Formuła 1  »  Zespoły F1  »  Racing Point
Racing Point

Racing Point

2012-11-25 - W. Nogalski     Tagi: Force India F1, Perez, Zespoły F1, Stroll, Racing Point

Zespół Formuły 1 z siedzibą w brytyjskim Silverstone. Jeździ na silniku Mercedesa. Jego kierowcami są Sergio Perez i Lance Stroll. Drugi z wymienionych to syn właściciela ekipy.

Historia

Początki Racing Point sięgają 2005 roku, gdy rosyjska grupa Midland przejęła borykający się z problemami zespół Eddiego Jordana.

Racing PointRacing Point
Niestety słabe wyniki i równie niski budżet sprawiły, że już po roku Midland został kupiony przez holenderskiego producenta ekskluzywnych samochodów sportowych firmę Spyker, który podobnie jak Midland przetrwał w Formule 1 zaledwie kilkanaście miesięcy.

Już podczas majowego Grand Prix Monako pojawiły się plotki, że Spyker chce sprzedać zespół, jednak transakcję sfinalizowano dopiero w drugiej połowie roku.

Nowym właścicielem zespołu został indyjski miliarder Vijay Mallaya, który zapowiedział podwojenie budżetu i regularną walkę w środku stawki.

W osiągnięciu celów mieli pomóc jeden z najbardziej doświadczonych kierowców w Formule 1 Giancarlo Fisichella oraz gwiazda Spyker F1 Adrian Sutil. Kierowcą testowym Force India F1 był Vitantonio Liuzzi.

Cały sezon ekipę Force India nękały kłopoty z niezawodnością bolidu. Poza awaryjnością bolid cechował także brak szybkości. Najlepszym miejscem w sezonie było 10 uzyskane na torze Catalunya w GP Hiszpanii. W Monako na historyczny sukces miał szansę Adrian Sutil, który jechał na punktowanym miejscu jednak błąd Kimiego Raikkonena spowodował, że obaj musieli zakończyć rywalizację przed czasem.

Przed sezonem 2009 w zespole postanowiono nie zmieniać składu kierowców. Celem natomiast były pierwsze punkty dla zespołu. Bolid, mimo iż był zdecydowanie bardziej niezawodny to nadal był za wolny. Zawodnicy hinduskiej ekipy prawie zawsze dojeżdżali do mety, niestety najczęściej w drugiej dziesiątce. Ku zaskoczeniu wszystkich w kwalifikacjach na torze Spa Giancarlo Fisichella wywalczył Pole Position. W wyścigu zajął drugiej miejsce i pierwsze punkty dla Force India stały się faktem. Włoch mógłby się nawet pokusić o wygraną, ale o zajęciu miejsca tuż za Kimim Raikkonenem zadecydował śmiały manewr wyprzedzania na pierwszy okrążeniu. Przez następnym GP z zespołu odszedł do Ferrari, za porozumieniem stron, Fisichella, zastąpił go dotychczasowy tester, Vitantionio Liuzzi. Na torze Monza Sutil zajął czwarte miejsce i dopisał do konta zespołu kolejne punkty. Ostatnie cztery GP to powrót do normalności dla Force India, czyli miejsca w drugiej dziesiątce.

Szefostwo zespołu postanowiło, iż w sezonie 2010 będzie jeździła ta sama para kierowców, która skończyła sezon 2009. Zdecydowanie był to najlepszy rok w dotychczasowej historii hinduskiej ekipy. Co prawda nie udało się stanąć na podium, ale siódme miejsce w klasyfikacji konstruktorów to dobry wynik dla tego młodego zespołu.

Przed sezonem 2011 team zdecydował się na zmiany personalne. Pierwszym kierowcą pozostał Adrian Sutil, ale Vitantonio Liuzziego zastąpił Paul di Resta. Rolę piątkowego testera powierzono Nico Hulkenbergowi. Mimo regularnie szybkiej jazdy, przez pierwszą połowę roku Force India nie potrafiło wykonać kroku naprzód w porównaniu z poprzednią kampanią. Przełom nadszedł po przerwie wakacyjnej, kiedy to Sutil i di Resta zaczęli raz po raz zdobywać spore ilości punktów. Ostatecznie zespół zajął szóste miejsce w klasyfikacji konstruktorów, tracąc do piątego Lotus Renault GP zaledwie 4 punkty. W trakcie sezonu część udziałów ekipy przejęła hinduska firma Sahara India Pariwar.

Na sezon 2012 team po raz kolejny zmienił skład kierowców. Zrezygnowano z usług Adriana Sutila, borykającego się z problemami natury prawnej. Do posady kierowcy wyścigowego promowano Nico Hulkenberga, który dzielił garaż z di Restą. Niemiec i Szkot okazali się wyrównanym duetem. Bolidem środka stawki punktując dosyć solidnie i w miarę regularnie, zgromadzili dla Force India aż 109 oczek, zdecydowanie najwięcej w historii zespołu. Mimo tego stajnia spadła o jedno miejsce w klasyfikacji konstruktorów względem zeszłego roku, plasując się na siódmej lokacie. Najlepszymi momentami były czwarte lokaty Hulkenberga w Belgii i di Resty w Singapurze, a także chwilowe prowadzenie przez Nico mokrego wyścigu na brazylijskim torze Interlagos.

