Formuła 1  »  Aktualności F1  »  Mercedes-AMG GT R - nowy samochód bezpieczeństwa w Formule 1
Mercedes-AMG GT R - nowy samochód bezpieczeństwa w Formule 1

Mercedes-AMG GT R - nowy samochód bezpieczeństwa w Formule 1

2018-03-21 - G. Filiks     Tagi: Safety Car, Samochód bezpieczeństwa, Formuła 1, Mercedes-AMG GT R
Formuła 1 ma nowy samochód bezpieczeństwa na sezon 2018. To Mercedes-AMG GT R.

Auto zastąpiło używany w trzech poprzednich latach model AMG GT S.

Wóz dysponuje silnikiem V8 bi-turbo o mocy 585 KM (430kW). Jego prędkość maksymalna wynosi 318 km/h. Jak chwali się Mercedes, to najmocniejszy oraz najszybszy safety car w historii F1.
Mercedes-AMG GT R - nowy samochód bezpieczeństwa w Formule 1Mercedes-AMG GT R - nowy samochód bezpieczeństwa w Formule 1
„Bardzo czekam na mój nowy samochód służbowy". - mówi jeżdżący samochodem bezpieczeństwa w królowej sportów motorowych od 2000 roku Bernd Maylander.

„To absolutne wyżyny pod względem dynamiki jazdy. Auto jest jeden poziom wyżej niż model AMG GT S z ostatnich lat. Oczywiście, najlepiej gdyby safety car wyjeżdżał jak najrzadziej - ale kiedy będzie trzeba bezpiecznie skoncentrować bolidy i poprowadzić je po torze, mając AMG GT R będziemy znakomicie wyposażeni do tego zadania".
Szczegółowy opis pojazdu:

Zaprojektowany w „Zielonym Piekle”: Jeszcze nigdy Mercedes-AMG nie umieściło tyle rozwiązań pochodzących ze sportu motorowego w pojeździe seryjnym, jak jest to w przypadku AMG GT R.

Niezwykła dynamika.
Silnik V8 bi-turbo o mocy 430 kW (585 KM), umieszczony centralnie za przednią osią w układzie transaxle, gruntownie zmodernizowany układ jezdny oraz inteligentna lekka konstrukcja gwarantują niezwykle dynamiczną jazdę. Samochód spędził większość fazy projektowania w „Zielonym Piekle” toru Nürburgring. Poszerzone przednie i tylne błotniki umożliwiają zastosowanie szerszego ogumienia, zapewniającego lepsze właściwości trakcyjne i pokonywanie zakrętów z większą prędkością.
Perła w koronie AMG.
Nowy przedni spojler z elementami aktywnymi, duży tylny statecznik i nowy tylni spojler z podwójnym dyfuzorem poprawiają parametry aerodynamiczne i zapewniają optymalną przyczepność. Szczególny status AMG GT R podkreśla nowa osłona chłodnicy AMG Panamericana. Jej charakterystyczny kształt z pionowymi poprzeczkami miał swoją premierę w amatorskim samochodzie wyścigowym Mercedes-AMG GT3 i został teraz zastosowany po raz pierwszy w samochodzie seryjnym AMG. Trzeci członek rodziny AMG GT stanowi nową perłę w koronie stajni AMG. Mercedes-AMG GT R ze swoimi nowatorskim rozwiązaniami technologicznymi został zaprojektowany specjalnie z myślą o torze wyścigowym. Przyspieszenie wynoszące 3,6 sek. od zera do 100 km/h i prędkość maksymalna na poziomie 318 km/h gwarantują w połączeniu z niezwykłymi własnościami aerodynamicznymi osiąganie ekstremalnie szybkich okrążeń na torze wyścigowym.
Mercedes-AMG GT R - nowy samochód bezpieczeństwa w Formule 1Mercedes-AMG GT R - nowy samochód bezpieczeństwa w Formule 1
Pewne prowadzenie.
Wyśrubowane osiągi na torze zapewniają inteligentna lekka konstrukcja z aluminium i włókna węglowego, odpowiednio usztywniony szkielet nadwozia, wzmocniony silnik V8 bi-turbo z dostosowaną do niego, 7-stopniową dwusprzęgłową skrzynią biegów, innowacyjne aerodynamiczne nadwozie z elementami aktywnymi oraz nowy układ jezdny wyposażony w aktywny system kierowania osią tylną oraz przeguby typu uniball. Sprawdzona w modelach AMG GT i AMG GT S koncepcja silnika umieszczonego centralnie za przednią osią oraz skrzyni biegów w układzie transaxle na osi tylnej umożliwia korzystny rozkład mas między tylną a przednią osią. W połączeniu z nisko położonym środkiem ciężkości pojazdu gwarantuje to niezwykle pewne prowadzenie i umożliwia pokonywanie zakrętów z dużą prędkością. Dzięki stosunkowi masy do mocy wynoszącemu 2,66 kg/KM Mercedes-AMG GT R plasuje się na czele swojego segmentu.

