Formuła 1 » Kierowcy F1 » Rio Haryanto

Pierwszy kierowca Formuły 1 z Indonezji, jeden z trzech debiutantów w sezonie 2016. Dzięki sponsorom jeździł dla zespołu Manor. Zeszłego roku był czwarty w serii GP2. Ma numer startowy 88.
Droga do Formuły 1
Haryanto zaczął startować w kartingu w wieku 6 lat, idąc w ślady dwóch starszych braci i spełniając życzenie ojca, wyścigowego weterana. W 2008 roku jako 15-latek przeszedł do wyścigów jednomiejscowych bolidów. Spróbował sił w trzech azjatyckich formułach - Azjatyckiej Formule Renault Challenge, Formule Azja 2.0 i Formule BMW Pacyfik.
Najlepiej wypadł w Formule Azja 2.0, zajmując najniższy stopień podium klasyfikacji generalnej, z jednym zwycięstwem na koncie. Przegrał tylko z Felixem Rosenqvistem oraz Mathiasem Beche.
Natomiast w Azjatyckiej Formule Renault Challenge uplasował się bezpośrednio za bratem Ryanem. Po opuszczeniu czterech z czternastu wyścigów był 6.
W 2009 roku w imponującym stylu zdobył mistrzostwo Formuły BMW Pacyfik, zwyciężając 6 z 15 zawodów i stając na podium łącznie 13 razy.
Poza tym zaliczył po dwa występy w Formule BMW Europa, Azjatyckiej Formule Renault Challenge (oba zakończone na drugim miejscu) oraz w Australijskich Mistrzostwach Kierowców w kategoriach Gold Star i National A.
Na 2010 rok przyleciał do Europy i związał się z Manorem. Jako reprezentant tej ekipy wywalczył 5. pozycję w serii GP3, po drodze odnosząc jeden triumf.
W 2011 roku kontynuował starty w GP3, ale nie zrobił postępów. Co prawda wygrał już dwa wyścigi, lecz w punktacji spadł na 7. lokatę.
Jednocześnie ścigał się w cyklu Auto GP i został tam sklasyfikowany na tym samym miejscu, z jednym zwycięstwem w dorobku.
W Auto GP wystawił go utytułowany zespół DAMS, z którym ponadto wystąpił w Finale GP2 w Abu Zabi. Wyścig główny ukończył na 12. miejscu, w sprincie uplasował się dopiero na 24. lokacie.
W roku 2012 przeszedł na stałe do GP2, podpisując kontrakt ze stajnią Carlin. Podczas debiutanckiego sezonu błysnął zdobyciem pole position w mokrych warunkach na kultowym torze Spa-Francorchamps.
Ogólnie natomiast spisywał się średnio. W tabeli łącznej zajął 14. miejsce. Był tłem dla dużo bardziej doświadczonego zespołowego partnera Maxa Chiltona, który zgromadził 131 oczek więcej.
W 2013 roku miał nieudany sezon w GP2 z ekipą Addax. Co prawda stanął raz na podium, finiszując jako drugi w sprincie na Silverstone, ale w generalce został sklasyfikowany dopiero na 19. pozycji. Jego kolega z teamu Jake Rosenzweig w ogóle ani razu nie zapunktował.
Sezon 2014 był kolejnym rozczarowaniem. Jeżdżąc dla Caterhama, zajął tym razem 15. lokatę w "przedsionku Formuły 1". Ponownie na pocieszenie wywalczył jedno podium, podczas sprintu ulicami Monako.
W 2015 roku wreszcie pokazał na co go stać. Już jako weteran GP2 i kierowca ekipy Campos doszedł do 4. miejsca w tabeli łącznej, po drodze odnosząc trzy zwycięstwa w sprintach. Przegrał najniższy stopień podium generalki z Siergiejem Sirotkinem jednym punktem. Zebrał ponad dwa razy więcej oczek od zespołowego partnera Arthura Pica.
Formuła 1
Już w 2010 roku zadebiutował za sterami bolidu F1, wystawiony na testach dla młodych kierowców w Abu Zabi przez Virgin Racing - czyli dzisiejszego Manora.
Ekipa z Banbury dawała mu pojeździć swoim samochodem jeszcze w latach 2012 i 2015.
W końcu z pomocą sponsorów - głównie indonezyjskiego państwowego koncernu naftowo-gazowego Pertamina - zdobył posadę kierowcy wyścigowego Manora na sezon 2016.
Ciekawostki
- W wolnym czasie uczęszcza na kursy uniwersyteckie w zakresie zarządzania w Singapurze.
- Jego idolem jest Ayrton Senna.
- Spytany przed awansem do F1 co będzie robił, jeśli nie dostanie się do najpopularniejszej serii wyścigowej świata, odparł: „Może sprzedawał książki?"
Droga do Formuły 1
Haryanto zaczął startować w kartingu w wieku 6 lat, idąc w ślady dwóch starszych braci i spełniając życzenie ojca, wyścigowego weterana. W 2008 roku jako 15-latek przeszedł do wyścigów jednomiejscowych bolidów. Spróbował sił w trzech azjatyckich formułach - Azjatyckiej Formule Renault Challenge, Formule Azja 2.0 i Formule BMW Pacyfik.
