Formuła 1 » Kierowcy F1 » Juan Pablo Montoya

Juan Pablo Montoya rozpoczął karierę wyścigową w 1981 roku w wieku zaledwie sześciu lat i już po trzech latach został Mistrzem Kolumbii w swojej klasie wiekowej. W ojczyźnie ścigał się aż do 1990 roku i w tym czasie wygrał kilka tytułów mistrzowskich. W latach 1990 i 1991 brał udział w Mistrzostwach Świata Juniorów.
Juan Pablo ścigał się w różnych seriach wyścigowych w obu Amerykach aż do 1995 roku, gdy zaczął jeździć w brytyjskiej Formule Vauxhall, gdzie już w pierwszym roku zajął trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej. W roku następnym przeniósł się do Formuły 3 i został Mistrzem, a rok później został wicemistrzem Formuły 3000. Miał również okazję po raz pierwszy testować bolid Formuły 1 i wkrótce podpisał kontrakt z zespołem Franka Williamsa. Na debiut w Formule 1 było jednak jeszcze za wcześnie. W 1998 roku Juan Pablo drugi sezon z rzędu ścigał się w Formule 3000 i tym razem był już najlepszy. W 1999 Frank Williams zatrudnił mistrza serii CART Alexa Zanardiego, a jego miejsce w zespole Chipa Ganassiego zajął Montoya.
Kolumbijczyk już w swoim debiutanckim sezonie zdobył tytuł mistrzowski amerykańskiej serii. W ciągu sezonu triumfował siedmiokrotnie oraz zdobył siedem razy Pole Position. Pomimo, że już rok później Frank Williams chciał ściągnąć Juana do Formuły 1, Kolumbijczyk odmówił - chciał zostać w serii CART jeszcze jeden sezon. W 2000 roku zespół Chipa Ganassiego zmienił dostawcę silników na Toyotę i Montoya zdołał zwyciężyć tylko trzy razy i ostatecznie zajął dziewiąte miejsce w klasyfikacji kierowców. Wziął również udział w wyścigu Indianapolis 500, który okazał się dla niego bardzo szczęśliwy - wygrał za pierwszym razem.
W 2001 roku Juan Pablo wrócił z Ameryki do zespołu Williams. W ciągu sezonu kilkukrotnie kończył wyścigi na podium oraz trzy razy zdobył Pole Position. Kolumbijczyk od samego początku zyskał miano bardzo agresywnego kierowcy, głównie dzięki kilku potyczkom na torze z Michaelem Schumacherem i Jacquesem Villeneuvem.
W następnym sezonie liczył na tytuł mistrzowski, jednak pomimo aż siedmiu zwycięstw w kwalifikacjach nie zdołał wygrać ani razu. Ostatecznie Montoya był trzeci, za dwójką kierowców Ferrari.
W 2003 Juan Pablo walczył o mistrzostwo aż do Grand Prix USA na torze Indianapolis, które tym razem okazało się dla niego pechowe - został zdyskwalifikowany. Pod koniec sezonu Kolumbijczyk zaskoczył wszystkich podpisaniem kontraktu z zespołem McLarena na lata 2005 i 2006.
Ostatni rok w zespole Williamsa był ciężki - bolid FW26 był trudny w prowadzeniu, a po wypadku Ralfa Schumachera na Indianapolis nie miał wsparcia drugiego kierowcy. Montoya jednak się nie poddawał i zwyciężył w kończącym sezon Grand Prix Brazylii. Po przenosinach do McLarena, Montoya miał średni sezon. Kimi Raikkonen walczył o mistrzostwo do ostatniego wyścigu, a Montoya wygrał tylko trzy wyścigi i ostatecznie był czwarty. Jednak jak sam przyznał - wyścigi nie były w jego stylu.
W 2006 pozostał w McLarenie i również tym razem liczył na wygrane, jednak konflikt wewnątrz zespołu sprawił, że jego kontrakt został rozwiązany za porozumieniem stron, ze skutkiem natychmiastowym. Juan przeniósł się do Stanów Zjednoczonych i obecnie z powodzeniem ściga się w serii Nascar.
Juan Pablo ścigał się w różnych seriach wyścigowych w obu Amerykach aż do 1995 roku, gdy zaczął jeździć w brytyjskiej Formule Vauxhall, gdzie już w pierwszym roku zajął trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej. W roku następnym przeniósł się do Formuły 3 i został Mistrzem, a rok później został wicemistrzem Formuły 3000. Miał również okazję po raz pierwszy testować bolid Formuły 1 i wkrótce podpisał kontrakt z zespołem Franka Williamsa. Na debiut w Formule 1 było jednak jeszcze za wcześnie. W 1998 roku Juan Pablo drugi sezon z rzędu ścigał się w Formule 3000 i tym razem był już najlepszy. W 1999 Frank Williams zatrudnił mistrza serii CART Alexa Zanardiego, a jego miejsce w zespole Chipa Ganassiego zajął Montoya.
