Formuła 1 » Kierowcy F1 » Paul di Resta

Karierę w sportach motorowych rozpoczął w wieku ośmiu lat, zwyciężając w swoim debiutanckim wyścigu w szkockiej serii kartingowej Scottish 60cc Cadet Karting Championship (w kolejnym roku zdobył mistrzostwo tej serii). Do 2002 roku brał udział w różnych szkockich i brytyjskich seriach kartingowych, zdobywając tytuły mistrzowskie w takich jak Larkhall Club Karting Championship (3 tytuły mistrza w latach 1995-1997, w ostatnim roku zdominował serię, wygrywając wszystkie 10 wyścigów), Scottish Super Series (1996), British NKRA Karting Championship (1996), British 60cc Cadet Karting Championship (1997), TKM Scottish Open Championship (1998), ABkC British ‘O’ Plate Karting Championship (2000) czy brytyjska Formuła JICA (mistrzostwo w 2001). W 2002 roku bez większych sukcesów startował w organizowanych przez FIA kartingowych mistrzostwach świata (zajął 17. miejsce w klasyfikacji), a pod koniec roku rozpoczął starty w brytyjskiej Formule Renault Winter Series, gdzie zajął 12. miejsce. W kolejnym sezonie przeniósł się do Formuły Renault na stałe, zdobywając w tym roku 2 pole position oraz jedno zwycięstwo (w mistrzostwach zajął 7. miejsce). W sezonie 2004 przeszedł do zespołu Manor Motorsport. Zwyciężył w czterech wyścigach, w czterech innych stawał na podium, a w klasyfikacji generalnej zajął 3. lokatę.
F3 Euroseries: Dobre wyniki w sezonie 2004 sprawiły, iż został uhonorowany nagrodą Młodego Kierowcy Roku McLaren Autosport BRDC (podobną nagrodę otrzymał jego kuzyn, Dario Franchitti w 1992 roku), a także został objęty programem rozwojowym Mercedesa. W 2005 roku Manor Motorsport umożliwił Paulowi starty w ich zespole w Formule 3 Euroseries, gdzie w jeździł u boku Lucasa di Grassi. W kolejnym sezonie zdobył mistrzostwo tej serii wraz z zespołem ASM, zwyciężając w pięciu wyścigach.
DTM: W sezonie 2007 Paul rozpoczął starty w niemieckich mistrzostwach samochodów turystycznych DTM, gdzie jeździł za kierownicą 2-letniego Mercedesa klasy C. W inauguracyjnej rundzie sezonu na torze Hockenheim zaprezentował wysoki poziom umiejętności, zdobywając 3. pozycję startową w swojej pierwszej sesji kwalifikacyjnej w nowej serii. W kolejnej rundzie poprawił ten wynik, zajmując 2. miejsce w kwalifikacjach ze stratą jednej tysięcznej sekundy do zdobywcy pole position, Jamiego Greena. Podczas wyścigu utrzymał pozycję, zdobywając swoje pierwsze podium w DTM. Podczas trzeciej rundy sezonu ponownie ukończył wyścig na 2. miejscu, co umożliwiło mu objęcie prowadzenia w klasyfikacji generalnej. W dalszej części sezonu zdobył 2 kolejne podia (3. miejsca), a rok zakończył na 5. pozycji w klasyfikacji, pokonując wszystkich kierowców w używanych samochodach oraz czterech w nowych autach.
Dobre wyniki sprawiły, iż w sezonie 2008 Paul zajął miejsce Miki Häkkinena w pierwszym zespole Mercedesa. Do otwierającego sezon wyścigu na torze Hockenheim wystartował z 4. pozycji, jednak przez problemy ze sprzęgłem podczas drugiego pit-stopu, spadł na niepunktowane 13. miejsce. Podczas 4. rundy sezonu na torze EuroSpeedway Lausitz po raz pierwszy w karierze w DTM wystartował z pierwszego miejsca startowego oraz zdobył swoje pierwsze zwycięstwo. W wieku 22 lat i 32 dni stał się drugim najmłodszym kierowcą w historii DTM, któremu udało się tego dokonać. Młodszy od niego podczas swojego pierwszego zwycięstwa był jedynie jego kuzyn, Dario Franchitti, który dokonał tego w 1995 roku. Drugie zwycięstwo odniósł 21 września na torze Catalunya, a w końcowej klasyfikacji sezonu zajął 2. lokatę, do ostatniego wyścigu walcząc o mistrzostwo z Timo Scheiderem.
