Formuła 1 » Aktualności F1 » Vettel i kontrola trakcji - wróciły podejrzenia

Vettel i kontrola trakcji - wróciły podejrzenia
Po zmiażdżeniu przez Sebastiana Vettela rywali w GP Singapuru, znów pojawiły się sugestie, że jego Red Bull może posiadać zakazaną od kilku lat kontrolę trakcji.
„Nie chcę deprecjonować osiągnięć Sebastiana Vettela, (...) chcę tylko opowiedzieć o tym, co widziałem i słyszałem podczas GP Singapuru". - tłumaczył 66-letni Minardi, którego dawny team startuje obecnie pod szyldem Toro Rosso, jako siostrzana stajnia Red Bulla.
„Ze swoim doświadczeniem uważam, że przewaga 2.5 sekundy na okrążeniu to naprawdę zbyt dużo. To przeskok o trzy generacje rozwoju bolidu. Ogromny dystans. Co ciekawe, różnica na trzecim treningu między Vettelem i drugim Romainem Grosjeanem wynosiła tylko parę dziesiątych sekundy, podobnie jak między kierowcą Red Bulla oraz Nico Rosbergiem w kwalifikacjach. W sobotę niemiecki zawodnik mógł się bawić w kotka i myszkę, tak czy inaczej, wciąż coś nie jest dla mnie jasne. „Wybrałem sobie pewne punkty na torze i obserwowałem, jak jeżdżą w nich poszczególni kierowcy. Na zakręcie prowadzącym do Republic Boulevard (Vettel) potrafił nie robić żadnych korekt kierownicy, w przeciwieństwie do wszystkich jego rywali (łącznie z zespołowym partnerem). Dodatkowo uzyskał nadzwyczajny czas w trzecim sektorze, który jest naszpikowanym łukami.
„Na tym samym odcinku trasy, Sebastian mógł zacząć przyśpieszać nawet 50 metrów wcześniej niż reszta stawki, bez pomijania Webbera.
„Najbardziej zaskoczył mnie jednak odgłos silnika u Red Bulla. Jednostka napędowa Renault w samochodzie Vettela rzęziła jak żadna inna francuskiego producenta. U Webbera czegoś takiego nie było. Ów hałas przypominał dźwięk motorów z wcześniejszych sezonów, kiedy bolidy miały kontrolę trakcji.„Co więcej, wspomniany ryk był słyszalny tylko wtedy, gdy Vettel kręcił niesamowite czasy okrążeń. Dla przykładu, kiedy po zjeździe safety cara uciekł Alonso na 32 sekundy.
„Podsumujmy; 1 - bardzo płynny styl jazdy Vettela, 2 - przyśpieszanie Vettela do 50 metrów wcześniej niż inni, 3 - dziwny dźwięk jego silnika, 4 - ponad dwusekundowa przewaga nad rywalami. To wszystko daje mi do myślenia i chciałbym pewnych odpowiedzi.„Wszystkie wątpliwości nabierają jeszcze większej powagi, gdy zwrócimy uwagę, że Webber nie potrafił robić takich rzeczy, bo jest zwykłym człowiekiem. Nie chcę nikogo oskarżać, pragnąłbym tylko wgłębić się w temat".
Minardi jest fanem i przyjacielem Alonso, największego rywala Vettela. Reprezentant Ferrari zaczynał karierę kierowcy F1 w jego zespole.
Podejrzenia na mistrza świata Formuły 1 nie rzucił żaden z rywali, a Giancarlo Minardi, który wystawiał zespół sygnowany własnym nazwiskiem w latach 1985-2005. Włoch obserwował na żywo jazdę Vettela ulicami Singapuru i ma wątpliwości, czy Niemiec znokautował konkurentów bolidem spełniającym przepisy techniczne, czy sprytnie obchodzącym je.