Lepsza dynamika.
Nowy AMG GT R to wynik intensywnej współpracy projektantów i specjalistów w zakresie aerodynamiki. Wszystkie elementy mają uzasadnienie techniczne i przyczyniają się do poprawy dynamiki jazdy; jednocześnie specjaliści od aerodynamiki zaadaptowali odpowiednio pomysły projektantów. Wyjątkowe osiągnięcie sztuki inżynierskiej stanowi całkowicie nowy, aktywny profil aerodynamiczny, ukryty w podłodze przed sinikiem. Ten wykonany z włókna węglowego element wysuwa się automatycznie o ok. 40 mm w dół, gdy pojazd przekroczy prędkość 80 km/h w trybie RACE, zmieniając wyraźnie strumień opływającego powietrza. W ten sposób dochodzi do powstania tzw. efektu Venturiego, dzięki czemu samochód jest dodatkowo dociskany do powierzchni jezdni, a siła nośna działająca na przednią oś przy prędkości 250 km/h zmniejsza się o ok. 40 kg. Kierowca odczuwa to podczas prowadzenia auta: przy dużych prędkościach AMG GT R pokonuje zakręty jeszcze precyzyjniej i jeszcze lepiej trzyma się drogi. Ponadto polepsza się współczynnik oporu aerodynamicznego.

Maksymalna przyczepność.

Przy prędkości maksymalnej wszystkie elementy aerodynamiczne zwiększają przyczepność o 155 kg w porównaniu z AMG GT. Dzięki temu nowy AMG GT R zapewnia idealne trzymanie się drogi, doskonałe właściwości jezdne oraz emanujący mocą design, łączący harmonijnie funkcje aerodynamiczne. A poza tym: Mimo większej mocy, poszerzonego kształtu, większych kół, rozbudowanego tylnego spojlera, większego zapotrzebowania na powietrze chłodzące i większej siły dociskającej AMG GT R wykazuje mniejszy współczynnik oporu aerodynamicznego (cW) niż AMG GT.
Mercedes-AMG GT R - nowy samochód bezpieczeństwa w Formule 1Mercedes-AMG GT R - nowy samochód bezpieczeństwa w Formule 1
Indywidualny set-up.
Nowy gwintowany układ jezdny AMG powstał specjalnie z myślą o AMG GT R. Jak w profesjonalnym sporcie motorowym kierowca może wybrać swój własny set-up zawieszenia, dokonując płynnej regulacji mechanicznej sprężyn. Można w ten sposób wpływać na pochylenia wzdłużne, przechyły boczne oraz trakcję AMG GT R. Gwintowany układ jezdny jest połączony z płynnie regulowanym, adaptacyjnym systemem amortyzacji AMG RIDE CONTROL. System jest regulowany elektronicznie i pozwala na automatycznie dostosowanie amortyzacji na każdym kole do danej sytuacji na drodze, prędkości i stanu nawierzchni. Ponadto kierowca może, wybierając odpowiedni przycisk na panelu AMG DRIVE UNIT lub program trybu jazdy AMG DYNAMIC SELECT, zmienić charakterystykę adaptacyjnego systemu amortyzacji. Dostępne są trzy stopnie: „Comfort”, „Sport” i „Sport Plus”.

