Formuła 1  »  Aktualności F1  »  Raport FIA: Bianchi nie zwolnił wystarczająco, w bolidzie nie zadziałał system wyłączający silnik
Raport FIA: Bianchi nie zwolnił wystarczająco, w bolidzie nie zadziałał system wyłączający silnik

Raport FIA: Bianchi nie zwolnił wystarczająco, w bolidzie nie zadziałał system wyłączający silnik

2014-12-04 - G. Filiks     Tagi: FIA, Bianchi, Wypadki F1
Międzynarodowa Federacja Samochodowa (FIA) przedstawiła wyniki pełnego dochodzenia ws. wypadku Julesa Bianchiego podczas tegorocznego wyścigu Formuły 1 o GP Japonii. Stwierdzono, że kierowca Marussi nie zwolnił wystarczająco, ale odkryto także niesprawność jego bolidu, która mogła mieć wpływ na skalę całego incydentu.

Bianchi cały czas znajduje się w krytycznym stanie z poważnym urazem mózgu po tym, jak wypadł z mokrego toru Suzuka przy podwójnej żółtej fladze i niefortunnie uderzył w dźwig zabierający z pobocza bolid Adriana Sutila.
Raport FIA: Bianchi nie zwolnił wystarczająco, w bolidzie nie zadziałał system wyłączający silnikRaport FIA: Bianchi nie zwolnił wystarczająco, w bolidzie nie zadziałał system wyłączający silnik
FIA powołała 10-osobowy panel ekspertów dla zbadania tego zdarzenia. W skład komisji weszli m. in. Ross Brawn (były szef Mercedesa i były dyrektor techniczny Ferrari), Stefano Domenicali (były szef Ferrari), czy Emerson Fittipaldi (były 2-krotny mistrz świata F1).

Po sześciu tygodniach pracy, panel zaprezentował liczący 396 stron raport na temat wypadku. Jego najważniejszy punkt mówi, że Bianchi „nie zwolnił wystarczająco, aby uniknąć utraty kontroli nad bolidem".
Raport FIA: Bianchi nie zwolnił wystarczająco, w bolidzie nie zadziałał system wyłączający silnikRaport FIA: Bianchi nie zwolnił wystarczająco, w bolidzie nie zadziałał system wyłączający silnik
Jednak ustalono też, iż z powodu niewłaściwego zgrania z samochodem Marussi nowego w F1 systemu elektronicznego sterowania tylnych hamulców, w aucie nie zadziałał system bezpieczeństwa wyłączający silnik, gdy Bianchi opuszczając tor wcisnął naraz pedały gazu oraz hamulca.

„Mogło to wpłynąć na prędkość, z jaką kierowca uderzył w dźwig, ale nie da się tego wiarygodnie oszacować".
- wyjaśnia raport.
Komisja stwierdziła również, że dyrektor wyścigu z ramienia FIA - Charlie Whiting postąpił w pełni zgodnie z przepisami, nie ściągając na tor safety cara po wypadku Sutila, a tylko wywieszając żółte flagi.

Jednak o ile panel orzekł, że zachowano wszystkie środki bezpieczeństwa, o tyle doradził poprawę ich na przyszłość.
Raport FIA: Bianchi nie zwolnił wystarczająco, w bolidzie nie zadziałał system wyłączający silnikRaport FIA: Bianchi nie zwolnił wystarczająco, w bolidzie nie zadziałał system wyłączający silnik
Zasugerowano m. in. rozpoczynanie wyścigów F1 bez sztucznego oświetlenia nie później niż 4 godziny przed zmrokiem, aby zawodnicy mieli dobrą widoczność, unikanie przeprowadzania zawodów w danym kraju o deszczowej porze roku, sprawdzenie systemów drenażowych torów, czy przyznanie firmie Pirelli corocznego testu deszczowych opon - mimo podkreślenia, iż jakość ogumienia nie przyczyniła się do zdarzenia.
Raport FIA: Bianchi nie zwolnił wystarczająco, w bolidzie nie zadziałał system wyłączający silnikRaport FIA: Bianchi nie zwolnił wystarczająco, w bolidzie nie zadziałał system wyłączający silnik
Wykluczono natomiast wprowadzenie w reakcji na wypadek Bianchiego zamknięcia kokpitów bolidów F1, czy osłon wokół dźwigów zabierających samochody z toru.