„Nie chcę deprecjonować osiągnięć Sebastiana Vettela, (...) chcę tylko opowiedzieć o tym, co widziałem i słyszałem podczas GP Singapuru". - tłumaczył 66-letni Minardi, którego dawny team startuje obecnie pod szyldem Toro Rosso, jako siostrzana stajnia Red Bulla.
„Ze swoim doświadczeniem uważam, że przewaga 2.5 sekundy na okrążeniu to naprawdę zbyt dużo. To przeskok o trzy generacje rozwoju bolidu. Ogromny dystans. Co ciekawe, różnica na trzecim treningu między Vettelem i drugim Romainem Grosjeanem wynosiła tylko parę dziesiątych sekundy, podobnie jak między kierowcą Red Bulla oraz Nico Rosbergiem w kwalifikacjach. W sobotę niemiecki zawodnik mógł się bawić w kotka i myszkę, tak czy inaczej, wciąż coś nie jest dla mnie jasne. „Wybrałem sobie pewne punkty na torze i obserwowałem, jak jeżdżą w nich poszczególni kierowcy. Na zakręcie prowadzącym do Republic Boulevard (Vettel) potrafił nie robić żadnych korekt kierownicy, w przeciwieństwie do wszystkich jego rywali (łącznie z zespołowym partnerem). Dodatkowo uzyskał nadzwyczajny czas w trzecim sektorze, który jest naszpikowanym łukami.
„Najbardziej zaskoczył mnie jednak odgłos silnika u Red Bulla. Jednostka napędowa Renault w samochodzie Vettela rzęziła jak żadna inna francuskiego producenta. U Webbera czegoś takiego nie było. Ów hałas przypominał dźwięk motorów z wcześniejszych sezonów, kiedy bolidy miały kontrolę trakcji.„Co więcej, wspomniany ryk był słyszalny tylko wtedy, gdy Vettel kręcił niesamowite czasy okrążeń. Dla przykładu, kiedy po zjeździe safety cara uciekł Alonso na 32 sekundy.
„Podsumujmy; 1 - bardzo płynny styl jazdy Vettela, 2 - przyśpieszanie Vettela do 50 metrów wcześniej niż inni, 3 - dziwny dźwięk jego silnika, 4 - ponad dwusekundowa przewaga nad rywalami. To wszystko daje mi do myślenia i chciałbym pewnych odpowiedzi.„Wszystkie wątpliwości nabierają jeszcze większej powagi, gdy zwrócimy uwagę, że Webber nie potrafił robić takich rzeczy, bo jest zwykłym człowiekiem. Nie chcę nikogo oskarżać, pragnąłbym tylko wgłębić się w temat".
Minardi jest fanem i przyjacielem Alonso, największego rywala Vettela. Reprezentant Ferrari zaczynał karierę kierowcy F1 w jego zespole.
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
31
Komentarze do:
Vettel i kontrola trakcji - wróciły podejrzenia
Vettel i kontrola trakcji - wróciły podejrzenia
Mateu 2013-09-30 09:51
Powinni to dokładnie sprawdzić. Co prawda nie wiem, czy w dzisiejszych czasach możliwy jest całkowicie obiektywny osąd w jakiejkolwiek sprawie, ale tak poważne zarzuty, poparte jakimiś obserwacjami (a nie wyciągniętymi z kapelusza) wymagają wyjaśnień. Jeśli potwierdziliby takie działanie to powinny zweryfikować wszystkie wyniki od początku startów Vettela w RB i anulować mu punkty (co oczywiście prowadziłoby do zmian mistrza świata w poszczególnych latach). Do tego dorzuciłbym minimum roczną dyskwalifikację dla zespołu i Vettela. PS Po przeczytaniu swojego komentarza jeszcze raz (w celu wyłapania ew. błędów) sam z siebie zacząłem się śmiać-nawet jeśli sprawdzą dokładnie bolid i potwierdzą jakieś niedozwolone elementy, to wątpię, czy w ogóle jakaś adekwatna kara będzie nałożona...
