Formuła 1 » Kierowcy F1 » Felipe Massa

Brazylijczyk, startował w Formule 1 w latach 2002, 2004-2017. Wicemistrz świata z sezonu 2008. Ścigał się dla zespołów Sauber, Ferrari i Williams.
Droga do Formuły 1
Lata młodości spędził za kółkiem gokartu - zaczął w 1990 roku, gdy zdobył czwarte miejsce w serii Sao Paulo Micro-Kart. W następnym roku był szósty, rok później trzeci - w sumie ścigał się gokartami aż do 1998 roku, gdy przesiadł się do Formuły Chevrolet. Pierwszy sezon ukończył na piątym miejscu, ale już rok później został mistrzem.
Kolejnym krokiem w drodze do Formuły 1 był tytuł mistrzowski Formuły 3000, który Felipe zapewnił sobie na jeden wyścig przed końcem sezonu. Formuła 1
Pierwszym, który zaprosił Brazylijczyka do testów w Formule był Peter Sauber. Szwajcar został oczarowany talentem i prędkością Massy podczas testów w Mugello i błyskawicznie zaproponował mu kontrakt na sezon 2002, który Felipe bez wahania podpisał.
Debiutancki sezon niewątpliwie pokazał, że Felipe Massa jest szybkim kierowcą, jednak jego gorący, południowoamerykański charakter sprawił, że sporo czasu spędzał poza torem w pułapkach żwirowych. Najlepszym miejscem Felipe była piąta pozycja podczas Grand Prix Hiszpanii oraz dwie szóste. Wyniki te nie wystarczyły, aby utrzymać miejsce kierowcy wyścigowego w Formule 1, jednak pozwoliły mu zostać kierowcą testowym Ferrari.
Massa pozostał w Sauberze w 2005 roku - tym razem drugim kierowcą w zespole był były mistrz świata - Jacques Villeneuve. Młody Brazylijczyk podszedł do rywalizacji z byłym mistrzem bez kompleksów i zostawił go zdecydowanie w tyle w pierwszej części sezonu. Był to bardzo ciężki rok dla Saubera, ale Massie udało się zdobyć łącznie 11 punktów, a najlepszym wynikiem było czwarte miejsce w Montrealu.
W 2006 roku Brazylijczyk stanął przed życiową szansą przenosząc się z Saubera do Ferrari, ale tym razem jako kierowca wyścigowy. Asystując siedmiokrotnemu mistrzowi Świata Michaelowi Schumacherowi Massa kilkukrotnie okazał się szybszy od legendarnego Niemca. Był to bardzo dobry pierwszy sezon Felipe w Ferrari - po raz pierwszy wygrał wyścig w Formule 1 oraz spełnił swoje marzenia wygrywając wyścig w Sao Paulo.
Po odejściu Schumachera na emeryturę Massa liczył, że będzie liderem Ferrari i o ile w pierwszej części sezonu 2007 prawie mu się to udało, to słabsza druga połowa oraz awaria podczas Grand Prix Włoch pozbawiły go szans w walce o tytuł mistrzowski.
Zwyciężył Kimi Räikkönen, a Massa wygrywając 3 wyścigi w sezonie ukończył mistrzostwa na czwartym miejscu.
Sezon 2008 rozpoczął fatalnie od dwóch wyścigów z zerowym dorobkiem punktowym. Złośliwi komentatorzy przypisywali owe niepowodzenia brakiem systemu kontroli trakcji, który miał uwidaczniać rzekomo małe umiejętności Massy.
Brazylijczyk nie przejął się zbytnio falą krytyki skupiając się na pracy. Podczas GP Węgier w kwalifikacjach wywalczył trzecie pole startowe. Po świetnym starcie wyprzedził Heikkiego Kovalainena i z pierwszego zakrętu wyjechał przed Lewisem Hamiltonem. Po przejechaniu 67 okrążeń, gdy do zakończenia wyścigu pozostały już tylko trzy w silniku Ferrari uszkodzeniu uległ korbowód i Massa stracił pewne zwycięstwo.
Kolejnym wyścigiem, który pogrzebał szanse Felipe na zdobycie tytułu mistrzowskiego było GP Singapuru do którego wystartował z pole position i przez cały czas prowadził w wyścigu. Podczas tankowania jego bolidu mechanicy nie mogli wyjąć węża służącego do tankowania, jednak Massa otrzymał zielone światło potrącając przy wyjeździe kilku mechaników. Został ukarany przejazdem przez aleję serwisową i ostatecznie zakończył wyścig na 13 miejscu.
Po 17 rozegranych wyścigach Massa zajmował 2 miejsce w klasyfikacji MŚ kierowców z dorobkiem 5 zwycięstw i 87 pkt. Do liderującego Lewisa Hamiltona tracił 7 punktów.