Łatwiejsza kontrola w sytuacjach skrajnych.
Nowy AMG GT R prowadzi się jeszcze precyzyjniej dzięki zastosowaniu po raz pierwszy w aucie Mercedes-AMG standardowego aktywnego systemu kierowania osią tylną. System stanowi idealne połączenie zwrotności i stabilności - czyli właściwości jezdnych, które zwykle wykluczają się wzajemnie. Aktywny system kierowania osią tylną nie tylko poprawia zachowanie w zakrętach, lecz wspomaga kierowcę również podczas nagłych manewrów omijania, zwiększając w ten sposób poziom aktywnego bezpieczeństwa. Dzięki temu nad AMG GT R można łatwiej zapanować również w sytuacjach granicznych. Stanowiący wyposażenie standardowe trzystopniowy system ESP z funkcjami „ESP ON”, „ESP SPORT Handling Mode” i „ESP OFF” jest sprzężony z blokadą mechanizmu różnicowego i optymalnie zestrojony pod kątem dynamiki jazdy nowym AMG GT R.
Mercedes-AMG GT R - nowy samochód bezpieczeństwa w Formule 1Mercedes-AMG GT R - nowy samochód bezpieczeństwa w Formule 1
Trakcja pod kontrolą.
W trybie ESP OFF kierowca, korzystając z kolejnej innowacji zastosowanej w tym aucie, może jeszcze bardziej indywidualnie wpływać na właściwości jezdne AMG GT R. Nowy system AMG TRACTION CONTROL pochodzi również bezpośrednio ze sportu motorowego. Umożliwia on kierowcy wstępne ustawienie dziewięciu poziomów poślizgu na napędzanej tylnej osi, przy czym podobnie jak w obecnym AMG GT3 system reguluje poślizg kół napędowych bez korzystania ze stabilizacji zapewnianej przez układ ESP. W tym celu układ elektroniczny pojazdu obejmuje odpowiednio zaprogramowane charakterystyki. System obsługiwany jest specjalnym pokrętłem, umieszczonym na środkowej konsoli poniżej dysz wentylacyjnych. Zależnie od wybranych ustawień tylne koła mogą wpadać w mniejszy lub większy poślizg, co jest bardzo pomocne w zróżnicowanych warunkach panujących na torze.

Inteligentny sportowiec.
W konstrukcji AMG GT R Mercedes-AMG stawia na inteligentny miks materiałów. Podwozie i karoserię wykonano z różnych stopów aluminium, tylna klapę ze stali, a przód ze stopu magnezowego. W ramach strategii AMG Lightweight Performance podjęto liczne dodatkowe działania zmierzające do zmniejszenia ciężaru auta. Ambitne cele w tym zakresie udało się zrealizować przede wszystkim dzięki zastosowaniu włókna węglowego, lekkiego i wytrzymałego materiału stosowanego w sporcie motorowym. Z włókna węglowego wykonano na przykład przednie błotniki, dach oraz rurę reakcyjną (ang. „torque tube”) łączącą silnik ze skrzynią biegów. W sumie nowy AMG GT R jest o 15 kg lżejszy od AMG GT S, mimo znacznie większej liczby zastosowanych rozwiązań technicznych.
Mercedes-AMG GT R - nowy samochód bezpieczeństwa w Formule 1Mercedes-AMG GT R - nowy samochód bezpieczeństwa w Formule 1
Topowy silnik.
Silnik AMG V8 bi-turbo o pojemności 4 litrów generuje w AMG GT R 430 kW (585 KM),a więc 55 kW (75 KM) więcej niż dotychczasowy najmocniejszy silnik w modelu GT S. Maks. moment obrotowy jest dostępny w zakresie 1900 - 5500 obr/min. W 4-litrowym silniku AMG V8 zastosowano sprawdzone doładowanie bi-turbo, w którym obydwie sprężarki nie zostały umieszczone na zewnątrz obok rzędów cylindrów, lecz znajdują się między cylindrami w układzie V - specjaliści nazywają takie rozwiązanie „z gorącymi stronami od wewnątrz”. To zasadnicze rozwiązanie stosowane w rodzinie nowych silników AMG-V8 zostało poddane w przypadku AMG GT R dalszej optymalizacji. Inżynierowie AMG zmodyfikowali również 7-stopniową skrzynię biegów z podwójnym sprzęgłem w układzie transaxle na tylnej osi pod kątem wymogów toru wyścigowego. Korzystając z systemu AMG DYNAMIC SELECT Controller kierowca może przystosować AMG GT R do swoich indywidualnych oczekiwań. Do wyboru są tryby: „C” (Comfort), „S” (Sport), „S+” (Sport Plus) oraz „I” (Individual). Tryb „RACE” dostosowuje strategie przełączania biegów do potrzeb toru wyścigowego. Po wybraniu przycisku „M” umieszczonego na konsoli środkowej w każdym trybie jazdy włącza się tryb manualny skrzyni biegów.
Mercedes-AMG GT R - nowy samochód bezpieczeństwa w Formule 1Mercedes-AMG GT R - nowy samochód bezpieczeństwa w Formule 1



Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
2

Komentarze do:

Mercedes-AMG GT R - nowy samochód bezpieczeństwa w Formule 1

Borowczyk.
Mercedes-AMG GT R - nowy samochód bezpieczeństwa w Formule 1
Borowczyk. 2018-03-21 11:55
moment jakie gtr ?? jakie v8 ?? a gdzie ekologia ? powinni dać Romet 4E
Mercedes-AMG GT R - nowy samochód bezpieczeństwa w Formule 1
Msdfd 2018-03-21 17:38
A co powie na temat silnika humozjeb. Ile oleju spala, bo niesprecyzowali😂😂 a ty z taka wiedza napewno cos wiesz na ten temat😂😂