Formuła 1  »  Aktualności F1  »  W F1 może wrócić dmuchanie spalinami na sezon 2016
W F1 może wrócić dmuchanie spalinami na sezon 2016

W F1 może wrócić dmuchanie spalinami na sezon 2016

2015-10-14 - G. Filiks     Tagi: Formuła 1, Wydech, Bolid F1
W 2016 roku bolidy Formuły 1 mogą z powrotem wykorzystywać spaliny do zwiększania docisku aerodynamicznego.

Taka informacja ukazała się na oficjalnej stronie internetowej najważniejszej serii wyścigowej świata.

Technologia nadmuchu spalinami była jednym z najgłośniejszych rozwiązań, na których opierała się dominacja Red Bulla w F1, zanim nastała supremacja Mercedesa.
W F1 może wrócić dmuchanie spalinami na sezon 2016W F1 może wrócić dmuchanie spalinami na sezon 2016
Czerwone Byki, ale też i inne zespoły, kierowały gazy z wydechu tak, aby wspomagały dyfuzor. Stąd nazwa „dmuchany dyfuzor" dla sprytnego wynalazku.

Nadmuch spalinami stał się niemożliwy od sezonu 2014, kiedy to FIA nakazała stosować w bolidach jedną końcówkę wydechu zamiast dwóch i uściśliła jej położenie, czy wymiary.
W F1 może wrócić dmuchanie spalinami na sezon 2016W F1 może wrócić dmuchanie spalinami na sezon 2016
Na następny sezon wrócą dwie końcówki, aby poprawić cichy odgłos hybrydowych, 1,6-litrowych jednostek napędowych V6 turbo.

Druga rura wydechowa będzie wypuszczać wyłącznie spaliny pochodzące z zaworu upustowego turbosprężarki. Dzięki temu pierwsza nie będzie nimi stłumiona i odda dźwięk wydobywający się prosto z silnika.
Jak się teraz okazało, FIA zezwoliła nawet na trzy rury (dwie dodatkowe).

Na F1.com wyjaśniono, że ekstra rura wydechowa (lub rury) będzie mogła zostać poprowadzona w dowolny sposób. To otwiera drogę do ponownego wykorzystania spalin dla celów aerodynamicznych.
W F1 może wrócić dmuchanie spalinami na sezon 2016W F1 może wrócić dmuchanie spalinami na sezon 2016



źródło: f1.com

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
26

Komentarze do:

W F1 może wrócić dmuchanie spalinami na sezon 2016

W F1 może wrócić dmuchanie spalinami na sezon 2016
Skoczek120 2015-10-14 10:56
Mam nadzieje, że RBR wykorzysta to, co kiedyś wymyśliła i zyska. :-D
W F1 może wrócić dmuchanie spalinami na sezon 2016
Albo albo 2015-10-14 11:32
Albo spaliny będą kierowane na turbosprężarkę i co za tym idzie będzie odzyskiwana ich energia w postaci ładowania baterii. Albo zostaną wypuszczone rurą wydechową pod podłogę w celu poprawy docisku. Myślę, że z tymi rurami kierowanymi pod podłogę to taka zachęta od FIA. Bo już kiedyś tu pisałem, że samo wprowadzenie dodatkowej rury wypuszczającej spaliny prosto z silnika z pominięciem turbosprężarki nic nie da. Bo nikt nie będzie chciał wypuszczać spalin na próżno bez odzyskania ich energii i zamiany w prąd elektryczny.
W F1 może wrócić dmuchanie spalinami na sezon 2016
A co za tym idzie 2015-10-14 11:34
wprowadzenie dodatkowej rury w celu poprawy głośności nic by nie dało. Bo nikt nie kierował by w nią spalin. Zresztą odkąd wszelkie zmiany muszą być głosowane przez między innymi teamy. Nie wiele z tego może wyniknąć.
W F1 może wrócić dmuchanie spalinami na sezon 2016
wlodar 2015-10-14 11:43
[Albo albo] Spaliny są gorące i nawet po napędzeniu turbosprężarki są w stanie rozrzedzić powietrze pod bolidem, a co za tym idzie zmniejszą tam ciśnienie. A skoro nad samochodem będzie wyższe ciśnienie to rozwiązanie zapewni docisk.
W F1 może wrócić dmuchanie spalinami na sezon 2016
viggen 2015-10-14 13:28
Za rok to Red Bulla nie będzie i skoczek straci sens swojego życia ;/
W F1 może wrócić dmuchanie spalinami na sezon 2016
Skoczek120 2015-10-14 13:34
@viggen - jak braknie Kimiego i Ferdka, to ty stracisz sens swojego. ;-)
W F1 może wrócić dmuchanie spalinami na sezon 2016
@wlodar 2015-10-14 13:47
najpierw spróbuj zrozumieć tekst z którym chcesz polemizować. Bo nic nie zrozumiałeś. Dodatkowe rury wydechowe, które będą mogły być puszczone pod podłogę będą przewodzić spaliny prosto z silnika. A więc te spaliny nie będą zasilać turbosprężarki a co za tym idzie generatora. Są więc dwie drogi. Albo przez turbosprężarkę i zasilanie generatora. Albo przez wydech pod podłogę i dmuchanie dyfuzora. Ekipy będą musiały to rozważyć. Gdyby nie zachęta FIA z tym dyfuzorem, żadnej ekipie nie opłacało by się wypuszczać spalin dodatkową rurą poprawiając głośność. Bo tracili by na energii z generatora. Takich głupich przepisów w f1 doczekaliśmy.
W F1 może wrócić dmuchanie spalinami na sezon 2016
Adrza1 2015-10-14 14:29
chce wam powiedzieć że przed sprężarką jest 6 rur, tu chodzi ewidentnie o rury ZA sprężarką, jeśli tak to powróci "ten" dźwięk podczas ujęcia gazu
W F1 może wrócić dmuchanie spalinami na sezon 2016
Adrza1 2015-10-14 14:36
dodam że mogą zbierać maksymalnie 2 MJ na okrążeniu(przepisy), ze zbieraniem mocy ma problem tylko Honda reszta wykorzystuje pełną dozwoloną energię
W F1 może wrócić dmuchanie spalinami na sezon 2016
FK 2015-10-14 14:51
Lepiej żeby RB znów nie wygrywało, bo Skoczek120 znowu co wyścig będzie zalewał klawiaturę i monitor :-)
W F1 może wrócić dmuchanie spalinami na sezon 2016
Za jaką 2015-10-14 14:55
sprężarką? Wiesz co to wastegate? W tekście jest wyraźnie powiedziane. Dowolne miejsce wylotu mogą mieć tylko rury wyprowadzające spaliny prosto z silnika. Czyli te omijające turbosprężarkę. Przed sprężarką jest jedna rura. Jeszcze nie widziałem turbosprężarki w silniku wielo cylindrowym do której wlot miała by oddzielnie rura z każdego cylindra, więc nie pleć bzdur. Może i zbierają 2 MJ na okrążeniu. Ale rozmieszczenie stref DRS na danym torze, czasami 2, zdolność naładowania baterii w danym czasie to inna sprawa.
