Słynny japoński tor Formuły 1 położony w mieście Suzuka, w prefekturze Mie niedaleko Nagoi. Obiekt w 1962 roku zbudowała Honda, której służył do testów samochodów. Zaprojektował go bardzo znany holenderski architekt John Hugenholtz, autor także m. in. toru Zandvoort.
Suzuka jest pokonywana zarówno zgodnie z ruchem wskazówek zegara, jak i w kierunku odwrotnym do niego. To zasługa oryginalnego, ósemkowego kształtu tej płynnej, technicznej pętli, w punkcie przecięcia posiadającej wiadukt. Jej obecna wersja liczy 5,807 kilometra i ma 18 zakrętów najrozmaitszego typu. Znakami firmowymi obiektu jest otwierająca okrążenie sekcja ciasnych, krętych esek, nawrót o nazwie Spoon (łyżeczka), pokonywany z prędkością około 315 km/h niebezpieczny łuk 130R oraz wolna szykana Casio Triangle. Charakterystyka trasy umożliwia manewry wyprzedzania.
Japoński tor stawia poprzeczkę bardzo wysoko kierowcy i bolidowi. Zawodnik musi sprostać przede wszystkim nagłym zmianom kierunku jazdy w eskach, zaś jego maszyna potrzebuje sporego docisku, sztywnego zawieszenia, a także mocnego i wytrzymałego silnika. Stosunkowo mało obciążone są tylko hamulce, aczkolwiek przez to trudniej utrzymać je w odpowiedniej temperaturze. Dodatkowo szorstki asfalt obiektu powoduje szybkie zużycie opon.
Układ Suzuki jest bardzo lubiany przez kierowców. Tor również ściąga na trybuny rzesze pozytywnie zwariowanych japońskich kibiców. Zawody F1 tutaj są rozgrywane od 1987 roku. Pierwszą edycję GP Japonii zorganizowano jednak na obiekcie Fuji - w sezonie 1976. Tam odbyła się jeszcze w latach 2007-2008.
Grand Prix Japonii jest zawsze jedną z ostatnich rund sezonu, dzięki czemu na Suzuce często mają miejsce bardzo emocjonujące zawody, czasami okraszone deszczem. Wielokrotnie decydowały się tutaj losy mistrzowskich tytułów. W latach 1989-1990 dochodziło do głośnych kolizji walczących o miano czempiona Ayrtona Senny i Alaina Prosta, które wpisały się w historię Formuły Jeden oraz samego obiektu. Królem toru jest Michael Schumacher - legendarny Niemiec zwyciężał na nim sześciokrotnie.
Trzykrotnie nitka Suzuki była modyfikowana. W 1983 roku dodano szykanę Casio Triangle i rodzielono na dwie części zakręt Degner. Oprócz tego zwiększono środki bezpieczeństwa. 19 lat później poprawiono Casio Triangle i łuk 130R, a także zmodyfikowano nieco zakręty sekcji esek. W roku 2003 szykanę Casio Triangle trochę przyśpieszono i zbliżono do zakrętu 130R.
Suzuka posiada trzy konfiguracje - pełną pętlę, na której rozgrywane są wyścigi F1, oraz część wschodnią i zachodnią. Wizytówką toru jest słynna wielka karuzela, chluba należącego do obiektu parku rozrywki.
Tor niestety pozbawił życia już kilkunastu kierowców, w tym jednego zawodnika Formuły 1. W 2014 roku Jules Bianchi w mokrych warunkach pogodowych oraz słabej widoczności wypadł z zakrętu Dunlop i uderzając w dźwig porządkowych doznał poważnego urazu mózgu. Zmarł dziewięć miesięcy później.
Suzukę poza F1 odwiedziło już wiele innych ważnych serii wyścigowych. Wśród nich MotoGP i WTCC.
Raz na podium GP Japonii stanął Robert Kubica, ale było to w 2008 roku na torze Fuji. Polak wtedy nawet prowadził, by ostatecznie zająć 2. miejsce, za Fernando Alonso.
