Formuła 1  »  Zespoły F1  »  Williams
Williams

Williams

2012-11-25 - W. Nogalski     Tagi: Kubica, Williams, Zespoły F1, Russell

Prywatny brytyjski zespół Formuły 1, drugi najbardziej utytułowany w historii mistrzostw. Jednym z jego kierowców jest Robert Kubica. Polak dzieli garaż z debiutantem George'em Russellem. Ekipa używa silnika Mercedesa, a wśród jej sponsorów widnieje PKN Orlen.

Historia

WilliamsWilliams
Frank Williams jako kierowca odnosił sukcesy jedynie w wyścigach amatorskich. Już w 1969 roku założył firmę z Piers Courage i rok później wystawili w wyścigach bolid de Tomaso, który niestety znacznie ustępował konkurencji.

Piers Courage zginął w wypadku podczas Grand Prix Holandii jeszcze w tym samym roku, co całkowicie podłamało Franka. Dodatkowo pojawiły się problemy finansowe. W międzyczasie Williams związał się z Walterem Wolfem w 1976 roku, jednak nic z tego nie wyszło. W końcu założył Williams Grand Prix Engineering z Patrickiem Headem.

Podczas gdy Williams próbował zdobyć wsparcie finansowe Arabii Saudyjskiej, bolid FW06 Heada świetnie się spisywał - Alan Jones zaliczył w nim kilka bardzo dobrych występów. Pierwsze zwycięstwo przyszło już w 1979 roku, gdy Clay Ragazzoni wygrał w FW07 na Silverstone. Kolejne dobre występy Alana Jonesa sprawiły, że zespół ukończył sezon na drugim miejscu.
W 1980 roku na zespół Williamsa nie było już mocnych - zarówno Jones jak i zespół zdobył tytuł mistrzowski. W 1981 roku bolidy napędzane silnikami turbodoładowanymi zaczęły dominować, jednak to Keke Rosberg w Williamsie z wolnossącym silnikiem Coswortha dzięki bardzo równej jeździe został mistrzem. Do dziś Keke jest jedynym mistrzem świata, który zdobył tytuł wygrywając w sezonie zaledwie jeden wyścig.

Na kolejny wielki sukces zespół musiał czekać do 1986 roku. Napędzany ciężkim i brutalnym silnikiem Hondy bolid był zdecydowanie najszybszy, ale stosunkowo zawodny. Właśnie awaria silnika w ostatnim wyścigu sezonu w Adelajdzie pozbawiła Nigela Mansella marzeń o mistrzowskim tytule.

Pomimo sukcesu na torze, poza torem zespół dotknęła ogromna tragedia - Frank Williams został sparaliżowany w wypadku samochodowym, gdy wraz z zespołem wracał z testów na torze Paul Ricard.

W 1987 roku Nelson Piquet i Nigel Mansell zdobyli kolejny tytuł w niemal doskonałym FW11. Pomimo, że od 1989 roku bolidy Williams były bardzo szybkie, w zespole nie było kierowcy, który był w stanie doprowadzić je do zwycięstwa. Tak było aż do 1991 roku, gdy Nigel Mansell powrócił na łono zespołu. Mimo, że bolid FW14 był najszybszy, Mansell przegrał z Ayrtonem Senną w 1991 z powodu problemów ze skrzynią biegów. Rok później jednak nie dał już szans konkurencji wygrywając dziewięć wyścigów pod rząd i zapewniając Williamsowi kolejny tytuł.

Zespół rozdawał karty aż do 1994 roku. Sukces został przyćmiony przez kolejną tragedię - Ayrton Senna w swoim trzecim wyścigu w Williamsie zginął na torze Imola.

Kolejne tytuły mistrzowskie były zasługą Damona Hilla i Jacquesa Villeneuva i od tego czasu, choć zawsze w czołówce, zespół nie odniósł większych sukcesów. Punktem przełomowym był sezon 2006 - najgorszy od prawie trzydziestu lat! Po tym jak BMW kupiło Saubera, Williams był zmuszony używać kiepskich i bardzo zawodnych silników Cosworth. W całym sezonie zespół zdobył tylko jedenaście punktów, co dało ósme miejsce w klasyfikacji.

Po najgorszym sezonie w historii Williams udowodnił, że jest jednym z najlepszych zespołów w stawce. Bolid FW29 okazał się szybki i niezawodny, co wystarczyło na czwarte miejsce w klasyfikacji konstruktorów.

