Formuła 1  »  Aktualności F1  »  Michelin nie wyklucza powrotu do F1
Michelin nie wyklucza powrotu do F1

Michelin nie wyklucza powrotu do F1

2013-06-25 - G. Filiks     Tagi: Formuła 1, Opony, Michelin
Firma Michelin zadeklarowała, że jeśli Formuła 1 jest skłonna dostosować się do jej wymogów, rozważy ponowne objęcie roli zaopatrzeniowca królowej sportów motorowych w opony.

Media szukają nowego dostawcy ogumienia do "Jedynki" przez problemy z Pirelli, krytykowanym za przygotowanie na sezon 2013 wyjątkowo mało wytrzymałych gum. Włoski producent nie przysporzył sobie uznania też nielegalnymi testami z Mercedesem. Wciąż czeka na przedłużenie wygasającego po tegorocznej edycji mistrzostw kontraktu z najważniejszą serią wyścigową świata i powoli traci cierpliwość.
Michelin nie wyklucza powrotu do F1Michelin nie wyklucza powrotu do F1
Możliwość zastąpienia Pirelli wykluczyły Hankook oraz Bridgestone. Michelin tego nie robi, choć zaznacza, że nie myśli wracać tylko dla ratowania F1 z obecnej sytuacji. Jeśli wierzyć spekulacjom, przyjście Francuzów forsuje prezydent FIA, ich rodak Jean Todt.

„To oczywiste, jakie korzyści oferuje Formuła 1 pod względem promocyjnym - w tym obszarze jest daleko przed innymi". - powiedział Pascal Couasnon, szef Michelin ds. konkurencji. „Także jeśli chodzi o technologię, może być niezwykle interesująca". - dodał. Jednak Michelin nie podejmie decyzji o wejściu od tak.

„Chcielibyśmy usiąść i przedstawić pewne sugestie". - kontynuował Couasnon. Spytany, co to oznacza, odparł: „Chodzi o zmianę rodzaju opon, ekspozycji ich dostawcy, porozmawianie co będzie najlepsze dla widowiska oraz jakie wyzwania powinien mieć zaopatrzenowiec.
„Możemy na przykład zaproponować zmianę rozmiaru opon. Dziś bolidy jeżdżą na 13-calowych kołach, a takie nas nie interesują. 18 cali to zupełnie co innego".


Couasnon wskazał dodatkowo, że obecna strategia realizowana przez dostawcę ogumienia kłóci się z podążaniem Formuły Jeden w kierunku ekologii.

„Opony wytrzymujące siedem okrążeń ciężko podpiąć pod ideę 'zielonej' F1".
- powiedział.

„Bylibyśmy zainteresowani tylko wtedy, gdyby uzgodniono rozsądne wytyczne dotyczące ogumienia. Powrót jako 'zbawca" F1 to za mało. Jeżeli jest inna droga, możemy powiedzieć 'dlaczego nie?'"
Michelin nie wyklucza powrotu do F1Michelin nie wyklucza powrotu do F1
Po raz ostatni Michelin dostarczało opony F1 w latach 2001-2006. Obecnie jeest zaangażowane m. in. w wyścigi długodystansowe.



Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
24

Komentarze do:

