Formuła 1 » Aktualności F1 » FIA precyzuje przepisy dotyczące silników

W związku z pojawiającymi się wątpliwościami dotyczącymi przepisów wykorzystania silników, FIA przedstawiła oficjalne wyjaśnienie obowiązujących od sezonu 2009 regulacji.
Przypomnijmy, że w tym roku każdy kierowca będzie bezkarnie mógł wykorzystać maksimum 8 silników w ciągu sezonu. Zmieniają się także przepisy związane z obsługą silnika w parc ferme od momentu zakończenia sesji kwalifikacyjnej do rozpoczęcia wyścigu. Jedno z ciekawszych pytań zadał Martin Whitmarsh, szef McLaren F1, a brzmiało ono następująco: „Jeśli zespół będzie zmuszony wykorzystać dziewiąty silnik czy dostanie karę jednorazowo czy za każdym razem, kiedy będzie tego silnika używać.”
Charlie Whiting, dyrektor wyścigów, wyjaśnił jednak , że „kierowca zostanie ukarany tylko podczas tego wyścigu, w którym użyto dziewiątego silnika po raz pierwszy.”
Oznacza to, że jeśli kierowca użyje dziewiątego silnika np. w dwóch ostatnich wyścigach sezonu (Interlagos i Abu Dhabi) to karę otrzyma wyłącznie w Brazylii. Jeśli jednak i w Abu Dhabi będzie musiał wykorzystać kolejny silnik, kara zostanie ponownie nałożona.
Druga wątpliwość była związana z tym co można, a czego nie można robić z silnikiem w parc ferme między sesją kwalifikacyjną a rozpoczęciem wyścigu.
FIA wyjaśniła, że zespoły będą mogły dokonywać wymiany silnika lub jego części w parc ferme bez kary, ale jedynie wtedy, gdy będą w stanie udowodnić, że faktycznie jest to konieczna z powodu defektu.
Pozwala na to artykuł 34.1 przepisów sportowych, mimo że wg jego zapisów ani cały silnik, ani żadna z jego części nie znajduje się na liście elementów, które mogą być zmienione w parc ferme. Ten sam przepis daje jednak możliwość wykonania „dodatkowych działań” za każdorazowym pozwoleniem delegata technicznego FIA.
Charlie Whiting wyjaśnił, że pozwolenie takie jest wydawane, jeśli wada części jest ewidentna i zespoły będą mogły liczyć na większą elastyczność ze strony oficjeli. Jednak jeśli mechanicy będą musieli naruszyć oryginalne plomby na silniku, nie będą go mogli użyć ponownie w następnym wyścigu.
Przypomnijmy, że w tym roku każdy kierowca będzie bezkarnie mógł wykorzystać maksimum 8 silników w ciągu sezonu. Zmieniają się także przepisy związane z obsługą silnika w parc ferme od momentu zakończenia sesji kwalifikacyjnej do rozpoczęcia wyścigu. Jedno z ciekawszych pytań zadał Martin Whitmarsh, szef McLaren F1, a brzmiało ono następująco: „Jeśli zespół będzie zmuszony wykorzystać dziewiąty silnik czy dostanie karę jednorazowo czy za każdym razem, kiedy będzie tego silnika używać.”
Charlie Whiting, dyrektor wyścigów, wyjaśnił jednak , że „kierowca zostanie ukarany tylko podczas tego wyścigu, w którym użyto dziewiątego silnika po raz pierwszy.”
Oznacza to, że jeśli kierowca użyje dziewiątego silnika np. w dwóch ostatnich wyścigach sezonu (Interlagos i Abu Dhabi) to karę otrzyma wyłącznie w Brazylii. Jeśli jednak i w Abu Dhabi będzie musiał wykorzystać kolejny silnik, kara zostanie ponownie nałożona.
Druga wątpliwość była związana z tym co można, a czego nie można robić z silnikiem w parc ferme między sesją kwalifikacyjną a rozpoczęciem wyścigu.
Pozwala na to artykuł 34.1 przepisów sportowych, mimo że wg jego zapisów ani cały silnik, ani żadna z jego części nie znajduje się na liście elementów, które mogą być zmienione w parc ferme. Ten sam przepis daje jednak możliwość wykonania „dodatkowych działań” za każdorazowym pozwoleniem delegata technicznego FIA.
Charlie Whiting wyjaśnił, że pozwolenie takie jest wydawane, jeśli wada części jest ewidentna i zespoły będą mogły liczyć na większą elastyczność ze strony oficjeli. Jednak jeśli mechanicy będą musieli naruszyć oryginalne plomby na silniku, nie będą go mogli użyć ponownie w następnym wyścigu.
źródło: Autosport
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
3
Komentarze do:
FIA precyzuje przepisy dotyczące silników
Podobne: FIA precyzuje przepisy dotyczące silników


Podobne galerie: FIA precyzuje przepisy dotyczące silników



Najczęściej czytane w tym miesiącu



Tapety na pulpit
Galerie zdjęć
Newsletter