Vettel i kontrola trakcji - wróciły podejrzenia
korba 2013-09-30 10:04
Minardi jest fanem i przyjacielem Alonso i to wyjaśnia atak na team Red Bull i Vettela.Żaden z teamów takiego oskarżenia nie wnosi,bo wie,że za fałszywe oskarżenie musiałyby zapłacić wielomilionowe odszkodowania.Za tym nieoficjalnie stoi Ferrari. Z czasem to wyjdzie na jaw.
Vettel i kontrola trakcji - wróciły podejrzenia
Bzik 2013-09-30 10:06
Żeby mi tu nie było....! Ja nie jestem żadnym ekspertem, ALE kiedy czytam wypowiedź kogoś, kto MIAŁ WŁASNY TEAM F1, to daje mi nieco do myślenia. Poza tym, nosz do ****, koleś mówi niepokojąco spójnie....! Ciekaw jestem, czy będą kolejne takie wypowiedzi od osób ze środowiska F1. JEŚLI tak, to może być wesoło :-D

Vettel i kontrola trakcji - wróciły podejrzenia
slawex1983 2013-09-30 10:10
Ciekawą sprawą byłoby, gdyby Vettel mógł się zamienić na bolidy z innym zawodnikiem z czołówki.
Vettel i kontrola trakcji - wróciły podejrzenia
KAWX77 2013-09-30 10:13
Minardi- po pierwsze sebastian nie moczy jajek- po drugie, to nie bolid, tylko sebastian jest najlepszy- po trzecie, to Wy nie macie racji, ze bolid sebastiana jest lepszy od Webbera- po czwarte, to juz teraz wiem dlaczego sebastian ma taki nadasany ryj, bo to jest pakiet aerodynamiczny wymyslony przez Neweya na wyscig i jak wychodzi z bolidu, to juz mu tak zostaje.
Vettel i kontrola trakcji - wróciły podejrzenia
macio 2013-09-30 10:41
Ruszamy do akcji "a nuż uda się go zdyskwalifikować jak nie można go pokonać" Ferrari zaczyna już gonić własny ogon, wypuszcza do akcji "przyjaciół" powtarzając stary numer z zeszłorocznego finału 'my nie oskarżamy ale chcielibyśmy to wyjaśnić". Za wszelką cenę chcą pomniejszyć sukces RB i Vettela by usprawiedliwić swoje wpadki co do konstrukcji i słabej asekuracyjnej jazdy swojego Alonso. Nie jest to godne tak Zasłużonej Marki, wstyd panowie makaroniarze.
Vettel i kontrola trakcji - wróciły podejrzenia
meamea 2013-09-30 10:47
To wszystko to jest jedna wielka bzdura, poprostu jak ktoś czegoś nie potrafi osiągnąć to odrazu uważa że inni łamią przepisy, jak dla mnie to może i mają patent jakiś, jak zwykle na pograniczu prawa i w przyszłym roku co najwyżej przez zimę inni to odrobią
Vettel i kontrola trakcji - wróciły podejrzenia
pioterg 2013-09-30 10:59
@Bzik - spójnie?? Gość się dziwi, że po SC Vet odjechał o 32s od Alo. Tylko, że Vet miał w planach zjechać na PIT, a Alo wręcz przeciwnie - musiał oszczędzać opony, żeby bez problemów (takich jak np Button) dojechać do mety. Zwykła różnica strategii. Poza tym, nie od każdego bolidu odjeżdzał o 2s, bo np od Rosberga o około 1s, tyle samo co Rosberg od Alo. I o czym to świadczy? Ja tu nie widzę ani grama spójności. O odgłosach silnika się nie wypowiem, bo audiofilem nie jestem i się nie znam.
