
Tor leżący w pobliżu Marsylii. Od 2018 roku na nowo jest gospodarzem wyścigu Formuły 1 o Grand Prix Francji.
Otoczony naturalnymi krajobrazami, obiekt powstał z inicjatywy Paula Ricarda, żyjącego w latach 1909-1997 francuskiego przemysłowca i twórcy likieru anyżowego (pastis), który również został nazwany od jego nazwiska. Tor wybudowano w zaledwie 10 miesięcy i otwarto w kwietniu 1970 roku. Do projektowania pierwotnej pętli zaangażowano słynnych francuskich kierowców. Pomagali Jean-Pierre Beltoise i Henri Pescarolo.
Dziś Paul Ricard ma około 170 różnych konfiguracji. F1 aktualnie używa jednej z najdłuższych, liczącej 5,842 kilometra.
Chyba jak każdy tor, gospodarz GP Francji posiada swoje charakterystyczne elementy. Pierwszy to aż 1,8-kilometrowa prosta Mistral. Ale w konfiguracji przeznaczonej dla bolidów Formuły 1 jest podzielona na dwie części - przez szykanę. Postanowiono tak w trosce o manewry wyprzedzania.
Innym symbolem obiektu są pomalowane w niebieskie pasy wszechobecne, asfaltowe pobocza, które swego czasu były wyznacznikiem nowych standardów bezpieczeństwa.
Tor jest lewoskrętny i w wersji dla F1 składa się z 15 łuków. Kończący prostą Mistral prawy wiraż Signes to jeden z najszybszych zakrętów w całym kalendarzu mistrzostw. W 1985 roku doszło na nim do groźnego wypadku Ayrtona Senny. Legendarny Brazylijczyk miał awarię silnika i poślizgnął się na własnym oleju. Paul Ricard stanowi test dla jednostek napędowych.
O ile Sennie nie stało się nic poważnego, o tyle Nigel Mansell dzień wcześniej w tym samym miejscu uległ wypadkowi, który skończył się wstrząśnieniem mózgu i odwołaniem startu w wyścigu. Brytyjczykowi pękła opona.
Pierwsze zawody Formuły Jeden na Paul Ricard odbyły się w 1971 roku i padły łupem Jackiego Stewarta. Do 1990 roku tor gościł łącznie 14 wyścigów, po czym rolę organizatora GP Francji przejął na 18 lat obiekt Magny-Cours.
W 1986 roku Paul Ricard był miejscem śmiertelnego wypadku Elio de Angelisa. Popularny Włoch rozbił się na testach po utracie tylnego skrzydła w bolidzie Brabhama przy dużej prędkości na otwierającym okrążenie zakręcie Verrerie. Samochód stanął w płomieniach, a kierowca zmarł około 30 godzin później w szpitalu z powodu niewydolności dróg oddechowych.
Tragedii być może nie byłoby, gdyby nie opóźnienia w podjęciu akcji ratunkowej, tak czy inaczej po całym zdarzeniu zmieniono układ Paul Ricard, skracając tor z 5,8 do 3,8 kilometra.
Kiedy F1 przestała na nim startować, obiekt stopniowo stał się zaniedbany.
Po śmierci Ricarda, w 1999 roku pętlę sprzedano firmie szefa F1 - Berniego Ecclestone'a. Za rządów nowego właściciela tor został odnowiony i przemieniony w obiekt testowy. Właśnie wtedy m. in. wyposażono go w asfaltowe pobocza.
W roku 2009 Paul Ricard z powrotem stał się torem wyścigowym, a od 2018 roku z powrotem gości Formułę Jeden, z powrotem na dłuższej konfiguracji. Wskrzeszono na nim GP Francji po dziesięcioletniej nieobecności zawodów w kalendarzu.
Obiekt poza tym cały czas jest często wykorzystywany do przeprowadzania testów. Sprzyjają temu jego standardy bezpieczeństwa, mnogość konfiguracji, łagodna pogoda w okresie zimowym, czy wbudowany system sztucznego nawadniania nawierzchni. Nie bez znaczenia jest także obecność w pobliżu lotniska.
Paul Ricard to szczęśliwe miejsce dla francuskich kierowców. Alain Prost wygrał tutaj cztery razy. Był też jeden triumf Rene Arnouxa.
GP Francji jest jednym z najstarszych wyścigów na świecie. Po raz pierwszy odbyło się na długo przed powstaniem F1 - w 1906 roku. W roku 1950 zawody wchodziły w skład kalendarza inauguracyjnego sezonu królowej sportów motorowych (rozegrano je wówczas na pętli Reims-Gueux).
Przez wszystkie lata gospodarzem zawodów było łącznie aż 16 torów.
Otoczony naturalnymi krajobrazami, obiekt powstał z inicjatywy Paula Ricarda, żyjącego w latach 1909-1997 francuskiego przemysłowca i twórcy likieru anyżowego (pastis), który również został nazwany od jego nazwiska. Tor wybudowano w zaledwie 10 miesięcy i otwarto w kwietniu 1970 roku. Do projektowania pierwotnej pętli zaangażowano słynnych francuskich kierowców. Pomagali Jean-Pierre Beltoise i Henri Pescarolo.
