Formuła 1  »  Aktualności F1  »  Zmiany w aerodynamice bolidów F1 na sezon 2019 ograniczą o 1/3 utratę docisku podczas jazdy za rywalem?
Zmiany w aerodynamice bolidów F1 na sezon 2019 ograniczą o 1/3 utratę docisku podczas jazdy za rywalem?

Zmiany w aerodynamice bolidów F1 na sezon 2019 ograniczą o 1/3 utratę docisku podczas jazdy za rywalem?

2018-11-02 - G. Filiks     Tagi: Aerodynamika, Formuła 1, FIA, Bolid F1
Przyszłoroczne bolidy Formuły 1 powinny tracić o około 1/3 mniej docisku niż tegoroczne podczas jazdy blisko za rywalem, szacuje Międzynarodowa Federacja Samochodowa (FIA).

Pół roku temu zatwierdzono spore zmiany na sezon 2019 w przepisach technicznych F1, głównie dotyczące aerodynamiki samochodów. Nowe auta będą mieć m. in. większe oraz prostsze zarówno skrzydło przednie, jak i tylne. Wszystko po to, aby ułatwić kierowcom doganianie się, a tym samym wyprzedzanie.
Zmiany w aerodynamice bolidów F1 na sezon 2019 ograniczą o 1/3 utratę docisku podczas jazdy za rywalem?Zmiany w aerodynamice bolidów F1 na sezon 2019 ograniczą o 1/3 utratę docisku podczas jazdy za rywalem?
Czym bardziej zawodnik zbliża się do rywala, tym gorzej aerodynamika jego bolidu pracuje na zakrętach, przez zakłócone powietrze, które pozostawia za sobą pojazd podążający z przodu. F1 próbuje ograniczyć to zjawisko.

Jak twierdzi dyrektor FIA od jednomiejscowych bolidów Nikolas Tombazis, w przyszłym roku problem z turbulencjami stanie się już istotnie mniejszy. Będzie to odczuwalne najbardziej w łukach pokonywanych średnimi prędkościami. „Uznajemy, że kluczowym miejscem będzie odległość 15-20 metrów za rywalem. Spodziewamy się jej między bolidami wchodzącymi w średni zakręt w półsekundowym odstępie. W przypadku obecnych samochodów przy tego typu scenariuszu auto goniące traci mniej więcej 30 procent swojego docisku. Mamy nadzieję, że w następnym sezonie będzie to 10 procent mniej". - wyjaśnił Grek.
Przyszłoroczne zmiany w F1 dodatkowo zwiększą efektywność systemu DRS.

Jednak Renault niedawno wieszczyło, że nadchodząca rewolucja techniczna tak naprawdę nic nie da.

„Szczerze mówiąc, bazując na naszych doświadczeniach w symulatorze i tunelu aerodynamicznym nie wierzymy, że będzie łatwiej wyprzedzać". -
cytował niemiecki magazyn Auto Motor und Sport szefa francuskiego koncernu w mistrzostwach, Cyrila Abiteboula.Tombazis natomiast zastrzegł, że o ile zdaniem FIA wyprzedzanie powinno stać się prostsze, o tyle „nikt nie spodziewa się, iż samochody F1 będą walczyły ze sobą jak auta turystyczne".

Gdyby regulaminu technicznego nie dotykano, problem z turbulencjami doskwierałby coraz bardziej, ponieważ zespoły bezustannie rozwijają swoje bolidy i potęgują działanie ich aerodynamiki.



Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
9

Komentarze do:

Zmiany w aerodynamice bolidów F1 na sezon 2019 ograniczą o 1/3 utratę docisku podczas jazdy za rywalem?

