Formuła 1  »  Aktualności F1  »  FOTA oglosiła utworzenie alternatywnej serii wyścigowej!
FOTA

FOTA oglosiła utworzenie alternatywnej serii wyścigowej!

2009-06-19 - W. Guziuk     Tagi: FIA, Formuła 1, FOTA, Przepisy F1

W piątek wieczorem do FIA wpłynęło oświadczenie FOTA o utworzeniu osobnej serii wyścigowej.

''FIA i FOM chciało podzielić FOTA. Warunki stawiane przez większość drużyn były ignorowane.'' - czytamy w oświadczeniu wydanym przez członków FOTA: BMW, Brawn, Ferrari, McLaren, Renault, Toyota i obie drużyny red Bull.

''Z powodu braku możliwości osiągnięcia kompromisu z FIA, drużyny nie mają innego wyjścia, jak przygotowanie alternatywnej serii wyścigowej, która odzwierciedla wartości jej uczestników i partnerów.''

Szczegóły dotyczące nowej serii, dotyczące nazwy oraz torów na których miałaby się odbyć nie są jeszcze znane. Póki co w stawce znalazłoby się 16 bolidów.

''Nowa seria wyścigowa będzie miała klarowny sposób zarządzania, jeden zestaw przepisów i zachęci więcej zespołów do uczestnictwa. Obniżone zostaną ceny biletów dla fanów na całym świecie.'' - czytamy dalej w oświadczeniu FOTA.

''Udział w nowej serii wezmą najważniejsi kierowcy, gwiazdy, marki, sponsorzy i firmy. Są oni wszyscy historycznie związani z najwyższym poziomem sportów motorowych.''

Utworzenie nowej serii spowoduje jeszcze większe niż dotychczas polityczne zamieszanie, ponieważ Ferrari i drużyny Red Bull zostały automatycznie umieszczone na liście FIA z powodu umów podpisanych przed laty z ciałem zarządzającym Formuły 1.

Szef komercyjny Formuły 1, Bernie Ecclestone zapowiedział, że zamierza wejść ze ''zbuntowanymi'' drużynami na drogę sądową, jeśli będą próbować negocjacji z jego zakontraktowanymi promotorami i stacjami telewizyjnymi. Nie wiadomo zatem, czy nowa seria będzie odbywac się na ukochanych przez publiczność torach trakich jak Monako, Spa czy Monza. Nie wezmą w niej również udziału zespoły Willliams oraz Force India.

 

Oświadczenie FOTA

''Od momentu powstania FOTA we wrześniu ubiegłego roku, drużyny chciały zaangażować FIA i FOM do wspólnej pracy nad rozwojem formuły 1. Nieoczekiwany globalny kryzys finansowy postawił środowisko Formuły 1 przed ciężkimi wyzwaniami. Członkowie FOTA są dumni z faktu, iż udało się im doprowadzić do najbardziej znaczących redukcji kosztów w historii sportu.

W szczególności chodzi tu o pomoc niezależnym zesopołom, które prawdopodobnie nie mogłyby brać udziału w sporcie, gdyby inicjatywy FOTA. Drużyny FOTA zgodziły się na dobrowolne znaczne obniżenie kosztów, które zapewniłoby stabilną przyszłość Formuły 1.

Pomijając te wysiłki, wszystkie drużyny zrzeszone w FOTA zobowiązały się wobec FIA i FOM, że są gotowe uczestniczyć w F1 do końca 2012.

FIA i FOM uruchomiły kampanię, mającą podzielić członków FOTA.

Warunki stawiane przez większość drużyn były ignorowane. Pomimo tego nieprzyjaznego środowiska, FOTA naprawdę szukała kompromisu. Stało się jednak jasne, że drużyny nie mogą poświęcać fundamentalnych wartości sportu, dlatego nie zgodziliśmy się na rezygnację z warunków, jakie postawiliśmy składając zgłoszenia do mistrzostw świata 2010.

W wyniku zaistniałych okoliczności, drużny nie mają innego wyjścia, jak założenie nowych mistrzostw, które bedą odzwierciedlać wartości swoich uczestników i partnerów.
Nowa seria będzie miała przejrzysy sposób zarządzania, jeden zestaw przepisów oraz zachęci więcej nowych zespołów. Ceny biletów dla fanów sportu na całym swiecie będą niższe.

