Formuła 1 » Kierowcy F1 » Luiz Razia

Droga do Formuły 1
Razia rozpoczął karierę nie jak zdecydowana większość kierowców F1 od kartingu, a autocrossu. To sport motorowy niskiej rangi, w którym jeździ się pojedynczo tanimi samochodami, powstałymi głównie w oparciu o auta drogowe, zarówno na torze wyasfaltowanym, jak i w terenie. Luiz zajął się tego typu rywalizacją mając 12 lat, a w 2003 roku zdobył nawet wicemistrzostwo brazylijskiego stanu Bahia. W roku 2004 skupił się już na kartingu, odnosząc kilka sukcesów, największym wśród których było mistrzostwo Brazylii. Sezon 2005 to przesiadka do bolidu i podjęcie rywalizacji od razu w dwóch seriach. Zmagania w Południowoamerykańskiej Formule 3 zakończył na szóstej pozycji, wygrywając dwa zawody, w Brazylijskiej Formule Renault 2.0 był dziesiąty.
Sezon 2006 był niezwykle udany. Zwyciężając siedem wyścigów, Razia w imponującym stylu sięgnął po tytuł czempiona Południowoamerykańskiej Formuły 3. Wziął także udział w trzech zawodach F3000 International Masters, wszystkie wygrał. Dodatkowo na hiszpańskim torze Jerez de la Frontera przetestował bolid serii GP2.
Na 2007 rok ostatecznie przeprowadził się do Europy. Zaliczył pełny sezon w Euroseries 3000, reprezentując dwa teamy - Fisichella Motor Sport oraz ELK Motorsport. Zdobył jedno pole position, cztery podia i zajął dobre. 3 miejsce w tabeli ogólnej. Połowa wyścigów tych mistrzostw była zaliczana także do klasyfikacji Włoskiej Formuły 3000, w której Luiza sklasyfikowano na czwartej lokacie. Oprócz tego wystąpił w czterech zawodach prestiżowej Formuły Renault 3.5, jednak ukończył tylko jedne z nich i to dopiero jako 20.
W roku 2008 pozostał w Euroseries 3000, gdzie tym razem uplasował się jedną pozycję niżej - na 4. miejscu. Mistrzem został jego zespołowy partner Nicolas Prost (syn 4-krotnego mistrza świata F1 Alaina Prosta). Razia za to wygrał dwa wyścigi. W klasyfikacji Włoskiej Formuły 3000 był ponownie czwarty. We wrześniu drugi raz zasiadł za sterami auta GP2, tym razem na francuskim torze Paul Ricard. Testy poszły tak dobrze, że został zaangażowany przez ekipę Arden do udziału w sezonie 2008/2009 azjatyckiej edycji GP2. Zdobył tam 13. miejsce tabeli końcowej, wygrywając finałowe zawody w Bahrajnie.
Sezon 2009 był jego pierwszym spędzonym w głównych mistrzostwach GP2, nazywanych przedsionkiem F1. Broniąc barw zespołu Fisichella Motor Sport, który w trakcie roku przyjął nazwę Scuderia Coloni, wygrał sprint na torze Monza. Jednak nigdzie indziej nie wywalczył choćby jednego punktu, wobec czego zajął tylko 19. pozycję klasyfikacji generalnej. Jego zespołowy partner Andreas Zuber z 21 oczkami uplasował się na 13. lokacie.
Na 2010 rok został w GP2, ale przeszedł do teamu Rapax. Rozpoczął sezon mocno, punktując w pierwszych sześciu wyścigach. Ale z kolejnych dwunastu zawodów nie wywiózł żadnej zdobyczy. Trzy razy stawał na podium i zajął 11. pozycję generalki. Jego zespołowy partner Pastor Maldonado sięgnął po mistrzostwo. Tego roku Razia dodatkowo pełnił rolę rezerwowego kierowcy debiutującej w Formule Jeden stajni Virgin Racing. Poprowadził jej bolid na testach F1 dla młodych kierowców w Abu Zabi.
Na sezon 2011 związał się z ekipą Team Lotus. Był jej rezerwowym w Formule 1 i podstawowym kierowcą w GP2. W F1 przystąpił do kilku sesji testowych oraz dwóch piątkowych treningów podczas weekendów grand prix, w GP2 zdobył jedno pole position, trzy podia i zajął 12. miejsce klasyfikacji łącznej. Przegrał wewnątrzzespołowy pojedynek z Davida Valsecchim.
