Formuła 1 » Aktualności F1 » Zmiany w aerodynamice bolidów F1 na sezon 2019 ograniczą o 1/3 utratę docisku podczas jazdy za rywalem?
Zmiany w aerodynamice bolidów F1 na sezon 2019 ograniczą o 1/3 utratę docisku podczas jazdy za rywalem?
2018-11-02 - G. Filiks Tagi: Aerodynamika, Formuła 1, FIA, Bolid F1
Przyszłoroczne bolidy Formuły 1 powinny tracić o około 1/3 mniej docisku niż tegoroczne podczas jazdy blisko za rywalem, szacuje Międzynarodowa Federacja Samochodowa (FIA).
Pół roku temu zatwierdzono spore zmiany na sezon 2019 w przepisach technicznych F1, głównie dotyczące aerodynamiki samochodów. Nowe auta będą mieć m. in. większe oraz prostsze zarówno skrzydło przednie, jak i tylne. Wszystko po to, aby ułatwić kierowcom doganianie się, a tym samym wyprzedzanie. Czym bardziej zawodnik zbliża się do rywala, tym gorzej aerodynamika jego bolidu pracuje na zakrętach, przez zakłócone powietrze, które pozostawia za sobą pojazd podążający z przodu. F1 próbuje ograniczyć to zjawisko.
Jak twierdzi dyrektor FIA od jednomiejscowych bolidów Nikolas Tombazis, w przyszłym roku problem z turbulencjami stanie się już istotnie mniejszy. Będzie to odczuwalne najbardziej w łukach pokonywanych średnimi prędkościami. „Uznajemy, że kluczowym miejscem będzie odległość 15-20 metrów za rywalem. Spodziewamy się jej między bolidami wchodzącymi w średni zakręt w półsekundowym odstępie. W przypadku obecnych samochodów przy tego typu scenariuszu auto goniące traci mniej więcej 30 procent swojego docisku. Mamy nadzieję, że w następnym sezonie będzie to 10 procent mniej". - wyjaśnił Grek.
Przyszłoroczne zmiany w F1 dodatkowo zwiększą efektywność systemu DRS.
Jednak Renault niedawno wieszczyło, że nadchodząca rewolucja techniczna tak naprawdę nic nie da.
„Szczerze mówiąc, bazując na naszych doświadczeniach w symulatorze i tunelu aerodynamicznym nie wierzymy, że będzie łatwiej wyprzedzać". - cytował niemiecki magazyn Auto Motor und Sport szefa francuskiego koncernu w mistrzostwach, Cyrila Abiteboula.Tombazis natomiast zastrzegł, że o ile zdaniem FIA wyprzedzanie powinno stać się prostsze, o tyle „nikt nie spodziewa się, iż samochody F1 będą walczyły ze sobą jak auta turystyczne".
Gdyby regulaminu technicznego nie dotykano, problem z turbulencjami doskwierałby coraz bardziej, ponieważ zespoły bezustannie rozwijają swoje bolidy i potęgują działanie ich aerodynamiki.
Pół roku temu zatwierdzono spore zmiany na sezon 2019 w przepisach technicznych F1, głównie dotyczące aerodynamiki samochodów. Nowe auta będą mieć m. in. większe oraz prostsze zarówno skrzydło przednie, jak i tylne. Wszystko po to, aby ułatwić kierowcom doganianie się, a tym samym wyprzedzanie. Czym bardziej zawodnik zbliża się do rywala, tym gorzej aerodynamika jego bolidu pracuje na zakrętach, przez zakłócone powietrze, które pozostawia za sobą pojazd podążający z przodu. F1 próbuje ograniczyć to zjawisko.
Jak twierdzi dyrektor FIA od jednomiejscowych bolidów Nikolas Tombazis, w przyszłym roku problem z turbulencjami stanie się już istotnie mniejszy. Będzie to odczuwalne najbardziej w łukach pokonywanych średnimi prędkościami. „Uznajemy, że kluczowym miejscem będzie odległość 15-20 metrów za rywalem. Spodziewamy się jej między bolidami wchodzącymi w średni zakręt w półsekundowym odstępie. W przypadku obecnych samochodów przy tego typu scenariuszu auto goniące traci mniej więcej 30 procent swojego docisku. Mamy nadzieję, że w następnym sezonie będzie to 10 procent mniej". - wyjaśnił Grek.
Jednak Renault niedawno wieszczyło, że nadchodząca rewolucja techniczna tak naprawdę nic nie da.
„Szczerze mówiąc, bazując na naszych doświadczeniach w symulatorze i tunelu aerodynamicznym nie wierzymy, że będzie łatwiej wyprzedzać". - cytował niemiecki magazyn Auto Motor und Sport szefa francuskiego koncernu w mistrzostwach, Cyrila Abiteboula.Tombazis natomiast zastrzegł, że o ile zdaniem FIA wyprzedzanie powinno stać się prostsze, o tyle „nikt nie spodziewa się, iż samochody F1 będą walczyły ze sobą jak auta turystyczne".
Gdyby regulaminu technicznego nie dotykano, problem z turbulencjami doskwierałby coraz bardziej, ponieważ zespoły bezustannie rozwijają swoje bolidy i potęgują działanie ich aerodynamiki.
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
9
Komentarze do:
Zmiany w aerodynamice bolidów F1 na sezon 2019 ograniczą o 1/3 utratę docisku podczas jazdy za rywalem?