Udział w nowej serii wezmą najważniejsi kierowcy, gwiazdy, marki, sponsorzy i firmy. Są oni wszyscy historycznie związani z najwyższym poziomem sportów motorowych.''




źródło: f1-live.com

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
23

Komentarze do:

FOTA oglosiła utworzenie alternatywnej serii wyścigowej!

FOTA oglosiła utworzenie alternatywnej serii wyścigowej!
slakoz 2009-06-19 10:45
I bardzo dobrze! Powodzenia i wytrwałości wszystkim drużynom. Oby inni producenci dołączyli do nowej serii to będzie jeszcze ciekawiej. A wyścigi F1 ciekawe jak będą wyglądać bez logo Bridgestone, Vodafone, Petronas i innych dużych sponsorów :-)
FOTA oglosiła utworzenie alternatywnej serii wyścigowej!
rewir 2009-06-19 10:45
Chyba wypada się tylko cieszyć. Jeżeli jest to jedyna droga na pozbycie się dziadków z tego sportu to niech tak będzie. Zwłaszcza motyw z niższymi cenami biletów mi pasuje :-)
FOTA oglosiła utworzenie alternatywnej serii wyścigowej!
One 2009-06-19 10:48
Bardzo na to liczyłem, i strasznie sie ciesze ! MOSLEY dobrze ci tak stary dziadzie
FOTA oglosiła utworzenie alternatywnej serii wyścigowej!
PiotreW 2009-06-19 11:13
slakoz Chyba nie przeczytałeś newsa do końca. Wie ktoś może dlaczego na takich torach jak Spa, Monza czy Monako nie mogłyby się odbywać wyścigi nowej serii?
FOTA oglosiła utworzenie alternatywnej serii wyścigowej!
rewir 2009-06-19 12:06
PiotreW: bo te tory mają podpisane wieloletnie umowy partnerskie z F1 Berniego ... tak mi się wydaje :-)
FOTA oglosiła utworzenie alternatywnej serii wyścigowej!
Gelson 2009-06-19 12:17
rewir masz racje.Te stare dziady popodpisywały wieloletnie kontrakty z torami,że by nimi żadzić.Nikt nie zna szczegułów ale wiadomo,że mają wyłąćżność na transmisjie i inne rzeczy.Ale to kewstia 2-3 lat i wszyscy powiedzą tym 2 staruchom NARA!!!Ja się bardzo ciesze.
FOTA oglosiła utworzenie alternatywnej serii wyścigowej!
Septagram 2009-06-19 12:45
Spokojnie, spokojnie...do utworzenia nowej seriiiii jeszcze bardzo daleko. Narazie jest to w mojej ocenie dalej machanie palcem Mosley`owi i Berniemu. Chyba nadal wiecej tu straszenia i umacniania swojej pozycji przez FOTA niz realnych szans na nowa lepsza F1. Napewno czekaja nas spore zmiany ale chyba za duzo powiazan pieniedzy i interesow wplywowych ludzi aby doszlo do rewolucji. Stworzenie nowej seri rownie poteznej i ekskluzywnej bedzie bardzo skomplikowane. Wlasnie przez umowy z wlascicielami torow stacjami telewizyjnymi i innymi zobowiazaniami zarowno wobec FIA jak i FIA wobec innych przedstawicieli tego biznesu. Mosley nie moze sobie pozwolic na utrate F1 i bedzie o nia walczyl napewno zaciekle.
FOTA oglosiła utworzenie alternatywnej serii wyścigowej!
macier13 2009-06-19 12:49
ciekawe na jakich torach będą się ścigać . były pogłoski o MotoGp i LeMans żeby z nimi zoorganizować mistrzostwa
FOTA oglosiła utworzenie alternatywnej serii wyścigowej!
PiotreW 2009-06-19 12:56
No tak , tory mają umowy z Berniem. Ale przecież to ,że na jakimś torze jest wyścig F1 nie oznacza ,że wyścigi innych serii nie mogą sie na nim odbywać. Przecież wyścigi GP2 , a także chyba Porsche Supercup odbywają się na tych samych torach (w Europie) w tym samym terminie co F1 , w Monako także Formuły 3 i World Series by Renault.