Vettel i kontrola trakcji - wróciły podejrzenia
Mclaren 2013-09-30 11:03
Gość ma racje przecież to nie jest możliwe żeby tak doświadczone zespoły jak Ferrari czy McLaren aż tak odstawały od RB.Ale oczywiście znajdą się tu tacy że powiedzą że Vettel robi to wszystko własnym talentem hehehe jasne.Prawda jest taka że Vettel ma bezkonkurencyjny bolid.Newey przechodzi samego siebie z roku na rok ale czy to tylko jego geniusz czy spryt.
Vettel i kontrola trakcji - wróciły podejrzenia
Bzik 2013-09-30 11:09
@pioterg Jeśli już cytujesz moją wypowiedź, to może jej nie tnij... ;-) Napisałem przecież, że nie jestem ekspertem. To są tylko i wyłącznie moje domysły.
Vettel i kontrola trakcji - wróciły podejrzenia
Mclaren 2013-09-30 11:20
Ale pamiętajmy o jednym że bolid RB jest najbardziej aerodynamiczny w stawce przecież to 80% sukcesu,a Ferrari też sobie jest same winne bo mają jeden z najgorszych tuenli i do tego jeszcze nie sprawny i muszą korzystać z cudzego no po prostu hańba,natomiast McLaren jak już udowodnił rok temu może konkurować z RB tylko jeszcze jak by popracowali nad niezawodnością,do tego jeszcze szybko rozwijają bolid no ale w tym sezonie to narazie jest katastrofa,ale żeby były sukcesy to też musi być dobry kierowca,a Button to cienias tak samo jak Perez nie są to kierowcy pokroju Hamilton,Alonso i Raikkonen.
Vettel i kontrola trakcji - wróciły podejrzenia
ijo 2013-09-30 11:29
korba@ a ty już wiesz akurat, że on przyjażni się z FA pisz do rzeczy, a nie tylko po to żeby pisać
Vettel i kontrola trakcji - wróciły podejrzenia
pioterg 2013-09-30 11:33
@ijo - czytaj artykuł uważniej... :-) "Minardi jest fanem i przyjacielem Alonso, największego rywala Vettela. Reprezentant Ferrari zaczynał karierę kierowcy F1 w jego zespole." @Bzik - wiem, że napisałeś że nie jesteś ekspertem, ale napisałeś, że wypowiedź Minardiego jest spójna. Zwyczajnie chciałem Ci przedstawić swój pkt widzenia, że NIE JEST spójna. Ale absolutnie swojego zdania też Ci nie narzucam :-)
Vettel i kontrola trakcji - wróciły podejrzenia
IQ_160 2013-09-30 11:39
Nie pierwszy raz w tym sezonie pada taki zarzut choć ten przypadek nie koniecznie musiał być spowodowany kontrolą trakcji, a mógł być spowodowany drganiami rezonansowymi tylnego zawieszenia. Byłego szefa zespołu F1 należy uznać jako eksperta i jego zarzuty powinno się traktować poważnie.
Vettel i kontrola trakcji - wróciły podejrzenia
Bzik 2013-09-30 11:58
@pioterg Najwyraźniej Cię nie zrozumiałem, za co przepraszam :-)
Vettel i kontrola trakcji - wróciły podejrzenia
kj80 2013-09-30 12:41
Vettel jest dobry, ale przewaga podczas ostatniego wscigu naprawde jest zastanawiajaca. Ponad 2 sekundy na okrazeniu przy dzisiejszych przepisach to przepasc. Sprawa powinna zostac wyjasniona zeby rozwiac wszelkie watpliwosci.
Vettel i kontrola trakcji - wróciły podejrzenia
panafinea 2013-09-30 13:27
Mapowanie silnika. To soft, który steruje silnikiem, głównie jego momentem obrotowym. W oparciu o dane dot. uślizgu kół jest w stanie dozować optymalnie duży moment obrotowy na tylną oś, ale taki, by nie doszło do uślizgu kół. To nic innego jak wersja kontroli trakcji. RBR potrafi takie oprogramowanie w dowolnej chwili zapakować do jednostki sterującej i równie w dowolnym momencie wywalić bez śladów w jej pamięci. To właśnie m.in. stosuje RBR w samochodzie VET.
