Formuła 1  »  FAQ F1  »  Zmiany w regulaminie F1 na rok 2016

Zmiany w regulaminie F1 na rok 2016

2016-01-23 - G. Filiks     Tagi: Formuła 1, Przepisy F1
Formuła 1 ciągle ewoluuje. Sprawdźcie główne zmiany w przepisach sportowych i technicznych mistrzostw na sezon 2016.

Najważniejsze zmiany w regulaminie sportowym:

1. Nowy format kwalifikacji
- dla uatrakcyjnienia czasówek, w ostatniej chwili wprowadzono rewolucję w ich zasadach, polegającą w skrócie na eliminowaniu kierowcy z najgorszym czasem okrążenia co półtorej minuty - z zachowaniem podziału rywalizacji na trzy części.

Oto nowy format w szczegółowym opisie:

Q1:

- trwa 16 minut
- po 7 minutach odpada kierowca z najgorszym czasem okrążenia
- odpadają następni zawodnicy co 90 sekund aż do końca sesji
- 7 kierowców wyeliminowanych, 15 przechodzi do Q2

Q2:

- trwa 15 minut
- po 6 minutach odpada kierowca z najgorszym czasem okrążenia
- odpadają następni zawodnicy co 90 sekund aż do końca sesji
- 7 kierowców wyeliminowanych, 8 przechodzi do Q3

Q3:

- trwa 14 minut
- po 5 minutach odpada kierowca z najgorszym czasem okrążenia
- odpadają następni zawodnicy co 90 sekund aż do końca sesji
- na finałowe półtorej minuty zostaje dwóch kierowców, którzy rozstrzygają między sobą walkę o pole position

UWAGA:
Nowy format kwalifikacji został wycofany po dwóch Grand Prix.
2. Dobór opon - dla większej różnorodności strategii wyścigowych zmieniono zasady wyboru mieszanek slicków na poszczególne Grand Prix.

Pirelli udostępni trzy mieszanki z pięciu posiadanych zamiast jak dotąd dwie z czterech, następnie każdy zespół z osobna będą mógł swobodnie wybrać spośród nich po 10 kompletów opon dla obu swoich kierowców oddzielnie.

Ale zawodnik będzie musiał użyć jednego kompletu ogumienia narzuconego przez włoskiego dostawcę w ostatniej części kwalifikacji (chyba, że do niej nie awansuje) i dwóch w wyścigu (chyba, że pogoda zmusi do użycia opon przejściowych lub deszczowych).

Pirelli wskaże mieszanki na dane GP z 9-tygodniowym wyprzedzeniem w przypadku europejskich rund i z 15-tygodniowym w przypadku pozostałych eliminacji, a zespoły mają tydzień na dokonanie swojego wyboru. Ale dopiero dwa tygodnie przed wyścigiem dowiemy się, jakie pakiety slicków skompletowano poszczególnym kierowcom.

3. Team radio - ograniczono jeszcze dużo bardziej dozwolone komunikaty radiowe przekazywane kierowcy przez zespół.

4. Przedsezonowe testy - zmniejszono liczbę dni testowych przed sezonem z 12 do 8. Zamiast trzech, zostaną zorganizowane już tylko dwie tury 4-dniowych zajęć.

5. Superlicencja - kierowca ubiegający się o "prawo jazdy F1" będzie musiał spełnić szereg dodatkowych wymogów. Wśród nich: mieć ukończone 18 lat, posiadać ważne drogowe prawo jazdy, jeździć przynajmniej od dwóch lat w wyścigach jednomiejscowych bolidów i zgromadzić 40 punktów w specjalnym systemie FIA za wyniki w innych seriach uzyskane w przeciągu trzech ostatnich lat.

