Tor położony około 30 kilometrów na północ od Barcelony. Jest gospodarzem wyścigu Formuły 1 o Grand Prix Hiszpanii. Trasę wybudowano na 1991 rok dzięki działaniom rządu Katalonii oraz hiszpańskiemu autoklubowi RACC. Jej aktualna wersja do wyścigów F1 liczy 4,655 kilometra i zawiera 16 zakrętów. Obiekt ma łuki każdego typu - od bardzo szybkich po bardzo wolne, a także długą prostą. Dzięki temu stanowi idealne miejsce do testów, które F1 przeprowadza na nim każdego roku. Jeśli bolid jest szybki na Circuit de Barcelona-Catalunya, musi posiadać świetną aerodynamikę i powinien być konkurencyjny na większości torów.
Zróżnicowanie zakrętów połączone z szorstką i raczej nierówną nawierzchnią obiektu powoduje, że GP Hiszpanii to dosyć ciężka przeprawa dla kierowców pod względem fizycznym oraz bolidów pod względem mechanicznym. Opony zużywają się tutaj bardzo szybko, a stale towarzyszący wiatr, wiejący z różnych kierunków, czyni wyjątkowo trudnym zadaniem właściwe ustawienie pojazdu tutaj.
Zawody o GP Hiszpanii zwykle niestety nie ekscytują i wygrywa je najczęściej ten, który startuje z pole position. Najlepszym i niemal jedynym miejscem do wyprzedzania jest dohamowanie po długiej prostej startowej do zakrętu nr 1. Jednak i tam widujemy mało manewrów. Nie pomaga fakt, że kierowcy oraz zespoły z racji częstego testowania na tym torze znają go doskonale. Aby poprawić sytuację, na sezon 2007 pierwszy z dwóch ostatnich, bardzo dynamicznych łuków, zastąpiono wolną szykaną. Jednak nie zrobiło to większej różnicy - podjąć walkę koło w koło wciąż jest bardzo trudno.
Pierwszy wyścig na Circuit de Barcelona-Catalunya miał się odbyć w 1992 roku i towarzyszyć Igrzyskom Olimpijskim w Barcelonie, ale wybudowanie obiektu wcześniej spowodowało, że F1 zaczęła go odwiedzać już od sezonu 1991. Chociaż zawody na tej trasie uchodzą za "procesje", ich kilka edycji zapisało się w historii królowej sportów motorowych.
Pierwsza została zapamiętana z zaciętego pojedynku Ayrtona Senny i Nigela Mansella na prostej startowej, który wygrał Brytyjczyk, zwyciężając również sam wyścig. W roku 1996 Michael Schumacher przy gwałtownej ulewie odniósł tutaj swój pierwszy triumf jako kierowca Ferrari. Trzy lata później na hiszpańskim torze odnotowano tylko jeden manewr wyprzedzania. W sezonie 2006 GP Hiszpanii padło łupem Fernando Alonso, który jako pierwszy kierowca z tego kraju zwyciężył rundę Formuły Jeden na domowym torze. W roku 2012 swój pierwszy triumf zanotował tutaj Pastor Maldonado, a cztery lata później Max Verstappen. Holender wygrał jako 18-latek i został nowym najmłodszym zwycięzcą wyścigu w historii F1.
Najwięcej - bo aż 6 razy - na Circuit de Barcelona-Catalunya wygrywał Michael Schumacher.
Poza wyścigami F1, na torze rozgrywane są też zawody MotoGP, czy mistrzostw świata w rallycrossie.
Zawody o GP Hiszpanii zwykle niestety nie ekscytują i wygrywa je najczęściej ten, który startuje z pole position. Najlepszym i niemal jedynym miejscem do wyprzedzania jest dohamowanie po długiej prostej startowej do zakrętu nr 1. Jednak i tam widujemy mało manewrów. Nie pomaga fakt, że kierowcy oraz zespoły z racji częstego testowania na tym torze znają go doskonale. Aby poprawić sytuację, na sezon 2007 pierwszy z dwóch ostatnich, bardzo dynamicznych łuków, zastąpiono wolną szykaną. Jednak nie zrobiło to większej różnicy - podjąć walkę koło w koło wciąż jest bardzo trudno.
Pierwsza została zapamiętana z zaciętego pojedynku Ayrtona Senny i Nigela Mansella na prostej startowej, który wygrał Brytyjczyk, zwyciężając również sam wyścig. W roku 1996 Michael Schumacher przy gwałtownej ulewie odniósł tutaj swój pierwszy triumf jako kierowca Ferrari. Trzy lata później na hiszpańskim torze odnotowano tylko jeden manewr wyprzedzania. W sezonie 2006 GP Hiszpanii padło łupem Fernando Alonso, który jako pierwszy kierowca z tego kraju zwyciężył rundę Formuły Jeden na domowym torze. W roku 2012 swój pierwszy triumf zanotował tutaj Pastor Maldonado, a cztery lata później Max Verstappen. Holender wygrał jako 18-latek i został nowym najmłodszym zwycięzcą wyścigu w historii F1.
Najwięcej - bo aż 6 razy - na Circuit de Barcelona-Catalunya wygrywał Michael Schumacher.
Poza wyścigami F1, na torze rozgrywane są też zawody MotoGP, czy mistrzostw świata w rallycrossie.
Circuit de Barcelona-Catalunya - Hiszpania | ||||
---|---|---|---|---|
Rok budowy | 1989-1991 | |||
Lokalizacja | Montmelo, Katalonia | |||
Powierzchnia toru | 115 ha | |||
Długość toru | 4,655 km | |||
Zakręty | 16 | |||
Okrążenia w wyścigu | 66 | |||
Kierunek jazdy | zgodnie z ruchem wskazówek zegara | |||
Pojemność trybun | 140 700 widzów | |||
Różnica wysokości | 29,6 metra | |||
Projektant | brak informacji | |||
Koszt budowy | brak informacji | |||
Rekord okrążenia | 1:16,173 (Lewis Hamilton, Mercedes, sezon 2018) | |||
Prędkość maksymalna | około 330 km/h | |||
Liczba wyścigów F1 | 28 | |||
Data pierwszego GP | 29-09-1991 | |||
Data ostatniego GP | 13-05-2018 |
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
3
Komentarze do:
Barcelona - Hiszpania
Barcelona - Hiszpania
KorekPL 2009-04-27 22:08
*aktualne xD
Mineły 2,5 miesiąca i znowy tu trwfiłem ale jednak fajnie by było to odświeżyc.
Podobne: Barcelona - Hiszpania
Liga Typerów - GP Hiszpanii 2014 »
Liga Typerów - GP Hiszpanii 2013 »
Liga Typerów - GP Hiszpanii 2012 »
Liga Typerów - GP Hiszpanii 2018 »
Podobne galerie: Barcelona - Hiszpania
Drugie testy F1 przed sezonem 2018 »
Pierwsze testy F1 przed sezonem 2018 »
GP Hiszpanii 2017 - wyścig »
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Tapety na pulpit
Newsletter
Galerie zdjęć