FOTA oglosiła utworzenie alternatywnej serii wyścigowej!
bobo 2009-06-19 12:58
Z tego co mi wiadomo to teamy czlonkowskie FOTA zadeklarowaly uczestnictwo w wyscigach F1 do 2012 roku. Tak wiec, niestety z alternatywnej serii wyscigowej moze wyjsc wielka doopa bo do tego czasu (baaardzo chcialbym sie mylic) sprawa pewnie sie rozejdzie po kosciach :///// A szkoda!!!!
FOTA oglosiła utworzenie alternatywnej serii wyścigowej!
Septagram 2009-06-19 13:24
PiotreW oczywiscie ze na torach wykorzystywanych w F1 odbywaja sie wyscigi rowniez innych serii. Ale wymienione przez Ciebie serie nie sa bezposrednia konkurencja dla F1, ktora stala by sie nowa seria. Ecl. napewno pomyslal o zabezpieczeniu sie przed ewentualnie powstala konkurencja odpowiednimi zastrzezeniami w umowach z zarzadcami torow i moze poprostu wymuszac na znanych torach (dla ktorych jest zrodlem sporego dochodu) nieprzyjmowania wyscigow serii FOTA. To wszystko sa bardzo skomplikowane i zawile sprawy wiec nie tak latwo bedzie FOTA dostac sie na najbardziej znane tory. A bez tego bedzie im trudno uzyskac prestiz krolowej sportow motorowych. Oczyiwscie nasze dywagacje na ten temat nie maja wiekszego sensu bo nie mamy praktycznie zadnych informacji o powiazaniach umowach i wplywach w swiecie F1. Jak wszedzie rzadza tam niewyobrazalne pieniadze...pieniadze ktorych ani Elc. ani Mosley nie beda chcieli oddac nikomu innemu. Obawiam sie ze zamiast nowej wspanialej serii bedziemy mieli okres rozlamu, spraw sadowych i podcinania sobie nawzajem skrzydel przez FIA+ F1 i FOTA co wcale nie wplynie pozytywnie na poziom i range najwyzszej serii wyscigow. Obym sie mylil :]
FOTA oglosiła utworzenie alternatywnej serii wyścigowej!
Arrczi 2009-06-19 14:11
To za rok będziemy mieć Silverston! W nowej serii. Jest tyle torów, że spokojnie można rozgrywać zawody. Szkoda mi będzie tylko Monako ;(
FOTA oglosiła utworzenie alternatywnej serii wyścigowej!
84did 2009-06-19 14:18
chetnie kupie bilet na pierwszy wyscig !! :-) i pojade nawet do bachrajnu :-) FIA zrozumie ze sie zestarzalo i jest do niczego
slawex1983
FOTA oglosiła utworzenie alternatywnej serii wyścigowej!
slawex1983 2009-06-19 14:26
Takie newsy poprawiają humor. Jest super.
FOTA oglosiła utworzenie alternatywnej serii wyścigowej!
Pioykowsky 2009-06-19 16:52
Byście widzieli moją reakcję jak przeczytałem tytuł!!! Mam dosłownie łzy radości w oczach. Stare p* na emeryturę!!! Nie chcemy waszej dyktatury, motosport poradzi sobie bez was!!!
FOTA oglosiła utworzenie alternatywnej serii wyścigowej!
pepik 2009-06-19 18:18
Zgadzam sie ze będzie może na początku trudniej nowej serii znaleźć się na tych samych torach co F1 ale moim zdaniem to nie jest do końca tak że Bernie moze straszyć zespoły rozprawami sądowymi jeśli Ci beda chcieli na nich startować lub stacje telewizyjne za transmisje z nowej serii bo on też się do czegoś w umowach zobowiązał jak chociażby ilość zespołów w stawce w sezonie oraz z minimalnych wpływów z organizowania wyścigów F1. A kto teraz zechcę dla dziadka jezdic jeśli tam nie będzie Ferrari, Mc'Larena, Toyoty, BMW, i innych ...? Mysle że to fani sami zdecydują co chcą oglądać i na co wydadzą swoje pieniądze. Ja napewno wiem :-) a propos czy ktoś z Was oglądał ostatni wyścig MotoGP? To właśnie jest to o co chodzi w tym sporcie - nie samowita atmosfera i radość z bycia fanem wyścigów motorowych. I pewnie to samo kierowało zespołami decydując się odejść z królowej sportów motorowych jaka była F1. Żegnaj F1 - wytaj nowa serio GP ? Pozdrawiam wszystkich Fanow