Michelin nie wyklucza powrotu do F1

Michelin nie wyklucza powrotu do F1
adamiszu 2013-06-25 16:18
Wreszcie jakiś głos rozsądku w tej pseudoekologicznej obłudzie! Nigdy nie rozumiałem dlaczego bolidy najszybszej serii toczą się na 13-tkach o profilu zbliżonym do terenówki!!!
Michelin nie wyklucza powrotu do F1
tomn222 2013-06-25 16:49
Bodobry profil opony też też tłumienie drgań nie tylko pionowych ale też poziomych. Z reszta zobacz sobie jak opona pracuje np. w zakręcie zapobiegając wychylaniu się bolidów ( w slow -motion). Ps: Zmieńcie ten obrazek bo nic nie widać, ale napiszcie ile symboli powinno być...
Michelin nie wyklucza powrotu do F1
adamiszu 2013-06-25 18:06
Jakoś tak się składa że praktycznie wszystkie inne serie, stosują typowe niskoprofilowe naleśniki. Nierówności bierze na swoje barki zawieszenie - w pełni ustawialne i przewidywalne - w przeciwienstwie do opony...
Michelin nie wyklucza powrotu do F1
riderV8 2013-06-25 20:14
Mi jakoś 18 cali zupełnie nie pasuje do F1, jaki wtedy byłby profil? 25? 35? Bolid wyglądałby jak HotWheels. F1 i GP2 mają 13 cali, IndyCar ma 15, kto niby stosuje niskoprofilowe opony? Mówimy oczywiście o formułach, a nie np. rajdach asfaltowych.
haakon
Michelin nie wyklucza powrotu do F1
haakon 2013-06-25 21:12
18" ciężko mi sobie to wyobrazić, ostatnio temat był już poruszany. @tomn222 ma racje jak na moje amatorskie "oko". Tłumienie drgań to jedno i pewnie można to zrekompensować zawieszeniem, ale trwałość "niskoprofilówek" w wyścigu F1 pewnie pozostawiałaby wiele do życzenia...
Michelin nie wyklucza powrotu do F1
adamiszu 2013-06-25 22:35
Haakon, jeśli ciężko ci sobie wyobrazić felgi 18 cali to spróbuj zaadoptować 13 a może 12-tki do np....BMW M5. Idąc tropem tomna222 opona 20 calowa rozpadła by się na pierwszej nierówności - te teorie nie są podparte logiką. Na moje to tylko konserwatywny regulamin wymusza taki archaiczny rozmiar tak samo jak i odkryte nadwozie.
Michelin nie wyklucza powrotu do F1
adamiszu 2013-06-25 22:41
Haakon, jeśli ciężko ci sobie wyobrazić felgi 18 cali to spróbuj zaadoptować 13 a może 12-tki do np....BMW M5. Idąc tropem tomna222 opona 20 calowa rozpadła by się na pierwszej nierówności - te teorie nie są podparte logiką. Na moje to tylko konserwatywny regulamin wymusza taki archaiczny rozmiar tak samo jak i odkryte nadwozie.
Michelin nie wyklucza powrotu do F1
adamiszu 2013-06-25 22:57
Haakon, jeśli ciężko ci sobie wyobrazić felgi 18 cali to spróbuj zaadoptować 13 a może 12-tki do np....BMW M5. Idąc tropem tomna222 opona 20 calowa rozpadła by się na pierwszej nierówności - te teorie nie są podparte logiką. Na moje to tylko konserwatywny regulamin wymusza taki archaiczny rozmiar tak samo jak i odkryte nadwozie.
Michelin nie wyklucza powrotu do F1
riderV8 2013-06-25 23:14
Nie porównujmy cywilnego samochodu do bolidu, bo to jest niepodparte logiką. Co do odkrytego nadwozia: to jest właśnie sens konstrukcji bolidu typu formuła. Bolid F1 to maleństwo, dla mnie felgi 13 cali są ok, nie przeszkadzają F1 być najszybszym co jeździ po ziemi (nie licząc dragsterów na prostej...). Zmiana rozmiaru opon to byłaby gigantyczna rewolucja konstrukcyjna (hamulce, zawieszenie, aerodynamika), ale bezcelowa. na szczęście się na to nie zanosi.
Michelin nie wyklucza powrotu do F1
adamiszu 2013-06-25 23:18
Dla nie mających specjalnej wyobraźni: http://robotpig.net/automotive-news/formula-1-possible-switch-to-18quot-wheels-_1817 http://i67.servimg.com/u/f67/14/67/65/50/red-bu10.jpg
Michelin nie wyklucza powrotu do F1
riderV8 2013-06-25 23:36
Wygląda obrzydliwie, naprawdę jak HotWheels. A tak w ogóle- niech ktoś w końcu poda jakieś korzyści z osiemnastek w F1, które usprawiedliwiałyby rewolucję konstrukcyjną? Bo to naprawdę nie jest tak że, "dobra, wywalamy trzynastki, od dzisiaj jeździmy na osiemnastkach" Sprawa jest odrobinę bardziej skomplikowana.
Michelin nie wyklucza powrotu do F1
adamiszu 2013-06-25 23:42
A czy na bolidy działa inna fizyka niż na cywilne auta?! Zresztą nie chodzi mi tylko o cywile ale np takie wozy jak prototypy le mans series (osiagi i docisk nie mniejszy niż w f1) czy DTM.
Michelin nie wyklucza powrotu do F1
riderV8 2013-06-25 23:52
Działa ta sama fizyka, ale żaden cywilny samochód nie jest w stanie wygenerować 5-6 G w zakręcie, a co do aerodynamiki: NIC nie ma tak zaawansowanej jak F1, ani Le Mans, ani DTM, ani żadna inna formuła. Poza tym bolid F1 jest mniejszy i lżejszy niż inne samochody wyścigowe. Powtarzam: felgi nie przeszkadzają F1 być najszybszą serią, a duże nie dadzą szczególnych korzyści, tylko utrudniłyby życie konstruktorom. Czekam na jakieś plusy.
haakon
Michelin nie wyklucza powrotu do F1
haakon 2013-06-25 23:59
