Formuła 1 » Aktualności F1 » FIA opublikowała wyniki analizy systemu medalowego
FIA opublikowała wyniki analizy systemu medalowego
2009-02-02 - P. Stolecki Tagi: FIA, Formuła 1, Przepisy F1
FIA przedstawiła statystyczną analizę wprowadzenia tzw. „systemu medalowego” do Formuły 1. Przypomnijmy, że propozycja Berniego Ecclestone'a polega na tym, że mistrzem świata zostaje automatycznie kierowca z największą liczbą „złotych medali” otrzymywanych za zwycięstwo w wyścigu.
Analiza FIA pokazała, że jeśli system obowiązywałby od początku mistrzostw (1950 roku) zmieniłoby to kolejność pierwszej trójki 37 razy na 59 przypadków. 13 razy mistrzem świata zostałby nie ten kierowca, który zdobył największą ilość punktów w sezonie.
Największymi beneficjentami systemu zostaliby Stirling Moss („najlepszy kierowca, który nigdy nie został mistrzem świata"), Didier Pironi oraz Felipe Massa, którzy dzięki medalom cieszyliby się tytułem najlepszego kierowcy świata.
Alain Prost byłby mistrzem pięciokrotnie, Ayrton Senna i Jim Clark czterokrotnie, a Nigel Mansell...aż trzykrotnie. Mario Andretti oraz Alan Jones staliby się podwójnymi mistrzami świata.
Największym pechowcem zostałby Nelson Piquet, który straciłby wszystkie swoje trzy tytuły, a wraz z nim team Brabham - były zespół pomysłodawcy systemu medalowego Berniego Ecclestone'a - który musiałby pogodzić się z porażką w latach 1981 i 1983.
System medalowy nie spodobałby się także Nikiemu Laudzie, który utrzymałby tylko jeden tytuł - z 1975 roku.
Kolejne statystki pokazują tak naprawdę, czy system medalowy jest w stanie uatrakcyjnić zawody. Okazuje się, że 14 razy walka o mistrzostwo świata byłaby krótsza (10 razy od 1992 roku!), a tylko 8 razy wydłużyłaby się. Jednak, aż 6 razy więcej mielibyśmy okazję cieszyć się z walki do ostatniego wyścigu sezonu (ostatni raz w 2005 r.) przy 5-krotnym pozbawieniu nas tej przyjemności (ostatni raz w 2000 r.).
Największymi beneficjentami systemu zostaliby Stirling Moss („najlepszy kierowca, który nigdy nie został mistrzem świata"), Didier Pironi oraz Felipe Massa, którzy dzięki medalom cieszyliby się tytułem najlepszego kierowcy świata.
Alain Prost byłby mistrzem pięciokrotnie, Ayrton Senna i Jim Clark czterokrotnie, a Nigel Mansell...aż trzykrotnie. Mario Andretti oraz Alan Jones staliby się podwójnymi mistrzami świata.
Największym pechowcem zostałby Nelson Piquet, który straciłby wszystkie swoje trzy tytuły, a wraz z nim team Brabham - były zespół pomysłodawcy systemu medalowego Berniego Ecclestone'a - który musiałby pogodzić się z porażką w latach 1981 i 1983.
Kolejne statystki pokazują tak naprawdę, czy system medalowy jest w stanie uatrakcyjnić zawody. Okazuje się, że 14 razy walka o mistrzostwo świata byłaby krótsza (10 razy od 1992 roku!), a tylko 8 razy wydłużyłaby się. Jednak, aż 6 razy więcej mielibyśmy okazję cieszyć się z walki do ostatniego wyścigu sezonu (ostatni raz w 2005 r.) przy 5-krotnym pozbawieniu nas tej przyjemności (ostatni raz w 2000 r.).
Lista “nowych mistrzów" wg systemu medalowego | |
---|---|
1958 | Stirling Moss zamiast Mike Hawthorn |
1964 | Jim Clark zamiast John Surtees |
1967 | Jim Clark zamiast Denny Hulme |
1977 | Mario Andretti zamiast Niki Lauda |
1979 | Alan Jones zamiast Jody Scheckter |
1981 | Alain Prost zamiast Nelson Piquet |
1982 | Didier Pironi zamiast Keke Rosberg |
1983 | Alain Prost zamiast Nelson Piquet |
1984 | Alain Prost zamiast Niki Lauda |
1986 | Nigel Mansell zamiast Alain Prost |
1987 | Nigel Mansell zamiast Nelson Piquet |
1989 | Ayrton Senna zamiast Alain Prost |
2008 | Felipe Massa zamiast Lewis Hamilton |
Najbardziej utytułowani kierowcy wg systemu medalowego | |
---|---|
Michael Schumacher | 7 tytułów (1994,1995,2000,2001,2002,2003,2004) |
Juan Manuel Fangio | 5 tytułów (1951,1954,1955,1956,1957) |
Alain Prost | 5 tytułów (1981,1983,1984,1985,1993) |
Jim Clark | 4 tytuły (1963,1964,1965,1967) |
Ayrton Senna | 4 tytuły (1988,1989,1990,1991) |
Jack Brabham | 3 tytuły (1959,1960,1966) |
Jackie Stewart | 3 tytuły (1969,1971,1973) |
Nigel Mansell | 3 tytuły (1986,1987,1992) |
źródło: Autosport
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
2
Komentarze do:
FIA opublikowała wyniki analizy systemu medalowego
Podobne: FIA opublikowała wyniki analizy systemu medalowego
Zmiany w regulaminie F1 na rok 2019 »
Zmiany w regulaminie F1 na rok 2018 »
FIA zatwierdziła normalny start wyścigu w F1 bez względu na warunki pogodowe od 2017 roku »
FIA zaostrza kontrolę przestrzegania przepisów technicznych F1 »
Podobne galerie: FIA opublikowała wyniki analizy systemu medalowego
GP Bahrajnu 2019 - wyścig »
GP Bahrajnu 2019 - treningi i kwalifikacje »
GP Australii 2019 - wyścig »
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Tapety na pulpit
Galerie zdjęć
Newsletter