Formuła 1 » Aktualności F1 » Jak działa dmuchana podłoga

Jak działa dmuchana podłoga
2011-07-07 - P. Pokwicki Tagi: James Allison, Lotus Renault, dmuchana podłoga
Sporo mówi się o dmuchanych podłogach, ale właściwie to dlaczego stały się one tak ważne w F1? Dyrektor techniczny Lotus Renault GP James Allison wyjaśnia koncepcję dmuchanej podłogi i przedstawia jej zalety.
"W taki sam sposób jak samolot generuje siłę nośną, kiedy powietrze przepływa przez zakrzywioną powierzchnię jego skrzydeł, tak samo bolid F1 wytwarza docisk aerodynamiczny, używając podobnych kształtów, lecz zamontowanych odwrotnie. Im szybciej powietrze przepływa przez powierzchnie generujące docisk, tym większy docisk jest wytwarzany". "Jednym z najważniejszych elementów bolidu odpowiedzialnych za wytwarzanie docisku aerodynamicznego jest podłoga. Jej zakrzywione brzegi i wykrzywiona ku górze tylna powierzchnia, wytwarzają około 40% całkowitego docisku aerodynamicznego bolidu. Projektanci F1 poświęcają sporo czasu dopracowując szczegóły projektu kształtu podłogi, aby wycisnąć do ostatniej kropli dostępne osiągi". "Przeciętnie w zakrętach prędkość spalin jest około sześć razy szybsza niż prędkość bolidu. Jeśli te spaliny poruszające się z dużą prędkością mogą być skierowane na spodnią część podłogi, to ta część podłogi, która ma kontakt ze spalinami, wytworzy docisk aerodynamiczny taki, jaki wytworzyłaby, gdyby bolid poruszał się sześć razy szybciej. Wytwarzany dodatkowo docisk aerodynamiczny jest znaczny i może poprawić czasy okrążeń bolidu o około 1 sekundę na okrążeniu".
"W taki sam sposób jak samolot generuje siłę nośną, kiedy powietrze przepływa przez zakrzywioną powierzchnię jego skrzydeł, tak samo bolid F1 wytwarza docisk aerodynamiczny, używając podobnych kształtów, lecz zamontowanych odwrotnie. Im szybciej powietrze przepływa przez powierzchnie generujące docisk, tym większy docisk jest wytwarzany". "Jednym z najważniejszych elementów bolidu odpowiedzialnych za wytwarzanie docisku aerodynamicznego jest podłoga. Jej zakrzywione brzegi i wykrzywiona ku górze tylna powierzchnia, wytwarzają około 40% całkowitego docisku aerodynamicznego bolidu. Projektanci F1 poświęcają sporo czasu dopracowując szczegóły projektu kształtu podłogi, aby wycisnąć do ostatniej kropli dostępne osiągi". "Przeciętnie w zakrętach prędkość spalin jest około sześć razy szybsza niż prędkość bolidu. Jeśli te spaliny poruszające się z dużą prędkością mogą być skierowane na spodnią część podłogi, to ta część podłogi, która ma kontakt ze spalinami, wytworzy docisk aerodynamiczny taki, jaki wytworzyłaby, gdyby bolid poruszał się sześć razy szybciej. Wytwarzany dodatkowo docisk aerodynamiczny jest znaczny i może poprawić czasy okrążeń bolidu o około 1 sekundę na okrążeniu".
źródło: lotusrenaultgp.com
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Jak działa dmuchana podłoga
Podobne: Jak działa dmuchana podłoga




Podobne galerie: Jak działa dmuchana podłoga
Najczęściej czytane w tym miesiącu



Tapety na pulpit
Newsletter
Galerie zdjęć