W swoim "domowym" Grand Prix Brazylii wywalczył pole position, a Hamilton startował z 4 pola. Walka toczyła się do ostatnich metrów wśród coraz mocniej padającego deszczu nad torem w Sao Paulo. Massa wygrałby, gdyby Hamilton był szósty, jednak ten na przedostatnim zakręcie wyprzedził Timo Glocka z zespołu Toyoty kończąc wyścig na 5 miejscu zdobywając upragniony tytuł mistrzowski.
Sezon 2009 był dla Massy bardzo pechowy. Słaba forma teamu Ferrari i mało konkurencyjny bolid F60 nie pozwalały Brazylijczykowi na wysokie lokaty. Najlepszym wynikiem kierowcy było trzecie miejsce w wyścigu o Grand Prix Niemiec.
Podczas kwalifikacji do dziesiątego Grand Prix w kalendarzu F1 2009 Massa miał bardzo poważny wypadek. W jego kask uderzyła ważąca około 1 kg sprężyna, która odpadła od bolidu Rubensa Barrichello z Brawn GP. Uderzenie było tak silne, że kierowca musiał przejść operację i przez parę dni był utrzymywany w stanie śpiączki farmakologicznej.
Pomimo, iż operacja zakończyła się pomyślnie i nie było żadnych komplikacji, to kontuzja była na tyle poważna, że Massa nie mógł wziąć udziału w pozostałych wyścigach sezonu 2009. Ferrari rozważało obsadzenie Michaela Schumachera w roli zastępcy Massy, lecz kontuzja karku siedmiokrotnego mistrza świata spowodowała, że w bolidzie Brazylijczyka zasiadł ostatecznie kierowca testowy Luca Badoer. Włoch nie spisywał się zbyt dobrze, i po zaledwie dwóch wyścigach ekipa z Maranello postanowiła, że za kierownicą bolidu Massy zasiądzie Giancarlo Fisichella.
We wrześniu Ferrari potwierdziło, iż partnerem Felipe Massy w sezonie 2010 będzie ówczesny kierowca Renault Fernando Alonso. Brazylijczyk prezentował się gorzej od Hiszpana i podczas Grand Prix Niemiec na torze Hockenheim musiał przepuścić Alonso na prowadzenie. Od tego czasu zadaniem Felipe było wspieranie kolegi z teamu. Ostatecznie były wicemistrz świata zakończył mistrzostwa zakończył na szóstym miejscu, 139 punktów za zespołowym partnerem.
W sezonie 2011 Massa wypadł jeszcze gorzej. Dysponując trzecim najszybszym bolidem w stawce ani razu nie stanął na podium, gromadząc przeszło dwukrotnie mniej oczek niż kolega z teamu Alonso. W klasyfikacji generalnej po raz drugi z rzędu zajął szóstą pozycję - najgorszą wśród reprezentantów trzech czołowych ekip. Wobec rajdowego wypadku Roberta Kubicy stajnia Ferrari nie mając kandydatów do zastąpienia Brazylijczyka postanawia zostawić go u siebie na kolejny rok.
Na sezon 2012 otrzymał od Ferrari trudny, a początkowo także niekonkurencyjny bolid. Zaliczył koszmarny start mistrzostw, w pierwszych pięciu wyścigach zdobywając tylko 2 punkty i odstając wyraźnie tempem od zespołowego partnera Fernando Alonso. Przełom nastąpił w GP Monako, którego metę przeciął szósty. Przez następne zawody stopniowo odbudowywał formę.
Podczas drugiej połowy sezonu nie wypadał ze strefy punktowej, a w Japonii oraz rodzimej Brazylii nawet stanął na podium. Odzyskanie dobrej dyspozycji pozwoliło mu wspomóc przegraną walkę Alonso o indywidualne mistrzostwo oraz wygraną batalię Ferrari o drugie miejsce wśród konstruktorów. Chociaż w pewnych momentach roku wydawało się, że nie ma najmniejszych szans zostać u Scuderii, na półmetku października dostał od włoskiej stajni nową umowę. Sezon zakończył na pewnej siódmej pozycji w klasyfikacji łącznej.
Rok 2013 rozpoczął co najmniej bardzo solidnie, punktując regularnie i wysoko. Nawet górował tempem w kwalifikacjach nad Alonso. Majowe GP Hiszpanii zakończył na najniższym stopniu podium.
Potem jednak zaczęły się wypadki - dwa w Monako, jeden w Kanadzie, jeden w Niemczech. Dodatkowo bolid Ferrari zaczął tracić konkurencyjność. Massa przez resztę wyścigów już nie wywalczył żadnego podium. Był 8. w klasyfikacji generalnej. Zgromadził 112 oczek, znów ponad dwa razy mniej niż Alonso.
