Formuła 1  »  Aktualności F1  »  Paliwo i środki smarne ważnym elementem strategii w sezonie 2010
Kierowcy McLarena

Paliwo i środki smarne ważnym elementem strategii w sezonie 2010

2010-06-16 - J. Rutkowski     Tagi: McLaren
ExxonMobil, wieloletni Partner Technologiczny zespołu Vodafone McLaren Mercedes, wprowadził nowy zestaw paliw oraz środków smarnych dla silników Mercedes-Benz FO 108X, napędzających bolidy Vodafone McLaren Mercedes MP4-25.

Po wprowadzeniu przez FIA zakazu tankowania w trakcie wyścigu, inżynierowie ExxonMobil zostali poproszeni przez zespół o poświęcenie jeszcze większej uwagi zmniejszeniu zużycia paliwa poprzez redukcję tarcia. Cel ten musiał być osiągnięty przez olej Mobil 1 przy utrzymaniu tej samej ochrony, która przyniosła w 2009 roku 100% niezawodność silnika i pierwszą w historii wygraną w trzech kolejnych Grand Prix na tym samym silniku . „Od początku sezonu 2010 kładziemy większy nacisk na efektywność zużycia paliwa i prowadzenie bolidów podczas wyścigu” - wyjaśnia Martin Whitmarsh, szef zespołu Vodafone McLaren Mercedes. „Nasze partnerstwo z ExxonMobil pomaga być bardziej konkurencyjnym. Kluczowe w naszej strategii jest zoptymalizowanie wagi bolidu na starcie oraz podczas wyścigu, przy ciągłym zachowaniu wytrzymałości, pozwalającej silnikom pracować równie mocno, ale znacznie dłużej. ExxonMobil odpowiedział na to, dostarczając nowe środki smarne i paliwa, które pozwalają silnikowi zwiększyć moc, co oczywiście daje nam lepszy czas okrążenia” - dodaje Whitmarsh. Nowa formulacja oleju silnikowego Mobil 1 została dopuszczona do użycia w bolidzie MP4-25 po ponad 4 miesiącach prac. W tym czasie mieszanka około 20 składników - oleju bazowego oraz dodatków - była starannie dopracowywana, by dać zespołowi lepsze czasy okrążeń, które mogą zadecydować o zwycięstwie w wyścigu.
Bruce Crawley, Motorsports Technology Manager tłumaczy: „Prace nad paliwem i środkami smarnymi zaczynają się w naszym ośrodku badawczym w Paulsboro (NJ, USA). Tam za pomocą kompleksowego modelowania matematycznego tworzymy symulacje różnych kompozycji, określając jakie przyniosą nam korzyści. To pozwala koncentrować nasze prace na kilku najbardziej obiecujących formulacjach, które są dalej rozwijane. Przed wybraniem optymalnej odpowiedzi na wyzwania tegorocznego sezonu, najlepsza formulacja przeszła próbę na dystansie ponad 20 000 kilometrów podczas testów symulacyjnych oraz ponad 10 000 kilometrów testów na torze, jeszcze przez rozpoczęciem sezonu”.W 2010 roku bolidy rozpoczynają wyścig z niemal dwukrotnie większą ilością paliwa, niż w poprzednich sezonach. Stąd też konieczne było znaczne przeprojektowanie zbiorników paliwa. Ten zabieg został uwzględniony przez ExxonMobil przy pracach nad zmianą składu paliwa, szczególnie że efektywność zużycia paliwa i jego gęstość wzrosły na znaczeniu. Nowe paliwo zostało opracowane i dokładnie przetestowane tak, aby spełniać te wysokie wymagania, bez ponoszenia kosztów w postaci utraty mocy silnika. Wszystko to w pogoni za cennymi sekundami przybliżającymi zespół do zwycięstwa.„Już zauważyliśmy znaczną poprawę w zakresie efektywności pracy silników. Obecnie, gdy zespoły przykładają dużą wagę do ilości tankowanego paliwa, by bolid był jak najlżejszy i jak najszybszy na torze, zarządzanie efektywnością zużycia paliwa wzrasta na znaczeniu” - mówi Andy Cowell, główny inżynier Mercedes-Benz High Performance Engines.Więcej informacji o olejach Mobil 1 pod adresem www.mobil-1.pl oraz www.mobil.pl



źródło: Biuro Prasowe ExxonMobil Poland

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
1

Komentarze do:

Paliwo i środki smarne ważnym elementem strategii w sezonie 2010

Paliwo i środki smarne ważnym elementem strategii w sezonie 2010
84did 2010-06-17 09:30
smierdzi mi to reklama... nie pierwsza zreszta odnosnie mobil1 w tym portalu...