Formuła 1  »  Aktualności F1  »  FIA wprowadza zakaz mapowania silnika
Lotus Renault GP

FIA wprowadza zakaz mapowania silnika

2011-06-22 - P. Pokwicki     Tagi: FIA, James Allison, Silniki
Od Grand Prix Europy FIA wprowadza nowy zakaz dotyczący mapowania silników w Formule 1, mający wyeliminować możliwość użycia specjalnych ustawień jednostek napędowych w kwalifikacjach.

Dyrektor techniczny James Allison opisuje co ten zakaz oraz zakaz stosowania dmuchanych dyfuzorów, oznacza dla zespołu Lotus Renault GP. FIA wystosowała ostatnio zawiadomienie i wygląda na to, że zespoły nie będą mogły używać mapowania swoich silników jak dotychczas. Czy możesz powiedzieć nam coś więcej o nowej sytuacji?
"Decyzja FIA zmusi wszystkie zespoły (bez względu czy korzystają z dmuchanej podłogi) do zmiany sposobu postępowania. Najważniejsze zmiany na GP w Silverstone są następujące: kiedy kierowca całkowicie zdejmuje stopę z pedału przyspieszenia, mapowanie ECU musi być ustawione w taki sposób, aby silnik (bez żadnych wyjątków) zamykał przepustnicę - poprzednio była możliwa konfiguracja mapowania tak, aby pozostawić otwartą przepustnicę i zredukować moc silnika innymi sposobami. Ponadto, kiedy kierowca całkowicie odpuszcza pedał przyspieszenia, mapowanie ECU musi być skonfigurowane tak, aby odciąć dopływ paliwa do silnika - ma to zapobiec tzw. „gorącemu nadmuchowi”, gdzie energia gazów z układu wydechowego jest zwiększona poprzez zapłon. Na koniec, ze skutkiem natychmiastowym, nie będzie możliwości przeprogramowania konfiguracji ECU pomiędzy kwalifikacjami i wyścigiem, co ma doprowadzić do zaniechania stosowania skrajnych ustawień ECU na kwalifikacje - poprzednio dostęp elektroniczny do ECU w warunkach parku zamkniętego był jasno dozwolony". Jak Twoim zdaniem wpłynie to na LRGP w porównaniu z innymi zespołami?
"Nie jest łatwo ocenić wpływ zmian na naszą konkurencyjność. Strata dla każdego bolidu z dmuchaną podłogą będzie wynikać z dwóch oddzielnych efektów - jak dużo stracisz docisku aerodynamicznego, a do tego, jak mocno utrata docisku aerodynamicznego zaburzy balans bolidu. W wyniku nowych regulacji, wszystkie bolidy z dmuchaną podłogą stracą docisk aerodynamiczny podczas dohamowań. Niektóre zespoły stracą więcej, a niektóre mniej; trudno dokładnie powiedzieć jaka będzie relatywna strata LRGP. Jednakże, możliwe jest, że stracimy mniej, jeśli chodzi o rozłożenie balansu, ponieważ nasz przedni układ wydechowy wytwarza swój efekt blisko środka bolidu. A to oznacza, że układ wydechowy, który wydmuchuje spaliny z różną siłą, tak naprawdę nie zakłóci zbyt mocno balansu aerodynamicznego bolidu. Mając układ ze spalinami wydobywającymi się z tyłu, docisk z układu wydechowego jest generowany całkowicie na tylnej osi. Jako że nowe przepisy redukują efekt nadmuchu na wejściu w zakręt znacznie bardziej niż na jego wyjściu, istnieje możliwość, że układy wydechowe ze spalinami wydobywającymi się z tyłu mogą być bardziej narażone na niespokojne zachowanie podczas dohamowań i większą podsterowność na wyjściu w wyniku nowych ograniczeń. Dowiemy się tego na Silverstone!"
Czy uważasz, że modyfikacja przepisów po siedmiu wyścigach sezonu jest sprawiedliwa?
"Wolelibyśmy utrzymać status quo w pozostałej części sezonu".



źródło: lotusrenaultgp.com

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
1

Komentarze do:

FIA wprowadza zakaz mapowania silnika

FIA wprowadza zakaz mapowania silnika
84did 2011-06-22 13:21
wyglada mi to tak ze wzieli sie za dominacje redbula od strony przepisow...