Tor położony około 80 kilometrów na północny zachód od miasta Graz. Jest gospodarzem wyścigu Formuły 1 o Grand Prix Austrii. Obiekt powstał w 1969 roku pośród malowniczych gór Styrii i pierwotnie nosił nazwę Österreichring. Jego pofalowana, bardzo dynamiczna pętla liczyła blisko 6 kilometrów, była przy tym niebezpieczna. Niektóre miejsca na trasie pozostawały niemal bez poboczy, czy barierek.
W 1975 roku amerykański kierowca F1 Mark Donohue zmarł po wypadku tutaj na trudnym prawym zakręcie Vost-Hugel. Łuk został więc zastąpiony szykaną i z najszybszego, stał się najwolniejszym fragmentem toru.
Po sezonie 1987 obiekt wypadł z kalendarza "Jedynki". Zawodnicy jeździli na nim szybciej i szybciej, dlatego groźne kraksy stały się codziennością.
Choć tor wciąż organizował wyścigi innych serii, popadał w ruinę. Wobec coraz większych obaw o bezpieczeństwo, w latach 1995-96 zupełnie go przebudowano, m. in. skracając do 4,326 kilometra. Projektem zajął się Hermann Tilke.
Liczba prawdziwych łuków zmalała do zaledwie dziewięciu i zamiast tych najszybszych oraz najniebezpieczniejszych, pojawiły się trzy ciasne zakręty, których zadaniem było ułatwienie manewrów wyprzedzania. Obiekt przemianowano na A1-Ring, od nazwy firmy telekomunikacyjnej, która pokryła koszty prac.
Tor zaczął ponownie gościć F1 od 1997 roku. Królowa sportów motorowych znów opuściła go po sezonie 2003, głównie przez na decyzję austriackiego ministra zdrowia o zakazie reklamowania wyrobów tytoniowych.
Na A1-Ring zburzono trybuny i garaże. Trasa została następnie przejęta przez Red Bulla. Producent napojów energetyzujących za 70 milionów euro ją wyremontował i ponownie oddał do użytku w 2011 roku, pod nazwą Red Bull Ring. Od sezonu 2014 obiekt znów organizuje wyścigi Formuły Jeden.
Tor ten był gospodarzem wszystkich edycji GP Austrii z wyjątkiem pierwszej, którą w 1964 roku przeprowadzono na pobliskim lotnisku wojskowym w Zeltweg.
W roku 1976 wyścig o GP Austrii wygrał John Watson, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo - pod nieobecność lokalnego bohatera Nikiego Laudy, który opuścił zawody z powodu głośnego wypadku na Nurburgringu.
Lauda triumfował przed własną publicznością osiem lat później, po raz pierwszy i ostatni. Najwięcej zwycięstw w GP Austrii ma Alain Prost - 3.
W 2002 roku na A1-Ring wybuchł skandal, gdy tuż przed metą Rubens Barrichello zwolnił i z polecenia Ferrari oddał wygraną zespołowemu partnerowi Michaelowi Schumacherowi. Kibice wygwizdali słynnego Niemca, który wobec takiego obrotu spraw, na podium przekazał Brazylijczykowi trofeum za pierwsze miejsce.
Scuderię ukarano grzywną w wysokości 1 miliona USD i zakazano w F1 tzw. "team orders".
W 2016 roku na finałowym okrążeniu GP Austrii doszło do kolizji walczących o zwycięstwo rywali do mistrzowskiego tytułu i zespołowych partnerów z Mercedesa - Lewisa Hamiltona oraz Nico Rosberga.
Red Bull Ring poza Formułą Jeden został już odwiedzony m. in. przez serię MotoGP, czy DTM. Na obiekt zaglądają również polskie puchary wyścigowe.
Po sezonie 1987 obiekt wypadł z kalendarza "Jedynki". Zawodnicy jeździli na nim szybciej i szybciej, dlatego groźne kraksy stały się codziennością.
Choć tor wciąż organizował wyścigi innych serii, popadał w ruinę. Wobec coraz większych obaw o bezpieczeństwo, w latach 1995-96 zupełnie go przebudowano, m. in. skracając do 4,326 kilometra. Projektem zajął się Hermann Tilke.
Liczba prawdziwych łuków zmalała do zaledwie dziewięciu i zamiast tych najszybszych oraz najniebezpieczniejszych, pojawiły się trzy ciasne zakręty, których zadaniem było ułatwienie manewrów wyprzedzania. Obiekt przemianowano na A1-Ring, od nazwy firmy telekomunikacyjnej, która pokryła koszty prac.
