Formuła 1  »  Aktualności F1  »  Historia Toyoty w Formule 1
Toyota

Historia Toyoty w Formule 1

2009-11-06 - P. Kątski     Tagi: Toyota, Zonta, Trulli, Schumacher, Glock, Toyota TF108, Toyota TF109, Pascal Vasselon, Kobayashi
Kiedy Toyota zapowiadała swój start w Formule 1, większości komentatorów wydawało się, że pierwsze zwycięstwa są tylko kwestią czasu. Po 9 latach Toyota opuszcza F1 z dorobkiem 13 podiów i brakiem zwycięstw.

2000

30 czerwca 2000 roku Toyota zapowiada swój start w F1 w sezonie 2002 z bolidem własnej konstrukcji. Kierowcą testowym zostaje Allan McNish, natomiast fotel pierwszego kierowcy ma przypaść Mice Salo. Początkowe projekty nad bolidem z silnikiem V12 trzeba było wyrzucić w związku ze zmianą przepisów dopuszczającą jedynie jednostki V10. 18 września Toyota rozpoczyna prace nad bolidem z silnikiem V10 i wdraża pierwszy program przygotowań do sezonu F1.

2001

23 marca na torze Paul Ricard ma premiera bolidu Toyoty TF101. Dwa dni później ulega wypadkowi Mika Salo, który roztrzaskuje auto przy prędkości ponad 200 km/h na godzinę. Pod koniec kwietnia dyrektor techniczny Andre de Cortanze opuszcza zespół. Nowym dyrektorem zostaje Gustav Brunner. Toyota przeprowadza w sezonie 2001 w sumie 11 testów na różnych torach, pokonując swoimi bolidami ponad 20,000 mil. Drugim kierowcą zostaje oficjalnie Allan McNish, a 17 grudnia ma premierę drugi samochód Toyoty - model TF102.

2002

8 stycznia 2002 roku bolid TF102 bierze udział w pierwszych testach. Wyniki nie są powalające, jednak przeciwnicy doceniają moc jednostki napędowej Toyoty. Szef zespołu Ove Andersson zdradza przed pierwszym wyścigiem, że jego marzeniem jest, aby jego drużyna zakwalifikowała się do wyścigu o Grand Prix Australii. Udaje się i Salo startuje z 14., a McNish z 16 pola startowego.
Ostatecznie Salo kończy wyścig na 6 miejscu i daje Toyocie pierwszy historyczny punkt. Dwa wyścigi później na Interlagos dokłada kolejne oczko, ale jest to ostatni punkt zdobyty przez zespół w sezonie. Ostatecznie Toyota kończy sezon na 10 miejscu w klasyfikacji konstruktorów wyprzedzając jedynie zespół Arrows. Głównymi przyczynami takich wyników jest duża zawodność auta.2003

Salo i McNish zostają zastąpieni przez Christiano di Mattę i Oliviera Panisa. Nowy bolid TF103 spisuje się znacznie lepiej, a Toyota sezon 2003 kończy z dorobkiem 16 punktów i 8 miejscem w klasyfikacji konstruktorów. Najjaśniejsze punkty sezonu to 5. miejsce Panisa na Grand Prix Niemiec oraz 3. miejsce Francuza podczas kwalifikacji do Grand Prix USA.2004

W bolidach bez zmian, tymczasem nowym dyrektorem technicznym zostaje pozyskany z Renault Mike Gascoyne. Anglik poprawia pracę zespołu w trakcie sezonu, jednak nie przynosi to wymiernych rezultatów. Di Matta zostaje zastąpiony przez dotychczasowego testera Ricardo Zontę.Toyota ponownie jest 8. w klasyfikacji konstruktorów z dorobkiem 9 punktów. Nowym kierowcą zostaje ulubieniec Gascoyna Jarno Trulli. Ściągnięty z Renault przed końcem sezonu startuje w barwach Toyoty w dwóch ostatnich wyścigach sezonu. Miejsce odchodzącego z F1 Panisa zajmuje Ralf Schumacher. Końcówka roku jest wyjątkowo ciężka kiedy Toyota zostaje posądzona o wejście w posiadanie danych technicznych Ferrari.

2005

Pierwszy bolid sporządzony według receptury Gascoyna TF105 przynosi drużynie upragnione rezultaty. Trulli w trzech pierwszych wyścigach dwukrotnie staje na drugim miejscu podium, jednak zespół nie jest w stanie nadążyć za tempem rozwoju innych stajni.

Po pięciu wyścigach Trulli rywalizował z Alonso o mistrzowski tytuł, jednakże w pozostałych wyścigach udaje mu się zdobyć jedynie 17 punktów. Toyota zostaje ostatecznie czwarta w klasyfikacji konstruktorów z dorobkiem 88 punktów i pierwszym w historii zdobytym P1 w kwalifikacjach do Grand Prix USA.

2006

Zdecydowanie słabszy rok dla Toyoty. Schumacher z Trullim zdobywają jedynie 30 oczek, co pozwala zespołowi na zajęcie 6. miejsca wśród konstruktorów. Za słabymi wynikami stało niedopasowanie bolidu do nowych opon - Bridgestone. W trakcie sezonu zespół opuścił Mike Gascoyne, nie mogący dojść do porozumienia z szefostwem zespołu.

2007

Kolejny krok w tył. Toyota zdobywa zaledwie 13 punktów. Następcą Gascoyna zostaje Pascal Vasselon. Całe siły zespołu zostają skupione na budowie auta na sezon 2008. W trakcie sezonu zespół opuszcza Ralf Schumacher. Jego miejsce zajmuje Timo Glock.

2008

Toyota łapie drugi oddech. 56 punktów i 5 miejsce wśród konstruktorów. Dobre tempo rozwoju w trakcie sezonu pozwala zająć miejsce na podium Trullemu podczas Grand Prix Francji i Glockowi podczas Grand Prix Węgier. Do kończącego sezon wyścigu w Brazylii Trulli startuje z pierwszego miejsca.

2009

Presja jest bardzo wysoka, gdyż koncern Toyoty powoli traci cierpliwość. Pomimo dobrego przygotowania do sezonu i zastosowania podwójnych dyfuzorów oraz trzech podiów w pierwszych trzech wyścigach forma Toyoty systematycznie spada. Pomimo zapowiedzi 3. miejsca w klasyfikacji konstruktorów, zespół zajmuje miejsce 5.

Huczne oświadczenia o zatrudnieniu na sezon 2010 Roberta Kubicy i Kimiego Raikkonena, zakończyły się wraz z oświadczeniem koncernu Toyoty o wycofaniu się ze startów w F1.



źródło: autosport.com

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
1

Komentarze do:

Historia Toyoty w Formule 1

Historia Toyoty w Formule 1
bobo 2009-11-08 20:20
smutna to historia :/