Sezon 2008 był kompletnie nieudany dla stajni z Grove. Nico Rosberg i Kazuki Nakajima zajęli 13 i 15 miejsce w klasyfikacji kierowców

Rok później było znacznie lepiej i Rosberg ukończył sezon na 7 miejscu, jednak Nakajima nie zdobył żadnych punktów i po tym sezonie pożegnał się z Formułą 1.

W sezonie 2010 zespół pokazał się w nowym składzie z Rubensem Barrichello oraz Nico Hulkenbergiem. Obaj zapewnili Williamsowi szóste miejsce w klasyfikacji konstruktorów, ale żaden z nich ani razu nie był na podium. Największym sukcesem ekipy było pole position Hulkenberga na Interlagos.

Na rok 2011 ekipa zrezygnowała z usług Nico Hulkenberga, zatrudniając Pastora Maldonado, wspieranego finansowo przez wenezuelskiego potentata petrochemicznego - firmę PDVSA. Nowy granatowy bolid nieoczekiwanie okazał się bardzo wolną i awaryjną maszyną, w efekcie czego zespół zaliczył najgorszy sezon w swojej dotychczasowej historii. Cztery punkty Barrichello i jeden Maldonado pozwoliły zająć dopiero dziewiątą lokatę w klasyfikacji konstruktorów. Na zapaść zareagowano stanowczo, zmieniając dyrektora technicznego z Sama Michaela na Mike'a Coughlana. Załoga teamu przeszła poważną restrukturyzację, a problemy budżetowe postanowiono zażegnać za pomocą wystawienia akcji stajni na giełdę. Początkowo przyniosło to jednak efekt odwrotny.

Na sezon 2012 zespół wystawił skład Pastor Maldonado-Bruno Senna, dając im bolid pozwalający rzucić wyzwanie czołówce, napędzany silnikiem Renault. Maldonado po starcie z pole position wygrał majowe GP Hiszpanii, co było pierwszym zwycięstwem Williamsa od ośmiu lat. Jednak przez następne 9 wyścigów nie zdobył ani jednego punktu, często wikłając się w kolizje. Senna mijał metę wśród czołowej dziesiątki na 10 z 20 zawodów, lecz słabe występy w kwalifikacjach skutkujące odległą pozycją startową nie pozwoliły mu wykorzystać w pełni potencjału modelu FW34. Team ostatecznie zgromadził 76 oczek i zajął 8. miejsce klasyfikacji konstruktorów.

W 2013 roku Williams przygotował zupełnie niekonkurencyjny bolid, jak dwa sezony wcześniej. Wciąż wikłający się w kolizje Maldonado zdobył nim zaledwie jeden punkt, za 10. miejsce na mecie GP Węgier.

Nowy partner Wenezuelczyka, debiutant Valtteri Bottas, także zapunktował tylko raz. Fin był ósmy w GP USA. Jednak najbardziej zaimponował podczas kwalifikacji do GP Kanady, kiedy to wykorzystując trudne warunki pogodowe oraz swój talent, kiepskim FW35 sensacyjnie wywalczył trzecie pole startowe.

Williams w klasyfikacji generalnej konstruktorów z dorobkiem 5 oczek zajął odległe dziewiąte miejsce, pokonując tylko outsiderów Marussię i Caterhama. Bottas został w teamie na kolejny rok, Maldonado rozgoryczony słabą formą stajni przeszedł do Lotusa, zabierając ze sobą wielomilionowy sponsoring PDVSA. Dodatkowo zmieniono dyrektora technicznego ekipy z Mike'a Coughlana na Pata Symondsa.

Sezon 2014 przyniósł odrodzenie formy Williamsa. Wykorzystując rewolucję techniczną w F1, zespół zbudował o niebo lepszy bolid, który w połączeniu z dominującym silnikiem V6 turbo od Mercedesa sensacyjnie był 2-3 siłą w stawce.

Bottas wywalczył nim 6 podiów, kolejne 3 dołożył nowy kierowca stajni Felipe Massa. Doświadczony Brazylijczyk dodatkowo zdobył pole position do GP Austrii na torze Red Bull Ring.

Williams wybił się na 3. miejsce w klasyfikacji generalnej konstruktorów, zostawiając za plecami m. in. Ferrari, czy McLarena.

Sezon 2015 był podobny. Zespół został prześcignięty przez Ferrari, ale wyprzedził Red Bulla i powtórzył 3. pozycję w tabeli łącznej konstruktorów.

Aczkolwiek zdobył 63 punkty mniej, już nie wywalczył żadnego pole position i Bottas oraz Massa stanęli na podium razem tylko cztery razy.