Vettel i kontrola trakcji - wróciły podejrzenia
macio 2013-09-30 14:34
No @panafinea przeszedłeś samego siebie, mapowanie to nie czary mary tylko poważna ingerencja w program silnika i takiego myku nie da się ukryć.Przy sprawdzaniu widać kiedy kierowca dotknął pedału gazu czy hamulca w której sekundzie każde drgnięcie kierownicy jest rejestrowane nie wspomnę o sterowani na kierownicy. A prawda jest taka że RB nie użył by czegoś nie legalnego o czym już nie raz konkurencja sie przekonała choćby " wiotkie przednie skrzydło". Panowie trochę realu w swoich domysłach. tak jak wcześniej pisałem wilk grasuje a psy tylko szczekają bo nie stać je na "atak"
Vettel i kontrola trakcji - wróciły podejrzenia
pioterg 2013-09-30 14:40
"To właśnie m.in. stosuje RBR w samochodzie VET." ROTFL. Bo byłeś, widziałeś i wiesz. Ba - Ty jesteś przecież o tym tak przekonany, że zechciałeś się tą wiedzą podzielić z nami :-) Dziękujemy Ci, naprawdę. Teraz jeszcze podziel się tym z konkurencją RBR. Na bank będą Ci wdzięczni za ten "cynk". I tak o to, dzięki Tobie skończy się dominacja Red Bulla...
Vettel i kontrola trakcji - wróciły podejrzenia
bobo 2013-09-30 15:25
może oranżady do paliwa dodali...
Vettel i kontrola trakcji - wróciły podejrzenia
panafinea 2013-09-30 17:14
@macio napisałeś: "A prawda jest taka że RB nie użył by czegoś nie legalnego..." No bardzo mnie tym stwierdzeniem rozbawiłeś, piątka. To, że FIA nie znalazła dotąd u nich niczego nielegalnego NIE OZNACZA że wszystko mają legalne. Srutututu. Po pierwsze; nie potrafiła, bo tamci są zwyczajnie cwańsi, albo i co gorsza - nie chciała potrafić. Powinieneś przyjąć jednak do wiadomości, że ten ich nielegalny soft z mapą silnika znika bez śladu z jednostki sterującej. Ludzie, którzy są "kumaci" w te klocki i widzą auto VET na torach wiedzą, że zachowuje się ono nienormalnie, że wyraźnie ma inne osiągi i możliwości od reszty czołówki, a nawet od auta WEB. Najzwyczajniej nie da się - póki co im tego udowodnić. Wiotkie przednie skrzydło odginało się też o wiele ponad normę, co było swego czasu widoczne na mnóstwie zdjęć w sieci wykonanych w wysokiej rozdzielczości. Cały widz polegał na tym, że przyjęta przez FIA metoda badań ugięcia skrzydeł określała przyłożenie sił w osi podłużnej skrzydła - na końcach. Cały myk RBR polegał na tym, że ich skrzydło odginało się wraz z jego mocowaniem w osi poprzecznej - innymi słowy podwijało się pod nosem, a takiej metody badania ugięcia nie stosowano. Żeby nie było, że nalatuję na VET i RBR, burząc Ci jak gdyby porządek rzeczy. W F1 nigdy nie było żadnego zespołu do końca uczciwego. I nigdy nie będzie
Vettel i kontrola trakcji - wróciły podejrzenia
adamiszu 2013-09-30 18:07
To czy przewaga bolidu Vettela jest spowodowana nielegalnym mapowaniem silnika czy działa inny system kontroli trakcji raczej na zawsze pozostanie ich słodką tajemnicą. Trudno jest jednak wierzyć, że jego auto zbudowane jest bez łamania reguł FIA. Tak wielka różnica zawsze wynika z innowacyjnych elementów, które to RB chętnie stosował mimo ryzyka dyskwalifikacji: dmuchany dyfuzor, specyficzne mapowanie, elastyczne przednie skrzydło, system pasywnej regulacji tylnego zawieszenia. Podobna sytuacja miała miejsce w 1994 roku gdy Sennę w Williamsie objeżdżał żółtodziób Schumacher w Bennetonie. Aryton wypowiadał się wtedy że bolid Niemca nienaturalnie zachowywał się w szybkich zakrętach, że mimo wszelkich prób Benneton odjeżdżał jakby był z innej klasy, i to nie było biadolenie zakompleksionego szofera...

