Formuła 1  »  Aktualności F1  »  FIA precyzuje przepisy dotyczące silników
Silniki

FIA precyzuje przepisy dotyczące silników

2009-02-01 - P. Stolecki     Tagi: FIA, Przepisy F1
W związku z pojawiającymi się wątpliwościami dotyczącymi przepisów wykorzystania silników, FIA przedstawiła oficjalne wyjaśnienie obowiązujących od sezonu 2009 regulacji.

Przypomnijmy, że w tym roku każdy kierowca będzie bezkarnie mógł wykorzystać maksimum 8 silników w ciągu sezonu. Zmieniają się także przepisy związane z obsługą silnika w parc ferme od momentu zakończenia sesji kwalifikacyjnej do rozpoczęcia wyścigu. Jedno z ciekawszych pytań zadał Martin Whitmarsh, szef McLaren F1, a brzmiało ono następująco: „Jeśli zespół będzie zmuszony wykorzystać dziewiąty silnik czy dostanie karę jednorazowo czy za każdym razem, kiedy będzie tego silnika używać.”

Charlie Whiting, dyrektor wyścigów, wyjaśnił jednak , że „kierowca zostanie ukarany tylko podczas tego wyścigu, w którym użyto dziewiątego silnika po raz pierwszy.”

Oznacza to, że jeśli kierowca użyje dziewiątego silnika np. w dwóch ostatnich wyścigach sezonu (Interlagos i Abu Dhabi) to karę otrzyma wyłącznie w Brazylii. Jeśli jednak i w Abu Dhabi będzie musiał wykorzystać kolejny silnik, kara zostanie ponownie nałożona.

Druga wątpliwość była związana z tym co można, a czego nie można robić z silnikiem w parc ferme między sesją kwalifikacyjną a rozpoczęciem wyścigu.
FIA wyjaśniła, że zespoły będą mogły dokonywać wymiany silnika lub jego części w parc ferme bez kary, ale jedynie wtedy, gdy będą w stanie udowodnić, że faktycznie jest to konieczna z powodu defektu.

Pozwala na to artykuł 34.1 przepisów sportowych, mimo że wg jego zapisów ani cały silnik, ani żadna z jego części nie znajduje się na liście elementów, które mogą być zmienione w parc ferme. Ten sam przepis daje jednak możliwość wykonania „dodatkowych działań” za każdorazowym pozwoleniem delegata technicznego FIA.

Charlie Whiting wyjaśnił, że pozwolenie takie jest wydawane, jeśli wada części jest ewidentna i zespoły będą mogły liczyć na większą elastyczność ze strony oficjeli. Jednak jeśli mechanicy będą musieli naruszyć oryginalne plomby na silniku, nie będą go mogli użyć ponownie w następnym wyścigu.



źródło: Autosport

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
3

Komentarze do:

FIA precyzuje przepisy dotyczące silników

Emi125
FIA precyzuje przepisy dotyczące silników
Emi125 2009-02-01 09:39
No to teraz juz wiemy duzo wiecej :-)
FIA precyzuje przepisy dotyczące silników
BMW16 2009-02-02 21:53
Skomplikowne
FIA precyzuje przepisy dotyczące silników
Skoczek120 2009-02-03 00:20
Oby wszystko doszło do ładu.