Formuła 1  »  FAQ F1  »  Pit-stop w F1
Pit-stop w F1

Pit-stop w F1

2014-01-18 - G. Filiks     Tagi: Formuła 1, pit stop
Pit-stop to angielskie określenie postoju bolidu w alei serwisowej podczas wyścigu.
 
Pit-stop - prezentacja od zespołu Williams

Kierowca udaje się do usytuowanych wzdłuż prostej startowej toru boksów najczęściej po to, by zmienić zużyte ogumienie. Opony oczywiście nie są zdejmowane z felg - mechanicy wymieniają całe koła.
Pit-stop w F1Pit-stop w F1
Pit-stop niekiedy służy też wymianie uszkodzonych elementów bolidu, jak np. nosa. Czasami załoga obsługująca wóz jeszcze przestawia kąt nachylenia przedniego skrzydła.

W wielu innych seriach wyścigowych podczas pit-stopu samochodowi dodatkowo uzupełnia się paliwo, ale w Formule 1 od sezonu 2010 obowiązuje zakaz dotankowywania.

To znacznie skróciło czas postoju. Dzięki zaawansowanym technologiom, rekordziści potrafią zmienić cztery koła w mniej niż dwie sekundy.

Czynność tą wykonuje naraz 12 osób. W pit-stop zaangażowani są jeszcze inni, m. in. człowiek z gaśnicą potrzebny w razie pożaru, dwaj podnośnikowi (z tyłu i z przodu), czy wreszcie lizakowy, stojący tuż przed bolidem i za pomocą tzw. "lizaka" informujący kierowcę, kiedy ruszyć.
Lizakowy musi nie tylko patrzeć, kiedy każdy mechanik zakończy swoją pracę, ale również uważać, by nie wypuścić zawodnika przed koła innego samochodu. Jednak w ostatniach latach zespoły coraz częściej rezygnują z tej osoby, zamiast niej stosując zawieszoną u góry sygnalizację świetlną dla kierowcy, nazywaną systemem świateł.

Pit-stop jest wykonywany przed garażem zespołu, na dokładnie wyznaczonym stanowisku serwisowym. Każdy team ma jedno takie miejsce dla swoich dwóch kierowców. Tak więc nie może obsłużyć obu zawodników jednocześnie. Mechanicy są uprzedzeni o zjeździe kierowcy i przygotowani na przyjęcie go. Choć zdarzają się odstępstwa od tej reguły.

Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami F1, podczas suchego wyścigu kierowca musi wykonać co najmniej jeden pit-stop, ponieważ jest zobowiązany użyć co najmniej dwóch różnych mieszanek opon typu slick. Dystans mokrych zawodów teoretycznie można pokonać bez wizyty u mechaników, ale w praktyce jest to raczej niemożliwe - ogumienie przejściowe oraz deszczowe też się zużywa dosyć szybko i ciężko sobie wyobrazić, by komuś wystarczył jeden komplet na cały wyścig.



Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Pit-stop w F1