Formuła 1  »  FAQ F1  »  Opony w F1
Pirelli

Opony w F1

2012-03-01 - W. Nogalski     Tagi: Przepisy F1, Opony, Pirelli
Formuła 1 na przestrzeni lat startowała na różnych oponach. Obecnie w suchych warunkach stosuje się tak zwane slicki, czyli ogumienie gładkie, bez rowków. Gdy tor jest mokry, do dyspozycji kierowców są przejściówki i pełne deszczówki. Produkuje je jedna firma - Pirelli.

Włosi dostarczają opony na 13-calowe felgi. Ich szerokość to 305 milimetrów dla osi przedniej i 405 milimetrów dla osi tylnej. Średnica koła nie może przekraczać 670 milimetrów w przypadku opony typu slick i 680 milimetrów w przypadku opony na mokrą nawierzchnię. Zanim kierowca rozpocznie jazdę, ogumienie jest ogrzewane w specjalnych kocach. Optymalna temperatura robocza slicków waha się - w zależności od mieszanki - od około 85 do 135 stopni Celsjusza. Jeśli chodzi o ciśnienie wewnątrz opon, jest niższe niż w przypadku ich odpowiedników w samochodzie drogowym. Może wynosić np. 1,4 bara. Wartość ustala zespół, aczkolwiek musi trzymać się granic wyznaczonych przez Pirelli. Podczas jazdy opony przechodzą proces stopniowej degradacji - i są wymieniane przez kierowcę w pit-stopie.

Oprócz naturalnego zużywania się, ogumienie dodatkowo ulega łuszczeniu się/ziarnieniu (z ang. graining) oraz pęcherzykowaniu (z ang. blistering).

Pirelli ma obecnie siedem rodzajów opon. Te na suchą nawierzchnię posiadają boczny napis "P Zero", natomiast ogumienie na mokre warunki poznamy m. in. po napisie „Cinturato".
Gama slicków liczy pięć mieszanek, różniących się miękkością. Ich nomenklatura to C1, C2, C3, C4, C5. Czym bardziej miękkie opony, tym większa początkowa przyczepność, ale też i większe zużycie.

Pirelli wybiera na każde Grand Prix trzy rodzaje slicków. W trakcie weekendu wyścigowego obowiązuje inny system rozróżniania ich. Najtwardsza z dostarczonych mieszanek jest określana jako twarda i oznaczana kolorem białym, dla mieszanki średniej zarezerowano nazwę pośrednia i kolor żółty, a dla najbardziej miękkiej nazwę miękka i kolor czerwony.Tymczasem opony przejściowe mają kolor zielony, zaś pełne deszczówki niebieski.

Pirelli wskazuje z wyprzedzeniem 9-tygodniowym (w przypadku europejskiego GP) lub 15-tygodniowym (w przypadku pozostałych wyścigów), które trzy slicki z puli od C1 do C5 udostępnia na dane zawody. Następnie każdy zespół ma tydzień, aby spośród udostępnionych mieszanek wybrać 10 kompletów slicków każdemu ze swoich kierowców.

Ale dopiero dwa tygodnie przed wyścigiem wszyscy dowiadują się, jakie pakiety opon posiadają poszczególni zawodnicy.

Zaczynając GP, kierowca jest zaopatrzony łącznie w co najmniej 20 kompletów opon - 13 na suchą nawierzchnię (dodatkowe trzy komplety wybiera Pirelli) oraz 7 na mokrą (4 zestawy przejściówek i 3 pełnych deszczówek).

W piątki Pirelli niekiedy dostarcza kierowcom dodatkowy komplet ogumienia eksperymentalnego.

Jeżeli tego nie robi, do dwóch pierwszych treningów kierowca przystępuje z 4 zestawami slicków do zużycia. Jeden oddaje już po 40 minutach pierwszej sesji, kolejny po jej zakończeniu. Natomiast pozostałe dwa zachowuje na drugi trening.

W sobotę kierowca ma jeszcze 9 zestawów opon na suchy tor. Dwa z nich zwraca po trzecim treningu. Przed kwalifikacjami i wyścigiem posiada więc 7 kompletów.

Ci, którzy awansowali do ostatniej części kwalifikacji, muszą użyć w niej mieszanki opon wyznaczonej wcześniej przez Pirelli (najbardziej miękkiej z udostępnionych na dane Grand Prix). Po zakończeniu zmagań oddają ten komplet ogumienia. Reszcie zostaje na wyścig.

Uczestnicy Q3 ponadto mają obowiązek rozpocząć zawody na oponach, na których ustanowili swój najlepszy czas w Q2. Jeżeli któraś opona z tamtego zestawu uległa zniszczeniu, wówczas FIA decyduje, czy wymienić ją kierowcy na nową.

W wyścigu zawodnik musi skorzystać z co najmniej dwóch różnych mieszanek slicków. Jeśli nie zastosuje się do tej zasady, czeka go wykluczenie z wyników, bądź też doliczenie 30 sekund do końcowego rezultatu (w przypadku, gdy nie został pokonany pełen dystans wyścigu). Chyba, że założył ogumienie przejściowe lub deszczowe - wówczas wyżej opisany obowiązek znika.

Jeżeli w trakcie wyścigu zespół przez przypadek założy kierowcy opony z różnych mieszanek (np. trzy opony miękkie i jedną pośrednią), zawodnik musi wymienić je w ciągu trzech okrążeń, aby uniknąć kary.



Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
2

Komentarze do:

Opony w F1

KorekPL
Opony w F1
KorekPL 2008-09-21 17:28
Szkoda ze niema konkurencji dla bridgstone!!!
Opony w F1
Bl4ck 2010-04-09 23:26
Michelin był tylko troche spartaczyli narobili sobie złego PR, więc schowali ogon pod siebie i zmyli się. Chodzą słuchy, że wrócą w 2011. Szkoda, że Pirelli nie chce wejść do F1, zawsze jakoś lubiłem tą firmę.