Formuła 1  »  Aktualności F1  »  Bianchi doznał przeciążenia 254G
Bianchi doznał przeciążenia 254G

Bianchi doznał przeciążenia 254G

2015-07-23 - G. Filiks     Tagi: Bianchi, Wypadki F1
Na Julesa Bianchiego zadziałała niewiarygodna siła 254G w wypadku podczas zeszłorocznego wyścigu Formuły 1 o GP Japonii, który ostatecznie kosztował go życie.

Pojawił się nowe informacje o feralnej kraksie z blisko 7-tonowym dźwigiem pochowanego dwa dni temu Francuza za sprawą niedawno powstałej bazy danych FIA z wypadków w wyścigach samochodowych.
Bianchi doznał przeciążenia 254GBianchi doznał przeciążenia 254G
Niemiecki magazyn Auto Motor und Sport napisał, że o ile początkowo siłę zderzenia Bianchiego z dźwigiem obliczono na 92G, o tyle tak naprawdę była prawie trzy razy większa. Błąd w kalkulacjach miał powstać w wyniku zsunięcia się kierowcy Marussi w kluczowym momencie zatyczek do uszu, w których znajdowały się czujniki przeciążenia.

Sam bolid uderzył z siłą "tylko" 58.8G, jednak na głowę Bianchiego podziałało 254G, ponieważ 24-latek częściowo wbił się samochodem pod dźwig.
Bianchi doznał przeciążenia 254GBianchi doznał przeciążenia 254G
„Tym samym został dociśnięty z góry przez spód dźwigu". - wyjaśnił Andy Mellor, wiceprezydent Komisji Bezpieczeństwa FIA.

„To zadziałało jak hamulec, gwałtownie zatrzymało ruch pojazdu - a w tym czasie był kontakt pomiędzy kaskiem kierowcy i dźwigiem. Nigdy wcześniej nie widzieliśmy czegoś takiego.
„Uderzenie było tak mocne, jakbyś zrzucił bolid na ziemię z 48 metrów wysokości".
Bianchi uderzył na poboczu toru Suzuka w dźwig, który wysłano do zabrania samochodu Adriana Sutila z Saubera.
Bianchi doznał przeciążenia 254GBianchi doznał przeciążenia 254G
Bianchi w mokrych warunkach wypadł z trasy przy prędkości 213 km/h, ale przed uderzeniem zdołał zwolnić do 126 km/h. Miał na to 2,61 sekundy.

Jules doznał rozlanego uszkodzenia aksonalnego mózgu.

Peter Wright przewodzący Komisji Bezpieczeństwa FIA zaprzeczył, że Bianchiego uratowałaby kabina nad kokpitem.

„(...) Wtedy jego głowa nie uderzyłaby w dźwig, ale uderzyłaby z identycznym skutkiem w kabinę".
- wytłumaczył.
Bianchi doznał przeciążenia 254GBianchi doznał przeciążenia 254G
Z kolei na sugestię, że powinno się lepiej zabezpieczać dźwigi, Mellor odparł, iż trzeba by było przyczepiać do nich „sześć rzędów opon", co jest „nie do przyjęcia".

Główną reakcją FIA na wypadek Bianchiego było wprowadzenie w F1 wirtualnego samochodu bezpieczeństwa.



źródło: Auto Motor und Sport

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
5

Komentarze do:

Bianchi doznał przeciążenia 254G

Bianchi doznał przeciążenia 254G
lola z pakistanu 2015-07-23 14:34
Widać było co się stało z massa jak dostal kawałkiem sprężyny a co dopiero przypitolic glowa w stalowego dzwiga
Bianchi doznał przeciążenia 254G
asdds 2015-07-23 15:16
Ja tego nie rozumiem, że akurat na całym torze musiał wypaść na tym zakręcie gdzie jest dźwig i po wypadnięciu z toru akutat w niego uderzyć (dźwig w sumie jest taki duży/szeroki) i w dodatku jeszcze tak fatalnie w niego uderzyć, ciężko mi uwierzyć że to przypadek , mam podejrzenia że Bóg tak chciał i mu to zrobił!
Bianchi doznał przeciążenia 254G
Adrza1 2015-07-23 15:25
a jakby zainstalować zewnętrzne wielokomorowe poduszki? Nawet dwa rzędy opon zaabsorbowały by część siły uderzenia(wtedy byłby w położeniu Schumachera a nie na cmentarzu). Ale jak "nie do przyjęcia", chyba nie do zrobienia.
Bianchi doznał przeciążenia 254G
PiotreW 2015-07-23 15:48
Przecież to nie ma sensu. Dźwig pojawia się poza barierami tylko, aby usunąć uszkodzony bolid, a nie po to by służyć jako ruchoma bariera ochronna. Celem jest unikanie wypadnięcia poza tor przez kierowców w takiej sytuacji, a nie stworzenie dźwigu z barierami ochronnymi. Pamiętajmy też, że panowały wtedy bardzo trudne szybko pogarszające się warunki na torze. W normalnych suchych warunkach ryzyko wypadnięcia z toru jest bardzo małe i zwykle wystarczały po prostu lokalne żółte flagi.
Bianchi doznał przeciążenia 254G
GRACJANO 2015-07-25 10:02
Ludzie- czy wy wogóle widzieliście dźwig??? To była zwyczajna ładowarka kołowa Caterpillar.