Formuła 1 » Kierowcy F1 » Esteban Gutierrez

Meksykanin, kierowca nowego zespołu Haas. Wraca do ścigania się w Formule 1 po roku przerwy. Ma numer startowy 21.
Droga do Formuły 1
Karierę Esteban Gutierrez rozpoczął w 2004 roku, jak zdecydowana większość kierowców Formuły 1 od kartingu. Przystąpił do trzech ostatnich zawodów sezonu meksykańskiej edycji Rotax Max Challenge. Spędził w tej serii dwa następne lata, podczas których przystąpił m. in. także do Grand Nationals w amerykańskim stanie Indiana. Dobry wynik tam zapewnił mu bilet na Światowe Finały w Malezji, gdzie z powodu problemów technicznych zajął 22. miejsce. Oprócz tego odniósł parę sukcesów w innych mistrzostwach na krajowym podwórku. Pierwsze jazdy bolidem zaliczył w 2006 roku, testując wyścigówkę Formuły Renault.
Na sezon 2007 podjął ściganie w Formule BMW USA. Wygrał cztery wyścigi, trzy razy ustanawiał najlepszy czas okrążenia zawodów i dziewięciokrotnie zdobywał pole position. Sięgnął po wicemistrzostwo, z pierwszym Danielem Moradem przegrywając jednak aż o 87 punktów. Dodatkowo wyjechał do Niemiec i wziął udział w dwóch wyścigach Formuły BMW ADAC na torze Hockenheimring. Był obecny również na Światowym Finale Formuły BMW w Walencji, lecz zajął dopiero 25. lokatę, przecinając metę jako ostatni. Poza tym testował bolid A1 GP. W 2008 roku sięgnął po tytuł nowo utworzonej serii Formuła BMW Europe, zwyciężając 7 z 16 zawodów sezonu. Sześć wygranych odniósł z rzędu. Zgromadził 353 punkty, 26 więcej od najbliższego rywala Marko Wittmanna. Przygodę z Formułą BMW zwieńczył 3. pozycją w Światowym Finale rozegranym na meksykańskim torze Autodromo Hermanos Rodriguez. Uległ podczas niego Alexandrowi Rossiemu oraz Michaelowi Christensenowi. Oprócz tego zaliczył dwa gościnne występy na torze Oschersleben w niemieckiej Formule 3. Przystąpił także do dwóch wyścigów Międzynarodowej Formuły Master na włoskim obiekcie Imola, w jednym z nich zdobywając podium. Dodatkowo testował bolid Formuły 3 Euro Series.
Na sezon 2009 wszedł do Formuły 3 Euro Series jako reprezentant mistrzowskiej stajni ART Grand Prix, której barw bronił wspólnie z Julesem Bianchim, Valtteri Bottasem i Adrienem Tambayem. Wywalczył dwa podia, w klasyfikacji generalnej zajął 9. miejsce. Zaliczył również nieudany występ w F3 Masters na torze Zandvoort. Dodatkowo dwukrotnie testował samochód serii GP2 - na hiszpańskim obiekcie Jerez z ekipą ART Grand Prix, na francuskim torze Paul Ricard z teamem Arden. Ponadto odebrał nagrodę poprowadzenia bolidu Formuły 1 zespołu BMW-Sauber za zdobyte ubiegłego roku mistrzostwo Formuła BMW Europe.
W 2010 roku wszedł z ART Grand Prix do nowo utworzonej serii GP3. Zdominował jej pierwszy sezon, odnosząc 5 triumfów na 16 zawodów. Rywalizując o tytuł, o 17 punktów pokonał Roberta Wickensa. Łącznie zebrał 88 oczek. Zaliczył też po dwa gościnne występy w Formule 3 Euro Series oraz brytyjskiej Formule 3. 10 września został przedstawiony jako oficjalny zawodnik testowy i rezerwowy Formuły Jeden teamu Sauber, który stracił wsparcie BMW. 16 listopada pojechał bolidem tej ekipy na testach F1 dla młodych kierowców w Abu Zabi.