W 2013 roku
ekipa wystawiła skład kierowców identyczny jak dwa lata temu - Paul di Resta / Adrian Sutil. Szkot oraz Niemiec dostali solidny bolid, którym przez pierwsze rundy regularnie punktowali. Di Resta zachwycił czwartym miejscem na mecie GP Bahrajnu, Sutil błysnął piątą lokatą w GP Monako.

Force India w klasyfikacji generalnej wyprzedzało wielkiego McLarena, ale zmiana opon Pirelli na półmetku sezonu popsuła konkurencyjność modelu VJM06 i zawodnicy stajni z Silverstone zaczęli dojeżdżać wśród czołowej dziesiątki sporadycznie. Indyjski team spadł na szóste miejsce tabeli łącznej.

Sezon 2014 był najlepszym w dotychczasowej historii zespołu. Niewątpliwie przyczyniło się do tego złożenie przez Force India nowego składu kierowców z dwóch obiecujących talentów - wracającego do teamu Nico Hulkenberga i Sergio Pereza, a także dostanie od Mercedesa nowego silnika V6 turbo zdecydowanie mocniejszego niż jednostki rywali.

Ekipa punktowała w 17 wyścigach z 19 i zdobyła więcej oczek niż kiedykolwiek - 155. Mimo tego pozostała na 6. miejscu w klasyfikacji generalnej, ale za to wywalczyła swoje drugie podium, dzięki trzeciej lokacie Pereza w GP Bahrajnu.

W sezonie 2015 team dalej był liderem środka stawki i awansował na 5. pozycję w punktacji. Znów świętował podium, gdy Perez dojechał jako trzeci w GP Rosji. Meksykanin rozwinął skrzydła i niespodziewanie pokonał w wewnątrzzespołowym pojedynku cenionego Nico Hulkenberga, który w międzyczasie wygrał w debiucie 24-godzinny wyścig Le Mans prototypem Porsche LMP1.

W roku 2016 ekipa wykonała kolejny krok naprzód, zajmując już 4. miejsce w klasyfikacji generalnej konstruktorów. Prześcignęła Williamsa i ustąpiła jedynie trzem zdecydowanie najlepszym teamom - Mercedesowi, Red Bullowi oraz Ferrari.

Perez znowu stanął na podium i to dwukrotnie. Najpierw był trzeci w Monako, a potem na innym ulicznym torze, Baku City Circuit goszczącym GP Europy. Hulkenberg popisał się zdobyciem miejsca w pierwszym rzędzie startowym podczas GP Austrii (pomogła mu kara cofnięcia dla Nico Rosberga).

W październiku ogłoszono, że Hulkenberg przyjął ofertę transferu na następny sezon do Renault. Jego miejsce w Force India zajął protegowany Mercedesa Esteban Ocon.

W sezonie 2017 zespół ponownie pełnił rolę lidera środka stawki. Obronił czwartą pozycję bardzo pewnie, gromadząc 187 punktów, najwięcej w swojej historii. Dla porównania, piąty Williams uzbierał aż 104 oczka mniej.

Indywidualnie Perez znowu uplasował się na 7. pozycji. Ocon okazał się również szybki i regularny. Młody Francuz przegrał wewnątrzzespołowy pojedynek tylko o 13 punktów, w efekcie został sklasyfikowany na 8. lokacie.

Niemniej jednak nie był to rok idealny. Między starym i nowym kierowcą stajni dochodziło do kolizji. Być może dlatego tym razem ekipa nie zdobyła żadnego podium.

Team w końcu zabronił swoim ambitnym zawodnikom walki koło w koło.

Rok 2018 okazał się czasem wielkich zmian w Force India. Zespół miał tak poważne problemy finansowe, że w trakcie przerwy wakacyjnej trafił pod zarząd komisaryczny. Z inicjatywy Pereza, który domagał się niewypłaconych pensji. Wchodząc na drogę prawną, Meksykanin paradoksalnie ratował ekipę. Gdyby nie jego działania, mogłaby upaść.

W ciągu paru tygodni stajnię sprzedano nowym inwestorom. Przeszła w ręce konsorcjum, na czele którego stanął kanadyjski miliarder Lawrence Stroll, ojciec kierowcy Williamsa, Lance'a Strolla.

W wyniku zmiany właściciela team stracił wszystkie punkty zdobyte w pierwszej połowie sezonu. Ostatecznie zajął 7. miejsce w klasyfikacji konstruktorów.

Tymczasem Perez i Ocon uplasowali się odpowiednio na 8. oraz 12. pozycji w klasyfikacji kierowców.

Po sezonie Stroll ściągnął do zespołu syna. Zakontraktował go w miejsce Ocona.

Racing Point - podstawowe dane
Pełna nazwa zespołuSportPesa Racing Point F1 Team
Dostawca silników
Mercedes
Główny sponsorSportPesa
LokalizacjaSilverstone, Wielka Brytania
Pozycja w sezonie 20187. miejsce
Szef zespołu
Otmar Szafnauer
Dyrektor techniczny
Andrew Green
Racing Point - kierowcy
Numer 11
Sergio Perez
Numer 18
Lance Stroll
Racing Point - statystyki
Debiut
GP Australii 2008
Mistrzostwa konstruktorów0
Mistrzostwa kierowców0
Najwyższa pozycja w klasyfikacji końcowej konstruktorów
4. miejsce
Punkty1039
Wyścigi212
Zwycięstwa0
Pierwsze pola startowe
1
Najwyższa pozycja na mecie
2. miejsce




Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Racing Point