Gdy uda mi się to ostatnie, ale nie rozpocznie startów w F1 od razu, punkty pozostaną ważne przez trzy lata.
Super Licencja F1 - system naliczania punktów
Pozycja na koniec sezonu
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Serie wyścigowe
Punkty
Formuła 2
40
40 40 30 20 10 8 6 4 3
GP2
40
40
30
20
10
8
6
4
3
2

Europejska Formuła 3

40
30
20
10
8
6
4
3
2
1
Długodystansowe Mistrzostwa Świata (WEC) - kategoria LMP1
40
30
20
10
8
6
4
3
2
1
IndyCar
40
30
20
10
8
6
4
3
2
1
Formuła Renault 3.5
35
25
20
15
10
7
5
3
2
1
GP3 30
20
15
10
7
5
3
2
1
-
Super Formuła 2520
1510
7
5
3
2
1
-
Mistrzostwa Świata Samochodów Turystycznych (WTCC)
15
12
10
7
5
3
2
1
-
-
Deutsche Tourenwagen Masters (DTM)
15
12
10
7
5
3
2
1
-
-
Indy Lights
15
12
10
7
5
3
2
1-
-
Krajowe Formuły 4 1210
7
5
3
2
1
-
-
-
Krajowe Formuły 310
7
5
3
1
-
-
-
-
-
Formuły Renault 2.0 (EuroCup, ALPS i NEC)10
7
5
3
1
-
-
-
-
-
Kartingowe Mistrzostwa Świata
- kategoria Seniorów
5
3
2
1
-
-
-
-
-
-
Zmiany wprowadzono po ściągnięciu ubiegłego roku do królowej sportów motorowych zaledwie 17-letniego i w 2013 roku startującego jeszcze w kartingu Maxa Verstappena.

6. VSC - Wirtualny Samochód Bezpieczeństwa będzie mógł zostać wykorzystany już także na treningach, aby nie przerywać zajęć czerwoną flagą.

Dodatkowo po wyłączeniu systemu kierowcy będą mogli od razu używać DRS, nie jak zeszłego roku dopiero po przejechaniu dwóch okrążeń.

7. Przerwany start - kierowca, który przerwie start wyścigu, będzie musiał rozpoczynać zawody z alei serwisowej, gdy rywale pokonają dodatkowe kółko rozgrzewkowe i ustawią się na polach startowych jeszcze raz.

8. Kalendarz wyścigów - zwiększono limit wyścigów w sezonie z 20 do 21 eliminacji.

9. Silniki - będzie można używać jednostek napędowych w wersjach z poprzednich sezonów. Dotychczas producent motoru nie mógł go dostarczać zespołom w więcej niż jednej specyfikacji.

Najważniejsze zmiany w regulaminie technicznym:

1. Nowa mieszanka - Pirelli poszerzyło swoją gamę slicków o oponę ultramiękką. Oznaczona kolorem fioletowym mieszanka będzie najbardziej miękka ze wszystkich, opracowana głównie z myślą o wyścigach na torach ulicznych.

2. Wydech - dla poprawienia głośności hybrydowych silników V6 turbo nakazano zastosowanie jednej lub dwóch dodatkowych rur wydechowych, kórymi będą przepływać wyłącznie spaliny z zaworu upustowego (wastegate).

Dzięki temu główny wydech nie będzie nimi stłumiony.

Rozwiązanie ma zwiększyć głośność bolidów nawet o 25 procent, nie wpływając przy tym istotnie na moc czy emisję spalin.

3. Silniki - złagodzono limit silników na sezon z czterech do pięciu jednostek napędowych dla kierowców jeżdżących na motorze dostarczonym przez producenta uczestniczącego w F1 pierwszy rok (w erze obecnych silników) i dla wszystkich zawodników, gdy sezon liczy ponad 20 wyścigów.

4. Ochrona kokpitu - nakazano zespołom stosowanie struktur chroniących głowę kierowcy znajdujących się po obu stronach kokpitu wyższych o 2 centymetry niż dotychczas i bardziej wytrzymałych.

5. Nowa kamera - we wszystkich bolidach musi znajdować się nowa kamera Magneti Marelli z częstotliwością rejestrowania aż 400 klatek na sekundę, nagrywająca głowę kierowcy podczas wypadku. W tym celu zostanie umieszczona na nosie bolidu.



Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Zmiany w regulaminie F1 na rok 2016