Formuła 1  »  Aktualności F1  »  Villeneuve chce safety cara przy każdym incydencie w F1
Villeneuve chce safety cara przy każdym incydencie w F1

Villeneuve chce safety cara przy każdym incydencie w F1

2014-10-06 - G. Filiks     Tagi: Samochód bezpieczeństwa, Villeneuve, Bianchi, Wypadki F1, Safety Car
Były mistrz świata Formuły 1 Jacques Villeneuve wezwał do poprawienia zasad wyjeżdżania samochodu bezpieczeństwa w trakcie wyścigów Grand Prix po poważnym wypadku Julesa Bianchiego wczoraj w Japonii.

Bianchi znalazł się w krytycznym stanie z poważnym urazem głowy po tym, jak wypadł z mokrego toru Suzuka i uderzył bolidem w dźwig zabierający z pobocza samochód Adriana Sutila.
Villeneuve chce safety cara przy każdym incydencie w F1Villeneuve chce safety cara przy każdym incydencie w F1
Od razu pojawiły się opinie, że FIA zawiniła nie wysyłając safety cara po wypadku Sutila, tylko usuwając auto Saubera przy żółtych flagach.

Według Villeneuve'a, neutralizacja musi być zarządzana za każdym razem, gdy trzeba zabrać z trasy czy pobocza bolid.

„Zasady wyjazdu samochodu bezpieczeństwa muszą zostać zmienione".
- powiedział czempion F1 z 1997 roku.

„Zawsze powtarzałem, że kiedy tylko dochodzi do jakiegoś incydentu, powinien pojawiać się safety car. „Nie powinno się debatować, czy ma wyjechać, czy nie. Jeżeli ktoś udaje się po czyjś bolid, musi. Proste.

„Incydent - automatycznie wyjeżdża safety car, i tyle. Powinno tak być od lat. W Ameryce jest tak od zawsze".
Sonda: Safety car powinien wyjeżdżać w F1 za każdym razem, gdy na torze lub na poboczu stoi rozbity/zepsuty bolid?

Zdaniem Villeneuve'a, kibice muszą zaakceptować tak rygorystyczne przepisy, biorąc pod uwagę, jak duże jest ryzyko wpadnięcia któregoś ze ścigających się bolidów na stojący pojazd.

„Teraz problem jest taki, że za każdym razem gdy FIA wysyła samochód bezpieczeństwa, wszystkie media i fani narzekają, że zniszczono wyścig".
- wskazywał 43-letni Kanadyjczyk.
(Ale) w takiej sytuacji nie da się nie być przegranym.

„Faktycznie, czasami neutralizacja trochę hamuje zawody, lecz przynajmniej unikasz dzięki temu takich zdarzeń, do jakiego doszło teraz. Unikasz też wpływania na wyścig decyzjami jego dyrekcji.

„Kiedy ja się ścigałem, po każdym wypadku miałem obawy, czy nie wpadnie na mnie inny bolid.
Villeneuve chce safety cara przy każdym incydencie w F1Villeneuve chce safety cara przy każdym incydencie w F1
„Same żółte flagi to naprawdę za mało. Trzeba przy nich zwolnić, ale jak bardzo? Zresztą możesz wtedy akurat złapać kapcia, albo mieć awarię zawieszenia.

„Jestem zdumiony, że nigdy wcześniej nie doszło do takiego incydentu jak na Suzuce. Po prostu F1 miała szczęście.„Kierowcy często wypadają z toru, gdy ktoś inny zrobił to chwilę wcześniej i omijają stojący bolid na centymetry".
- dodał.



źródło: autosport.com

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
20

Komentarze do:

Villeneuve chce safety cara przy każdym incydencie w F1

Villeneuve chce safety cara przy każdym incydencie w F1
Prodigy22 2014-10-06 15:07
Czasem "ja pierdo**" to za mało, czy go konkretnie powaliło? Rozumiem w Monaco bo tam nie ma jak ściągnąć bolidu ale na większości torów są pobocza z bardzo dużą przestrzenią, jakby wysyłać za każdym razem SC to każdy wyścig kończyłby ię jak Singapur czyli w czasie 2h a nie po ilości okrążeń, wtedy kierwcy przestali by się praktycznie ścigać, same powroty a koniec stawki to 3-4 kółka. Zresztą nie wiem czemu te auta nie mogą zwolnić i ustawić się na końcu ogona tylko muszą zasuwać np. na Spa ponad 7 kilometrów i nadganiać stawkę.
Villeneuve chce safety cara przy każdym incydencie w F1
Ja proponuję 2014-10-06 15:18
rozstrzygać wyniki gp przez rzuty kostką lub ciągnięcie zapałek. Przecież wyjeżdżając na tor można przebić koło mieć awarie lub wpaść na ścianę. Teraz rozpocznie się festiwal pomysłów. Bo teraz każdy mądry. A przecież nie jesteśmy w stanie przewidzieć wszystkiego. Już słyszałem w tv o zamkniętych kokpitach. Jak by to coś miało dać w przypadku wpadnięcia bolidów pod coś. Powinny być opracowane procedury wypuszczania sc. Każdy tor powinien mieć opis miejsc, w których znalezienie się bolidu poza torem jest szczególnie niebezpieczne i wymaga sc. Dodatkowo maszyny pracujące na torach można by wyposażyć w coś w rodzaju osłon pod spodem. Tak aby niskie bolidy nie wpadały pod wysokie maszyny. Rozwiązań jest masa tylko trzeba mądrze pomyśleć a nie na ura.
Villeneuve chce safety cara przy każdym incydencie w F1
FanFerrari12 2014-10-06 15:25
"Jest pewna doza ryzyka w sportach motorowych, zwłaszcza w Formule 1, ale to jej immanentny element. Więc za każdym razem, kiedy się jedzie, czy to na testach, czy to w wyścigu, jest się wystawionym na pewne niebezpieczeństwo, ryzykuje się. Element ryzyka jest w to wszystko wkalkulowany, ale są też niespodziewane sytuacje, które mogą się wydarzyć i wtedy traci się życie w ułamku sekundy. W takich sytuacjach nagle człowiek zdaje sobie sprawę z tego, że jest niczym i że może za chwilę zginąć. To jest częścią życia kierowcy wyścigowego i jeżeli nie potrafi się stawić temu czoła w sposób chłodny i profesjonalny, to powinno się to wszystko rzucić i nigdy więcej nie robić." Ayrton Senna. Nic dodać nic ująć. A co do Julesa, to trzymam kciuki by chłopak wydobrzał i mógł wrócić do normalnego zyćia. Co do wypadku, nie jestem ekspertem, ale moim zdaniem miał ogromnego pecha że wypadł akurat w tym miejscu, akurat w tym czasie gdy był tam dźwig. Teraz każdy jest mądry po wszystkim, ale czasem takich sytuacji nie da się przewidzieć.
Villeneuve chce safety cara przy każdym incydencie w F1
ks321 2014-10-06 15:54
Sc po każdym incydencie? bez żartów, ale wprowadzenie zasady np sc zawsze wtedy gdy pada ulewny deszcz jak najbardziej zasadne. Trzeba tylko zdefiniować jaki to ulewny deszcz ...
Villeneuve chce safety cara przy każdym incydencie w F1
Prodigy22 2014-10-06 16:01
@KS, ulewny to był w Kanadzie gdy wygrał button. wtedy wlasnie trzeba SC itp. tutaj to było tylko mokro, do urwy nedzy oni jechali na przejsciowkach!!!
Villeneuve chce safety cara przy każdym incydencie w F1
toja 2014-10-06 17:17
No właśnie jechali na przejściówkach a przecież zaczęło mocno padać i te opony były bezużyteczne.
Villeneuve chce safety cara przy każdym incydencie w F1
eulaliusz 2014-10-06 17:40
Zawsze w takim przypadku szkoda człowieka, ale jest to splot nieprzewidywalnych zbiegów okoliczności. Gdyby jechał trochę wolniej ..., gdyby wypadł trochę wcześniej lub później ..., gdyby miał trochę lepsze opony ..., gdyby deszcz był trochę mniejszy ... . Można tak bez końca. Kto nie chciał jechać, mógł zjechać do PIT. Jak tak dalej pójdzie, wyścigi odbywać się będą tylko przy słonecznej pogodzie, przy temperaturze w granicach 25 do35 stopni , z prędkością do 100 km/h, a wyprzedzanie z użyciem kierunkowskazów. Wydarzył się wypadek, ale to jest taki sport. Nigdy nie przewidzi się wszystkich możliwych zagrożeń /np.wypadek Massy/ .
seba1b
Villeneuve chce safety cara przy każdym incydencie w F1
seba1b 2014-10-06 17:45
toja A kto im bronił zmieniać na deszczówki? To była ich decyzja na czym jadą. SC po każdym incydencie to absurd! A ogon zamiast zapierdzielać przed SC żeby ustawić sie na końcu peletonu lepiej jak by zatrzymał sie na torze i poczekał aż cały peleton przejedzie i sie ustawia dopiero.
Villeneuve chce safety cara przy każdym incydencie w F1