Rok później nie udało mu się poprawić swojego wyniku i zajął 3. miejsce w ostatecznej klasyfikacji, wygrywając po drodze wyścig. Swój cel spełnił w sezonie 2010, kiedy to został mistrzem serii DTM, będąc jednocześnie kierowcą testowym i rezerwowym ekipy Force India w Formule Jeden.
Formuła 1: W sezonie 2010 pełnił funkcję kierowcy rezerwowego i testowego zespołu Force India, jeżdżąc na piątkowych treningach weekendów Grand Prix.
W 2011 roku został kierowcą wyścigowym hinduskiego teamu. Dwa pierwsze wyścigi ukończył na punktowanych miejscach, rywalizując z doświadczonym partnerem Adrianem Sutilem jak równy z równym. Podczas kilku kolejnych Grand Prix mijał linię mety poza pierwszą dziesiątką, ale gdy w połowie sezonu Force India poprawiło bolid, di Resta zaczął regularnie i wyraźnie powiększać swoją zdobycz punktową. Największymi osiągnięciami sezonu było szóste miejsce w kwalifikacjach do domowego GP Wielkiej Brytanii na Silverstone oraz szósta lokata podczas nocnego wyścigu w Singapurze. Ostatecznie zakończył mistrzostwa na trzynastej pozycji - najwyżej pośród debiutantów 2011 roku.
Sezon 2012 przejeździł dosyć solidnie, ale bez błysków, których tym razem w środku stawki nie brakowało. Punktował całkiem regularnie przez większość kampanii, lecz z ostatnich sześciu wysćigów, kiedy bolid Force India już nie był rozwijany, wywiózł tylko 2 oczka. Początkowo górował nad nowym zespołowym partnerem Nico Hulkenbergiem, jednak z biegiem mistrzostw oddał Niemcowi pole. Najlepszym wynikiem było 4. miejsce w GP Singapuru. Zmagania zakończył na 14. lokacie w klasyfikacji generalnej.
DTM: W sezonie 2007 Paul rozpoczął starty w niemieckich mistrzostwach samochodów turystycznych DTM, gdzie jeździł za kierownicą 2-letniego Mercedesa klasy C. W inauguracyjnej rundzie sezonu na torze Hockenheim zaprezentował wysoki poziom umiejętności, zdobywając 3. pozycję startową w swojej pierwszej sesji kwalifikacyjnej w nowej serii. W kolejnej rundzie poprawił ten wynik, zajmując 2. miejsce w kwalifikacjach ze stratą jednej tysięcznej sekundy do zdobywcy pole position, Jamiego Greena. Podczas wyścigu utrzymał pozycję, zdobywając swoje pierwsze podium w DTM. Podczas trzeciej rundy sezonu ponownie ukończył wyścig na 2. miejscu, co umożliwiło mu objęcie prowadzenia w klasyfikacji generalnej. W dalszej części sezonu zdobył 2 kolejne podia (3. miejsca), a rok zakończył na 5. pozycji w klasyfikacji, pokonując wszystkich kierowców w używanych samochodach oraz czterech w nowych autach.
Rok później nie udało mu się poprawić swojego wyniku i zajął 3. miejsce w ostatecznej klasyfikacji, wygrywając po drodze wyścig. Swój cel spełnił w sezonie 2010, kiedy to został mistrzem serii DTM, będąc jednocześnie kierowcą testowym i rezerwowym ekipy Force India w Formule Jeden.
Formuła 1: W sezonie 2010 pełnił funkcję kierowcy rezerwowego i testowego zespołu Force India, jeżdżąc na piątkowych treningach weekendów Grand Prix.
