Formuła 1  »  Tory F1  »  Spa-Francorchamps - Belgia
Spa-Francorchamps

Spa-Francorchamps - Belgia

2007-01-13 - G. Filiks     Tagi: Spa, Belgia, Tor F1
Tor owiany sławą legendy, położony w silnie zalesionych, malowniczych górach Ardenach. Gości wyścig Formuły 1 o Grand Prix Belgii.
 
Spa-Francorchamps powstało w roku 1920. Pierwotna wersja toru miała prawie 15 kilometrów i została złożona z publicznych dróg. Znajdująca się na nierównym terenie trasa była bardzo szybka, a przez to też szalenie niebezpieczna. Jej pętlę wielokrotnie modyfikowano, a wobec obaw o zdrowie i życie kierowców GP Belgii nie raz bojktowano, lub przenoszono na tory Nivelles czy Zolder. Od sezonu 1983 wyścig organizuje już tylko Spa, lecz mocno zmienione. Nitkę toru skrócono do 7 kilometrów, jednak wciąż jest najdłuższą w kalendarzu F1. Co ważniejsze, udało się utrzymać jej dynamikę i magię.
Spa-FrancorchampsSpa-Francorchamps - mapka
Tor stanowi mieszankę długich prostych z szybkimi łukami. Naprawdę wolno jest tylko na początku i na końcu okrążenia, odpowiednio w nawrocie La Source oraz w szykanie.

Po La Source kierowcy wjeżdżają w prawdopodobnie najsłynniejszy łuk F1 - Eau Rouge. Połączony z zakrętem Radillon, tworzy zapierający dech w piersiach kręty, nagły, stromy, "ślepy" i bardzo niebezpieczny podjazd, który pokonuje się bez odjęcia gazu, przy prędkości około 310 km/h. Zawodnicy następnie napotykają prostą Kemmel, gdzie rozpędzają się do mniej więcej 330 km/h. Reszta podróży po ardeńskiej trasie imponuje niewiele mniej.

Spa-Francorchamps przez wielu jest uznawane za największy sprawdzian i dla bolidu, i dla kierowcy. Aby tutaj coś zdziałać, potrzeba mocnego, wytrzymałego silnika (73% okrążenia pokonuje się na pełnym gazie), dobrych właściwości jezdnych samochodu oraz odważnego zawodnika. Auta startują ze średnim dociskiem aerodynamicznym, gdyż charakterystyka toru wymaga kompromisu między maksymalizacją przyczepności w "łukach aero" i maksymalizacją szczytowej prędkości, aby zwiększyć szanse na wyprzedzenie rywala pod koniec prostej Kemmel oraz w szykanie przed prostą startową. Poziom trudności często windują opady deszczu i to, że czasami w takiej sytuacji nie wszędzie jest jednakowo mokro.
Belgijska trasa ma wielki urok, jednak miłość do niej bywa zgubna. Spa-Francorchamps zabiło bowiem co najmniej kilkunastu kierowców. W 1960 roku Chris Bristow i Alan Stacey zginęli tutaj w odstępie minut. Drugi z wymienionych poniósł śmierć wskutek zderzenia się twarzą z przelatującym ptakiem. Groźne wypadki przeżyli na tym torze Jackie Stewart oraz Stirling Moss. Deszczowe GP Belgii 1998 zapisało się w historii F1 wywołanym przez Davida Coultharda wielkim karambolem zaraz po starcie, w którym uczestniczyło 16 bolidów.

Spa-Francorchamps jest jednym z absolutnie ulubionych obiektów nie tylko kibiców, lecz także większości kierowców, bądź co bądź tylko wielcy zawodnicy na nim błyszczą. Najwięcej razy wygrał tutaj Michael Schumacher - 6-krotnie. Pięć zwycięstw odniósł Ayrton Senna, po cztery Jim Clark i Kimi Raikkonen. W 2010 roku nasz Robert Kubica ukończył GP Belgii na najniższym stopniu podium.

Ostatnią poważną zmianą na Spa-Francorchamps było przeniesienie w 2007 roku końcowej szykany do tyłu, a nawrotu La Source do przodu, co wydłużyło prostą startową i zrobiło miejsce dla nowej alei serwisowej.

Oprócz Grand Prix Formuły 1, na belgijskiej trasie odbywa się jeszcze m. in. wyścig serii WEC, czy 24-godzinne zawody.
Spa-Francorchamps - Belgia
Rok budowy
1920
Lokalizacja
Francorchamps, Spa
Powierzchnia toru
brak informacji
Długość toru
7,004 km
Zakręty19
Okrążenia w wyścigu
44
Kierunek jazdy
zgodnie z ruchem wskazówek zegara
Pojemność trybun
90 000 widzów
Różnica wysokości
102,2 metra
Projektant
Jules de Their, Henri Langlois Van Ophem (autorzy oryginalnego układu toru)
Koszt budowy
brak informacji
Rekord okrążenia
1:42,553 (Lewis Hamilton, Mercedes, sezon 2017)
Prędkość maksymalna
około 330 km/h
Liczba wyścigów F1
49
Data pierwszego GP
18-06-1950
Data ostatniego GP
28-08-2016

Najnowszy film z Video.V10.pl więcej »
Aston Martin Vantage w pełnej okazałości


Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
7

Komentarze do:

Spa-Francorchamps - Belgia

Spa-Francorchamps - Belgia
Horky 2007-09-12 22:17
Manewr Hakkinena był niesamowity 8-) WIdok w bolidu tego po srodku kopie tyłek 8-)
Spa-Francorchamps - Belgia
Tomek_civic 2007-09-12 22:22
no ten drugi filmik rulz :o :o :o
Spa-Francorchamps - Belgia
czyzyk1802 2008-04-21 16:02
napewno wyprzedzenie dobre ale nic niesamowitego mika miał o wiele szybszy bolid i to widac nic specjaslnego nalezy poprostu wyroznic to w jak odwazny sposob
Spa-Francorchamps - Belgia
mcabra 2008-08-24 19:55
No piękny manewr, panicz szumacher nie wiele miał do powiedzenia.
KorekPL
Spa-Francorchamps - Belgia
KorekPL 2008-09-23 16:44
" Słońce może świecić w jednej części toru, a na drugiej może padać rzęsisty deszcz." napisane w 2007 ktos tu przewiduje przyszłośc!
Spa-Francorchamps - Belgia
witek2403 2009-12-13 19:29
NIKT TEGO NIE naprawiał od dawna!
Spa-Francorchamps - Belgia
ded 2011-08-12 14:03
nadawać będą na polsat sport news f1 ?????