Formuła 1  »  Kierowcy F1  »  Esteban Gutierrez
Esteban Gutierrez

Esteban Gutierrez

2012-11-25 - G. Filiks     Tagi: Gutierrez, Kierowca F1, Haas
Meksykanin, kierowca nowego zespołu Haas. Wraca do ścigania się w Formule 1 po roku przerwy. Ma numer startowy 21.

Droga do Formuły 1

Karierę Esteban Gutierrez rozpoczął w 2004 roku, jak zdecydowana większość kierowców Formuły 1 od kartingu. Przystąpił do trzech ostatnich zawodów sezonu meksykańskiej edycji Rotax Max Challenge. Spędził w tej serii dwa następne lata, podczas których przystąpił m. in. także do Grand Nationals w amerykańskim stanie Indiana. Dobry wynik tam zapewnił mu bilet na Światowe Finały w Malezji, gdzie z powodu problemów technicznych zajął 22. miejsce. Oprócz tego odniósł parę sukcesów w innych mistrzostwach na krajowym podwórku.
Esteban GutierrezEsteban Gutierrez
Pierwsze jazdy bolidem zaliczył w 2006 roku, testując wyścigówkę Formuły Renault.

Na sezon 2007
podjął ściganie w Formule BMW USA. Wygrał cztery wyścigi, trzy razy ustanawiał najlepszy czas okrążenia zawodów i dziewięciokrotnie zdobywał pole position. Sięgnął po wicemistrzostwo, z pierwszym Danielem Moradem przegrywając jednak aż o 87 punktów. Dodatkowo wyjechał do Niemiec i wziął udział w dwóch wyścigach Formuły BMW ADAC na torze Hockenheimring. Był obecny również na Światowym Finale Formuły BMW w Walencji, lecz zajął dopiero 25. lokatę, przecinając metę jako ostatni. Poza tym testował bolid A1 GP.
Esteban GutierrezEsteban Gutierrez
W 2008 roku sięgnął po tytuł nowo utworzonej serii Formuła BMW Europe, zwyciężając 7 z 16 zawodów sezonu. Sześć wygranych odniósł z rzędu. Zgromadził 353 punkty, 26 więcej od najbliższego rywala Marko Wittmanna. Przygodę z Formułą BMW zwieńczył 3. pozycją w Światowym Finale rozegranym na meksykańskim torze Autodromo Hermanos Rodriguez. Uległ podczas niego Alexandrowi Rossiemu oraz Michaelowi Christensenowi. Oprócz tego zaliczył dwa gościnne występy na torze Oschersleben w niemieckiej Formule 3. Przystąpił także do dwóch wyścigów Międzynarodowej Formuły Master na włoskim obiekcie Imola, w jednym z nich zdobywając podium. Dodatkowo testował bolid Formuły 3 Euro Series.
Na sezon 2009 wszedł do Formuły 3 Euro Series jako reprezentant mistrzowskiej stajni ART Grand Prix, której barw bronił wspólnie z Julesem Bianchim, Valtteri Bottasem i Adrienem Tambayem. Wywalczył dwa podia, w klasyfikacji generalnej zajął 9. miejsce. Zaliczył również nieudany występ w F3 Masters na torze Zandvoort. Dodatkowo dwukrotnie testował samochód serii GP2 - na hiszpańskim obiekcie Jerez z ekipą ART Grand Prix, na francuskim torze Paul Ricard z teamem Arden. Ponadto odebrał nagrodę poprowadzenia bolidu Formuły 1 zespołu BMW-Sauber za zdobyte ubiegłego roku mistrzostwo Formuła BMW Europe.

W 2010 roku
wszedł z ART Grand Prix do nowo utworzonej serii GP3. Zdominował jej pierwszy sezon, odnosząc 5 triumfów na 16 zawodów. Rywalizując o tytuł, o 17 punktów pokonał Roberta Wickensa. Łącznie zebrał 88 oczek. Zaliczył też po dwa gościnne występy w Formule 3 Euro Series oraz brytyjskiej Formule 3. 10 września został przedstawiony jako oficjalny zawodnik testowy i rezerwowy Formuły Jeden teamu Sauber, który stracił wsparcie BMW. 16 listopada pojechał bolidem tej ekipy na testach F1 dla młodych kierowców w Abu Zabi.

Na sezon 2011
przeniósł się z teamem ART, który został nazwany Lotus ART, do serii GP2. Wygrał tylko jeden wyścig i zajął 13. miejsce tabeli łącznej. Jego zespołowy partner Jules Bianchi wypadł zdecydowanie lepiej i wywalczył 3. lokatę. Gutierrez pojechał też w azjatyckiej GP2, gdzie zdobył 11. pozycję. Dodatkowo pozostał trzecim zawodnikiem Saubera, który ponownie wystawił go na testy F1 dla młodych kierowców w Abu Zabi.