Najlepiej wypadł w Formule Azja 2.0, zajmując najniższy stopień podium klasyfikacji generalnej, z jednym zwycięstwem na koncie. Przegrał tylko z Felixem Rosenqvistem oraz Mathiasem Beche.
Natomiast w Azjatyckiej Formule Renault Challenge uplasował się bezpośrednio za bratem Ryanem. Po opuszczeniu czterech z czternastu wyścigów był 6.
W 2009 roku w imponującym stylu zdobył mistrzostwo Formuły BMW Pacyfik, zwyciężając 6 z 15 zawodów i stając na podium łącznie 13 razy.
Na 2010 rok przyleciał do Europy i związał się z Manorem. Jako reprezentant tej ekipy wywalczył 5. pozycję w serii GP3, po drodze odnosząc jeden triumf.
W 2011 roku kontynuował starty w GP3, ale nie zrobił postępów. Co prawda wygrał już dwa wyścigi, lecz w punktacji spadł na 7. lokatę.
Jednocześnie ścigał się w cyklu Auto GP i został tam sklasyfikowany na tym samym miejscu, z jednym zwycięstwem w dorobku.
W Auto GP wystawił go utytułowany zespół DAMS, z którym ponadto wystąpił w Finale GP2 w Abu Zabi. Wyścig główny ukończył na 12. miejscu, w sprincie uplasował się dopiero na 24. lokacie.
W roku 2012 przeszedł na stałe do GP2, podpisując kontrakt ze stajnią Carlin. Podczas debiutanckiego sezonu błysnął zdobyciem pole position w mokrych warunkach na kultowym torze Spa-Francorchamps.
Ogólnie natomiast spisywał się średnio. W tabeli łącznej zajął 14. miejsce. Był tłem dla dużo bardziej doświadczonego zespołowego partnera Maxa Chiltona, który zgromadził 131 oczek więcej.
W 2013 roku miał nieudany sezon w GP2 z ekipą Addax. Co prawda stanął raz na podium, finiszując jako drugi w sprincie na Silverstone, ale w generalce został sklasyfikowany dopiero na 19. pozycji. Jego kolega z teamu Jake Rosenzweig w ogóle ani razu nie zapunktował.
Sezon 2014 był kolejnym rozczarowaniem. Jeżdżąc dla Caterhama, zajął tym razem 15. lokatę w "przedsionku Formuły 1". Ponownie na pocieszenie wywalczył jedno podium, podczas sprintu ulicami Monako.
W 2015 roku wreszcie pokazał na co go stać. Już jako weteran GP2 i kierowca ekipy Campos doszedł do 4. miejsca w tabeli łącznej, po drodze odnosząc trzy zwycięstwa w sprintach. Przegrał najniższy stopień podium generalki z Siergiejem Sirotkinem jednym punktem. Zebrał ponad dwa razy więcej oczek od zespołowego partnera Arthura Pica.
Formuła 1
Już w 2010 roku zadebiutował za sterami bolidu F1, wystawiony na testach dla młodych kierowców w Abu Zabi przez Virgin Racing - czyli dzisiejszego Manora.
Ekipa z Banbury dawała mu pojeździć swoim samochodem jeszcze w latach 2012 i 2015.
W końcu z pomocą sponsorów - głównie indonezyjskiego państwowego koncernu naftowo-gazowego Pertamina - zdobył posadę kierowcy wyścigowego Manora na sezon 2016.
Ciekawostki
- W wolnym czasie uczęszcza na kursy uniwersyteckie w zakresie zarządzania w Singapurze.
- Jego idolem jest Ayrton Senna.
- Spytany przed awansem do F1 co będzie robił, jeśli nie dostanie się do najpopularniejszej serii wyścigowej świata, odparł: „Może sprzedawał książki?"
Rio Haryanto - bio | |
---|---|
Data urodzenia | 22 stycznia 1993 roku |
Narodowość | Indonezyjczyk |
Zespół | Manor (kierowca rezerwowy) |
Wzrost | 170 cm |
Waga | 58 kg |
Numer startowy | 88 |
Rio Haryanto - statystyki | |
Zwycięstwa | 0 |
Punkty | 0 |
Wyścigi | 0 |
Pierwsze pola startowe | 0 |
Podia | 0 |
Debiut | GP Australii 2016 |
Najlepszy wynik | - |
Rio Haryanto - kalendarium | |
2008 | Formuła Azja 2.0 - 3. miejsce Azjatycka Formuła Renault Challenge - 6. miejsce (opuścił 4 z 14 wyścigów) Formuła BMW Pacyfik - pięć startów |
2009 | Formuła BMW Pacyfik - mistrzostwo Formuła BMW Europe - dwa starty Azjatycka Formuła Renault Challenge - dwa starty (dwa podia) Australijskie Mistrzostwa Kierowców - Gold Star - dwa starty Australijskie Mistrzostwa Kierowców - National A - dwa starty |
2010 | GP3 - 5. miejsce |
2011 | GP3 - 7. miejsce Auto GP - 7. miejsce Finał GP2 - 17. miejsce |
2012 | GP2 - 14. miejsce |
2013 | GP2 - 19. miejsce |
2014 | GP2 - 15. miejsce |
2015 | GP2 - 4. miejsce |
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Rio Haryanto
Podobne: Rio Haryanto




Podobne galerie: Rio Haryanto
Najczęściej czytane w tym miesiącu



Tapety na pulpit
Newsletter
Galerie zdjęć