W F1 może wrócić dmuchanie spalinami na sezon 2016
Poza tym 2015-10-14 14:59
na razie zespoły zbierają te 2 MJ energii na okrążeniu. Ale nie wiadomo czy na niektórych torach zdołają zebrać tą energię, gdy część spalin każe się im wypuszczać bokiem dla poprawienia głośności z pominięciem generatora zamontowanego na turbosprężarce.
W F1 może wrócić dmuchanie spalinami na sezon 2016
Adrza1 2015-10-14 15:14
teraz pytanie: jak spaliny z zaworu upustowego mają być skierowane do turbiny? to zaprzeczenie jego sensu
W F1 może wrócić dmuchanie spalinami na sezon 2016
borko87 2015-10-14 16:12
Jedna rura powiadasz ? https://www.google.pl/search?q=silnik+f1+mercedesa&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAcQ_AUoAWoVChMI8IeLm5LCyAIVRd4sCh1xtAAd&biw=1282&bih=683#imgrc=viVdaxYJ9gQCQM%3A
W F1 może wrócić dmuchanie spalinami na sezon 2016
@Adrza1 2015-10-14 19:38
ty rozumiesz co czytasz? Rozumiesz o czym tu mowa? Bo dziwne pytania zadajesz. Gdzie ja napisałem, że spaliny z zaworu upustowego są kierowane do turbiny. Właśnie już kilka razy wałkuje, że nie są.
W F1 może wrócić dmuchanie spalinami na sezon 2016
@borko87 2015-10-14 19:43
to są zdjęcia/grafiki zrobione prze grafików i na pewno nie aparatem fotograficznym. Żaden zespół nie udostępnia zdjęć swojego silnika. Te grafiki są właśnie dla naiwnych. Logicznie myśląc gdy wpuścimy spaliny do turbosprężarki dwoma wlotami. Oddają one swą energię na turbosprężarkę tylko przez połowę obrotu wirnika. Gdy wprowadzimy spaliny jedną rurą to energia ruchu spalin przekazywana jest na wirnik niemal przez cały, pełny jego obrót. Nawet przyjmując, że jakiś zespół używa turbosprężarki z dwoma wlotami spalin. To na pewno żaden nie używa turbosprężarki z 6 wlotami.
W F1 może wrócić dmuchanie spalinami na sezon 2016
Borat 2015-10-14 20:27
Red Bull to na razie na ten dyfuzor będzie mógł dmuchać najwyżej z balonów. Bo te spaliny coś musi produkować, a jak to zrobić nie mając silnika? :-)
W F1 może wrócić dmuchanie spalinami na sezon 2016
FAN F1 2015-10-14 22:10
Widze tu wielu znawcow tematu, czy ktos z was widzial wogole turbosprezarke na oczy? Kto tu pisze ze wlot do turbiny dwoma rurami nie ma sensu? A co gdy turbina posiada zmienna geometrie? Wiecej wlotow promieniowo na lopatki zmiennej geometri poprawia dzialanie turbiny. Nie wierze ze nie stosuje sie zmiennej geometri w turbinach F1, dzisiaj prawie kazdy silnik turbo posiada takie rozwiazanie. Nie stosuje sie kilku wlotow w normalnych autach bo to rozwiazanie jest skomplikowane ale czy w F1 tego nie stosuja to kto wie.
W F1 może wrócić dmuchanie spalinami na sezon 2016
borko87 2015-10-14 22:18
Nie sprzeczam się bo pewnie masz racje. Takie zdjęcia mogą zmylić. https://www.google.pl/search?q=toro+rosso+engine&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAgQ_AUoAmoVChMIyMaH9OLCyAIVQ94sCh2RKwmL&biw=1282&bih=683#imgrc=-qLEaUF5pjLYgM%3A
W F1 może wrócić dmuchanie spalinami na sezon 2016
FAN F1 2015-10-14 22:31
Co do pisania o zaworze upustowym to niechce mi sie wierzyc ze F1 stosuje takie przestarzale rozwiazanie i malo efektywne. Turbina z zaworem wogole nie daje " dolu " a os turbo ma niestabilny moment ktory nie jest wskazany przy napedzie zespolu odzyskiwania energi.