FOTA oglosiła utworzenie alternatywnej serii wyścigowej!
Kit 2009-06-19 18:37
Ubili WRC, i było wiadomo ze predzej czy poźniej ubiją "Jedynke". Dla WRC powstał godny następca, z F1 moze byc tak samo :-D
FOTA oglosiła utworzenie alternatywnej serii wyścigowej!
Rubinio 2009-06-19 21:53
najlepiej na przykładzie WRC widac dokąd prowadzi polityka FIA. WRC spartolili, powstało IRC...nikt temu projektowi dobrze nie wróżył a teraz w WRC zamiast WRC będą jeździły przemodelowane auta, które kariere zaczeły w IRC. POza tym ze IRC jest tanszy dla widza to jest tańszy dla zespołow i sponsorów a równie widowiskowy. Pokazuje tez do czego prowadzi zakręcanie w nieskończonośc regulaminów i regulacji...obecnie "potwory" WRC nie mają podejścia do pojazdów tej klasy co Grande Punto S2000 czy Peugeot 207 S2000...to samo widze w przypadku F1. Pomieszali w garze że juz w ogóle mało kto się orientuje co tam isę gotuje, podwójne dyfuzory były świetnym przykładem. Do tego w dziwny sposób FIA chce regulowac wydatki zespołów...więc te wraz ze swym wsparciem spadają od FIA. Poczatek nie edzie łatwy. Ale na pytanie czy bedzie taniej....raczej...chyba taniej jest zbudować solidny bolid na klarownie ustalonych zasadach za 100baniek niz zbudowac go za 40 i potem wpakowac 3 razy tyle w KERSy, podwójne dyfuzory itp. Do tego zmiany regulaminowe co sezon tez raczej nie potaniają tego sportu bo trzeba znowu wydac walizke baniek na przebudowy bolidów, zbieranie nowych danych, poprawki....a jak sa jedne proste i czytelne zasady to budujemy raz...potem ulepszamy...zbieramy dane...ale na kolejny sezon jest z czego korzystać a nie znowu wszystko od poczatku. Co do torów....tych jest masa i nie bałbym sie o ich brak, bo polityka FIA doprowadziła do pójścia na wschód...po co to wiadomo...korzyści czerpali Mosley i Bernie, reszta juz niekoniecznie korzystała a juz na pewno nie kibice, ci dzieki którym F1 stała się królowa sportów...bo powiedzmy to sobie...F1 powstała i rozwinęła isę w europie...a teraz...stała isę sportem bliskiego wschodu gdzie wyznacza ise jakieś nieżyciowe godziny wyścigów, tory jak Singapur w nocy (niech mi nikt nie mówi że tam było bezpiecznie) itp. Bernie mze się rzucac...i tyle jego bo co pokaże kibicom...4 wozy na lini s/m z których 2 beda o 3 sek. za tymi 2 z przodu? Lole?? USF1...który jak wiele innych prób amerykańców wydaje mi sie bardziej naciągane niż prawdziwe. Tak dla przykładu....pewien uesejczyk wymyślił sobie ze zbuduje team i bedzie startował zbudowanym przez siebie motocyklem w MotoGP...i zbudował Superbikea...w sensie wymogów i parametrów technicznych :-D WIęc spoziewam się że USF1 moze wystawić zupełnie niechcacy coś pomiędzy GP2 a WTCC :-D:-D:-D
FOTA oglosiła utworzenie alternatywnej serii wyścigowej!
szurmen 2009-06-20 00:55
