwiększenia bezpieczeństwa na torze.

Śledzę piątkowe sesje treningowe na monitorach w ciężarówkach FIA, ale nie jestem w swoim samochodzie, gdyż samochód bezpieczeństwa nie jest używany w trakcie treningów. Jednakże może się tak zdarzyć, iż będę potrzebny, więc muszę być na to gotowy. Spotkanie kierowców Formuły 1 ma miejsce o godzinie 17. Rozmawiamy o poprzednim oraz nadchodzącym wyścigu - naszym głównym tematem jest to, co możemy jeszcze poprawić i jak to zrobić. Spotkanie jest prowadzone przez Charliego Whitinga, a obecni są wszyscy kierowcy etatowi, testowi, sędziowie oraz ja. Po odprawie wracam do hotelu. Ćwiczę, albo wychodzę na kolację z przyjaciółmi - to ode mnie zależy co będę robił.
Sobota

W sobotę FIA przyjeżdża na tor bardzo szybko. Mamy kolejne spotkanie, po którym ponownie przeprowadzamy test GPS. Następnie oglądam trzecią sesję treningową. Od razu po kwalifikacjach Formuły 1, rozpoczyna się pierwszy wyścig serii GP2. Wyscig wygląda tak samo jak ten Formuły 1 - różnicą jest tylko inny czas oraz samochody. W sobotni wieczór zazwyczaj spotykamy się towarzysko, ale staramy się zasnąć dość szybko, gdyż niedziela jest najważniejszym dniem weekendu.

Niedziela

W niedzielę jesteśmy na torze z samego rana. To jeden z najwspanialszych momentów weekendu - widzisz jak tor budzi się do życia, a ludzie oczekują na eksytujące wydarzenia. Najtrudniejsza częśc dla mnie zaczyna się zaraz po teście GPS. Po drugim wyścigu GP2, odbywa się wyścig Porsche Super Cup, a od godziny 13 rozpoczynają się ostateczne przygotowania do rywalizacji w Formule 1.

O 13 10 Charlie Whiting dostarcza samochód bezpieczeństwa na grid i oddaje go w moje ręce. Po raz ostatni sprawdzam działanie kamer oraz radia i upewniam się, że mam najnowszą prognozę pogody, co jest bardzo ważne dla moich przygotowań do wyścigu. O 13 50 wsiadamy do samochodu razem z moim partnerem. Zakładamy kaski i sprawdzamy częstotliwość radia.

O 13 55 opuszczamy pola startowe i zajmujemy wyznaczone dla nas miejsce na pierwsze okrążenie. Zaraz po tym jak kierowcy pokonają pierwszy zakręt, otrzymuję informację, aby zająć miejsce obok moich kolegów z Kontroli Wyścigu. Oglądam wyścig na ekranie monitora w moim samochodzie, obserwując jednocześnie pogodę. Zazwyczaj komunikuję się z Kontrolą Wyścigu, aby sprawdzić, czy wszystko poprawnie funkcjonuje i otrzymać aktualizację prognozy pogody.

Kiedy dostaję polecenie, muszę potwierdzić co aktualnie robię. To coś w rodzaju rozmowy pilota samolotu z wieżą kontrolną na lotnisku. Kiedy pilot otrzymuje polecenie, potwierdza jego wykonanie oraz podaje swoją nową pozycje. Nasi mechanicy również słuchają przekazów radiowych, będąc w alei serwisowej.

Jeśli wyścig zakończy się bez potrzeby neutralizacji - co na szczęście zazwyczaj się zdarza - czekam na ostatni samochód i za nim podążam. Tym samym informuję porządkowych, że nie ma za mną żadnych samochodów i mogą oni bezpiecznie wejść na tor. Jeśli w wyścigu nie mam żadnej pracy do wykonania, to moja praca w zasadzie dobiega końca. Do domu wracam w poniedziałek rano. Miło jest spędzać niedziele w domu, kiedy nie muszę być w pracy.

Kiedy wydarzy się wypadek

Jeśli pogoda się pogorszy, albo wydarzy się jakiś wypadek, komunikuję się kilka razy z Kontrolą Wyścigu. Przedstawiam im swoją opinię na temat sytuacji i czekam na ewentualne polecenia. Kontrola Wyścigu decyduje wtedy, czy mam wyjechać na tor. Oprócz moich wskazówek, Kontrola Wyścigu konsultuje się również z zespołami oraz stacjami meteorologicznymi.

Jeśli Kontrola Wyścigu uważa, że powinienem wyjechać, otrzymuję komendę: "Samochód bezpieczeństwa w gotowości!". Czekam na wyjazd i ewentualne dalsze wskazówki. Jeśli usłyszę "Samochód bezpieczeństwa wraca na miejsce!", oznacza to, że niebezpieczna sytuacja została zażegnana i nie ma potrzeby, abym wyjeżdżał na tor.

Jeśli usłyszę komendę "Samochód bezpieczeństwa ruszaj!" to wyjeżdżam i staram się jak najszybciej ustawić przed liderującym kierowcą, a reszta ustawia się za mną. Podczas neutralizacji najważniejsze jest bezpieczeństwo, jednakże muszę utrzymać pewną prędkość. Muszę zadbać o to, aby bolidy się nie przegrzały z braku chłodzenia i nie doprowadzić do spadku ciśnienia w oponach.

Zespoły mają również wpływ na to, z jaką jadę prędkością. Informują Kontrolę Wyścigu, mówiąc czy mam przyspieszyć, bądź zwolnić. Zazwyczaj podczas neutralizacji jadę na limicie - samochód bezpieczeństwa wygląda na wolniejszy niż jest w rzeczywistości. Jednak z punktu widzenia kierowcy Formuły 1 - 280 km/h to niska prędkość. Bolidy pokonują okrążenie toru F1 szybciej o 35-55 sekund niż ja, to zależy od długości toru. To oznacza, że mogliby mnie dublować co trzy okrążenia. To niesamowite jak szybkie są te samochody.

Pozostaję na torze do czasu, kiedy niebezpieczeństwo zostanie zażegnane. To zależy od Kontroli Wyścigu. Pod koniec drugiego sektora wyłączam moje światła. Następnie zjeżdżam do alei serwisowej i kierowcy wracają do rywalizacji. Wyprzedzanie jest możliwe dopiero po minięciu linii mety.



Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Samochód bezpieczeństwa w F1