„Ani zamknięty kokpit, ani osłona dźwigu nie złagodziłyby obrażeń odniesionych przez Bianchiego". - głosi raport. „Żadne z tych rozwiązań nie jest praktyczne, ze względu na bardzo dużą siłę uderzenia, gdy 700-kilogramowy bolid wpada na 6.5-tonowy dźwig z prędkością 126 km/h".
Raport FIA: Bianchi nie zwolnił wystarczająco, w bolidzie nie zadziałał system wyłączający silnikRaport FIA: Bianchi nie zwolnił wystarczająco, w bolidzie nie zadziałał system wyłączający silnik
Komisja FIA wreszcie rekomendowała - wszystkim seriom wyścigowym - wprowadzenie ograniczenia prędkości na torze w strefie obowiązywania żółtych flag.

Formuła 1 wprowadza podobny system - wirtualny safety car - na sezon 2015.



Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
10

Komentarze do:

Raport FIA: Bianchi nie zwolnił wystarczająco, w bolidzie nie zadziałał system wyłączający silnik

Raport FIA: Bianchi nie zwolnił wystarczająco, w bolidzie nie zadziałał system wyłączający silnik
Jackob8 2014-12-04 11:18
No tak by nie obciążać "kolegów" zarzutami i odpowiedzialnością winna jest ofiara brawo FIA ....
Raport FIA: Bianchi nie zwolnił wystarczająco, w bolidzie nie zadziałał system wyłączający silnik
piotergie 2014-12-04 12:39
@Jackob8 - bo JEST winna. Po to miał żółte flagi, żeby zachować szczególną ostrożność. Jasne, pojęcie względne, ale widać nie zachował, skoro nie dał rady się utrzymać na torze. Zdecydowana większość kierowców nie miała z tym problemu
Raport FIA: Bianchi nie zwolnił wystarczająco, w bolidzie nie zadziałał system wyłączający silnik
Jackob8 2014-12-04 12:44
piotergie - z całym szacunkiem lecz jest na yt filmik wrzucony z telemetrii innych kierowców i np. kolega zespołowy Bianchiego ..przejechal ten zakret predkoscią taka sama i nie wypadł wiekszosc kierowcow tam miala o wiele więszke predkosci niz on
Raport FIA: Bianchi nie zwolnił wystarczająco, w bolidzie nie zadziałał system wyłączający silnik
Jackob8 2014-12-04 12:46
Proszę bardzo piotergie - https://www.youtube.com/watch?v=dVBs-4eiX5k
Raport FIA: Bianchi nie zwolnił wystarczająco, w bolidzie nie zadziałał system wyłączający silnik
Borowczyk. 2014-12-04 12:48
niedługo wprowadzą zakaz ścigania się w deszczu
Raport FIA: Bianchi nie zwolnił wystarczająco, w bolidzie nie zadziałał system wyłączający silnik
piotergie 2014-12-04 12:57
no i co ma sama prędkość do tego? A stan i rodzaj opon, a linia przejazdu przez zakręt? Może trafił akurat w kałużę?
Raport FIA: Bianchi nie zwolnił wystarczająco, w bolidzie nie zadziałał system wyłączający silnik
gotax 2014-12-04 13:26
Wprowadzą ograniczenie prędkości do 120 km/h :-D
Raport FIA: Bianchi nie zwolnił wystarczająco, w bolidzie nie zadziałał system wyłączający silnik
B.U.S. 2014-12-04 14:35
@Jackob8 - z tej telemetrii wynika jasno, że Bianchi jechał w tym zakręcie tak samo szybko jak wcześniej Ericsson i Chilton, którzy pokonywali go z prędkością ok. 220 km/h. Bianchi rozpędził się do ok. 205 km/h, do więcej nie zdążył bo wypadł z zakrętu poprzez swój błąd. Tyle.
Raport FIA: Bianchi nie zwolnił wystarczająco, w bolidzie nie zadziałał system wyłączający silnik
@B.U.S. 2014-12-04 14:42
Mógł po prostu wjechać w kałużę - nie tak trudno stracić panowanie nad pojazdem. Najpierw naucz się jeździć, zanim zaczniesz zgrywać eksperta.
Raport FIA: Bianchi nie zwolnił wystarczająco, w bolidzie nie zadziałał system wyłączający silnik
To, że inni jechali 2014-12-04 21:01
szybko i nie wypadli to im się udało. Od początku było widać, że Bianchi nie zachował należytej ostrożności. Miał pecha, że wypadł wpadł na dźwig. Tym bardziej, że wcześniej wypadł tam jadący przed nim sutil.
Podobne: Raport FIA: Bianchi nie zwolnił wystarczająco, w bolidzie nie zadziałał system wyłączający silnik
Podobne galerie: Raport FIA: Bianchi nie zwolnił wystarczająco, w bolidzie nie zadziałał system wyłączający silnik
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Tapety na pulpit