Formuła 1  »  Aktualności F1  »  FIA opublikowała wyniki analizy systemu medalowego
Moss

FIA opublikowała wyniki analizy systemu medalowego

2009-02-02 - P. Stolecki     Tagi: FIA, Formuła 1, Przepisy F1
FIA przedstawiła statystyczną analizę wprowadzenia tzw. „systemu medalowego” do Formuły 1. Przypomnijmy, że propozycja Berniego Ecclestone'a polega na tym, że mistrzem świata zostaje automatycznie kierowca z największą liczbą „złotych medali” otrzymywanych za zwycięstwo w wyścigu. Analiza FIA pokazała, że jeśli system obowiązywałby od początku mistrzostw (1950 roku) zmieniłoby to kolejność pierwszej trójki 37 razy na 59 przypadków. 13 razy mistrzem świata zostałby nie ten kierowca, który zdobył największą ilość punktów w sezonie.

Największymi beneficjentami systemu zostaliby Stirling Moss („najlepszy kierowca, który nigdy nie został mistrzem świata"), Didier Pironi oraz Felipe Massa, którzy dzięki medalom cieszyliby się tytułem najlepszego kierowcy świata.

Alain Prost byłby mistrzem pięciokrotnie, Ayrton Senna i Jim Clark czterokrotnie, a Nigel Mansell...aż trzykrotnie. Mario Andretti oraz Alan Jones staliby się podwójnymi mistrzami świata.

Największym pechowcem zostałby Nelson Piquet, który straciłby wszystkie swoje trzy tytuły, a wraz z nim team Brabham - były zespół pomysłodawcy systemu medalowego Berniego Ecclestone'a - który musiałby pogodzić się z porażką w latach 1981 i 1983.
System medalowy nie spodobałby się także Nikiemu Laudzie, który utrzymałby tylko jeden tytuł - z 1975 roku.

Kolejne statystki pokazują tak naprawdę, czy system medalowy jest w stanie uatrakcyjnić zawody. Okazuje się, że 14 razy walka o mistrzostwo świata byłaby krótsza (10 razy od 1992 roku!), a tylko 8 razy wydłużyłaby się. Jednak, aż 6 razy więcej mielibyśmy okazję cieszyć się z walki do ostatniego wyścigu sezonu (ostatni raz w 2005 r.) przy 5-krotnym pozbawieniu nas tej przyjemności (ostatni raz w 2000 r.).
Lista “nowych mistrzów" wg systemu medalowego
1958 Stirling Moss zamiast Mike Hawthorn
1964 Jim Clark zamiast John Surtees
1967 Jim Clark zamiast Denny Hulme
1977 Mario Andretti zamiast Niki Lauda
1979 Alan Jones zamiast Jody Scheckter
1981 Alain Prost zamiast Nelson Piquet
1982 Didier Pironi zamiast Keke Rosberg
1983 Alain Prost zamiast Nelson Piquet
1984 Alain Prost zamiast Niki Lauda
1986 Nigel Mansell zamiast Alain Prost
1987 Nigel Mansell zamiast Nelson Piquet
1989 Ayrton Senna zamiast Alain Prost
2008 Felipe Massa zamiast Lewis Hamilton

 

Najbardziej utytułowani kierowcy wg systemu medalowego
Michael Schumacher 7 tytułów (1994,1995,2000,2001,2002,2003,2004)
Juan Manuel Fangio 5 tytułów (1951,1954,1955,1956,1957)
Alain Prost 5 tytułów (1981,1983,1984,1985,1993)
Jim Clark 4 tytuły (1963,1964,1965,1967)
Ayrton Senna 4 tytuły (1988,1989,1990,1991)
Jack Brabham 3 tytuły (1959,1960,1966)
Jackie Stewart 3 tytuły (1969,1971,1973)
Nigel Mansell 3 tytuły (1986,1987,1992)

 




źródło: Autosport

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
2

Komentarze do:

FIA opublikowała wyniki analizy systemu medalowego

FIA opublikowała wyniki analizy systemu medalowego
Jacv 2009-02-02 10:52
muszę przyznać, że to jeden z najciekawszych artykułów jaki czytałem podczas przerwy zimowej na tym portalu ;-)
FIA opublikowała wyniki analizy systemu medalowego
Skoczek120 2009-02-03 00:25
Mimo tych analiz nie chciałbym tego systemu.