Rok 2012 był jego ostatnim w GP2 i zdecydowanie najbardziej udanym. Przeszedł do teamu Arden, wygrał cztery wyścigi, a w efekcie bił się o mistrzowski tytuł - z Valsecchim, który zeszłego sezonu mu partnerował. Ostatecznie uległ Włochowi, ale i tak mógł odtrąbić sukces - zajął 2. lokatę generalki. Dodatkowo wziął udział w dwóch testach F1 dla młodych kierowców - na torze Silverstone poprowadził bolid Force India, w Abu Zabi zasiadł za sterami Toro Rosso.
Formuła 1
Będąc świeżo po zdobyciu wicemistrzostwa GP2 i dysponując pokaźnym wsparciem sponsorów, na sezon 2013 został ogłoszony kierowcą wyścigowym Marussi. Przejął kokpit Timo Glocka, z którym rosyjski team rozwiązał kontrakt za porozumieniem stron. Wobec swojej sytuacji finansowej, musiał bowiem zatrudnić dwóch 'pay driverów'.
Jednak w trakcie trzeciej tury przedsezonowych testów Marussia rozwiązała umowę z Razią. Sponsorzy Brazylijczyka nie przekazali zespołowi wszystkich obiecanych pieniędzy za powierzoną posadę.
Ciekawostki:
- Jest fanem filmów o bokserze Rocky.
- Twierdzi, że wyróżnia się oryginalnym poczuciem humoru.
- Jego ulubiony kolor to czerwony.
Razia rozpoczął karierę nie jak zdecydowana większość kierowców F1 od kartingu, a autocrossu. To sport motorowy niskiej rangi, w którym jeździ się pojedynczo tanimi samochodami, powstałymi głównie w oparciu o auta drogowe, zarówno na torze wyasfaltowanym, jak i w terenie. Luiz zajął się tego typu rywalizacją mając 12 lat, a w 2003 roku zdobył nawet wicemistrzostwo brazylijskiego stanu Bahia. W roku 2004 skupił się już na kartingu, odnosząc kilka sukcesów, największym wśród których było mistrzostwo Brazylii. Sezon 2005 to przesiadka do bolidu i podjęcie rywalizacji od razu w dwóch seriach. Zmagania w Południowoamerykańskiej Formule 3 zakończył na szóstej pozycji, wygrywając dwa zawody, w Brazylijskiej Formule Renault 2.0 był dziesiąty.
Sezon 2006 był niezwykle udany. Zwyciężając siedem wyścigów, Razia w imponującym stylu sięgnął po tytuł czempiona Południowoamerykańskiej Formuły 3. Wziął także udział w trzech zawodach F3000 International Masters, wszystkie wygrał. Dodatkowo na hiszpańskim torze Jerez de la Frontera przetestował bolid serii GP2.
W roku 2008 pozostał w Euroseries 3000, gdzie tym razem uplasował się jedną pozycję niżej - na 4. miejscu. Mistrzem został jego zespołowy partner Nicolas Prost (syn 4-krotnego mistrza świata F1 Alaina Prosta). Razia za to wygrał dwa wyścigi. W klasyfikacji Włoskiej Formuły 3000 był ponownie czwarty. We wrześniu drugi raz zasiadł za sterami auta GP2, tym razem na francuskim torze Paul Ricard. Testy poszły tak dobrze, że został zaangażowany przez ekipę Arden do udziału w sezonie 2008/2009 azjatyckiej edycji GP2. Zdobył tam 13. miejsce tabeli końcowej, wygrywając finałowe zawody w Bahrajnie.
Sezon 2009 był jego pierwszym spędzonym w głównych mistrzostwach GP2, nazywanych przedsionkiem F1. Broniąc barw zespołu Fisichella Motor Sport, który w trakcie roku przyjął nazwę Scuderia Coloni, wygrał sprint na torze Monza. Jednak nigdzie indziej nie wywalczył choćby jednego punktu, wobec czego zajął tylko 19. pozycję klasyfikacji generalnej. Jego zespołowy partner Andreas Zuber z 21 oczkami uplasował się na 13. lokacie.
