Formuła 1  »  Aktualności F1  »  Wywiad z Robertem Kubicą
			
			
			
			.jpg) 
									
					
					
					
					
						Trudno nie zgadzać się ze stwierdzeniem, że Robert Kubica uratował rok temu Renault. Bez jego talentu oraz konkurencyjności wyniki zespołu na pewno nie byłyby tak dobre, a piąta pozycja w klasyfikacji konstruktorów byłaby marzeniem.
	
		
			
	
W tym roku zespół z Enstone jest w lepszej sytuacji finansowej, a wszystkie stanowiska są dobrze obsadzone. Szef zespołu - Eric Boullier zapowiada walkę o pierwszą trójkę w klasyfikacji konstruktorów. Równie ambitny jest Robert Kubica, dla którego będzie to szósty sezon w Formule 1.
						Robert, to będzie twój szósty sezon w Formule 1. Przez ostatnie pięć lat zmieniałeś pozycje od szybkiego debiutanta, przez kandydata do tytułu i kierowcę środka stawki. W zeszłym sezonie w Renault z powrotem wróciłeś do czołówki.
"Każdy z pięciu dotychczasowych sezonów bardzo się różnił. Mieliśmy wiele zmian dotyczących specyfikacji bolidów, opon oraz różne ambicje dotyczące rezultatów. W moim pierwszym roku byłem kierowcą testowym, następnie brałem udział w piątkowych treningach, aby ostatecznie startować w wyścigach. Byłem z tego bardzo zadowolony, gdyż zyskałem sporo doświadczenia oraz byłem trzeci na Monzie, co nadal jest jednym z moich najlepszych wspomnień. Sezon 2007 nie był tak udany. Miałem wiele usterek technicznych i uległem ciężkiemu wypadkowi w Montrealu. Kolejny rok zaczął się bardzo dobrze, a punkt kulminacyjny był w Kanadzie, gdzie wygrałem swój pierwszy wyścig i zostałem liderem klasyfikacji generalnej. Niestety zespół miał inne cele na ten sezon i zdecydował zaprzestać rozwoju bolidu, koncentrując się na kolejnym roku. Bardzo tego żałuję, ponieważ zarówno ja, jak i zespół straciliśmy dużą okazję i jestem pewny, że nie tylko ja mam takie odczucia. Sezon 2009 był dla mnie koszmarem, gdyż cały bolid był budowany pod system KERS, który ostatecznie nie działał najlepiej. Kiedy go wyjęliśmy, mieliśmy problemy z rozłożeniem masy w bolidzie. W połowie sezonu BMW zdecydowało się odejść z Formuły 1, ale w drugiej części prezentowaliśmy się lepiej i udało mi się stanąć na podium w Brazylii. W roku 2010 przeniosłem się do Renault, gdzie nabrałem świeżego powietrza, którego zaczynało mi brakować. To był dobry sezon, gdzie inżynierowie i mechanicy słuchali moich wskazówek, a ja cieszyłem się z prowadzenia bolidu. Trzy miejsca na podium oraz dobre występy na pewno sprawią, że miło będę wspominał ten sezon". Jakie doświadczenia ukształtowały cię najbardziej?
"W pierwszym sezonie uczysz się najwięcej, głównie dlatego, że wszystko odkrywasz. Z czasem zaczynasz wszystko rozumieć - nie chodzi tylko o ustawienia bolidu, ale również o strategię w wyścigu, czy strategię w walce o tytuł, tak jak to było w sezonie 2008, kiedy liczyłem się w walcę o mistrzostwo przez większość sezonu. Tak czy inaczej nigdy nie przestajesz się uczyć, szczególnie wtedy, gdy regulacje cały czas się zmieniają".
	