Bottas opuścił pierwszy wyścig o GP Australii przez problem z plecami. Nikt go nie zastąpił.

W sezonie 2016 ekipa spadła na 5. miejsce w klasyfikacji generalnej, pokonana nie tylko przez wszystkie trzy zdecydowanie najlepsze zespoły (Mercedesa, Red Bulla i Ferrari), ale też przez Force India.

W ciągu rekordowych 21 wyścigów wywalczyła tylko jedno podium, gdy Bottas finiszował jako trzeci w GP Kanady. Wcześniej Fin błysnął jeszcze drugim polem startowym do GP Rosji (zdobytym z pomocą kary cofnięcia dla Sebastiana Vettela).

Team promował na następny rok na swojego nowego, podstawowego kierowcę dotychczasowego zawodnika rozwojowego, mistrza Europejskiej Formuły 3 Lance'a Strolla. Hojnie wspieranemu finansowo przez ojca miliardera nastolatkowi początkowo miał ustąpić miejsca Massa, ale ostatecznie zespół opuścił Bottas, przejęty przez Mercedesa, nagle potrzebującego zastępcy dla mistrza świata Nico Rosberga.

W 2017 roku zespół uzyskiwał jeszcze słabsze wyniki, aczkolwiek nie spadł w generalce. Powtórzył 5. pozycję.

Znowu udało się wywalczyć jedno podium. Sięgnął po nie sensacyjnie Stroll, finiszując jako trzeci w szalonym GP Azerbejdżanu (byłby drugi, gdyby nie dał się prześcignąć o włos na samej mecie Bottasowi).

Nastoletni debiutant wyraźnie odstawał szybkością od Massy - szczególnie w kwalifikacjach - mimo tego zgromadził tylko 3 oczka mniej niż doświadczony partner. Brazylijczyk i Kanadyjczyk uplasowali się na lokatach 11-12 w tabeli łącznej kierowców.

Massa przez problemy zdrowotne ominął zawody o GP Węgier. Zastąpił go Paul di Resta. Słabo przygotowany, Szkot ścigał się w tyle stawki.

W marcu do ekipy wrócił ceniony Paddy Lowe, poprzednio guru techniczny najlepszego ostatnimi laty Mercedesa. Brytyjczyk objął rolę dyrektora technicznego i został udziałowcem stajni.

Na sezon 2018
team ponownie zmienił skład kierowców. Pożegnał się z Massą (który zakończył karierę w F1) i zatrudnił Siergieja Sirotkina. Angażując Rosjanina, drugi rok z rzędu wziął nowicjusza oferującego duże pieniądze za fotel.

Początkowo za faworyta na nowego zawodnika ekipy uchodził walczący o powrót do Formuły 1 Robert Kubica. Ostatecznie Polak jednak musiał zadowolić się rolą kierowcy rezerwowego i rozwojowego, jeżdżącego na testach oraz wybranych treningach.

Może nawet paradoksalnie był to dla niego korzystny scenariusz. Williams bowiem przygotował fatalny bolid. Stroll oraz Sirotkin ścigali się nim w ogonie. Zdobyli razem zaledwie 7 punktów, w efekcie zespół zajął ostatnie miejsce w klasyfikacji konstruktorów. Tym samym zaliczył najgorszy sezon w swojej historii.

Dramatyczny regres formy stajni sprawił, że Stroll wraz ze swoim ojcem spakowali walizki. Zespół postanowił, że rozstanie się także z Sirotkinem.

W 2019 roku Williams dał wymarzoną szansę Kubicy. Nasz rodak wywalczył miejsce w podstawowym składzie ekipy przy wsparciu PKN Orlen. Producent paliw znad Wisły został jednym z głównych sponsorów teamu.

Na drugiego nowego zawodnika wybrano zaś obiecującego George'a Russella - podopiecznego Mercedesa i mistrza Formuły 2.
Williams - podstawowe dane
Pełna nazwa zespołuROKiT Williams Racing
Dostawca silników
Mercedes
Główny sponsorROKiT
LokalizacjaGrove, Wielka Brytania
Pozycja w sezonie 2018

10. miejsce

Szef zespołu
Claire Williams (formalnie wiceszef)
Dyrektor techniczny
Paddy Lowe
Williams - kierowcy
Numer 88 Robert Kubica
Numer 63 George Russell
Williams - statystyki
Pierwszy start1977
Mistrzostwa konstruktorów9
Mistrzostwa kierowców7
Punkty3566
Wyścigi742
Zwycięstwa114
Pierwsze pola startowe
128




Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Williams