Vettel i kontrola trakcji - wróciły podejrzenia
haakon 2013-09-30 18:19
A ja już prawie uwierzyłem w boskość Seby. Nie rujnujcie mi światopoglądu... :-)))
Vettel i kontrola trakcji - wróciły podejrzenia
cj 2013-09-30 18:32
....ciekawych rzeczy sie dowiaduję,bardzo ciekawych.... I to qrwa jest sport???? ...krolowa sportów motorowych???
Vettel i kontrola trakcji - wróciły podejrzenia
Dymik 2013-09-30 18:35
Jeśli to okażę sie prawdą, to powinni zostać wykluczeni z tegorocznych mistrzostw.
Vettel i kontrola trakcji - wróciły podejrzenia
cj 2013-09-30 18:36
KAWX77 -stawiam Ci piwo za ten pakiet aerodynamiczny NADĄSANY RYJ-super!!!
Vettel i kontrola trakcji - wróciły podejrzenia
Mateu 2013-09-30 19:31
Wydaje mi się, że spieranie się na argumenty nie ma tu sensu. Przecież co zwykły kibic F1 może wywnioskować z oglądania treningów, kwalifikacji czy wyścigu? Minardi podzielił się swoimi obserwacjami, dodał, że chciałby wyjaśnień (chyba zresztą jak każdy interesujący się F1-nie ważne czyim fanem jest) i te wyjaśnienia powinny być podane do publicznej wiadomości. Nie wiem za bardzo jak miałoby wyglądać śledztwo, ale może warto takie coś zrobić-sam RedBull powinien na to nalegać, jeśli ma czyste sumienie, gdyż to by zakończyło dyskusje na temat klasy Vettela i ich teamu (bo to, że nawet najlepszy kierowca bez dobrego bolidu nie będzie 3 razy z rzędu MŚ jest jasne).
Vettel i kontrola trakcji - wróciły podejrzenia
KAWX77 2013-09-30 19:53
cj@, hakkon@- w pilce noznej, tez ostatnio wyszlo jak europejskie kluby mataczyly w lidze europy w zakladach bukmacherskich. W kazdym sporcie sa wałki i tylko, My kibice jestesmy rabani w d..e

Vettel i kontrola trakcji - wróciły podejrzenia
haakon 2013-09-30 19:57
Święta prawda... Chłopaki ruszamy najpierw na Dubrownik pózniej wojna podjazdowa w UK...
Vettel i kontrola trakcji - wróciły podejrzenia
werwoolf 2013-09-30 22:10
ciekawe,kto przechytrzy kogo..a raczej przepisy,Newey bylby taki do przodu przed reszta...masakra
Vettel i kontrola trakcji - wróciły podejrzenia
macio 2013-09-30 23:47
wszystko jest proste jak metr sznurka w kieszeni, co jest nie mierzalne jest legalne. Ferrari nie ma pomyślunku na takie "ulepszenia" więc nasyła prywatnych "znawców" bo samo obawia się kar za pomówienia, wiedzą że nic nie osiągną ale smrodek zostanie jak w Brazylii.
Podobne: Vettel i kontrola trakcji - wróciły podejrzenia




Podobne galerie: Vettel i kontrola trakcji - wróciły podejrzenia



Najczęściej czytane w tym miesiącu



Tapety na pulpit KTM
Newsletter
Galerie zdjęć