	
	
	
						Czy jesteś rozczarowany, że nie udało ci się jeszcze wygrać mistrzostw?
"Nie jestem rozczarowany, gdyż wiem, że do zdobycia mistrzostwa potrzebujesz kilku czynników. Z tym jest tak samo jak ze skrzynią biegów - jeśli jeden z biegów nie działa jak należy to cały mechanizm się wali, albo nie jest konkurencyjny".Sezon 2010 jest uznawany za jeden z najbardziej emocjonujących, ponieważ aż pięciu kierowców walczyło o tytuł. Przez większą część sezonu mogłeś się tylko temu przyglądać, ale jaki to był rok dla ciebie?
"Cóż, nie jeździłem dla Renault w sezonie 2009 i zaszło tam w zimę wiele zmian, zanim zacząłęm z nimi pracować na dobre. Zmieniali się udziałowcy zespołu, ale rdzeń ekipy się nie zmieniał. Zostałem poinformowany, że w tym roku to dzieje się ponownie".
Twoją pasją są rajdy. Czy uważasz, że ten sport będzie twoim przeznaczeniem w przyszłości, podobnie jak było w przypadku Kimiego Raikkonena?"Teraz mogę się cieszyć rajdami, jeżdżąc bez żadnej presji wyniku, wyłącznie dla zabawy. Gdybym został profesjonalnym kierowcą rajdowym, to ta sytuacja zmieniłaby się, jednak nie mogę wykluczyć takiej sytuacji w przyszłości. W rajdach możesz być konkurencyjny bez względu na wiek, więc mam jeszcze sporo czasu na przemyślenie ewentualnych zmian".
Aktualnie widzimy w Formule 1 zjawisko, gdzie kierowcy ze wsparciem sponsorów znajdują sobie posady. Niektóre zespoły nie zwracają już uwagi na czysty talent kierowców. Czy byłbyś w stanie jeździć w Formule 1 na takich warunkach?"Nie jestem odpowiednią osobą do osądzania tego, w jaki sposób zespoły kompletują swój skład. To nie jest nic nowego w Formule 1. Myślę, że poziom dzisiejszych kierowców jest bardzo wysoki i ta sytuacja nie wpływa źle na widowisko. Gdybym znalazł się w takiej sytuacji, to prawdopodobnie poszedłbym w innym kierunku, ale nie krytykuję tych, którzy wykorzystują wszystkie dostępne środki, do zapewnienia sobie miejsca w Formule 1".
Twój nowy samochód będzie pomalowany w historyczne czarno-złote barwy Lotusa. Co o tym sądzisz?"Odpukuję w niemalowane! Jestem pewny, że sezon 2011 będzie dla nas dobry, ponieważ w trakcie przerwy zimowej zespół ustabilizował swoją sytuację finansową oraz dotyczącą obsady stanowisk na górze. Eric Boullier powiedział, że chce aby nasz samochód wygrywał w tym roku wyścigi - ja chcę tego samego!".
					
Sonda: O co będzie walczył Robert Kubica w sezonie 2011?
			
