Formuła 1  »  Aktualności F1  »  F1 pracuje w tunelu aerodynamicznym i CFD nad bolidami lepiej dopasowanymi do wyprzedzań
F1 pracuje w tunelu aerodynamicznym i CFD nad bolidami lepiej dopasowanymi do wyprzedzań

F1 pracuje w tunelu aerodynamicznym i CFD nad bolidami lepiej dopasowanymi do wyprzedzań

2018-03-31 - G. Filiks     Tagi: Formuła 1, Ross Brawn, Bolid F1
Formuła 1 już pracuje nad nową konstrukcją bolidów na sezon 2021, która ma ułatwić kierowcom wyprzedzanie się.

Podczas inauguracji sezonu 2018 w Australii rzucała się w oczy niemoc zawodników podążających za wolniejszym rywalem. Nie licząc pierwszego okrążenia, doszło podobno tylko do pięciu manewrów wyprzedzania. Mimo zastosowania po raz pierwszy w historii aż trzech stref DRS.
F1 pracuje w tunelu aerodynamicznym i CFD nad bolidami lepiej dopasowanymi do wyprzedzańF1 pracuje w tunelu aerodynamicznym i CFD nad bolidami lepiej dopasowanymi do wyprzedzań
Max Verstappen powiedział, że nie dało się wyprzedzać nawet gdy konkurent był wolniejszy o półtorej sekundy na okrążeniu - i że na miejscu kibica wyłączyłby telewizor.

Spora w tym wina charakterystyki półulicznego toru Albert Park w Melbourne, ale duże znaczenie ma też charakterystyka bolidów. Aktualne samochody pozostawiają za sobą wielkie turbulencje powietrza, a jednocześnie są na nie czułe. Dlatego często jest trudno zbliżyć się do kierowcy z przodu.
F1 pracuje w tunelu aerodynamicznym i CFD nad bolidami lepiej dopasowanymi do wyprzedzańF1 pracuje w tunelu aerodynamicznym i CFD nad bolidami lepiej dopasowanymi do wyprzedzań
Rozwiązanie tego problemu to jeden z priorytetów dyrektora zarządzającego F1 ds. sportowych Rossa Brawna.

Słynny Brytyjczyk ma na koncie mnóstwo sukcesów i wydaje się, że tym razem też mu się powiedzie. 63-latek zebrał grupę specjalistów, z którą tak jak chciał przygotowuje nowy regulamin techniczny m. in. poprzez poprawianie oddziaływania jednego bolidu na drugi w tunelu aerodynamicznym. W projekcie wykorzystywana jest także obliczeniowa mechanika płynów (CFD).
(W GP Australii) Brakowało jednego niezbędnego składnika, mianowicie wyprzedzań. Było ich naprawdę mało podczas tego otwarcia sezonu". - mówi Brawn.

„To konieczne, aby bolidy mogły się do siebie zbliżać i ścigać koło w koło. Kiedy między samochodami jest tylko mała różnica w szybkości, goniący prawie nie ma szans zbliżyć się wystarczająco, aby zaatakować. Widzieliśmy to w rywalizacji Hamiltona i Vettela, Verstappena i Magnussena, Verstappena i Alonso oraz Ricciardo i Raikkonena. Pomyśl, ile pojedynków koło w koło straciliśmy".„Dopóki nie zastosujemy strukturalnego podejścia do problemu, tak naprawdę nie zrobimy żadnego postępu. Jednym z celów, do jakich dążymy razem z FIA i zespołami, jest wprowadzenie na 2021 rok bolidów, którymi kierowcy naprawdę będą mogli walczyć ze sobą na torze. W związku z tym FIA i F1 prowadzą program badań aerodynamicznych z wykorzystaniem dwóch modeli bolidu w tunelu aerodynamicznym. Używamy też CFD".

„Musimy rozwinąć projekt bolidu o zbliżonych osiągach do obecnych, ale pozwalającego na rywalizację koło w koło".„Fani Formuły Jeden chcą zobaczyć lepsze widowisko, a wyprzedzanie to najbardziej ekscytująca i widowiskowa rzecz, jaką możesz mieć na torze. Cała społeczność F1 musi się postarać w tej kwestii, bo kibice to nasz największy kapitał".
- dodał.



źródło: motorsport.com

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
1

Komentarze do:

F1 pracuje w tunelu aerodynamicznym i CFD nad bolidami lepiej dopasowanymi do wyprzedzań

F1 pracuje w tunelu aerodynamicznym i CFD nad bolidami lepiej dopasowanymi do wyprzedzań
Bzik 2018-03-31 13:18
Oby....