Kolumbijczyk już w swoim debiutanckim sezonie zdobył tytuł mistrzowski amerykańskiej serii. W ciągu sezonu triumfował siedmiokrotnie oraz zdobył siedem razy Pole Position. Pomimo, że już rok później Frank Williams chciał ściągnąć Juana do Formuły 1, Kolumbijczyk odmówił - chciał zostać w serii CART jeszcze jeden sezon. W 2000 roku zespół Chipa Ganassiego zmienił dostawcę silników na Toyotę i Montoya zdołał zwyciężyć tylko trzy razy i ostatecznie zajął dziewiąte miejsce w klasyfikacji kierowców. Wziął również udział w wyścigu Indianapolis 500, który okazał się dla niego bardzo szczęśliwy - wygrał za pierwszym razem.
W następnym sezonie liczył na tytuł mistrzowski, jednak pomimo aż siedmiu zwycięstw w kwalifikacjach nie zdołał wygrać ani razu. Ostatecznie Montoya był trzeci, za dwójką kierowców Ferrari.
W 2003 Juan Pablo walczył o mistrzostwo aż do Grand Prix USA na torze Indianapolis, które tym razem okazało się dla niego pechowe - został zdyskwalifikowany. Pod koniec sezonu Kolumbijczyk zaskoczył wszystkich podpisaniem kontraktu z zespołem McLarena na lata 2005 i 2006.
Ostatni rok w zespole Williamsa był ciężki - bolid FW26 był trudny w prowadzeniu, a po wypadku Ralfa Schumachera na Indianapolis nie miał wsparcia drugiego kierowcy. Montoya jednak się nie poddawał i zwyciężył w kończącym sezon Grand Prix Brazylii. Po przenosinach do McLarena, Montoya miał średni sezon. Kimi Raikkonen walczył o mistrzostwo do ostatniego wyścigu, a Montoya wygrał tylko trzy wyścigi i ostatecznie był czwarty. Jednak jak sam przyznał - wyścigi nie były w jego stylu.
W 2006 pozostał w McLarenie i również tym razem liczył na wygrane, jednak konflikt wewnątrz zespołu sprawił, że jego kontrakt został rozwiązany za porozumieniem stron, ze skutkiem natychmiastowym. Juan przeniósł się do Stanów Zjednoczonych i obecnie z powodzeniem ściga się w serii Nascar.
Bio - Juan Pablo Montoya | |
---|---|
Data i miejsce urodzenia | 20.11.1975, Bogota, Kolumbia |
Wzrost | 168 cm |
Waga | 72 kg |
Statystyki - Juan Pablo Montoya | |
Zwycięstwa | 7 |
Punkty | 307 |
Wyścigi | 95 |
Pierwsze pola startowe | 13 |
Podia | 30 |
Debiut | GP Australii 2001 |
Wyniki sezonu 2006 - Juan Pablo Montoya | |
Bahrajn | 5 |
Malezja | 4 |
Australia | - |
San Marino | 3 |
Europa | - |
Hiszpania | - |
Monaco | 2 |
Wielka Brytania | 6 |
Kanada | - |
USA | - |
Suma punktów w 2006 | 26, 8 miejsce |
Kalendarium - Juan Pablo Montoya | |
1990-1991 | Karting, Mistrzostwa Świata Juniorów, 1 miejsce |
1992 | Copa Formula Renault |
1993 | Swift GTI Cup, 1 miejsce |
1994 | Sudam 125 Karting USA Barber Saab Formuła N |
1995 | Formuła Vauxhall, Wielka Brytania |
1996 | Formuła 3, Wielka Brytania, 1 miejsce |
1997 | Formuła 3000, 1 miejsce Formuła 1, Williams, Testy |
1998 | CART, 1 miejsce |
1999 | CART, 7 miejsce |
2000 | CART, 9 miejsce Indianapolis 500, 1 miejsce |
2001 | Formuła 1, Williams, 31 punktów, 6 miejsce |
2002 | Formuła 1, Williams, 50 punktów, 3 miejsce |
2003 | Formuła 1, Williams, 82 punkty, 3 miejsce |
2004 | Formuła 1, Williams, 58 punktów, 4 miejsce |
2005 | Formuła 1, McLaren, 60 punktów, 4 miejsce |
2006 | Formuła 1, McLaren, 26 punktów, 6 miejsce (10 wyścigów) |

Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
3
Komentarze do:
Juan Pablo Montoya
Juan Pablo Montoya
dawwin 2007-11-11 15:24
"W 2006 pozostał w McLarenie i również tym razem liczył na wygrane, jednak konflikt wewnątrz zespołu sprawił, że jego kontrakt został rozwiązany za porozumieniem stron, ze skutkiem natychmiastowym"
I skąd ja to znam...?
Juan Pablo Montoya
Ola9595 2008-10-11 18:19
Mój ulubiony kierowca w F1 w historii. Obecnie jeżdżacy to Alonso, ale nikt Montoy nie pobije:-)
Podobne: Juan Pablo Montoya



Podobne galerie: Juan Pablo Montoya



Najczęściej czytane w tym miesiącu



Tapety na pulpit
Newsletter
Galerie zdjęć