		"Każdy z pięciu dotychczasowych sezonów bardzo się różnił. Mieliśmy wiele zmian dotyczących specyfikacji bolidów, opon oraz różne ambicje dotyczące rezultatów. W moim pierwszym roku byłem kierowcą testowym, następnie brałem udział w piątkowych treningach, aby ostatecznie startować w wyścigach. Byłem z tego bardzo zadowolony, gdyż zyskałem sporo doświadczenia oraz byłem trzeci na Monzie, co nadal jest jednym z moich najlepszych wspomnień. Sezon 2007 nie był tak udany. Miałem wiele usterek technicznych i uległem ciężkiemu wypadkowi w Montrealu. Kolejny rok zaczął się bardzo dobrze, a punkt kulminacyjny był w Kanadzie, gdzie wygrałem swój pierwszy wyścig i zostałem liderem klasyfikacji generalnej. Niestety zespół miał inne cele na ten sezon i zdecydował zaprzestać rozwoju bolidu, koncentrując się na kolejnym roku. Bardzo tego żałuję, ponieważ zarówno ja, jak i zespół straciliśmy dużą okazję i jestem pewny, że nie tylko ja mam takie odczucia. Sezon 2009 był dla mnie koszmarem, gdyż cały bolid był budowany pod system KERS, który ostatecznie nie działał najlepiej. Kiedy go wyjęliśmy, mieliśmy problemy z rozłożeniem masy w bolidzie. W połowie sezonu BMW zdecydowało się odejść z Formuły 1, ale w drugiej części prezentowaliśmy się lepiej i udało mi się stanąć na podium w Brazylii. W roku 2010 przeniosłem się do Renault, gdzie nabrałem świeżego powietrza, którego zaczynało mi brakować. To był dobry sezon, gdzie inżynierowie i mechanicy słuchali moich wskazówek, a ja cieszyłem się z prowadzenia bolidu. Trzy miejsca na podium oraz dobre występy na pewno sprawią, że miło będę wspominał ten sezon". Jakie doświadczenia ukształtowały cię najbardziej?
"W pierwszym sezonie uczysz się najwięcej, głównie dlatego, że wszystko odkrywasz. Z czasem zaczynasz wszystko rozumieć - nie chodzi tylko o ustawienia bolidu, ale również o strategię w wyścigu, czy strategię w walce o tytuł, tak jak to było w sezonie 2008, kiedy liczyłem się w walcę o mistrzostwo przez większość sezonu. Tak czy inaczej nigdy nie przestajesz się uczyć, szczególnie wtedy, gdy regulacje cały czas się zmieniają".
"Nie jestem rozczarowany, gdyż wiem, że do zdobycia mistrzostwa potrzebujesz kilku czynników. Z tym jest tak samo jak ze skrzynią biegów - jeśli jeden z biegów nie działa jak należy to cały mechanizm się wali, albo nie jest konkurencyjny".Sezon 2010 jest uznawany za jeden z najbardziej emocjonujących, ponieważ aż pięciu kierowców walczyło o tytuł. Przez większą część sezonu mogłeś się tylko temu przyglądać, ale jaki to był rok dla ciebie?
"Cóż, nie jeździłem dla Renault w sezonie 2009 i zaszło tam w zimę wiele zmian, zanim zacząłęm z nimi pracować na dobre. Zmieniali się udziałowcy zespołu, ale rdzeń ekipy się nie zmieniał. Zostałem poinformowany, że w tym roku to dzieje się ponownie".
Twoją pasją są rajdy. Czy uważasz, że ten sport będzie twoim przeznaczeniem w przyszłości, podobnie jak było w przypadku Kimiego Raikkonena?"Teraz mogę się cieszyć rajdami, jeżdżąc bez żadnej presji wyniku, wyłącznie dla zabawy. Gdybym został profesjonalnym kierowcą rajdowym, to ta sytuacja zmieniłaby się, jednak nie mogę wykluczyć takiej sytuacji w przyszłości. W rajdach możesz być konkurencyjny bez względu na wiek, więc mam jeszcze sporo czasu na przemyślenie ewentualnych zmian".
Aktualnie widzimy w Formule 1 zjawisko, gdzie kierowcy ze wsparciem sponsorów znajdują sobie posady. Niektóre zespoły nie zwracają już uwagi na czysty talent kierowców. Czy byłbyś w stanie jeździć w Formule 1 na takich warunkach?"Nie jestem odpowiednią osobą do osądzania tego, w jaki sposób zespoły kompletują swój skład. To nie jest nic nowego w Formule 1. Myślę, że poziom dzisiejszych kierowców jest bardzo wysoki i ta sytuacja nie wpływa źle na widowisko. Gdybym znalazł się w takiej sytuacji, to prawdopodobnie poszedłbym w innym kierunku, ale nie krytykuję tych, którzy wykorzystują wszystkie dostępne środki, do zapewnienia sobie miejsca w Formule 1".
Twój nowy samochód będzie pomalowany w historyczne czarno-złote barwy Lotusa. Co o tym sądzisz?"Odpukuję w niemalowane! Jestem pewny, że sezon 2011 będzie dla nas dobry, ponieważ w trakcie przerwy zimowej zespół ustabilizował swoją sytuację finansową oraz dotyczącą obsady stanowisk na górze. Eric Boullier powiedział, że chce aby nasz samochód wygrywał w tym roku wyścigi - ja chcę tego samego!".
źródło: formula1.com
										