Borat 2014-10-06 17:57
@ ks321 - Nie trzeba nic definiować po prostu w czasie deszczowych wyścigów po każdym wypadku powinien być SC.
Villeneuve chce safety cara przy każdym incydencie w F1
No tak 2014-10-06 18:11
a gdy ktoś wpadnie na dźwig bo za szybko pojedzie przy słonecznym wyścigu. To będziemy pisać, że przy słonecznych wyścigach też potrzeba sc. Skoro jechali na pośrednich to znaczy, że warunki były znośne. Każdy mógł zmienić na deszczówki. Nie oszukujmy się kierowca też odpowiada za decyzje i swoje czyny.
Villeneuve chce safety cara przy każdym incydencie w F1
jannek 2014-10-06 20:53
drugi tomaszewski !!!!!!! kolejny kret..
Villeneuve chce safety cara przy każdym incydencie w F1
meamea 2014-10-06 21:27
niech dwigi bedą bezpieczne, czyli tak by sie nie dało pod nie wjechać plus 20cm materaca by chociaz odrobine amortyzował
Villeneuve chce safety cara przy każdym incydencie w F1
już wiem 2014-10-06 22:53
Może niech wprowadzą katapulty. Kierowca który stracił panowanie nad pojazdem i będzie się zbliżał do bandy poprostu się katapultuje i wyląduje na spadochronie.Wiem wiem chyba to nie przejdzie :-((
Villeneuve chce safety cara przy każdym incydencie w F1
Sector 2014-10-07 08:33
Jest w.g. mnie jeden problem- żółta flaga nie jest respektowana w należytym stopniu. Jakby dodano ogranicznik prędkości w strefie objętej żółtą flagą, to może by coś dało. Z góry narzucić, że wciskają przycisk w tym miejscu jak w pitlane i wtedy każdy w tej strefie będzie się tylko "toczył", kawałek dalej przyspieszy. Wiem, że ciężko będzie ustalić od którego, do którego dokładnie miejsca itd., ale nie takie rzeczy już widzieliśmy. Kierowcy przeginają pałę pod żółtą.
Villeneuve chce safety cara przy każdym incydencie w F1
meamea 2014-10-07 09:05
zgodzę się z tobą że zółta flaga jest nierespoktowana, ale ograniczanie predkosci przyciskiem jest niestety niesprawiedliwe, bo ktoś jest w połowie tej strefy, inny dopiero w nią wjeżdża, a inny nie dojedzie a żółta flaga już zniknie
Villeneuve chce safety cara przy każdym incydencie w F1
slakoz 2014-10-07 09:22
Lepszym pomysłem byłoby wprowadzenie dźwigów z długimi ramionami jak w Monaco, żeby nie wyjeżdżały za bariery.
Villeneuve chce safety cara przy każdym incydencie w F1
@Sector 2014-10-07 11:14
Dokładnie myślisz tak jak ja :-) Pojawiły się również nowe pomysły - wprowadzenie zamkniętego kokpitu. Obawiam się, że zamkniety kokpit w przypadku takiego typu zdarzeń nie wpłynął by znacznie na poprawę bezpieczeństwa. Nie wiem czy widzieliście film, czy zdjęcia zdarzenia - bolid został dosłownie rozorany - z osłony kokpitu również by nic nie zostało. Wg mnie w zależności od mozliwości toru i organizatorów powinny stacjonować dźwigi, z ramionami siegajacymi z poza toru, tak, by w przypadku podobnego zajścia żaden obiekt nie stal między kierowcą a bandą z opon. W przypadku, gdy bolid nie może byc bezpiecznie wyciągniety - jest uruchamiana następująca procedura - kierowca jest zobowiazany do użycia limitera, aby nie przekraczać pewnych prędkości, dodatkowo na tor wyjeżdża SC, badź wyscig zostaje przerwany (red flag). Sam wyjazd SC + żółte flagi nie są wstanie zabezpieczyć kierowców przed takimi zdarzeniami - wiadomo, że mimo żółtej flagi kierowcy walczą o pozycję - limiter w takiej sytuacji znióslby walkę o miejsca w niebezpiecznym fragmencie, tym samym minimalizując ryzyko.
Villeneuve chce safety cara przy każdym incydencie w F1
@doWszystkich 2014-10-07 11:16
Do wszystkich, których boli myślenie - kierowcy jeżdżą nie po to, by umierać... Jeśli jesteście takimi chojrakami, to zapraszam na tor. Nie rozumiem tylko, czemu nie jeździcie w F1, a tylko narzekacie na poprawę bezpieczeństwa w F1? :-)
Villeneuve chce safety cara przy każdym incydencie w F1
Pewnie wielu by 2014-10-07 14:48
chciało jeździć w f1 i to nie tylko w polsce. Jest tez wielu zdolnych. Którym nigdy nie dane będzie pojechać w f1. Więc nie rozumiem tego postękiwania. Nikt nie chce aby kierowcy ginęli. To jest niebezpieczne i oni o tym wiedzą. Wszystkie zmiany przepisów w zakresie poprawy bezpieczeństwa muszą być przemyślane. Zamknięty kokpit nie będzie mocny na tyle aby utrzymać ciężar ładowarki.
Villeneuve chce safety cara przy każdym incydencie w F1
meamea 2014-10-07 16:49
mamy jedną kluczową poprawę bezpieczeństwa czyli pełne baki i brak możliwości tankowania, odbiło się to na widowisku tak że wszyscy pomimo tak niebezpiecznego incydentu jakim jest podpalenie i tak chcą powrotu do tankowań