Formuła 1 » Aktualności F1 » Opony Pirelli dla F1 na sezon 2014 - prezentacja wideo i opis

Opony Pirelli dla F1 na sezon 2014 - prezentacja wideo i opis
Firma Pirelli przedstawiła swoje tegoroczne opony dla Formuły 1. Nowe ogumienie włoskiego producenta jest przede wszystkim twardsze i bardziej wytrzymałe od ubiegłorocznego. Zostało wzmocnione nie tylko dla zmniejszenia zużycia, ale także po to, by sprostać większemu momentowi obrotowemu na niskich obrotach w silnikach V6 turbo - teraz koła ślizgają się znacznie częściej niż kiedyś.
Opony mają również większą powierzchnię kontaktu z nawierzchnią, aby odpowiednio przekazywać ów podwyższony moment obrotowy.
Bolidy teraz dodatkowo dysponują mniejszym dociskiem aerodynamicznym, przez co na opony działają inne przeciążenia. Pirelli pomyślało i o tym.
Ogumienie na sezon 2014 podobno ma jeszcze większy zakres pracy, a zatem kierowcom i zespołom powinno być łatwiej "wyciągać" z nich przyczepność. Poniżej opis każdej z czterech mieszanek "slicków", opon przejściowych i pełnych deszczówek. Pirelli zmniejszyło różnice między poszczególnymi stopniami twardości ogumienia.
Opony twarde (pomarańczowe)
Najtwardsza mieszanka powstała z myślą o torach, na których temperatura otoczenia jest wysoka, ogumienie jest mocno obciążane w szybkich zakrętach lub nawierzchnia jest szorstka. To ogumienie dłużej się rozgrzewa, ale zapewnia maksymalną trwałość, co z kolei często odgrywa kluczową rolę w strategii wyścigowej. Ta mieszanka spisuje się optymalnie w wyższym zakresie temperatury pracy. Tak jak w przypadku wszystkich opon w sezonie 2014, jest to całkowicie nowa mieszanka i nowa konstrukcja. Spełniają one wymagania stawiane przez najnowsze samochody, z większym momentem obrotowym i bardziej wydajnymi systemami odzyskiwania energii, ale z mniej rozbudowaną aerodynamiką.
Opony pośrednie (białe)
Teoretycznie jest to najlepiej zbalansowana mieszanka, o idealnym kompromisie pomiędzy osiągami i wytrzymałością. Jest bardzo wszechstronna, ale najlepiej sprawdza się na szybkich torach, mocno obciążających ogumienie. Pracuje w niskim zakresie temperatury. Tak jak w przypadku całej tegorocznej gamy, przednie opony mają nowy profil - zapewniający lepsze prowadzenie przy zmienionej dynamice samochodów.
Opony miękkie (żółte)
To jedna z najczęściej używanych mieszanek w całej gamie. Charakteryzuje się bardzo dobrym balansem pomiędzy osiągami i trwałością. Priorytetem jest raczej szybkość, a nie pokonywanie długiego dystansu, ale mimo tego te opony doskonale spisują się zarówno na początku wyścigu, przy dużym obciążeniu paliwem, jak i w końcowych „sprintach”. To ogumienie pracuje w wysokim zakresie temperatury. Wszystkie mieszanki są ogólnie rzecz biorąc trochę twardsze niż zeszłoroczne odpowiedniki, aby zapewnić porównywalne osiągi mimo większych sił działających na opony.
Opony supermiękkie (czerwone)
Najbardziej miękka mieszanka jest idealnym rozwiązaniem na wolne i kręte tory, zwłaszcza przy niskich temperaturach - w warunkach, w których potrzebna jest maksymalna przyczepność mechaniczna. Supermiękkie opony bardzo szybko się rozgrzewają, przez co są idealnym rozwiązaniem na kwalifikacje, ale skutkiem ubocznym takiej charakterystyki jest oczywiście przyspieszona degradacja. Ta mieszanka pracuje w niższych temperaturach. Jedną z kluczowych zmian przed tym sezonem była optymalizacja powierzchni kontaktu bieżnika z torem oraz dystrybucji ciepła. Lepszy kontakt z nawierzchnią oznacza poprawę przyczepności i prowadzenia.
Opony przejściowe (zielone)
Opony przejściowe są bardziej uniwersalne od deszczowych. Przy pełnej prędkości odprowadzają około 25 litrów wody na sekundę. Można z nich korzystać na mokrym oraz przesychającym torze. Opony Cinturato „zielone” zostały przed tym sezonem zmodyfikowane, a niektóre zmiany zastosowano także w deszczowym ogumieniu.
Opony deszczowe (niebieskie)
Przy pełnej prędkości deszczowe opony mogą odprowadzić do 65 litrów wody na sekundę (w zeszłym roku było to 60 litrów), dzięki czemu są najlepszym rozwiązaniem na ulewę. Najnowsza ewolucja opon Cinturato „niebieskich” jest trwalsza i sprawdza się także na przesychającym torze. Deszczowe ogumienie ma nową mieszankę i przeprojektowany bieżnik tylnych opon - to jeszcze bardziej zmniejsza ryzyko aquaplaningu. Dzięki modyfikacjom udało się uzyskać lepsze prowadzenie w szerszej gamie warunków.
