Formuła 1 » Kierowcy F1 » Jean-Eric Vergne
Francuz, były kierowca wyścigowy Toro Rosso i junior Red Bulla. Startował w Formule 1 w latach 2012-2014. Dysponując słabszymi bolidami, nie zapisał na swoje konto żadnych poważnych dokonań.
Droga do Formuły 1
Karierę w kartingu Jean-Eric Vergne rozpoczął mając 11 lat. Potrwała ona pięć sezonów i została zwieńczona wywalczeniem siódmej lokaty w Kartingowych Mistrzostwach Świata. Od sezonu 2007 Francuz zaczął jeździć bolidami, wstępując do Francuskiej Formuły Renault Campus. Zdobycie mistrzostwa w tej serii już za pierwszym podejściem otworzyło mu wrota do zostania członkiem juniorskiego programu Red Bulla.
Na rok 2008 został zatrudniony przez zespół SG Formula i rozpoczął starty w Europejskiej oraz Zachodnioeuropejskiej Formule Renault 2.0. W pierwszym czempionacie zdobył szóstą lokatę, kończąc sezon mocnym uderzeniem, jakim było pierwsze podium. W zachodnioeuropejskich mistrzostwach Formuły Renault 2.0 na pudle stawał trzykrotnie, zdobywając czwarte miejsce klasyfikacji łącznej. Warto także dodać, iż w obu tych seriach okazał się debiutantem roku. Podczas sezonu 2009 kontynuował rywalizację w Europejskiej oraz Zachodnioeuropejskiej Formule Renault 2.0. Obie serie zakończył na drugim miejscu, zarówno w Eurocupie, jak i WEC ulegając tylko hiszpańskiemu zawodnikowi Albertowi Coście.
W roku 2010 przeszedł do Brytyjskiej Formuły 3, zasilając szeregi utytułowanej ekipy Carlin. Dwadzieścia startów z pierwszego pola oraz 13 zwycięstw, w tym hat-trick na torze Spa, pozwoliło mu zdobyć tytuł sześć wyścigów przed zakończeniem czempionatu.
Podczas sezonu 2010 wziął również udział w prestiżowym Grand Prix Makau, gdzie minął linię mety jako siódmy. Oprócz tego zaliczył kilka gościnnych występów w GP3 oraz co ważniejsze wdarł się przebojem do World Series by Renault, zastępując w stajni Tech 1 Racing wyrzuconego z juniorskiego programu Red Bulla Australijczyka Brendona Hartleya. Mimo zaliczenia tylko sześciu ostatnich rund mistrzostw, zdołał wywalczyć ósmą lokatę klasyfikacji generalnej.
Najlepsze czekało go jednak pod koniec roku, gdy został zaproszony na listopadowe testy F1 dla młodych kierowców w Abu Zabi. Vergne zasiadł za sterami bolidu Toro Rosso.
W 2011 roku kontynuował przygodę z World Series by Renault, choć zmienił zespół z Tech 1 Racing na Carlin. Przez cały sezon walczył o tytuł z Robertem Wickensem i kwestia mistrzostwa została rozstrzygnięta dopiero podczas ostatniego wyścigu. W jego trakcie kandydaci do miana czempiona się zderzyli, a kontynuować jazdę mógł tylko Vergne. Francuz był o krok od tytułu, ale został wyeliminowany z zawodów przez Fairuza Fauzy'ego. W efekcie z mistrzostwa cieszył się Wickens.
Formuła 1
Podczas tego sezonu Jean-Eric zaczął także coraz mocniej pukać do F1. Kolejny udział w testach dla młodych kierowców oraz trzy występy na piątkowych treningach bolidem Toro Rosso poprowadziły go do otrzymania fotela kierowcy wyścigowego siostrzanej stajni Red Bulla na sezon 2012.
Debiutancki sezon 2012 w Formule 1 okazał się dla niego trudną lekcją. Dysponując mało konkurencyjnym - nawet jak na środek stawki - bolidem Toro Rosso, często rozczarowywał odpadaniem już podczas pierwszej części kwalifikacji. Cztery finisze na ósmym miejscu w Malezji, Belgii, Korei i Brazylii pozwoliły mu jednak uplasować się wyżej w klasyfikacji generalnej od zespołowego partnera Daniela Ricciardo. Z 16 punktami zajął 17. pozycję. Utrzymał posadę na kolejny sezon.
