Formuła 1 » Zespoły F1 » Haas
Nowy zespół Formuły 1 ze Stanów Zjednoczonych, startujący od 2016 roku. Wystawia bolidy zbudowane u Dallary i wyposażone w wiele części od Ferrari. Kierowcami stajni są Romain Grosjean oraz Kevin Magnussen.
Historia
Team został założony przez Gene Haasa, prowadzącego przedsiębiorstwo w branży obrabiarek CNC i współprowadzącego czołowy zespół Stewart-Haas Racing w NASCAR Sprint Cup. Amerykanin zapewnił swojej ekipie F1 kompleksowe wsparcie techniczne Ferrari, zakładające otrzymywanie od włoskiej marki nie tylko silników, ale też wielu innych elementów bolidu.
Haas F1 Team ma fabrykę za Oceanem, w Kannapolis w Karolinie Północnej. Jednak zaopatrzył się też w europejską bazę - zakupioną na licytacji byłą siedzibę Marussii w brytyjskim Banbury.
Pierwszy bolid Haasa powstał w siedzibie Dallary, ale ludzie zespołu nadzorowali prace nad nim.
Kierowcami stajni zostali Romain Grosjean oraz wzięty z posady zawodnika rezerwowego Ferrari Esteban Gutierrez.
Debiutancki sezon 2016 był bardzo udany dla teamu. Już w pierwszym wyścigu Grosjean sensacyjnie zajął 6. miejsce, a w kolejnym nawet jeszcze się poprawił, finiszując jako 5. Ekipa wówczas plasowała się na rewelacyjnej piątej pozycji w klasyfikacji generalnej konstruktorów.
Nie zachowała jej, ponieważ nie zdołała utrzymać znakomitej konkurencyjności w następnych rundach. Zaczęła mieć problemy z punktowaniem i spadła o trzy miejsca w tabeli łącznej, aczkolwiek 8. lokata to też jak najbardziej dobry rezultat. Pokonała trzy zespoły, w tym fabryczną ekipę Renault.
Stajnia zgromadziła 29 oczek. Wszystkie były zasługą Grosjeana. Zawodzący Gutierrez został zastąpiony na kolejny sezon Kevinem Magnussenem.
W 2017 roku zespół zrobił spory krok naprzód pod względem zdobyczy punktowych. To zasługa Magnussena. Duńczyk jednocześnie wyrobił sobie opinię "złego chłopca" F1. Postawą wobec rywali na torze, jak i poza nim.
Chociaż uzbierała o ponad 60% więcej oczek w porównaniu z poprzednim sezonem, ekipa pozostała na 8. miejscu w klasyfikacji konstruktorów. Zabrakło jej pięć punktów do siódmego Toro Rosso i dziesięć do szóstego Renault.
Grosjean oraz Magnussen uplasowali się w klasyfikacji kierowców na pozycjach 13-14.
W sezonie 2018 stajnia dość niespodziewanie podjęła walkę o prowadzenie w środku stawki. Ostatecznie przegrała z Renault, ale wciąż osiągnęła wielki sukces. Zajęła 5. miejsce w tabeli konstruktorów, a więc zanotowała awans aż o trzy pozycje. No i zdobyła niemal równo dwukrotnie więcej punktów niż rok wcześniej.
Zespół mógł być czwarty, gdyby nie dwie rzeczy: utrata potencjalnie świetnego wyniku w GP Australii na skutek złego przymocowania koła w pit-stopie obu kierowcom, a także kryzys formy Grosjeana. Początkowo Francuz jeździł od wypadku do wypadku - i dopiero w dziewiątym wyścigu zdobył pierwsze punkty.
Zdecydowanie lepiej radził sobie Magnussen. W efekcie przejął rolę lidera ekipy. Pokazuje to tabela kierowców, w której Duńczyk wspiął się na 9. lokatę i pokonał o pięć miejsc kolegę z teamu.
Grosjean nie dość że miał fatalną pierwszą połowę sezonu, to dodatkowo stracił szóstą pozycję we wrześniowym GP Włoch za nielegalną podłogę w bolidzie (nie dostosowano jej do najnowszych wytycznych FIA). Został wykluczony z wyników zawodów po interwencji Renault.
Historia
Team został założony przez Gene Haasa, prowadzącego przedsiębiorstwo w branży obrabiarek CNC i współprowadzącego czołowy zespół Stewart-Haas Racing w NASCAR Sprint Cup. Amerykanin zapewnił swojej ekipie F1 kompleksowe wsparcie techniczne Ferrari, zakładające otrzymywanie od włoskiej marki nie tylko silników, ale też wielu innych elementów bolidu.
Haas F1 Team ma fabrykę za Oceanem, w Kannapolis w Karolinie Północnej. Jednak zaopatrzył się też w europejską bazę - zakupioną na licytacji byłą siedzibę Marussii w brytyjskim Banbury.