					
				Dodaj komentarz
					Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
				logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
					Komentarze do:
Wywiad z Robertem Kubicą
Podobne: Wywiad z Robertem Kubicą
				 Mercedes zainteresowany Kubicą? »
Mercedes zainteresowany Kubicą? »
					
					 Okrążenie toru Szanghai z Robertem Kubicą »
Okrążenie toru Szanghai z Robertem Kubicą »
					
					 Kubica z problemami, ale zadowolony »
Kubica z problemami, ale zadowolony »
					
					 Nowy kask Roberta Kubicy »
Nowy kask Roberta Kubicy »
					
				Podobne galerie: Wywiad z Robertem Kubicą
				 GP Korei Południowej 2010 - kwalifikacje »
GP Korei Południowej 2010 - kwalifikacje »
					
					 Grand Prix Włoch 2010 - Wyścig »
Grand Prix Włoch 2010 - Wyścig »
					
					.jpg) N-Gine Renault F1 Team Show w Poznaniu »
N-Gine Renault F1 Team Show w Poznaniu »
					
				Najczęściej czytane w tym miesiącu
				 Kwalifikacje do GP Singapuru: Russell królem nocy w Singapurze! Mercedes wraca na szczyt »
Kwalifikacje do GP Singapuru: Russell królem nocy w Singapurze! Mercedes wraca na szczyt »
					
					 Kwalifikacje do sprintu Grand Prix Stanów Zjednoczonych - Verstappen znów górą »
Kwalifikacje do sprintu Grand Prix Stanów Zjednoczonych - Verstappen znów górą »
					
					 Sprint to GP USA: Verstappen kolejne 8 punktów bliżej! »
Sprint to GP USA: Verstappen kolejne 8 punktów bliżej! »
					
				Tapety na pulpit Renault
				
				
				
				
				
				
				
			Galerie zdjęć
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			Newsletter
			
.jpg) Robert Kubica - Renault
Robert Kubica - Renault.jpg) Radość ekipy Renault po drugim miejscu Roberta w GP Australii
Radość ekipy Renault po drugim miejscu Roberta w GP Australii.jpg) Robert Kubica i Eric Boullier
Robert Kubica i Eric Boullier.jpg)
.jpg)

 Robert Kubica na podium GP Monako
Robert Kubica na podium GP Monako Kubica na ulicach Monako
Kubica na ulicach Monako Kubica oblewa szampanem mechanika Renault
Kubica oblewa szampanem mechanika Renault





 
						
						 
						
						 Tapety Renault
						
						Tapety Renault  Tapety Saturn
Tapety Saturn  GP Węgier - Hungaroring - Wyścig
GP Węgier - Hungaroring - Wyścig  Grand Prix Brazylii - Interlagos - Pitbabes
Grand Prix Brazylii - Interlagos - Pitbabes  Nie możecie się doczekać GTA VI? Dzisiaj ściągniesz nowe samochody do ulepszonej GTA V!
Nie możecie się doczekać GTA VI? Dzisiaj ściągniesz nowe samochody do ulepszonej GTA V! Gdyby Elon Musk i Kanye West mieli dziecko: Tesla Cybertruck po mrocznym tuningu Mansory
Gdyby Elon Musk i Kanye West mieli dziecko: Tesla Cybertruck po mrocznym tuningu Mansory Prztyczek w nosy Trumpa i Muska. Amerykańscy żołnierze nie mogą zabrać Tesli Cybertruck do Niemiec
Prztyczek w nosy Trumpa i Muska. Amerykańscy żołnierze nie mogą zabrać Tesli Cybertruck do Niemiec Rajd Polski żegna Mikołajki. Kultowa impreza przenosi się na Śląsk
Rajd Polski żegna Mikołajki. Kultowa impreza przenosi się na Śląsk Jak zwiększyć osiągi motocykla Suzuki bez dużych wydatków?
Jak zwiększyć osiągi motocykla Suzuki bez dużych wydatków? 
 
			
 
 
			