Na sezon 2011 przeniósł się z teamem ART, który został nazwany Lotus ART, do serii GP2. Wygrał tylko jeden wyścig i zajął 13. miejsce tabeli łącznej. Jego zespołowy partner Jules Bianchi wypadł zdecydowanie lepiej i wywalczył 3. lokatę. Gutierrez pojechał też w azjatyckiej GP2, gdzie zdobył 11. pozycję. Dodatkowo pozostał trzecim zawodnikiem Saubera, który ponownie wystawił go na testy F1 dla młodych kierowców w Abu Zabi.
W 2012 roku jako reprezentant Lotus GP (dawnego ART Grand Prix) wywalczył wysokie 3. miejsce klasyfikacji generalnej serii GP2, pokonując m. in. nowego zespołowego partnera Jamesa Calado. Poza tym wciąż pełnił rolę rezerwowego i testera stajni Sauber. Szwajcarski zespół powierzył mu swój bolid na testach F1 dla młodych kierowców w Abu Zabi, a także piątkowym treningu GP Indii. 23 listopada ogłoszono, że od przyszłego roku będzie kierowcą wyścigowym teamu.
Formuła 1
Debiutancki sezon 2013 okazał się ciężką przeprawą. Przez pierwszą połowę mistrzostw kiepskim bolidem Saubera nie zdobył ani jednego punktu. Na półmetku kampanii wyścigówka szwajcarskiej stajni nabrała konkurencyjności dzięki zmianie opon Pirelli, co zaowocowało bardzo dobrym, siódmym miejscem Gutierreza w GP Japonii.
Niestety był to jedyny finisz Meksykanina w czołowej dziesiątce. Miał jeszcze parę innych przebłysków formy, ale wypadł blado w porównaniu z utalentowanym i bardziej doświadczonym zespołowym partnerem Nico Hulkenbergiem. Zakończył sezon na 16. miejscu klasyfikacji generalnej.
Rok 2014 był jeszcze gorszy. Dostając od Saubera nawet słabszy bolid, przez cały sezon nie zapunktował ani razu i zajął 20. miejsce w klasyfikacji generalnej.
Razem z nowym partnerem zespołowym Adrianem Sutilem stracił posadę w teamie.
Na sezon 2015 udało mu się pozostać w F1 tylko jako kierowca rezerwowy i testowy - za to przynajmniej w samym Ferrari.
Z protekcją Ferrari oraz wsparciem sponsorów zdołał odzyskać po roku wyścigowy kokpit, zostając podstawowym kierowcą nowego zespołu Haas ze Stanów Zjednoczonych.
Ciekawostki:
- Lubi muzykę Coldplay, Muse i Kings of Leon.
- Ma pięcioro starszego rodzeństwa; czterech braci i jedną siostrę.
- Kiedy zacżął prosić rodziców o gokarta, jego ojciec był początkowo przeciwny.
Droga do Formuły 1
Karierę Esteban Gutierrez rozpoczął w 2004 roku, jak zdecydowana większość kierowców Formuły 1 od kartingu. Przystąpił do trzech ostatnich zawodów sezonu meksykańskiej edycji Rotax Max Challenge. Spędził w tej serii dwa następne lata, podczas których przystąpił m. in. także do Grand Nationals w amerykańskim stanie Indiana. Dobry wynik tam zapewnił mu bilet na Światowe Finały w Malezji, gdzie z powodu problemów technicznych zajął 22. miejsce. Oprócz tego odniósł parę sukcesów w innych mistrzostwach na krajowym podwórku. Pierwsze jazdy bolidem zaliczył w 2006 roku, testując wyścigówkę Formuły Renault.