Pierwszy bolid Haasa powstał w siedzibie Dallary, ale ludzie zespołu nadzorowali prace nad nim.
Kierowcami stajni zostali Romain Grosjean oraz wzięty z posady zawodnika rezerwowego Ferrari Esteban Gutierrez.
Debiutancki sezon 2016 był bardzo udany dla teamu. Już w pierwszym wyścigu Grosjean sensacyjnie zajął 6. miejsce, a w kolejnym nawet jeszcze się poprawił, finiszując jako 5. Ekipa wówczas plasowała się na rewelacyjnej piątej pozycji w klasyfikacji generalnej konstruktorów.
Stajnia zgromadziła 29 oczek. Wszystkie były zasługą Grosjeana. Zawodzący Gutierrez został zastąpiony na kolejny sezon Kevinem Magnussenem.
W 2017 roku zespół zrobił spory krok naprzód pod względem zdobyczy punktowych. To zasługa Magnussena. Duńczyk jednocześnie wyrobił sobie opinię "złego chłopca" F1. Postawą wobec rywali na torze, jak i poza nim.
Chociaż uzbierała o ponad 60% więcej oczek w porównaniu z poprzednim sezonem, ekipa pozostała na 8. miejscu w klasyfikacji konstruktorów. Zabrakło jej pięć punktów do siódmego Toro Rosso i dziesięć do szóstego Renault.
Grosjean oraz Magnussen uplasowali się w klasyfikacji kierowców na pozycjach 13-14.
W sezonie 2018 stajnia dość niespodziewanie podjęła walkę o prowadzenie w środku stawki. Ostatecznie przegrała z Renault, ale wciąż osiągnęła wielki sukces. Zajęła 5. miejsce w tabeli konstruktorów, a więc zanotowała awans aż o trzy pozycje. No i zdobyła niemal równo dwukrotnie więcej punktów niż rok wcześniej.
Zespół mógł być czwarty, gdyby nie dwie rzeczy: utrata potencjalnie świetnego wyniku w GP Australii na skutek złego przymocowania koła w pit-stopie obu kierowcom, a także kryzys formy Grosjeana. Początkowo Francuz jeździł od wypadku do wypadku - i dopiero w dziewiątym wyścigu zdobył pierwsze punkty.
Zdecydowanie lepiej radził sobie Magnussen. W efekcie przejął rolę lidera ekipy. Pokazuje to tabela kierowców, w której Duńczyk wspiął się na 9. lokatę i pokonał o pięć miejsc kolegę z teamu.
Grosjean nie dość że miał fatalną pierwszą połowę sezonu, to dodatkowo stracił szóstą pozycję we wrześniowym GP Włoch za nielegalną podłogę w bolidzie (nie dostosowano jej do najnowszych wytycznych FIA). Został wykluczony z wyników zawodów po interwencji Renault.
Haas - podstawowe dane | |
---|---|
Pełna nazwa zespołu | Rich Energy Haas F1 Team |
Dostawca silników | Ferrari |
Główny sponsor | Rich Energy |
Lokalizacja | Kannapolis, Stany Zjednoczone |
Pozycja w sezonie 2018 | 5. miejsce |
Szef zespołu | Gunther Steiner |
Dyrektor techniczny | Rob Taylor (główny projektant) Ben Agathangelou (główny aerodynamik) |
Haas - kierowcy | |
Numer 8 | Romain Grosjean |
Numer 20 | Kevin Magnussen |
Haas - statystyki | |
Debiut | GP Australii 2016 |
Mistrzostwa konstruktorów | 0 |
Mistrzostwa kierowców | 0 |
Najwyższa pozycja w klasyfikacji końcowej konstruktorów | 5. miejsce |
Punkty | 169 |
Wyścigi | 62 |
Zwycięstwa | 0 |
Pierwsze pola startowe | 0 |
Najwyższa pozycja na mecie | 4. miejsce |
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Haas
Podobne: Haas
Formuła 1 - składy zespołów na sezon 2019 »
Haas chce zbliżyć się na pół sekundy do Ferrari »
Haas potwierdza skład Grosjean - Magnussen na sezon 2017 »
Haas walczy z negatywnym wizerunkiem Magnussena: To gość z najmniejszą liczbą kar »
Podobne galerie: Haas
Bolidy F1 na sezon 2017 »
Bolidy F1 na sezon 2016 »
Najładniejsze kobiety F1 - galeria Wyborów Miss Formuły 1 2012 - część 3 »
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Znamy drugiego kierowcę Red Bulla na sezon 2025. Liam Lawson za Sergio Pereza »
Kultowe Spa-Francorchamps zostaje w kalendarzu F1! Wiemy w których latach odbędzie się GP Belgii »
Tapety na pulpit
Newsletter
Galerie zdjęć