W 2013 roku wyraźnie ustępował teamowemu koledze Ricciardo i przegrał z Australijczykiem walkę o awans do głównego zespołu Red Bulla, w miejsce kończącego karierę Marka Webbera. Choć Toro Rosso przygotowało nieco lepszy bolid, Vergne zdobył nim o 3 punkty mniej niż ubiegłorocznym samochodem, ale znalazł się wyżej w klasyfikacji generalnej - na 15. miejscu. Zaliczył dobry występ w Monako, finiszując jako ósmy i jeszcze lepszy w Kanadzie, gdzie wywalczył znakomita szóstą pozycję. Zachował kokpit na następny sezon.
Rok 2014 sportowo okazał się jego najlepszym w F1. Mimo kilku awarii bolidu Toro Rosso, zgromadził 22 punkty i zajął 13. miejsce w klasyfikacji generalnej. Znów zdołał ukończyć jeden wyścig na 6. lokacie - GP Singapuru.
Zebrał blisko trzy razy więcej oczek niż nowy partner Daniił Kwiat, jednak to rosyjski debiutant awansował na następny sezon do głównego zespołu Red Bulla za opuszczającego go Sebastiana Vettela. Vergne natomiast wobec jeżdżenia w Toro Rosso już trzy lata, nawet stracił miejsce w tej ekipie i wypadł ze stawki F1.
Na sezon 2015 zdołał zapewnić sobie posadę tylko kierowcy testowego - u Ferrari.
Droga do Formuły 1
Karierę w kartingu Jean-Eric Vergne rozpoczął mając 11 lat. Potrwała ona pięć sezonów i została zwieńczona wywalczeniem siódmej lokaty w Kartingowych Mistrzostwach Świata. Od sezonu 2007 Francuz zaczął jeździć bolidami, wstępując do Francuskiej Formuły Renault Campus. Zdobycie mistrzostwa w tej serii już za pierwszym podejściem otworzyło mu wrota do zostania członkiem juniorskiego programu Red Bulla.
Na rok 2008 został zatrudniony przez zespół SG Formula i rozpoczął starty w Europejskiej oraz Zachodnioeuropejskiej Formule Renault 2.0. W pierwszym czempionacie zdobył szóstą lokatę, kończąc sezon mocnym uderzeniem, jakim było pierwsze podium. W zachodnioeuropejskich mistrzostwach Formuły Renault 2.0 na pudle stawał trzykrotnie, zdobywając czwarte miejsce klasyfikacji łącznej. Warto także dodać, iż w obu tych seriach okazał się debiutantem roku. Podczas sezonu 2009 kontynuował rywalizację w Europejskiej oraz Zachodnioeuropejskiej Formule Renault 2.0. Obie serie zakończył na drugim miejscu, zarówno w Eurocupie, jak i WEC ulegając tylko hiszpańskiemu zawodnikowi Albertowi Coście.
W roku 2010 przeszedł do Brytyjskiej Formuły 3, zasilając szeregi utytułowanej ekipy Carlin. Dwadzieścia startów z pierwszego pola oraz 13 zwycięstw, w tym hat-trick na torze Spa, pozwoliło mu zdobyć tytuł sześć wyścigów przed zakończeniem czempionatu.
Najlepsze czekało go jednak pod koniec roku, gdy został zaproszony na listopadowe testy F1 dla młodych kierowców w Abu Zabi. Vergne zasiadł za sterami bolidu Toro Rosso.
W 2011 roku kontynuował przygodę z World Series by Renault, choć zmienił zespół z Tech 1 Racing na Carlin. Przez cały sezon walczył o tytuł z Robertem Wickensem i kwestia mistrzostwa została rozstrzygnięta dopiero podczas ostatniego wyścigu. W jego trakcie kandydaci do miana czempiona się zderzyli, a kontynuować jazdę mógł tylko Vergne. Francuz był o krok od tytułu, ale został wyeliminowany z zawodów przez Fairuza Fauzy'ego. W efekcie z mistrzostwa cieszył się Wickens.
Formuła 1
Podczas tego sezonu Jean-Eric zaczął także coraz mocniej pukać do F1. Kolejny udział w testach dla młodych kierowców oraz trzy występy na piątkowych treningach bolidem Toro Rosso poprowadziły go do otrzymania fotela kierowcy wyścigowego siostrzanej stajni Red Bulla na sezon 2012.
Debiutancki sezon 2012 w Formule 1 okazał się dla niego trudną lekcją. Dysponując mało konkurencyjnym - nawet jak na środek stawki - bolidem Toro Rosso, często rozczarowywał odpadaniem już podczas pierwszej części kwalifikacji. Cztery finisze na ósmym miejscu w Malezji, Belgii, Korei i Brazylii pozwoliły mu jednak uplasować się wyżej w klasyfikacji generalnej od zespołowego partnera Daniela Ricciardo. Z 16 punktami zajął 17. pozycję. Utrzymał posadę na kolejny sezon.
