Formuła 1 » Zespoły F1 » Toyota F1 Racing Team
Informacja o przystąpieniu Toyoty do wyścigów Formuły 1 została podana już w 1999 roku - na trzy lata przed planowanym debiutem.
Toyota w przeciwieństwie do wielu nowych zespołów zdecydowała się zbudować zarówno nadwozie jak i silnik. Pierwszy bolid Toyoty został zaprezentowany 23. marca 2001 roku na torze Paul Ricard. Po uroczystości rozpoczęły się testy, które trwały przez cały sezon 2001 i odbywały się na jedenastu różnych torach dookoła globu.
Pierwszy sezon był ciężki - Alan McNish i Mika Salo zdołali zdobyć jedynie dwa punkty. Rok później weteran Olivier Panis i gwiazda Champ Car Christiano da Matta zdobyli już 16 punktów, co dało zespołowi ósme miejsce w klasyfikacji.
W 2004 Toyota poczyniła ogromne postępy po tym jak zwerbowała Mike'a Gascoyne'a z Renault. Rozwój bolidu nie znalazł jednak potwierdzenia w osiąganych wynikach i zespół zakończył sezon z marnymi dziewięcioma punktami na koncie.
W 2005 roku Olivier Panis został kierowcą testowym po tym jak zespół podpisał długoterminowy kontrakt z Ralfem Schumacherem. Nowy bolid TF105 był ogromnym krokiem w odpowiednim kierunku i kierowcom udało się zdobyć aż osiemdziesiąt osiem punktów, co dało czwarte miejsce w klasyfikacji konstruktorów.
Po przesiadce na opony Bridgestone zespół miał problemy przez pierwszą część sezonu 2006. Później jednak połączenie opon Bridgestone i bolidu Toyoty zaczęło poprawnie funkcjonować, dzięki czemu kierowcom udało się uzbierać trzydzieści pięć punktów - aż o pięćdziesiąt trzy mniej niż rok wcześniej!
Sezon 2007 pomimo szumnych zapowiedzi okazał się jednak jeszcze gorszy. Jarno Trulli i Ralf Schumacher mieli problemy z optymalnych wykorzystaniem Toyoty TF107 i ostatecznie zdołali zdobyć zaledwie trzynaście punktów
Przed sezonem 2008 zdecydowano się poczynić pewne zmiany. Doświadczonego Ralfa Schumachera zastąpił inny Niemiec - Timo Glock. Toyota zaprezentowała się lepiej zdobywając w sumie 56 punktów.
Przełomowym sezonem miałbyć rok 2009. Rozpoczął się on bardzo dobrze, a Jarno Trulli i Timo Glock dojechali nawet kilka razy na podium. Ostatecznie Toyota zajęła piąte miejsce w klasyfikacji konstruktorów, co niezadowoliło japońskich właścicieli i ekipa wycofała się z Formuły 1.
Toyota w przeciwieństwie do wielu nowych zespołów zdecydowała się zbudować zarówno nadwozie jak i silnik. Pierwszy bolid Toyoty został zaprezentowany 23. marca 2001 roku na torze Paul Ricard. Po uroczystości rozpoczęły się testy, które trwały przez cały sezon 2001 i odbywały się na jedenastu różnych torach dookoła globu.
Pierwszy sezon był ciężki - Alan McNish i Mika Salo zdołali zdobyć jedynie dwa punkty. Rok później weteran Olivier Panis i gwiazda Champ Car Christiano da Matta zdobyli już 16 punktów, co dało zespołowi ósme miejsce w klasyfikacji.
W 2004 Toyota poczyniła ogromne postępy po tym jak zwerbowała Mike'a Gascoyne'a z Renault. Rozwój bolidu nie znalazł jednak potwierdzenia w osiąganych wynikach i zespół zakończył sezon z marnymi dziewięcioma punktami na koncie.
W 2005 roku Olivier Panis został kierowcą testowym po tym jak zespół podpisał długoterminowy kontrakt z Ralfem Schumacherem. Nowy bolid TF105 był ogromnym krokiem w odpowiednim kierunku i kierowcom udało się zdobyć aż osiemdziesiąt osiem punktów, co dało czwarte miejsce w klasyfikacji konstruktorów.
Sezon 2007 pomimo szumnych zapowiedzi okazał się jednak jeszcze gorszy. Jarno Trulli i Ralf Schumacher mieli problemy z optymalnych wykorzystaniem Toyoty TF107 i ostatecznie zdołali zdobyć zaledwie trzynaście punktów
Przed sezonem 2008 zdecydowano się poczynić pewne zmiany. Doświadczonego Ralfa Schumachera zastąpił inny Niemiec - Timo Glock. Toyota zaprezentowała się lepiej zdobywając w sumie 56 punktów.
Przełomowym sezonem miałbyć rok 2009. Rozpoczął się on bardzo dobrze, a Jarno Trulli i Timo Glock dojechali nawet kilka razy na podium. Ostatecznie Toyota zajęła piąte miejsce w klasyfikacji konstruktorów, co niezadowoliło japońskich właścicieli i ekipa wycofała się z Formuły 1.
Dane podstawowe - Toyota | |
---|---|
Nazwa zespołu | Toyota F1 |
Główny sponsor | Panasonic |
Lokalizacja | Koln-Marsdorf, Niemcy |
Miejsce w 2009 | 5 |
Kierowcy - Toyota | |
Numer 9 | Jarno Trulli |
Numer 10 | Timo Glock |
Struktura organizacyjna - Toyota | |
Szef zespołu | Tsutomu Tomita |
Dyrektor Techniczny | Pascal Vasselon |
Główny Projektant | Pascal Vasselon |
Dyrektor ds. Aerodynamiki | Mark Gillan |
Dyrektor ds. Silników | Luca Marmorini |
Statystyki - Toyota | |
Pierwszy wyścig | 2002 |
Mistrzostwa konstruktorów | 0 |
Mistrzostwa kierowców | 0 |
Zdobyte punkty | 278,5 |
Ilość wyścigów | 140 |
Ilość zwycięstw | 0 |
Ilość Pole Position | 3 |
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Toyota F1 Racing Team
Podobne: Toyota F1 Racing Team
Historia Toyoty w Formule 1 »
Toyota odchodzi z Formuły 1! »
John Howett: Straciliśmy Kubicę »
Toyota odejdzie z F1? »
Podobne galerie: Toyota F1 Racing Team
Grand Prix Australii 2010 - Treningi »
Galeria z testów w Barcelonie »
Grand Prix Włoch 2010 - Wyścig »
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Tapety na pulpit Toyota
Newsletter
Galerie zdjęć