No i bardzo dobra dacyzja FOTA. Williams jeszcze pożałuje, że dał się omamić FIA. Może to jedyny sposób na tych starych pierdzieli , jak Max czy Bernie. Rczej nie sądzę, żeby zespoły były faktycznie zobligowane do startów w F1 do 2012 roku. Przecież nikt nie przewidzi, jaka będzie sytuacja finansowa firmy za rok i czy będzie ją stać na starty w F1. Przykład - Honda. Honda odeszła i FIA nie robiła jej żadnych problemów. A nawet jeśli już jakiś zespół zobowiązał się do startów w następnym sezonie, to może wystawiś stary bolid, kierowców rezerwowych i osiągać mizerne wyniki bez żadnych wydatków na rozwój. Tego chyba FIA nie zabroni.
FOTA oglosiła utworzenie alternatywnej serii wyścigowej!
lysy1971 2009-06-20 08:42
Martwi mnie tylko kwestia czy to ciągle nie jest straszak na tych starych tetryków! Ale jeśli chłopaki myślą walczyć na całego to jest super ! O tory bym się nie martwił ! Mamy przecież takie tory jak Silverstone, Magny Cours, Hockenheim, Indianapolis, Montreal, Jerez, Paul Ricard, Imola, Suzuka,A1, Zaandvort i jeszcze kilka by się znalazło.
FOTA oglosiła utworzenie alternatywnej serii wyścigowej!
Obeebok 2009-06-20 08:52
FIA już ogłosiła, że nie będzie dzisiaj ostatecznej listy startowej, bo badają szczegóły prawne możliwości utworzenia konkurencyjnej serii. Kompromis wisi w powietrzu. FIA zaczyna srać pod siebie, już zostawia sobie furtkę.
FOTA oglosiła utworzenie alternatywnej serii wyścigowej!
Rubinio 2009-06-20 10:50
Może być tak jak w przypadku IRC właśnie...na podstawie umów nadal będa tam do 2012 Ferrari, McLaren i reszta wraz ze sponsorami ale olewając totalnie rozwijanie bolidów i rzeczywiście ograniczając koszty do minimum...aby przejeździc a główne srodki te zespoły i producenci oraz sponsorzy bedą pchali w nową serię...to w szybkim czasie doprowadzi do totalnego spadku zainteresowania F1, odejsciu sponsorów i F1 utraci jakąkolwiek atrakcyjność...oczywiście FIA i Bernie będą wtedy do końca doić ile się da i jak sie da z upadającej serii ale w swoim głupim uporze nie zmienią serii na tyle by mogła ona dalej istnieć...a przyciągnięcie na powrót wszystkich będzie trudne lub niewykonalne. No i co im z tego że mają wieloletnie kontrakty. Kazdy kto takie kontrakty podpisał może zerwać umowę, jesli z tego tytułu zacznie ponosić straty zamiast miec zyski. Stacje TV i właściciele torów tez nie sa głupi i na pewno pozostawiali sobie możliwośc zmian lub wypowiedzenia umów w przypadku kiedy druga strona nie dotrzyma warunków umowy. A trudno bedzie np. dotrzymać warunków umowy w której bedzie napisane ze jest ona wazna tylko jeśli w serii będzie uczestniczyć np. min. 4 zespoły fabryczne (Ferrair, MacMerc, BMW i Renault).
FOTA oglosiła utworzenie alternatywnej serii wyścigowej!
Rubinio 2009-06-20 10:53
Podobna sytuacja spotkała pare lat temu WSBK. Organizator zaczał za ostro mieszac i fabryki swoje główne srodki przeniosły do AMASBK...to zagroziło całkowitym zniknięciem serii z powaznych mediów i się chłopaki opanowali, dzięki czemu aktualne przepisy doprowadziły do tego, że teamy fabryczne wręcz garna do WSBK...w tym roku sa przecież 2 nowe fabryczne zespoły BMW i Aprili...czyli można...ale trzeba jeszcze chcieć.
Podobne: FOTA oglosiła utworzenie alternatywnej serii wyścigowej!
Podobne galerie: FOTA oglosiła utworzenie alternatywnej serii wyścigowej!
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Tapety na pulpit