Zmiany w aerodynamice bolidów F1 na sezon 2019 ograniczą o 1/3 utratę docisku podczas jazdy za rywalem?
wojko 2018-11-02 19:53
a czy czasem tymsamym auta nie będą się o 1/3 gorzej rozpędzać na prostej, jadąc w tunelu aerodynamicznym za innym pojazdem. Bo ten tunel przecież też będzie inny
Zmiany w aerodynamice bolidów F1 na sezon 2019 ograniczą o 1/3 utratę docisku podczas jazdy za rywalem?
Diesel Power 2018-11-02 20:33
@wojko Nie będą. Tylne skrzydło będzie miało sporo większe rozmiary, będzie szersze, dłuższe i wyższe, a otwór DRS zwiększy się o 20mm wysokości, co zrekompensuje wzrost docisku z przodu. Zresztą samo korzystanie z cienia aerodynamicznego już daje przewagę, bo ten z przodu będzie miał większy opór, a chodzi o to, by w zakrętach móc utrzymać się bliżej rywala, w okolicach 0.5 sekundy, co dzisiaj jest niezwykle trudne i kierowcy zwalniają w okolice 1 sekundy przez co nie mogą nadrobić straconego czasu w zakrętach, tym samym jeśli nie ma naprawdę długiej prostej, zatrzymują się za kierowcą z przodu i by go wyprzedzić muszą być szybsi o 1.5-2 sekundy (jeśli nie więcej) na okrążeniu. Jest kilka torów, na których można wyprzedzać w różnych miejscach i problemy z aerodynamiką tak nie doskwierają (np. w Austin, Spa, Silverstone, Hockenheim, Monza), ale są też takie, na których efekt ten się pogłębił i nie sposób utrzymać się za przeciwnikiem, co prowadzi do zawodów ubogich w manewry wyprzedzania. Mieliśmy kilka takich wyścigów w tym i zeszłym sezonie.
Zmiany w aerodynamice bolidów F1 na sezon 2019 ograniczą o 1/3 utratę docisku podczas jazdy za rywalem?
lololol 2018-11-03 00:11
odezwał się diesel "znaffffffffffca" tego portalu lol
Zmiany w aerodynamice bolidów F1 na sezon 2019 ograniczą o 1/3 utratę docisku podczas jazdy za rywalem?
@DieselPower 2018-11-03 08:31
Jakie bzdury 😂😂
Zmiany w aerodynamice bolidów F1 na sezon 2019 ograniczą o 1/3 utratę docisku podczas jazdy za rywalem?
Udjded 2018-11-03 12:36
@dwa gamonie powyżej. Co tam masturbatorzy, nic nie macie ciekawego do powiedzenia? Naśmiewać się z kogoś kto ma sporą wiedzę na temat F1, a sami macie łby puste jak bęben Rolling Stonesów.
Zmiany w aerodynamice bolidów F1 na sezon 2019 ograniczą o 1/3 utratę docisku podczas jazdy za rywalem?
Diesel Power 2018-11-03 13:08
A niech sobie piszą co chcą, ignorowanie takich zaczepek jest podstawą przetrwania. :-) Skoro nie mają nic lepszego w życiu do robienia prócz pisania wyzwisk na inne osoby w internecie, to nie ma sensu z tym walczyć. Co innego gdyby mieli coś sensownego do napisania, a przy tym jednocześnie używali inwektyw, to wtedy można wejść w dyskusję i zwrócić uwagę na stosowane przez taką osobę słownictwo oraz brak kultury.
Zmiany w aerodynamice bolidów F1 na sezon 2019 ograniczą o 1/3 utratę docisku podczas jazdy za rywalem?
@Udjded 2018-11-03 21:48
Nie bronię tamtych gości ale sam pokazałeś że jesteś śmieciem.
Zmiany w aerodynamice bolidów F1 na sezon 2019 ograniczą o 1/3 utratę docisku podczas jazdy za rywalem?
@up 2018-11-04 10:14
Wychodzi na to, że ktoś Ci w życiu sporą krzywdę zrobił jeśli wciąż wyzywasz innych od śmieci. Tata z kolegami?
Zmiany w aerodynamice bolidów F1 na sezon 2019 ograniczą o 1/3 utratę docisku podczas jazdy za rywalem?
marekhartman 2018-11-07 08:39
A koledze powyżej skąd przyszło to do głowy "tata z kolegami"? kolega chciał w ten sposób dociąć innemu koledze? nieładnie tak docinać innym kolegom... ale skąd koledze przyszło do głowy "tata z kolegami"? często są to własne przeżycia z dzieciństwa i jeżeli kolego potrzebujesz pomocy psychologa to skorzystaj, tak samo kolego jeżeli ktoś cię krzywidził albo molestował to powinieneś o tym poinformować organa ścigana... powodzenia kolego w poprawie twojego zdrowia psychicznego
Podobne: Zmiany w aerodynamice bolidów F1 na sezon 2019 ograniczą o 1/3 utratę docisku podczas jazdy za rywalem?
Grosjean o nowym aero w F1: Łatwo utrzymać się za rywalem, ale wyprzedzić wciąż trudno »
Formuła 1 ograniczyła utratę docisku podczas jazdy za rywalem z 50 do 10 procent w pracach nad regulaminem na sezon 2021 »
Tost doradza F1 redukcję docisku bolidów minimum o 40-50 procent »
Williams miał problem z aerodynamiką bolidu na Silverstone przez zmiany w podłodze, nie nowe tylne skrzydło »
Podobne galerie: Zmiany w aerodynamice bolidów F1 na sezon 2019 ograniczą o 1/3 utratę docisku podczas jazdy za rywalem?
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Tapety na pulpit
Galerie zdjęć
Newsletter