Formuła 1  »  FAQ F1  »  Zmiany w regulaminie F1 na rok 2017

Zmiany w regulaminie F1 na rok 2017

2017-01-07 - G. Filiks     Tagi: Formuła 1, Przepisy F1
Formuła 1 jest ciągle przekształcana, aby utrzymywała pozycję najbardziej zaawansowanej technologicznie, ekstremalnej, najszybszej, najlepszej i najpopularniejszej serii wyścigowej świata. Na sezon 2017 dochodzi w niej do kolejnej rewolucji, która przyniesie bolidy nowej generacji. Oto główne zmiany w przepisach mistrzostw na ten rok.
 
Najważniejsze zmiany w regulaminie technicznym:

1.
Nowe wymiary nadwozia - aby bolidy F1 stały się szybsze (szacunkowo o mniej więcej 3-5 sekund na okrążeniu) i atrakcyjniejsze wizualnie, postanowiono zmienić ich sylwetkę.

Zwiększono ogólną szerokość pojazdu ze 180 do 200 centymetrów, maksymalną szerokość karoserii ze 140 do 160 cm, szerokość przedniego skrzydła ze 165 do 180 cm, szerokość tylnego skrzydła z 75 do 95 cm, a także wielkość dyfuzora (wysokość z 12,5 do 17,5 cm, szerokość ze 100 do 105 cm oraz długość tak, że przekracza linię tylnej osi).

Jednocześnie zmniejszono maksymalną wysokość tylnego skrzydła z 95 do 80 cm.

2. Szersze opony - poza tym zwiększono szerokość opon o około 25 procent.

Szerokość tylnych opon wzrosła z 325 do 405 milimetrów, a przednich z 245 do 305 mm. Minimalnie zwiększyła się też średnica opon - o 1 cm - ale bolidy nadal będą jeździć na 13-calowych felgach.
Szersze nadwozie zapewni lepszą przyczepność aerodynamiczną, a szersze opony lepszą przyczepność mechaniczną.

3. Większa waga - zwiększono minimalną wagę bolidu (wraz z kierowcą) o 26 kilogramów, do 728 kg.

4. Więcej paliwa - między innymi ze względu na punkt trzeci zwiększono dozwoloną ilość paliwa tankowanego na wyścig, ze 100 do 105 kilogramów.

5. Nieograniczony rozwój silnika - zniesiono system "talonów" na rozwój silnika, pozwalając producentom modyfikować dowolną część jednostki napędowej, dowolną ilość razy. Ma to na celu wsparcie procesu zmniejszania się różnic w osiągach między motorami poszczególnych producentów.

6. Koniec gromadzenia silników na zapas - zamknięto lukę w regulaminie pozwalającą kierowcy robić sobie zapas "nadprogramowych" silników, gdy już musi ponieść karę cofnięcia na starcie wyścigu za przekroczenie limitu jednostek napędowych na sezon.

Przykładowo, Lewis Hamilton nie mogąc zmieścić się w limicie podczas sezonu 2016, w trakcie GP Belgii wziął sobie aż trzy dodatkowe motory, aby zabezpieczyć się na wszystkie pozostałe wyścigi i nie dostać kary cofnięcia na starcie ponownie.

Za sięgnięcie po trzy "nadprogramowe" pełne zestawy jednostki napędowej Brytyjczyk otrzymał kary cofnięcia łącznie o 55 pozycji, podczas gdy F1 zajmowała 22 pola startowe. W tej sytuacji część kary niemożliwa do wyegzekwowania omijała kierowcę.

Od nowego sezonu zawodnik, który przekroczył limit silników, będzie mógł skorzystać w kolejnym GP tylko z ostatniego pobranego egzemplarza każdego z sześciu elementów jednostki napędowej bez otrzymywania nowej kary.

7. Ograniczenia w budowie silnika - przygotowano restrykcje dotyczące wymiarów i wagi każdego elementu jednostki napędowej, materiałów użytych do wyprodukowania go, a także ograniczenie ciśnienia doładowania.

8. Cztery silniki na sezon bez względu na liczbę wyścigów - wycofano zapis zwiększający limit silników na sezon z czterech do pięciu jednostek napędowych w przypadku, gdy jest rozgrywane więcej niż 20 wyścigów.

9. Niższa cena silników - zmuszono producentów silników do zmniejszenia o 1 milion euro ceny za komplet jednostek napędowych na sezon, wystawianej prywatnym zespołom.

10.
Zobligowanie do dostarczania silników - producent silników musi zaopatrzyć w swoje jednostki napędowe stajnię, która nie ma dostawcy, jeżeli zostanie o to poproszony.

Chodzi o to, aby nie powtórzyła się sytuacja z Red Bullem, który miał problemy ze znalezieniem dostawcy silników na sezon 2016.

11. Jeszcze trudniejszy start - kolejny raz utrudniono start do wyścigu, nakazując liniowe kontrolowanie sprzęgła przez obsługującą je łopatkę przy kierownicy.

Brak tego wymogu wcześniej bardzo ułatwiał trafienie w punkt "chwytania" sprzęgła. Wystarczyło, że kierowca zwolnił łopatkę gdzieś na minimum 10 procent i maksimum 80 procent, a na pewno cieszył się dobrym momentem obrotowym podczas startu, jeśli tylko wcześniej zespół należycie zaprogramował mu ustawienia - które dobierały moment obrotowy automatycznie.

Teraz zawodnik musi puścić sprzęgło znacznie precyzyjniej - do idealnego miejsca - by udanie ruszyć.

Poza tym, zabroniono umieszczania czegokolwiek w odległości mniej niż 5 centymetrów od łopatki sprzęgła, aby zespoły nie montowały na kierownicy żadnych urządzeń w miejscach pomagających zawodnikowi zorientować się, na ile zwolnić sprzęgło.

Bądź co bądź jest jeden element wolny od tej zasady - mechanizm powstrzymujący dłoń kierowcy przed ześlizgnięciem się.

Dodatkowo ustalono maksymalny zakres ruchu łopatki - na 8 centymetrów.

Najważniejsze zmiany w regulaminie sportowym:

1. Restart z pól startowych - gdy przez mokre warunki pogodowe wyścig rozpoczął się za samochodem bezpieczeństwa, po zakończeniu neutralizacji nastąpi restart z pól startowych zamiast lotnego.

Chodzi o to, by nie pozbawiać zawodników i fanów normalnego startu.

2. Łagodniejsze sędziowanie - w przypadku kolizji sędziowie będą karać kierowcę jedynie jeżeli ponosi oczywistą winę za incydent. Poza tym, nie będą zobowiązani badać każdego zdarzenia zgłoszonego im przez dyrektora wyścigu.

Z drugiej strony, jeżeli kierowca przez odpadnięcie z zawodów nie zdołał poddać się nałożonej na niego karze czasowej, przejazdu przez aleję serwisową albo przejazdu z postojem na stanowisku serwisowym, kara ta może zostać zamieniona na karę cofnięcia na starcie następnego wyścigu.



Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Zmiany w regulaminie F1 na rok 2017