Na sezon 2007 podjął ściganie w Formule BMW USA. Wygrał cztery wyścigi, trzy razy ustanawiał najlepszy czas okrążenia zawodów i dziewięciokrotnie zdobywał pole position. Sięgnął po wicemistrzostwo, z pierwszym Danielem Moradem przegrywając jednak aż o 87 punktów. Dodatkowo wyjechał do Niemiec i wziął udział w dwóch wyścigach Formuły BMW ADAC na torze Hockenheimring. Był obecny również na Światowym Finale Formuły BMW w Walencji, lecz zajął dopiero 25. lokatę, przecinając metę jako ostatni. Poza tym testował bolid A1 GP. W 2008 roku sięgnął po tytuł nowo utworzonej serii Formuła BMW Europe, zwyciężając 7 z 16 zawodów sezonu. Sześć wygranych odniósł z rzędu. Zgromadził 353 punkty, 26 więcej od najbliższego rywala Marko Wittmanna. Przygodę z Formułą BMW zwieńczył 3. pozycją w Światowym Finale rozegranym na meksykańskim torze Autodromo Hermanos Rodriguez. Uległ podczas niego Alexandrowi Rossiemu oraz Michaelowi Christensenowi. Oprócz tego zaliczył dwa gościnne występy na torze Oschersleben w niemieckiej Formule 3. Przystąpił także do dwóch wyścigów Międzynarodowej Formuły Master na włoskim obiekcie Imola, w jednym z nich zdobywając podium. Dodatkowo testował bolid Formuły 3 Euro Series.
W 2010 roku wszedł z ART Grand Prix do nowo utworzonej serii GP3. Zdominował jej pierwszy sezon, odnosząc 5 triumfów na 16 zawodów. Rywalizując o tytuł, o 17 punktów pokonał Roberta Wickensa. Łącznie zebrał 88 oczek. Zaliczył też po dwa gościnne występy w Formule 3 Euro Series oraz brytyjskiej Formule 3. 10 września został przedstawiony jako oficjalny zawodnik testowy i rezerwowy Formuły Jeden teamu Sauber, który stracił wsparcie BMW. 16 listopada pojechał bolidem tej ekipy na testach F1 dla młodych kierowców w Abu Zabi.
Na sezon 2011 przeniósł się z teamem ART, który został nazwany Lotus ART, do serii GP2. Wygrał tylko jeden wyścig i zajął 13. miejsce tabeli łącznej. Jego zespołowy partner Jules Bianchi wypadł zdecydowanie lepiej i wywalczył 3. lokatę. Gutierrez pojechał też w azjatyckiej GP2, gdzie zdobył 11. pozycję. Dodatkowo pozostał trzecim zawodnikiem Saubera, który ponownie wystawił go na testy F1 dla młodych kierowców w Abu Zabi.
W 2012 roku jako reprezentant Lotus GP (dawnego ART Grand Prix) wywalczył wysokie 3. miejsce klasyfikacji generalnej serii GP2, pokonując m. in. nowego zespołowego partnera Jamesa Calado. Poza tym wciąż pełnił rolę rezerwowego i testera stajni Sauber. Szwajcarski zespół powierzył mu swój bolid na testach F1 dla młodych kierowców w Abu Zabi, a także piątkowym treningu GP Indii. 23 listopada ogłoszono, że od przyszłego roku będzie kierowcą wyścigowym teamu.
Formuła 1
Debiutancki sezon 2013 okazał się ciężką przeprawą. Przez pierwszą połowę mistrzostw kiepskim bolidem Saubera nie zdobył ani jednego punktu. Na półmetku kampanii wyścigówka szwajcarskiej stajni nabrała konkurencyjności dzięki zmianie opon Pirelli, co zaowocowało bardzo dobrym, siódmym miejscem Gutierreza w GP Japonii.
Niestety był to jedyny finisz Meksykanina w czołowej dziesiątce. Miał jeszcze parę innych przebłysków formy, ale wypadł blado w porównaniu z utalentowanym i bardziej doświadczonym zespołowym partnerem Nico Hulkenbergiem. Zakończył sezon na 16. miejscu klasyfikacji generalnej.