W 2011 roku został kierowcą wyścigowym hinduskiego teamu. Dwa pierwsze wyścigi ukończył na punktowanych miejscach, rywalizując z doświadczonym partnerem Adrianem Sutilem jak równy z równym. Podczas kilku kolejnych Grand Prix mijał linię mety poza pierwszą dziesiątką, ale gdy w połowie sezonu Force India poprawiło bolid, di Resta zaczął regularnie i wyraźnie powiększać swoją zdobycz punktową. Największymi osiągnięciami sezonu było szóste miejsce w kwalifikacjach do domowego GP Wielkiej Brytanii na Silverstone oraz szósta lokata podczas nocnego wyścigu w Singapurze. Ostatecznie zakończył mistrzostwa na trzynastej pozycji - najwyżej pośród debiutantów 2011 roku.
Sezon 2012 przejeździł dosyć solidnie, ale bez błysków, których tym razem w środku stawki nie brakowało. Punktował całkiem regularnie przez większość kampanii, lecz z ostatnich sześciu wysćigów, kiedy bolid Force India już nie był rozwijany, wywiózł tylko 2 oczka. Początkowo górował nad nowym zespołowym partnerem Nico Hulkenbergiem, jednak z biegiem mistrzostw oddał Niemcowi pole. Najlepszym wynikiem było 4. miejsce w GP Singapuru. Zmagania zakończył na 14. lokacie w klasyfikacji generalnej.
Bio - Paul di Resta | |
---|---|
Data i miejsce urodzenia | 16 kwietnia 1986, Uphall, West Lothian |
Wzrost | 185 cm |
Waga | 74 kg |
Statystyki - Paul di Resta | |
Zwycięstwa | 0 |
Punkty | 73 |
Wyścigi | 39 |
Pierwsze pola startowe | 0 |
Podia | 0 |
Debiut | GP Australii 2011 |
Najlepszy wynik | 4. miejsce |
Wyniki sezonu 2011 - Paul di Resta | |
Australia | 10 |
Malezja | 10 |
Chiny | 11 |
Turcja | awaria mocowania koła |
Hiszpania | 12 |
Monako | 12 |
Kanada | 18 |
Europa (Walencja) | 14 |
Wielka Brytania | 15 |
Niemcy | 13 |
Węgry | 7 |
Belgia | 11 |
Włochy | 8 |
Singapur | 6 |
Japonia | 12 |
Korea | 10 |
Indie | 13 |
Abu Zabi | 9 |
Brazylia | 8 |
Suma punktów w 2011 | 27, 13. miejsce |
Wyniki sezonu 2012 - Paul di Resta | |
Australia | 10 |
Malezja | 7 |
Chiny | 12 |
Bahrajn | 6 |
Hiszpania | 14 |
Monako | 7 |
Kanada | 11 |
Europa (Walencja) | 7 |
Wielka Brytania | uszkodzenia z kolizji |
Niemcy | 11 |
Węgry | 12 |
Belgia | 10 |
Włochy | 8 |
Singapur | 4 |
Japonia | 12 |
Korea | 12 |
Indie | 12 |
Abu Zabi | 9 |
USA | 15 |
Brazylia | 19 (rozbił się pod koniec wyścigu) |
Suma punktów w 2012 | 46, 14. miejsce |
Kalendarium - Paul di Resta | |
2003 | Formuła Renaut UK, 7. miejsce |
2004 | Formuła Renault UK, 3. miejsce Formuła Renault 2000 Eurocup (3 wyścigi) Bahrain Superprix (1 wyścig) |
2005 | Formuła 3 Euroseries, 10. miejsce |
2006 | Formuła 3 Euroseries, 1. miejsce |
2007 | DTM, 5. miejsce |
2008 | DTM, 2. miejsce |
2009 | DTM, 3. miejsce |
2010 | DTM, 1. miejsce Formuła 1, Force India - kierowca testowy |
2011 | Formuła 1, Force India, 27 punktów, 13. miejsce |
2012 | Formuła 1, Force India, 46 punktów, 14. miejsce |
2013 | |
wikipedia.org, v10.pl
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Paul di Resta
Podobne: Paul di Resta


Podobne galerie: Paul di Resta



Najczęściej czytane w tym miesiącu



Tapety na pulpit
Newsletter
Galerie zdjęć