F1 to nie BMW M5 i całe szczęście!!! DTM to DTM i dalej im do F1 niż gokartom... pierdyknij gdzieś swoją konstrukcją i jedź dalej... jak np Vettel w ostatnim GP masz Pit Stop murowany... Wiele można by pewnie jeszcze dodać, jednak gdyby takie koła były lepsze dawno by już jeździły w F1 czy dragach... Konstrukcja... zawieszenie... i specyfika bolidu F1 wymaga możliwie najniższej masy nieresorowanej którą stracisz na wadze felgi która cięższa i bardziej podatna na uszkodzenia niż opona o wyższym profilu stwarza ryzyko uszkodzeń w trakcie wyścigu a w tym możliwości kolizji. Zawieszenie bolidu to nie McPerson w M5 a opony które dodatkowo amortyzują są preferowane mimo ich problemu "podbijania"...
haakon
Michelin nie wyklucza powrotu do F1
haakon 2013-06-26 00:02
@adamiszu 13" archaiczny rozmiar??? jak to to...??? czyli w przyszłości może kółeczka od ikaruska???
Michelin nie wyklucza powrotu do F1
adamiszu 2013-06-26 00:04
Niska opona będzie inaczej współpracować z zawieszeniem co zwiekszy rolę tego ostatniego (nowe pola dla zwiększenie konkurencyjności|) zmniejszy sie masa nieresorowana a powiekszą tarcze hamulcowe co otworzy drogę do zwiększenia osiągów w szybkich zakretach.
Michelin nie wyklucza powrotu do F1
riderV8 2013-06-26 00:11
Co Ty wygadujesz? Większa felga zmniejszy masę nieresorowaną? Żartujesz, czy jak? Większa felga ją oczywiście zwiększy, podobnie jak większe hamulce. Inna praca zawieszenia: zgoda, tylko że to spowodowałoby kompletną loterię jeśli chodzi o rzeczoną konkurencyjność, a akurat w F1 wszyscy dążą do stabilizacji, zrozumienia bolidów. I jeszcze raz hamulce: pewnie nie wiesz, że ten rozmiar felgi wprowadzono, żeby ograniczyć rozmiar tarcz hamulcowych, ponieważ zbyt duże hamulce byłyby niebezpieczne dla kierowców (przeciążenia). nadal czekam na plusy.
haakon
Michelin nie wyklucza powrotu do F1
haakon 2013-06-26 00:14
logicznie myśląc - dokładnie tak...
Michelin nie wyklucza powrotu do F1
adamiszu 2013-06-26 00:24
Tak się jakoś składa że guma naładowana kordem (wciąż stalowym) jest cięższa od filigranowych felg z magnezu (ciężar właściwy niewiele wiekszy od gumy). Jestem ciekaw skąd masz takie informacje o ograniczeniu tarcz hamulcowych...
Michelin nie wyklucza powrotu do F1
riderV8 2013-06-26 00:47
Wystarczy się interesować historią F1, żeby to wiedzieć. Co do oplotu: w sezonie 2012, i w tym od Kanady, oplot jest kevlarowy, masz jak zwykle nieścisłe dane. Skoro, jak sam mówisz, ciężar magnezu jest nieco większy niż gumy, to jeśli będzie "więcej felgi" masa się zwiększy, to chyba widoczna zależność?
Michelin nie wyklucza powrotu do F1
adamiszu 2013-06-26 00:53
Haakon - to nie jest tak że F1 stosuje rozwiązania najbardziej optymalne! Kwestie rozmiaru nadwozia kół pojemności silnika itd to sprawa zmieniającego się co kilka lat regulaminu. A na to jak on sie zmienia nie mają wpływu inżynierowie konstruujący bolidy, oni muszą dostosować sie do zadanych ograniczeń i specyfikacji i w ramach tych "nawiasów" zbudować jak najlepsze auto. F1 jest serią która rozwija się razem z całym motorsportem a nie w jakimś całkowitym oderwaniu od reszty ścigajacych się. Ewolucja w f1 ma wpływ na całą motoryzację i odwrotnie, patrz układy odzyskiwania energii, włókna węglowe, półautomatyczne skrzynie biegów, aktywne zawieszenia i wiele innych
Michelin nie wyklucza powrotu do F1
adamiszu 2013-06-26 00:57
Riderv8 - oj nie wiem kto tu ma nieścisłe dane co do opon. Jakiekolwiek zmiany zostały zablokowane jako niezgodne z regulaminem. Twoja wiedza ma poważne braki niestety
Michelin nie wyklucza powrotu do F1
riderV8 2013-06-26 01:11
Twoje o oplocie były niezwykle precyzyjne i aktualne. Mówisz o zmianach... Więc powinieneś wiedzieć, że inne felgi wymusiłyby inne hamulce, bo aktualne (27,8 cm średnicy) są dostosowane TYLKO do felg 13", więc i tak trzeba zmienić regulamin. A większe tarcze generowałyby większą siłę, a więc większe przeciążenia. Czyli krótsza droga hamowania, mniejsza płynność jazdy i możliwość dozowania siły. Dalej: trzeba zmienić zawieszenie. Dalej: całkowicie inna aerodynamika (inne chłodzenie hamulców i przepływ powietrza przez ramiona felgi, przez inne drążki zawieszenia. Reasumując: gra niewarta świeczki. Jak sam powiedziałeś, w F1 niekoniecznie są rozwiązania optymalne, i z tym masz całkowitą rację. Dla tych 5 cali trzeba by wywrócić konstrukcję bolidu do góry nogami. Nierealne w obliczu nowych silników.
haakon
Michelin nie wyklucza powrotu do F1
haakon 2013-06-26 22:30
@adamiszu masz trochę racji bo posadzić F1 na tych kapciach się da, ale nie za wszelką cenę. F-ka to nie DTM. Mój znajomy jeździ na 18" w cywilu, dwie gumy pękły mu z byle powodu w ciągu roku...