
Zobacz także: Typuj wyniki i wygraj wyjazd na Grand Prix Formuły 1! »
Dotąd jechało się z gazem w podłodze także przez 70% całego okrążenia, ciekawe więc, jak podołają temu zespoły i kierowcy mając nowe silniki V6 turbo. W Belgii dodatkowo trudno ustawić bolid. Kluczem do sukcesu jest znalezienie złotego środka pomiędzy wymogiem rozwijania dużych prędkości maksymalnych w pierwszym i ostatnim sektorze, a posiadania dobrej przyczepności na krętej środkowej partii toru.
Rolę odgrywa jeszcze pogoda. W Belgii aura bardzo lubi wtrącić się do rywalizacji i bywa tak, że na jednym końcu toru świeci słońce, na drugim zaś pada deszcz. Zmienne warunki atmosferyczne mogą przyprawić o ból głowy zwłaszcza przy doborze opon.
Summa Summarum, Spa-Francorchamps to idealne miejsce na wznowienie zaciętej batalii o mistrzostwo świata Formuły 1. Nico Rosberga i Lewisa Hamiltona pretendujących do niego dzieli zaledwie 11 punktów na czele klasyfikacji generalnej kierowców. Za duetem Mercedesa, toczy się bój o trzecią pozycję - pomiędzy rewelacją sezonu Danielem Ricciardo, a uważanym przez wielu za najlepszego zawodnika dzisiejszej stawki Fernando Alonso. Aktualnie reprezentant Red Bulla wyprzedza asa Ferrari o 16 oczek.
Z wymienionych nazwisk, tylko Hamilton ma w dorobku zwycięstwo w GP Belgii, jednak na zmiennym Spa dokonania z przeszłości często niewiele znaczą. Szykujmy się na porywające widowisko.
Zobacz także: Oglądaj weekend z Formułą 1 na żywo w Internecie! »
Grand Prix Belgii - Szereg Szybkich Faktów
1. Przed nami 59. edycja GP Belgii. Pierwszą rozegrano w 1950 roku, podczas inauguracyjnego sezonu Formuły 1. Tamten wyścig wygrał legendarny Juan Manuel Fangio.
2. Podczas pierwszej edycji GP Belgii tor Spa-Francorchamps liczył 14.1 kilometra. Po 1970 roku trasa została uznana za zbyt niebezpieczną dla F1. Wróciła do kalendarza 13 lat później, w wersji niespełna 7-kilometrowej. Ostatnią poważną modyfikacją toru było zbudowanie mu nowych boksów na sezon 2007.
3. Spa-Francorchamps zorganizuje GP Belgii po raz 47.
4. Gospodarzami wyścigu były jeszcze dwa inne tory - Nivelles (w latach 1972, '74) oraz Zolder (w latach 1973, 1975-82, 1984).
5. Najwięcej razy GP Belgii wygrał Michael Schumacher. Niemiec, który tym wyścigiem w 1991 roku debiutował w F1, zwyciężył na Spa aż 6 razy. Jego pierwszy triumf tutaj był jednocześnie pierwszym w całej karierze kierowcy "Jedynki".
Drugie miejsce w statystykach zajmuje Ayrton Senna z pięcioma zwycięstwami na koncie.
6. Nikt nie wygrał GP Belgii na dwóch różnych torach. Natomiast Emerson Fittipaldi jest jedynym, który triumfował w Nivelles. Brazylijczyk zwyciężył oba wyścigi na niekochanej, 3-7-kilometrowej trasie niedaleko Brukseli. W sezonie 1972 bolidem Lotusa, dwa lata później maszyną McLarena.
7. Najwięcej razy metę GP Belgii przecinał jako pierwszy bolid Ferrari. Czerwona wyścigówka wygrała ten wyścig już 16-krotnie. Drugie miejsce należy do McLarena, który odniósł 14 zwycięstw. Osiem zanotował Lotus, czterema może pochwalić się Williams, dwoma Red Bull, a jednym Mercedes.
8. W obecnej stawce kierowców Formuły 1 mamy pięciu triumfatorów GP Belgii. Felipe Massa, Lewis Hamilton i Jenson Button wygrali na Spa po jednym razie (odpowiednio w sezonach 2008, 2010 oraz 2012), Sebastian Vettel zwyciężył dwukrotnie (w latach 2011 i 2013), a Kimi Raikkonen był najlepszy aż cztery razy (w latach 2004-2005, 2007 i 2009).
9. Raikkonen odniósł swoje pierwsze zwycięstwo na Spa po starcie aż z 10. pola. Jednak rekordzistą pod tym względem nie jest Fin, a znów Schumacher, który w 1995 roku wygrał po ruszeniu dopiero z 16. pozycji.
10. GP Belgii to wyścig, na podium którego oglądaliśmy Roberta Kubicę. Polak zajął w nim 3. miejsce w 2010 roku, podczas swojego ostatniego sezonu w F1.
Informacje o torze Spa-Francorchamps oraz GP Belgii:
- Długość okrążenia: 7.004 kilometra
- Rekord okrążenia: 1:44.503 (Jarno Trulli, Toyota, 2009)
- Różnica w odległości punktów startu oraz mety: 124 metry
- Liczba zakrętów: 19
- Liczba okrążeń do pokonania w wyścigu: 44
- Całkowity dystans wyścigu: 308.052 kilometra
- Ograniczenia prędkości w alei serwisowej: 80 km/h podczas treningów, kwalifikacji i wyścigu
- Zmiany dokonane na obiekcie od momentu poprzedniej organizacji Grand Prix:
- zamontowano nowe ogrodzenia z siatki przy zakręcie nr 1
- zainstalowano/poprawiono system odprowadzania wody na zakrętach nr 2, 4, 8, 11, 16 i 17
- odnowiono ścianę po lewej stronie za zakrętem nr 11
- Sędziowie:
Gerd Ennser - Niemiec, członek komitetu wykonawczego rodzimego klubu automobilowego DMSB, sędziujący także w serii DTM
Vincenzo Spano - Włoch, prezydent komisji sportowej wenezuelskiego związku motorowego
Emanuele Pirro - 52-letni Włoch, kierowca F1 w latach 1989-1991. Reprezentował zespoły Benneton oraz Scuderia Italia. Nie odniósł żadnych istotnych sukcesów, za to pięć razy wygrał słynny 24-godzinny wyścig Le Mans
- Wybór mieszanek opon Pirelli: miękka (żółte oznaczenie), pośrednia (białe oznaczenie)
- Strefy DRS:
Na prostej startowej i prostej Kemmel. Mają oddzielne punkty pomiaru odległości między bolidami, zlokalizowane odpowiednio przed szykaną kończącą okrążenie oraz na zjeździe do Eau Rouge.
- Prognozowana pogoda: Piątek - pochmurno
Sobota - deszczowo
Niedziela - słonecznie
- 1. trening - piątek 10:00 (na żywo w Polsat Sport)
- 2. trening - piątek 14:00 (na żywo w Polsat Sport, powtórka w Polsat Sport News o godzinie 17:07)
- 3. trening - sobota 11:00 (na żywo w Polsat Sport)
- Kwalifikacje - sobota 14:00 (na żywo w Polsat Sport, powtórka w Polsat Sport News o godzinie 21:07)
- Wyścig - niedziela 14:00 (na żywo w Polsat Sport, powtórka w Polsat Sport News o godzinie 23:00. O tej samej godzinie także w poniedziałek)
Dodaj komentarz
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
Komentarze do:
GP Belgii 2014 - zapowiedź