Bolidy teraz dodatkowo dysponują mniejszym dociskiem aerodynamicznym, przez co na opony działają inne przeciążenia. Pirelli pomyślało i o tym.
Ogumienie na sezon 2014 podobno ma jeszcze większy zakres pracy, a zatem kierowcom i zespołom powinno być łatwiej "wyciągać" z nich przyczepność. Poniżej opis każdej z czterech mieszanek "slicków", opon przejściowych i pełnych deszczówek. Pirelli zmniejszyło różnice między poszczególnymi stopniami twardości ogumienia.
Gama opon Pirelli do Formuły 1 w sezonie 2014:
Opony twarde (pomarańczowe)
Najtwardsza mieszanka powstała z myślą o torach, na których temperatura otoczenia jest wysoka, ogumienie jest mocno obciążane w szybkich zakrętach lub nawierzchnia jest szorstka. To ogumienie dłużej się rozgrzewa, ale zapewnia maksymalną trwałość, co z kolei często odgrywa kluczową rolę w strategii wyścigowej. Ta mieszanka spisuje się optymalnie w wyższym zakresie temperatury pracy. Tak jak w przypadku wszystkich opon w sezonie 2014, jest to całkowicie nowa mieszanka i nowa konstrukcja. Spełniają one wymagania stawiane przez najnowsze samochody, z większym momentem obrotowym i bardziej wydajnymi systemami odzyskiwania energii, ale z mniej rozbudowaną aerodynamiką.
Teoretycznie jest to najlepiej zbalansowana mieszanka, o idealnym kompromisie pomiędzy osiągami i wytrzymałością. Jest bardzo wszechstronna, ale najlepiej sprawdza się na szybkich torach, mocno obciążających ogumienie. Pracuje w niskim zakresie temperatury. Tak jak w przypadku całej tegorocznej gamy, przednie opony mają nowy profil - zapewniający lepsze prowadzenie przy zmienionej dynamice samochodów.
Opony miękkie (żółte)
To jedna z najczęściej używanych mieszanek w całej gamie. Charakteryzuje się bardzo dobrym balansem pomiędzy osiągami i trwałością. Priorytetem jest raczej szybkość, a nie pokonywanie długiego dystansu, ale mimo tego te opony doskonale spisują się zarówno na początku wyścigu, przy dużym obciążeniu paliwem, jak i w końcowych „sprintach”. To ogumienie pracuje w wysokim zakresie temperatury. Wszystkie mieszanki są ogólnie rzecz biorąc trochę twardsze niż zeszłoroczne odpowiedniki, aby zapewnić porównywalne osiągi mimo większych sił działających na opony.
Opony supermiękkie (czerwone)
Najbardziej miękka mieszanka jest idealnym rozwiązaniem na wolne i kręte tory, zwłaszcza przy niskich temperaturach - w warunkach, w których potrzebna jest maksymalna przyczepność mechaniczna. Supermiękkie opony bardzo szybko się rozgrzewają, przez co są idealnym rozwiązaniem na kwalifikacje, ale skutkiem ubocznym takiej charakterystyki jest oczywiście przyspieszona degradacja. Ta mieszanka pracuje w niższych temperaturach. Jedną z kluczowych zmian przed tym sezonem była optymalizacja powierzchni kontaktu bieżnika z torem oraz dystrybucji ciepła. Lepszy kontakt z nawierzchnią oznacza poprawę przyczepności i prowadzenia.
Opony przejściowe (zielone)
Opony przejściowe są bardziej uniwersalne od deszczowych. Przy pełnej prędkości odprowadzają około 25 litrów wody na sekundę. Można z nich korzystać na mokrym oraz przesychającym torze. Opony Cinturato „zielone” zostały przed tym sezonem zmodyfikowane, a niektóre zmiany zastosowano także w deszczowym ogumieniu.
Opony deszczowe (niebieskie)
Przy pełnej prędkości deszczowe opony mogą odprowadzić do 65 litrów wody na sekundę (w zeszłym roku było to 60 litrów), dzięki czemu są najlepszym rozwiązaniem na ulewę. Najnowsza ewolucja opon Cinturato „niebieskich” jest trwalsza i sprawdza się także na przesychającym torze. Deszczowe ogumienie ma nową mieszankę i przeprojektowany bieżnik tylnych opon - to jeszcze bardziej zmniejsza ryzyko aquaplaningu. Dzięki modyfikacjom udało się uzyskać lepsze prowadzenie w szerszej gamie warunków.
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
1
Komentarze do:
Opony Pirelli dla F1 na sezon 2014 - prezentacja wideo i opis
Podobne: Opony Pirelli dla F1 na sezon 2014 - prezentacja wideo i opis




Podobne galerie: Opony Pirelli dla F1 na sezon 2014 - prezentacja wideo i opis

Najczęściej czytane w tym miesiącu



Tapety na pulpit
Newsletter
Galerie zdjęć