Na 2010 rok został w GP2, ale przeszedł do teamu Rapax. Rozpoczął sezon mocno, punktując w pierwszych sześciu wyścigach. Ale z kolejnych dwunastu zawodów nie wywiózł żadnej zdobyczy. Trzy razy stawał na podium i zajął 11. pozycję generalki. Jego zespołowy partner Pastor Maldonado sięgnął po mistrzostwo. Tego roku Razia dodatkowo pełnił rolę rezerwowego kierowcy debiutującej w Formule Jeden stajni Virgin Racing. Poprowadził jej bolid na testach F1 dla młodych kierowców w Abu Zabi.
Na sezon 2011 związał się z ekipą Team Lotus. Był jej rezerwowym w Formule 1 i podstawowym kierowcą w GP2. W F1 przystąpił do kilku sesji testowych oraz dwóch piątkowych treningów podczas weekendów grand prix, w GP2 zdobył jedno pole position, trzy podia i zajął 12. miejsce klasyfikacji łącznej. Przegrał wewnątrzzespołowy pojedynek z Davida Valsecchim.
Rok 2012 był jego ostatnim w GP2 i zdecydowanie najbardziej udanym. Przeszedł do teamu Arden, wygrał cztery wyścigi, a w efekcie bił się o mistrzowski tytuł - z Valsecchim, który zeszłego sezonu mu partnerował. Ostatecznie uległ Włochowi, ale i tak mógł odtrąbić sukces - zajął 2. lokatę generalki. Dodatkowo wziął udział w dwóch testach F1 dla młodych kierowców - na torze Silverstone poprowadził bolid Force India, w Abu Zabi zasiadł za sterami Toro Rosso.
Formuła 1
Będąc świeżo po zdobyciu wicemistrzostwa GP2 i dysponując pokaźnym wsparciem sponsorów, na sezon 2013 został ogłoszony kierowcą wyścigowym Marussi. Przejął kokpit Timo Glocka, z którym rosyjski team rozwiązał kontrakt za porozumieniem stron. Wobec swojej sytuacji finansowej, musiał bowiem zatrudnić dwóch 'pay driverów'.
Jednak w trakcie trzeciej tury przedsezonowych testów Marussia rozwiązała umowę z Razią. Sponsorzy Brazylijczyka nie przekazali zespołowi wszystkich obiecanych pieniędzy za powierzoną posadę.
Ciekawostki:
- Jest fanem filmów o bokserze Rocky.
- Twierdzi, że wyróżnia się oryginalnym poczuciem humoru.
- Jego ulubiony kolor to czerwony.
Bio - Luiz Razia | |
---|---|
Data i miejsce urodzenia | 4 kwietnia 1989 roku, Barreiras, Brazylia |
Wzrost | 180 cm |
Waga | 73 kg |
Statystyki - Luiz Razia | |
Zwycięstwa | 0 |
Punkty | 0 |
Wyścigi | 0 |
Pierwsze pola startowe | 0 |
Podia | 0 |
Debiut | - |
Najlepszy wynik | - |
Kalendarium - Luiz Razia | |
2002 | Autocross |
2003 | Autocross - 2. miejsce w brazylijskim stanie Bahia |
2004 | Karting - mistrzostwo Brazylii |
2005 | Południowoamerykańska Formuła 3 - 6. miejsce Brazylijska Formuła Renault 2.0 - 10. miejsce |
2006 | Południowoamerykańska Formuła 3 - mistrzostwo F3000 International Masters - 3 występy, 3 zwycięstwa |
2007 | Euroseries 3000 - 3. miejsce Włoska Formuła 3000 - 4. miejsce Formuła Renault 3.5 - 4 występy, brak sukcesów |
2008 | Euroseries 3000 - 4. miejsce Włoska Formuła 3000 - 4. miejsce |
2009 | GP2 - 19. miejsce Azjatycka GP2 - 13. miejsce |
2010 | GP2 - 11. miejsce |
2011 | GP2 - 12. miejsce Azjatycka GP2 - 25. miejsce Kierowca rezerwowy F1 zespołu Team Lotus (występy na testach i dwóch treningach weekendów grand prix) |
2012 | GP2 - 2. miejsce |
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Luiz Razia
Podobne: Luiz Razia




Podobne galerie: Luiz Razia



Najczęściej czytane w tym miesiącu



Tapety na pulpit
Newsletter
Galerie zdjęć