W F1 może wrócić dmuchanie spalinami na sezon 2016
A co gdy turbina 2015-10-15 08:11
nie posiada zmiennej geometrii? Na prawdę zadajcie sobie choć deczko trudu i zapoznajcie się dokładniej z tematem. Zamiast zmyślać i bajki pisać. Jaki dół? To f1 czy golf tdi? Może niektóre rozwiązania są przestarzałe. Ale niektórych tez zabrania regulamin. Jedno to to co mogli by zastosować konstruktorzy a drugie to to na co pozwala regulamin. @FAN F1 może i oś turbosprężarki ma niestabilny moment, może to nie wskazane do napędu generatorów. Ale generator jednak tam jest. http://www.superstreetonline.com/how-to/engine/1403-turbcharger-thermal-energy-recovery-systems/ Przykładowa turbosprężarka f1 z generatorem w środku. To nie jest grafika. Może być turbosprężarka z generatorem z boku. Mercedes ma dodatkowo turbosprężarkę tak wydłużoną, że część zimna znajduje się z przodu silnika. Generator w środku między cylindrami. A część gorąca z tyłu za silnikiem. Miedzy tymi częściami prawdopodobnie są sprzęgła na osi. Prawdopodobnie bo to tylko plotki czy przecieki. A wy tu o jakiejś zmiennej geometrii i słabym dole bajacie.
W F1 może wrócić dmuchanie spalinami na sezon 2016
Skoczek120 2015-10-15 09:08
@FK - nie chwal się swoimi doświadczeniami. ;-)
W F1 może wrócić dmuchanie spalinami na sezon 2016
FAN F1 2015-10-15 11:11
Widze ze ktos tu pracuje dla Mercedesa i dokladnie zna budowe ich wysmienitego silnika i rozwiazan w nim zastosowanych
W F1 może wrócić dmuchanie spalinami na sezon 2016
Nie trzeba pracować 2015-10-16 08:43
dla Mercedesa. Bo akurat fakt, że Ten zespół posiada tgz "rozdzieloną" turbosprężarkę. Jest pewny i powszechnie znany. Choć widać nie wszystkim. Wiadomo, że część zimna jest przed silnikiem, generator między cylindrami a część gorąca za silnikiem. Nie wiadomo tylko czy między poszczególnymi częściami są jakieś sprzęgła, które pozwolą indywidualnie zarządzać pracą każdego elementu. Gdybyś wiedział co kolwiek na temat w którym chcesz dyskutować nie pisał byś ty czy inni bzdur o zmiennej geometrii czy słabym dole. W f1 takie archaiczne rozwiązanie jak zmienna geometria nikomu nie jest potrzebne. Bo z wolnych obrotów turbosprężarkę może rozpędzić generator, który bywa silnikiem elektrycznym. Zamontowanym na jej osi. Takie rozwiązanie stosuje audi w autach wystawianych między innymi w wyścigach długodystansowych. Podsumowując masz blade o tym pojęcie i doświadczenia z jakichś starych diesli ze zmienną geometrią. Bo nawet w autach drogowych z lepszymi silnikami producenci wolą zastosować b iturbo. Niż przed potopowe vtg.
W F1 może wrócić dmuchanie spalinami na sezon 2016
FAN F1 2015-10-16 21:19
Widze ze nie masz zielonego pojecia jakie ma zastosowanie generatora na turbosprezarce. Jak myslisz po co tracic energie generatora na naped sekcji cisnienia turbo kiedy sekcja wydechu jest na tej samej osi? Prosciej byloby zamontowac sprezarke wspomagana generatorem. Tymi swoimi sprzeglami starasz sie skomplikowac zasady doladowania silnika i odzyskania energi do maximum
W F1 może wrócić dmuchanie spalinami na sezon 2016
FAN F1 2015-10-16 21:27
Co do rozdzielonej turbosprezarki to nie wiesz o co chodzi, nie chodzi o rozdzielenie czesci goracej od zimnej bo wtedy to juz nie jest turbosprezarka a wedlog przepisow to ma byc wlasnie TURBOSPREZARKA! Chodzi o niestandardowe oddalenie od siebie tych elementow