W 2012 roku jako reprezentant Lotus GP (dawnego ART Grand Prix) wywalczył wysokie 3. miejsce klasyfikacji generalnej serii GP2, pokonując m. in. nowego zespołowego partnera Jamesa Calado. Poza tym wciąż pełnił rolę rezerwowego i testera stajni Sauber. Szwajcarski zespół powierzył mu swój bolid na testach F1 dla młodych kierowców w Abu Zabi, a także piątkowym treningu GP Indii. 23 listopada ogłoszono, że od przyszłego roku będzie kierowcą wyścigowym teamu.

Formuła 1

Debiutancki sezon 2013 okazał się ciężką przeprawą. Przez pierwszą połowę mistrzostw kiepskim bolidem Saubera nie zdobył ani jednego punktu. Na półmetku kampanii wyścigówka szwajcarskiej stajni nabrała konkurencyjności dzięki zmianie opon Pirelli, co zaowocowało bardzo dobrym, siódmym miejscem Gutierreza w GP Japonii.

Niestety był to jedyny finisz Meksykanina w czołowej dziesiątce. Miał jeszcze parę innych przebłysków formy, ale wypadł blado w porównaniu z utalentowanym i bardziej doświadczonym zespołowym partnerem Nico Hulkenbergiem. Zakończył sezon na 16. miejscu klasyfikacji generalnej.

Rok 2014
był jeszcze gorszy. Dostając od Saubera nawet słabszy bolid, przez cały sezon nie zapunktował ani razu i zajął 20. miejsce w klasyfikacji generalnej.

Razem z nowym partnerem zespołowym Adrianem Sutilem stracił posadę w teamie.

Na sezon 2015 udało mu się pozostać w F1 tylko jako kierowca rezerwowy i testowy - za to przynajmniej w samym Ferrari.

Z protekcją Ferrari oraz wsparciem sponsorów zdołał odzyskać po roku wyścigowy kokpit, zostając podstawowym kierowcą nowego zespołu Haas ze Stanów Zjednoczonych.

Ciekawostki:


- Lubi muzykę Coldplay, Muse i Kings of Leon.

- Ma pięcioro starszego rodzeństwa; czterech braci i jedną siostrę.

- Kiedy zacżął prosić rodziców o gokarta, jego ojciec był początkowo przeciwny.
Esteban Gutierrez - bio
Data urodzenia5 sierpnia 1991 roku
Narodowość
Meksykanin
Zespół
Haas
Wzrost180 cm
Waga61 kg
Numer startowy
21
Esteban Gutierrez - statystyki
Zwycięstwa0
Punkty6
Wyścigi38
Pierwsze pola startowe
0
Podia
0
Debiut
GP Australii 2013
Najlepszy wynik7. miejsce
Esteban Gutierrez - wyniki w sezonie 2014
Australia12. miejsce
Malezjanie ukończył (awaria skrzyni biegów)
Bahrajn
nie ukończył (kolizja z Maldonado)
Chiny
16. miejsce
Hiszpania16. miejsce
Monakonie ukończył (wypadek)
Kanada14. miejsce (nie ukończył przez awarię silnika)
Austria
19. miejsce
Wielka Brytanianie ukończył (kolizja z Maldonado)
Niemcy14. miejsce
Węgrynie ukończył (awaria silnika)
Belgia15. miejsce
Włochy20. miejsce
Singapurnie ukończył (awaria silnika)
Japonia
13. miejsce
Rosja
15. miejsce
USA
14. miejsce
Brazylia14. miejsce
Abu Zabi
15. miejsce
Pozycja końcowa
20. miejsce (0 punktów)
Kalendarium - Esteban Gutierrez
2007Formuła BMW USA  - 2. miejsce

Światowy Finał Formuły BMW - 25. miejsce

Formuła BMW ADAC - dwa starty
2008Formuła BMW Europe - mistrzostwo

Światowy Finał Formuły BMW - 3. miejsce

Niemiecka Formuła 3 - dwa starty

Międzynarodowa Formuła Master - dwa starty (jedno podium)
2009Formuła 3 Euro Series - 9. miejsce

Brytyjska Formuła 3 - cztery starty (jedno podium)

Masters F3 - 17. miejsce
2010

GP3 - mistrzostwo

Formuła 3 Euro Series - dwa starty

Brytyjska Formuła 3 - trzy starty

2011
GP2 - 13. miejsce

Azjatycka GP2 - 11. miejsce

Finał GP2 - 8. miejsce

Formuła 1 - kierowca rezerwowy i testowy zespołu Sauber
2012GP2 - 3. miejsce

Formuła 1 - kierowca rezerwowy i testowy zespołu Sauber
2013
Formuła 1 (Sauber) - 16. miejsce (6 punktów)
2014
Formuła 1 (Sauber) - 20. miejsce (0 punktów)
2015Formuła 1 - kierowca rezerwowy i testowy zespołu Ferrari



Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Esteban Gutierrez