Japoński tor stawia poprzeczkę bardzo wysoko kierowcy i bolidowi. Zawodnik musi sprostać przede wszystkim nagłym zmianom kierunku jazdy w eskach, zaś jego maszyna potrzebuje sporego docisku, sztywnego zawieszenia, a także mocnego i wytrzymałego silnika. Stosunkowo mało obciążone są tylko hamulce, aczkolwiek przez to trudniej utrzymać je w odpowiedniej temperaturze. Dodatkowo szorstki asfalt obiektu powoduje szybkie zużycie opon.
Grand Prix Japonii jest zawsze jedną z ostatnich rund sezonu, dzięki czemu na Suzuce często mają miejsce bardzo emocjonujące zawody, czasami okraszone deszczem. Wielokrotnie decydowały się tutaj losy mistrzowskich tytułów. W latach 1989-1990 dochodziło do głośnych kolizji walczących o miano czempiona Ayrtona Senny i Alaina Prosta, które wpisały się w historię Formuły Jeden oraz samego obiektu. Królem toru jest Michael Schumacher - legendarny Niemiec zwyciężał na nim sześciokrotnie.
Trzykrotnie nitka Suzuki była modyfikowana. W 1983 roku dodano szykanę Casio Triangle i rodzielono na dwie części zakręt Degner. Oprócz tego zwiększono środki bezpieczeństwa. 19 lat później poprawiono Casio Triangle i łuk 130R, a także zmodyfikowano nieco zakręty sekcji esek. W roku 2003 szykanę Casio Triangle trochę przyśpieszono i zbliżono do zakrętu 130R.
Suzuka posiada trzy konfiguracje - pełną pętlę, na której rozgrywane są wyścigi F1, oraz część wschodnią i zachodnią. Wizytówką toru jest słynna wielka karuzela, chluba należącego do obiektu parku rozrywki.
Tor niestety pozbawił życia już kilkunastu kierowców, w tym jednego zawodnika Formuły 1. W 2014 roku Jules Bianchi w mokrych warunkach pogodowych oraz słabej widoczności wypadł z zakrętu Dunlop i uderzając w dźwig porządkowych doznał poważnego urazu mózgu. Zmarł dziewięć miesięcy później.
Suzukę poza F1 odwiedziło już wiele innych ważnych serii wyścigowych. Wśród nich MotoGP i WTCC.
Raz na podium GP Japonii stanął Robert Kubica, ale było to w 2008 roku na torze Fuji. Polak wtedy nawet prowadził, by ostatecznie zająć 2. miejsce, za Fernando Alonso.
Suzuka - Japonia | ||||
---|---|---|---|---|
Rok budowy | 1962 | |||
Lokalizacja | dzielnica Ino, miasto Suzuka, prefekura Mie | |||
Powierzchnia toru | brak informacji | |||
Długość toru | 5,807 km | |||
Zakręty | 18 | |||
Okrążenia w wyścigu | 53 | |||
Kierunek jazdy | najpierw zgodnie z ruchem wskazówek zegara, później w kierunku przeciwnym (tor ósemkowy) | |||
Pojemność trybun | 155 000 widzów | |||
Różnica wysokości | 40,4 metra | |||
Projektant | John Hugenholtz | |||
Koszt budowy | brak informacji | |||
Rekord okrążenia | 1:27,064 (Sebastian Vettel, Ferrari, sezon 2019) | |||
Prędkość maksymalna | około 335 km/h | |||
Liczba wyścigów F1 | 30 | |||
Data pierwszego GP | 01-11-1987 | |||
Data ostatniego GP | 07-10-2018 |
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Suzuka - Japonia
Podobne: Suzuka - Japonia
Liga Typerów - GP Japonii 2018 »
Liga Typerów - GP Japonii 2017 »
Liga Typerów - GP Japonii 2016 »
Liga Typerów - GP Japonii 2015 »
Podobne galerie: Suzuka - Japonia
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Tapety na pulpit
Newsletter
Galerie zdjęć