Zmiany w aerodynamice bolidów F1 na sezon 2019 ograniczą o 1/3 utratę docisku podczas jazdy za rywalem?
wojko 2018-11-02 19:53
a czy czasem tymsamym auta nie będą się o 1/3 gorzej rozpędzać na prostej, jadąc w tunelu aerodynamicznym za innym pojazdem. Bo ten tunel przecież też będzie inny
Diesel Power
Zmiany w aerodynamice bolidów F1 na sezon 2019 ograniczą o 1/3 utratę docisku podczas jazdy za rywalem?
Diesel Power 2018-11-02 20:33
@wojko Nie będą. Tylne skrzydło będzie miało sporo większe rozmiary, będzie szersze, dłuższe i wyższe, a otwór DRS zwiększy się o 20mm wysokości, co zrekompensuje wzrost docisku z przodu. Zresztą samo korzystanie z cienia aerodynamicznego już daje przewagę, bo ten z przodu będzie miał większy opór, a chodzi o to, by w zakrętach móc utrzymać się bliżej rywala, w okolicach 0.5 sekundy, co dzisiaj jest niezwykle trudne i kierowcy zwalniają w okolice 1 sekundy przez co nie mogą nadrobić straconego czasu w zakrętach, tym samym jeśli nie ma naprawdę długiej prostej, zatrzymują się za kierowcą z przodu i by go wyprzedzić muszą być szybsi o 1.5-2 sekundy (jeśli nie więcej) na okrążeniu. Jest kilka torów, na których można wyprzedzać w różnych miejscach i problemy z aerodynamiką tak nie doskwierają (np. w Austin, Spa, Silverstone, Hockenheim, Monza), ale są też takie, na których efekt ten się pogłębił i nie sposób utrzymać się za przeciwnikiem, co prowadzi do zawodów ubogich w manewry wyprzedzania. Mieliśmy kilka takich wyścigów w tym i zeszłym sezonie.
Zmiany w aerodynamice bolidów F1 na sezon 2019 ograniczą o 1/3 utratę docisku podczas jazdy za rywalem?
lololol 2018-11-03 00:11
odezwał się diesel "znaffffffffffca" tego portalu lol
Zmiany w aerodynamice bolidów F1 na sezon 2019 ograniczą o 1/3 utratę docisku podczas jazdy za rywalem?
@DieselPower 2018-11-03 08:31
Jakie bzdury 😂😂
Zmiany w aerodynamice bolidów F1 na sezon 2019 ograniczą o 1/3 utratę docisku podczas jazdy za rywalem?
Udjded 2018-11-03 12:36
@dwa gamonie powyżej. Co tam masturbatorzy, nic nie macie ciekawego do powiedzenia? Naśmiewać się z kogoś kto ma sporą wiedzę na temat F1, a sami macie łby puste jak bęben Rolling Stonesów.
Diesel Power
Zmiany w aerodynamice bolidów F1 na sezon 2019 ograniczą o 1/3 utratę docisku podczas jazdy za rywalem?
Diesel Power 2018-11-03 13:08
A niech sobie piszą co chcą, ignorowanie takich zaczepek jest podstawą przetrwania. :-) Skoro nie mają nic lepszego w życiu do robienia prócz pisania wyzwisk na inne osoby w internecie, to nie ma sensu z tym walczyć. Co innego gdyby mieli coś sensownego do napisania, a przy tym jednocześnie używali inwektyw, to wtedy można wejść w dyskusję i zwrócić uwagę na stosowane przez taką osobę słownictwo oraz brak kultury.
Zmiany w aerodynamice bolidów F1 na sezon 2019 ograniczą o 1/3 utratę docisku podczas jazdy za rywalem?
@Udjded 2018-11-03 21:48
Nie bronię tamtych gości ale sam pokazałeś że jesteś śmieciem.
Zmiany w aerodynamice bolidów F1 na sezon 2019 ograniczą o 1/3 utratę docisku podczas jazdy za rywalem?
@up 2018-11-04 10:14
Wychodzi na to, że ktoś Ci w życiu sporą krzywdę zrobił jeśli wciąż wyzywasz innych od śmieci. Tata z kolegami?
Zmiany w aerodynamice bolidów F1 na sezon 2019 ograniczą o 1/3 utratę docisku podczas jazdy za rywalem?
marekhartman 2018-11-07 08:39
A koledze powyżej skąd przyszło to do głowy "tata z kolegami"? kolega chciał w ten sposób dociąć innemu koledze? nieładnie tak docinać innym kolegom... ale skąd koledze przyszło do głowy "tata z kolegami"? często są to własne przeżycia z dzieciństwa i jeżeli kolego potrzebujesz pomocy psychologa to skorzystaj, tak samo kolego jeżeli ktoś cię krzywidził albo molestował to powinieneś o tym poinformować organa ścigana... powodzenia kolego w poprawie twojego zdrowia psychicznego