Dziś Paul Ricard ma około 170 różnych konfiguracji. F1 aktualnie używa jednej z najdłuższych, liczącej 5,842 kilometra.
Chyba jak każdy tor, gospodarz GP Francji posiada swoje charakterystyczne elementy. Pierwszy to aż 1,8-kilometrowa prosta Mistral. Ale w konfiguracji przeznaczonej dla bolidów Formuły 1 jest podzielona na dwie części - przez szykanę. Postanowiono tak w trosce o manewry wyprzedzania.
Tor jest lewoskrętny i w wersji dla F1 składa się z 15 łuków. Kończący prostą Mistral prawy wiraż Signes to jeden z najszybszych zakrętów w całym kalendarzu mistrzostw. W 1985 roku doszło na nim do groźnego wypadku Ayrtona Senny. Legendarny Brazylijczyk miał awarię silnika i poślizgnął się na własnym oleju. Paul Ricard stanowi test dla jednostek napędowych.
O ile Sennie nie stało się nic poważnego, o tyle Nigel Mansell dzień wcześniej w tym samym miejscu uległ wypadkowi, który skończył się wstrząśnieniem mózgu i odwołaniem startu w wyścigu. Brytyjczykowi pękła opona.
Pierwsze zawody Formuły Jeden na Paul Ricard odbyły się w 1971 roku i padły łupem Jackiego Stewarta. Do 1990 roku tor gościł łącznie 14 wyścigów, po czym rolę organizatora GP Francji przejął na 18 lat obiekt Magny-Cours.
W 1986 roku Paul Ricard był miejscem śmiertelnego wypadku Elio de Angelisa. Popularny Włoch rozbił się na testach po utracie tylnego skrzydła w bolidzie Brabhama przy dużej prędkości na otwierającym okrążenie zakręcie Verrerie. Samochód stanął w płomieniach, a kierowca zmarł około 30 godzin później w szpitalu z powodu niewydolności dróg oddechowych.
Tragedii być może nie byłoby, gdyby nie opóźnienia w podjęciu akcji ratunkowej, tak czy inaczej po całym zdarzeniu zmieniono układ Paul Ricard, skracając tor z 5,8 do 3,8 kilometra.
Kiedy F1 przestała na nim startować, obiekt stopniowo stał się zaniedbany.
Po śmierci Ricarda, w 1999 roku pętlę sprzedano firmie szefa F1 - Berniego Ecclestone'a. Za rządów nowego właściciela tor został odnowiony i przemieniony w obiekt testowy. Właśnie wtedy m. in. wyposażono go w asfaltowe pobocza.
W roku 2009 Paul Ricard z powrotem stał się torem wyścigowym, a od 2018 roku z powrotem gości Formułę Jeden, z powrotem na dłuższej konfiguracji. Wskrzeszono na nim GP Francji po dziesięcioletniej nieobecności zawodów w kalendarzu.
Obiekt poza tym cały czas jest często wykorzystywany do przeprowadzania testów. Sprzyjają temu jego standardy bezpieczeństwa, mnogość konfiguracji, łagodna pogoda w okresie zimowym, czy wbudowany system sztucznego nawadniania nawierzchni. Nie bez znaczenia jest także obecność w pobliżu lotniska.
Paul Ricard to szczęśliwe miejsce dla francuskich kierowców. Alain Prost wygrał tutaj cztery razy. Był też jeden triumf Rene Arnouxa.
GP Francji jest jednym z najstarszych wyścigów na świecie. Po raz pierwszy odbyło się na długo przed powstaniem F1 - w 1906 roku. W roku 1950 zawody wchodziły w skład kalendarza inauguracyjnego sezonu królowej sportów motorowych (rozegrano je wówczas na pętli Reims-Gueux).
Przez wszystkie lata gospodarzem zawodów było łącznie aż 16 torów.
Paul Ricard - Francja | ||||
---|---|---|---|---|
Rok budowy | 1970 | |||
Lokalizacja | Le Castellet | |||
Powierzchnia toru | brak informacji | |||
Długość toru | 5,842 kilometra | |||
Zakręty | 15 | |||
Okrążenia w wyścigu | 53 | |||
Kierunek jazdy | odwrotny do ruchu wskazówek zegara | |||
Pojemność trybun | 90 000 miejsc | |||
Różnica wysokości | 30,4 metra | |||
Projektant | w projektowaniu brali udział Jean-Pierre Beltoise i Henri Pescarolo | |||
Koszt budowy | brak informacji | |||
Rekord okrążenia | 1:28,319 (Lewis Hamilton, Mercedes, sezon 2019) | |||
Prędkość maksymalna | około 340 km/h | |||
Liczba wyścigów F1 | 15 | |||
Data pierwszego GP | 04-07-1971 | |||
Data ostatniego GP | 24-06-2018 |
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Paul Ricard - Francja
Podobne: Paul Ricard - Francja




Podobne galerie: Paul Ricard - Francja



Najczęściej czytane w tym miesiącu



Tapety na pulpit
Galerie zdjęć
Newsletter