Na A1-Ring zburzono trybuny i garaże. Trasa została następnie przejęta przez Red Bulla. Producent napojów energetyzujących za 70 milionów euro ją wyremontował i ponownie oddał do użytku w 2011 roku, pod nazwą Red Bull Ring. Od sezonu 2014 obiekt znów organizuje wyścigi Formuły Jeden.
Tor ten był gospodarzem wszystkich edycji GP Austrii z wyjątkiem pierwszej, którą w 1964 roku przeprowadzono na pobliskim lotnisku wojskowym w Zeltweg.
W roku 1976 wyścig o GP Austrii wygrał John Watson, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo - pod nieobecność lokalnego bohatera Nikiego Laudy, który opuścił zawody z powodu głośnego wypadku na Nurburgringu.
Lauda triumfował przed własną publicznością osiem lat później, po raz pierwszy i ostatni. Najwięcej zwycięstw w GP Austrii ma Alain Prost - 3.
W 2002 roku na A1-Ring wybuchł skandal, gdy tuż przed metą Rubens Barrichello zwolnił i z polecenia Ferrari oddał wygraną zespołowemu partnerowi Michaelowi Schumacherowi. Kibice wygwizdali słynnego Niemca, który wobec takiego obrotu spraw, na podium przekazał Brazylijczykowi trofeum za pierwsze miejsce.
Scuderię ukarano grzywną w wysokości 1 miliona USD i zakazano w F1 tzw. "team orders".
W 2016 roku na finałowym okrążeniu GP Austrii doszło do kolizji walczących o zwycięstwo rywali do mistrzowskiego tytułu i zespołowych partnerów z Mercedesa - Lewisa Hamiltona oraz Nico Rosberga.
Red Bull Ring poza Formułą Jeden został już odwiedzony m. in. przez serię MotoGP, czy DTM. Na obiekt zaglądają również polskie puchary wyścigowe.
Red Bull Ring - Austria | ||||
---|---|---|---|---|
Rok budowy | 1969 | |||
Lokalizacja | Spielberg, Styria | |||
Powierzchnia toru | brak informacji | |||
Długość toru | 4,318 km | |||
Zakręty | 10 | |||
Okrążenia w wyścigu | 71 | |||
Kierunek jazdy | zgodnie z ruchem wskazówek zegara | |||
Pojemność trybun | 40 000 widzów | |||
Różnica wysokości | 63,6 metra | |||
Projektant | Hermann Tilke | |||
Koszt budowy | 70 milionów euro (koszt ostatniej przebudowy) | |||
Rekord okrążenia | 1:03,003 (Charles Leclerc, Ferrari, sezon 2019) | |||
Prędkość maksymalna | około 325 km/h | |||
Liczba wyścigów F1 | 30 | |||
Data pierwszego GP | 16-08-1970 | |||
Data ostatniego GP | 01-07-2018 |
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
5
Komentarze do:
Red Bull Ring - Austria
Red Bull Ring - Austria
Waterloo1815 2016-06-13 06:52
Witam. Nie wiem dlaczego ,ale strona prowadzona jest coraz gorzej . Nigdy nie wiadomo cz dane są wiarygodne . Zmiany miejsca kwalifikacji i wyścigu robione na ostatni gwizdek.
Red Bull Ring - Austria
koyot78 2021-07-04 15:30
Maclaren dziś na pudle BRAVO GUYS, / szkoda ,że z HONDĄ nie poszło/
Red Bull Ring - Austria
pawelh 2022-07-10 02:47
Ale ten sezon nowy jest niezwykle ciekawy! MAX znowu mistrzem?
Znacie jakieś ciekawe strony www o formule jeden?
https://anonserek.pl/anonse/
Podobne: Red Bull Ring - Austria
Liga Typerów - GP Austrii 2018 »
Liga Typerów - GP Austrii 2017 »
Liga Typerów - GP Austrii 2016 »
Liga Typerów - GP Austrii 2015 »
Podobne galerie: Red Bull Ring - Austria
GP Austrii 2014 - wyścig »
GP Austrii 2014 - sobotni trening i kwalifikacje »
GP Austrii 2014 - piątkowe treningi »
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Tapety na pulpit
Newsletter
Galerie zdjęć