W 2013 roku wyraźnie ustępował teamowemu koledze Ricciardo i przegrał z Australijczykiem walkę o awans do głównego zespołu Red Bulla, w miejsce kończącego karierę Marka Webbera. Choć Toro Rosso przygotowało nieco lepszy bolid, Vergne zdobył nim o 3 punkty mniej niż ubiegłorocznym samochodem, ale znalazł się wyżej w klasyfikacji generalnej - na 15. miejscu. Zaliczył dobry występ w Monako, finiszując jako ósmy i jeszcze lepszy w Kanadzie, gdzie wywalczył znakomita szóstą pozycję. Zachował kokpit na następny sezon.
Rok 2014 sportowo okazał się jego najlepszym w F1. Mimo kilku awarii bolidu Toro Rosso, zgromadził 22 punkty i zajął 13. miejsce w klasyfikacji generalnej. Znów zdołał ukończyć jeden wyścig na 6. lokacie - GP Singapuru.
Zebrał blisko trzy razy więcej oczek niż nowy partner Daniił Kwiat, jednak to rosyjski debiutant awansował na następny sezon do głównego zespołu Red Bulla za opuszczającego go Sebastiana Vettela. Vergne natomiast wobec jeżdżenia w Toro Rosso już trzy lata, nawet stracił miejsce w tej ekipie i wypadł ze stawki F1.
Na sezon 2015 zdołał zapewnić sobie posadę tylko kierowcy testowego - u Ferrari.
Jean-Eric Vergne - bio | |
---|---|
Data urodzenia | 25 kwietnia 1990 roku |
Narodowość | Francuz |
Zespół | Ferrari (kierowca testowy) |
Wzrost | 182 cm |
Waga | 69 kg |
Numer startowy | 25 |
Jean-Eric Vergne - statystyki | |
Zwycięstwa | 0 |
Punkty | 51 |
Wyścigi | 58 |
Pierwsze pola startowe | 0 |
Podia | 0 |
Debiut | GP Australii 2012 |
Najlepszy wynik | 6. miejsce |
Jean-Eric Vergne - wyniki w sezonie 2014 | |
Australia | 8 |
Malezja | nie ukończył (awaria turbo) |
Bahrajn | nie ukończył (uszkodzenia po kolizji) |
Chiny | 12 |
Hiszpania | nie ukończył (awaria wydechu) |
Monako | nie ukończył (awaria wydechu) |
Kanada | 8 |
Austria | nie ukończył (awaria hamulców) |
Wielka Brytania | 10 |
Niemcy | 13 |
Węgry | 9 |
Belgia | 11 |
Włochy | 13 |
Singapur | 6 |
Japonia | 9 |
Rosja | 13 |
USA | 10 |
Brazylia | 13 |
Abu Zabi | 12 |
Pozycja końcowa | 13. miejsce (22 punkty) |
Jean-Eric Vergne - kalendarium | |
2007 | Francuska Formuła Renault Campus - mistrzostwo |
2008 | Formuła Renault 2.0 Eurocup - 6. miejsce Formuła Renault 2.0 WEC - 4. miejsce |
2009 | Formuła Renault 2.0 Eurocup - 2. miejsce Formuła Renault 2.0 WEC - 2. miejsce |
2010 | Brytyjska Formuła 3 - mistrzostwo |
2011 | Formuła Renault 3.5 - 2. miejsce Formuła 1 - kierowca testowy zespołu Toro Rosso |
2012 | Formuła 1 (Toro Rosso) - 17. miejsce (16 punktów) |
2013 | Formuła 1 (Toro Rosso) - 15. miejsce (13 punktów) |
2014 | Formuła 1 (Toro Rosso) - 13. miejsce (22 punkty) |
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Jean-Eric Vergne
Podobne: Jean-Eric Vergne
Pierwszy raz kierowcy F1 - Jean-Eric Vergne »
Vergne przebywał w szpitalu przez rygorystyczną dietę »
Vettel nie śpieszy się do ojcostwa. Woli tylko trenować z partnerką »
Leclerc najlepszym kierowcą GP Bahrajnu wg fanów »
Podobne galerie: Jean-Eric Vergne
GP Bahrajnu 2019 - wyścig »
GP Bahrajnu 2019 - treningi i kwalifikacje »
GP Australii 2019 - wyścig »
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Tapety na pulpit
Newsletter
Galerie zdjęć