Późnym latem dowiedział się, że po sezonie straci posadę w Ferrari, które zatrudniło z powrotem Kimiego Raikkonena.
Na sezon 2014 trafił do Williamsa. Został kierowcą brytyjskiej stajni w idealnym momencie, bowiem ta po latach posuchy wystrzeliła z formą, niespodziewanie wystawiając 2-3 najszybszy bolid w stawce. Duża zasługa w tym rewolucji technicznej F1, a przede wszystkim kupna nowego silnika V6 turbo od Mercedesa.
Massa wyraźnie przegrał z zespołowym partnerem Valtterim Bottasem, ale wywalczył pole position do GP Austrii i zdobył trzy podia, by zająć 7. miejsce w klasyfikacji generalnej.
Sezon 2015 był kolejnym udanym rokiem. Choć stanął na podium raz mniej i zdobył 13 mniej punktów, awansował na 6. miejsce w tabeli łącznej.
Dodatkowo tym razem zgromadził tylko 15 oczek mniej od Bottasa, aczkolwiek kolega z teamu opuścił jeden wyścig.
W 2016 roku mając mniej konkurencyjny bolid spisał się już słabiej. Ani razu nie stanął na podium i został sklasyfikowany w tabeli łącznej poza pierwszą dziesiątką, na 11. miejscu.
Zgromadził prawie o 40 procent punktów mniej niż Bottas.
We wrześniu zapowiedział opuszczenie F1 z końcem sezonu, jednak zimą przyjął propozycję pozostania w Williamsie na kolejny rok, złożoną mu za sprawą niespodziewanego odejścia ze stajni Bottasa, wziętego przez Mercedesa.
W sezonie 2017 był liderem Williamsa, ale nie osiągnął żadnego większego sukcesu. Twierdzi, że mógł wygrać GP Azerbejdżanu, lecz odpadł z szalonego wyścigu przez awarię zawieszenia. Później zaś nie wystartował w GP Węgier przez problemy zdrowotne.
Zgromadził 43 punkty i powtórzył 11. pozycję w generalce.
Jednocześnie był nauczycielem dla nowego kolegi zespołowego, nastoletniego debiutanta Lance'a Strolla.
Pod koniec roku znów ogłosił zakończenie kariery w królowej sportów motorowych.
Ciekawostki
- Co roku organizował własne zawody kartingowe w Brazylii z udziałem znanych kierowców wyścigowych, także z Formuły 1.
- Jego menedżerem jest Nicolas Todt, syn prezydenta FIA, Jeana Todta.
- Jest żonaty i od 2009 roku ma syna.
Felipe Massa - bio i statystyki | |
---|---|
Data urodzenia | 25 kwietnia 1981 roku |
Narodowość | Brazylijczyk |
Reprezentowane zespoły | Sauber Ferrari Williams |
Zwycięstwa | 11 |
Punkty | 1167 |
Wyścigi | 269 |
Pierwsze pola startowe | 16 |
Podia | 41 |
Debiut | GP Australii 2002 |
Ostatni start | GP Abu Zabi 2017 |
Felipe Massa - kalendarium | |
1998 | Brazylijska Formuła Chevrolet - 5. miejsce |
1999 | Brazylijska Formuła Chevrolet - mistrzostwo |
2000 | Formuła Renault 2.0 Eurocup - mistrzostwo Włoska Formuła Renault 2.0 - mistrzostwo |
2001 | Euro Formuła 3000 - mistrzostwo Europejskie Mistrzostwa Supertouring - cztery starty 24 Hours of Sicily - 2. miejsce |
2002 | Formuła 1 (Sauber) - 13. miejsce (4 punkty) |
2003 | Formuła 1 - kierowca testowy zespołu Ferrari |
2004 | Formuła 1 (Sauber) - 12. miejsce (12 punktów) |
2005 | Formuła 1 (Sauber) - 13. miejsce (11 punktów) |
2006 | Formuła 1 (Ferrari) - 3. miejsce (80 punktów) |
2007 | Formuła 1 (Ferrari) - 4. miejsce (94 punkty) |
2008 | Formuła 1 (Ferrari) - 2. miejsce (97 punktów) |
2009 | Formuła 1 (Ferrari) - 11. miejsce (22 punkty, wystartował w 9 wyścigach) |
2010 | Formuła 1 (Ferrari) - 6. miejsce (144 punkty) |
2011 | Formuła 1 (Ferrari) - 6. miejsce (118 punktów) |
2012 | Formuła 1 (Ferrari) - 7. miejsce (122 punkty) |
2013 | Formuła 1 (Ferrari) - 8. miejsce (112 punktów) |
2014 | Formuła 1 (Williams) - 7. miejsce (134 punkty) |
2015 | Formuła 1 (Williams) - 6. miejsce (121 punktów) |
2016 | Formuła 1 (Williams) - 11. miejsce (53 punkty) |
2017 | Formuła 1 (Williams) - 11. miejsce (43 punkty) |

Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Felipe Massa
Podobne: Felipe Massa




Podobne galerie: Felipe Massa



Najczęściej czytane w tym miesiącu



Tapety na pulpit
Galerie zdjęć
Newsletter