Rok 2014 był jeszcze gorszy. Dostając od Saubera nawet słabszy bolid, przez cały sezon nie zapunktował ani razu i zajął 20. miejsce w klasyfikacji generalnej.
Razem z nowym partnerem zespołowym Adrianem Sutilem stracił posadę w teamie.
Na sezon 2015 udało mu się pozostać w F1 tylko jako kierowca rezerwowy i testowy - za to przynajmniej w samym Ferrari.
Z protekcją Ferrari oraz wsparciem sponsorów zdołał odzyskać po roku wyścigowy kokpit, zostając podstawowym kierowcą nowego zespołu Haas ze Stanów Zjednoczonych.
Ciekawostki:
- Lubi muzykę Coldplay, Muse i Kings of Leon.
- Ma pięcioro starszego rodzeństwa; czterech braci i jedną siostrę.
- Kiedy zacżął prosić rodziców o gokarta, jego ojciec był początkowo przeciwny.
Esteban Gutierrez - bio | |
---|---|
Data urodzenia | 5 sierpnia 1991 roku |
Narodowość | Meksykanin |
Zespół | Haas |
Wzrost | 180 cm |
Waga | 61 kg |
Numer startowy | 21 |
Esteban Gutierrez - statystyki | |
Zwycięstwa | 0 |
Punkty | 6 |
Wyścigi | 38 |
Pierwsze pola startowe | 0 |
Podia | 0 |
Debiut | GP Australii 2013 |
Najlepszy wynik | 7. miejsce |
Esteban Gutierrez - wyniki w sezonie 2014 | |
Australia | 12. miejsce |
Malezja | nie ukończył (awaria skrzyni biegów) |
Bahrajn | nie ukończył (kolizja z Maldonado) |
Chiny | 16. miejsce |
Hiszpania | 16. miejsce |
Monako | nie ukończył (wypadek) |
Kanada | 14. miejsce (nie ukończył przez awarię silnika) |
Austria | 19. miejsce |
Wielka Brytania | nie ukończył (kolizja z Maldonado) |
Niemcy | 14. miejsce |
Węgry | nie ukończył (awaria silnika) |
Belgia | 15. miejsce |
Włochy | 20. miejsce |
Singapur | nie ukończył (awaria silnika) |
Japonia | 13. miejsce |
Rosja | 15. miejsce |
USA | 14. miejsce |
Brazylia | 14. miejsce |
Abu Zabi | 15. miejsce |
Pozycja końcowa | 20. miejsce (0 punktów) |
Kalendarium - Esteban Gutierrez | |
2007 | Formuła BMW USA - 2. miejsce Światowy Finał Formuły BMW - 25. miejsce Formuła BMW ADAC - dwa starty |
2008 | Formuła BMW Europe - mistrzostwo Światowy Finał Formuły BMW - 3. miejsce Niemiecka Formuła 3 - dwa starty Międzynarodowa Formuła Master - dwa starty (jedno podium) |
2009 | Formuła 3 Euro Series - 9. miejsce Brytyjska Formuła 3 - cztery starty (jedno podium) Masters F3 - 17. miejsce |
2010 | GP3 - mistrzostwo |
2011 | GP2 - 13. miejsce Azjatycka GP2 - 11. miejsce Finał GP2 - 8. miejsce Formuła 1 - kierowca rezerwowy i testowy zespołu Sauber |
2012 | GP2 - 3. miejsce Formuła 1 - kierowca rezerwowy i testowy zespołu Sauber |
2013 | Formuła 1 (Sauber) - 16. miejsce (6 punktów) |
2014 | Formuła 1 (Sauber) - 20. miejsce (0 punktów) |
2015 | Formuła 1 - kierowca rezerwowy i testowy zespołu Ferrari |
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Esteban Gutierrez
Podobne: Esteban Gutierrez




Podobne galerie: Esteban Gutierrez
Najczęściej czytane w tym miesiącu



Tapety na pulpit
Newsletter
Galerie zdjęć