Formuła 1 » Kierowcy F1 » Mark Webber

Australijczyk, zakończył karierę w Formule 1 po sezonie 2013. Jeździł dla Minardi, Jaguara, Williamsa i Red Bulla. Wygrał dziewięć wyścigów, trzykrotnie stawał na najniższym stopniu podium w klasyfikacji generalnej. Został zapamiętany najbardziej jako zespołowy partner utytułowanego Sebastiana Vettela. Był uważany za ostatniego kierowcę "ze starej szkoły".
Droga do Formuły 1
Mark jak większość zaczynał od gokartów. W wieku osiemnastu lat opuścił kraj i udał się do Europy, gdzie przez trzy lata ścigał się najpierw w Formule Ford, a później w brytyjskiej Formule 3.
Problemem Webbera był jednak brak sponsorów. Pomógł mu David Campese, legenda rugby, który z własnej kieszeni sfinansował Markowi kilka wyścigów w Formule 3. Bardzo dobre wyniki przyciągnęły uwagę szefów Mercedesa, którzy zaproponowali młodemu Australijczykowi test samochodu klasy FIA GT. Mark podczas treningów w Mercedesie CLK-GTR spisał się znakomicie i zaoferowano mu posadę kierowcy w zespole fabrycznym.
Bardzo profesjonalne środowisko pracy dobrze wpłynęło na rozwój młodego kierowcy, który wraz z kolegą Berndem Schneiderem wygrał pięć wyścigów serii FIA GT, co dało im tytuł wicemistrzowski. W 1999 roku Webber dostał własny samochód, jednak sezon zakończył się dla niego przedwcześnie podczas wyścigu LeMans, gdy Mercedesy dwukrotnie „odleciały”. W związku z wadą konstrukcyjną zespół Mercedesa wycofał się z pozostałych wyścigów.
Mark po raz kolejny został na lodzie, jednak dzięki znajomości z Paulem Stoddardem, australijskim biznesmenem i właścicielem zespołu Formuły 3000, zdołał zapewnić sobie miejsce w zespole EFR. W klasyfikacji końcowej był trzeci, a wśród debiutantów pierwszy. We wrześniu 2000 roku wziął udział w pierwszym teście bolidu Formuły 1. Pomyślny test w zespole Benettona zakończył się podpisaniem długoterminowego kontraktu, chociaż w 2001 roku miał wciąż jeździć w Formule 3000 i jednocześnie być kierowcą testowym Benettona.
W swoim drugim sezonie w Formule 3000 Webber wygrał trzy wyścigi, co dało mu tytuł wicemistrzowski.
Formuła 1
Pomiędzy wyścigami F3000 testował dla Benettona, czym w dużym stopniu przyczynił się do rozwoju bolidu. Po sezonie testów, w 2002 roku Mark dołączył do zespołu Minardi i w swoim debiucie w Melbourne finiszował na piątym miejscu, doprowadzając tłumy kibiców do szaleństwa.
Niestety były to pierwsze i ostatnie punkty Marka w sezonie 2002, jednak w kilku wyścigach spisał się znakomicie, co nie umknęło uwadze szefów zespołu Jaguar, którzy złożyli mu propozycję nie do odrzucenia. Po dobrym sezonie 2003, w którym zdobył 17 punktów, następny sezon był zdecydowanie słabszy. W połowie roku zespół został wystawiony na sprzedaż, a bolid Jaguar R5 był po prostu kiepski.
Po dwóch latach w Jaguarze Mark przeniósł się do zespołu BMW Williams. Australijczyk zdobył trzydzieści sześć punktów, jednak zazwyczaj podczas wyścigów nie był w stanie utrzymać doskonałych pozycji wywalczonych w kwalifikacjach.
Webber pozostał w Williamsie również w 2006 roku, jednak brak wsparcia ze strony poważnego producenta silników sprawił, że niewątpliwie był to sezon, o którym chciałby zapomineć. W połowie roku Mark oznajmił, że nie przedłuży kontraktu z Frankiem Williamsem i przeniesie się do zespołu Red Bull. Sezon 2006 zakończył z siedmioma punktami na koncie, co dało mu czternastą pozycję w klasyfikacji kierowców.
Sezon 2007 stał pod znakiem nieustających awarii Red Bulla RB3. Webber chociaż momentami demonstrował nadzwyczajną szybkość zdołał uzbierać zaledwie dziesięć oczek, co dało mu dopiero dwunastą pozycję wśród kierowców.
Rok 2008 przebiegał podobnie. Ciułanie punkcików z wyścigu na wyścig to zapewne za mało jak na ambitnego Australijczyka. Wydaje się, że najlepsze lata Webber może mieć już za sobą. Prawdziwym testerem jego formy będzie w 2009 roku nowy partner z ekipy Sebastian Vettel.
Sezon 2009 był dla Webbera najlepszym w całej karierze. Drużyna Red Bull wyposażona w doskonały bolid RB29 konkurowała z Brawn GP o tytuł mistrzowski. 69,5 punkta zapewniły Webberowi czwarte miejsce w klasyfikacji generalnej kierowców. Podczas Grand Prix Niemiec Australijczyk odniósł pierwsze w karierze zwycięstwo. Wyczyn ten powtórzył podczas Grand Prix Brazylii. To pewne, że kierowca liczył na wyższe miejsce w klasyfikacji generalnej, ale liczne awarie i kolizje uniemożliwiły mu zdobycie większej ilości punktów i ostatecznie Australijczyk zajął 4 miejsce w klasyfikacji generalnej.
W sezonie 2010 Webber stracił swoją największą szansę na tytuł. Australijczyk przewodził w klasyfikacji generalnej przez większość drugiej części sezonu, ale przez błędy w końcowych wyścigach ostatecznie ukończył zmagania na trzecim miejscu za Sebastianem Vettelem i Fernando Alonso.
Rok 2011 okazał się dla niego regresem formy. Trudności w okiełznaniu opon Pirelli, które zastąpiły produkt Bridgestone, połączone z mniejszym wsparciem zespołu oraz słabymi startami, zaowocowały jazdą w zupełnym cieniu drugiego kierowcy Red Bulla - Sebastiana Vettela. Mimo dysponowania zdecydowanie najlepszym bolidem wygrywa tylko jeden wyścig, korzystając z problemów technicznych partnera. Regularne wizyty na podium pozwalają mu zająć 3. miejsce w klasyfikacji generalnej, jeden punkt przed Fernando Alonso.
Na sezon 2012 otrzymał gorszy bolid, przez większość kampanii absolutnie nie pozwalający dominować, co początkowo okazało się dla niego paradoksalnie wybawieniem. Zaczął znów toczyć równorzędny pojedynek z zespołowym partnerem Sebastianem Vettelem, a posiadanie maszyny tylko porównywalnej z wozami McLarena czy Lotusa nie przeszkodziło mu wygrać GP Monako oraz GP Wielkiej Brytanii. Okupował pozycję wicelidera klasyfikacji generalnej za Fernando Alonso, lecz w drugiej połowie roku przestał punktować regularnie i wysoko - mimo że Red Bull wyraźnie poprawił konkurencyjność swojego auta. Kolizje z Romainem Grosjeanem w GP Japonii i GP Abu Zabi oraz awaria alternatora w GP USA przyczyniły się do tego, że ostatecznie zajął dopiero szóste miejsce tabeli łącznej.
Sezon 2013 rozpoczął się dla niego nie najlepiej - po tylko 6. miejscu na mecie domowego GP Australii, w GP Malezji zespołowy partner Sebastian Vettel odebrał mu zwycięstwo wbrew poleceniom szefów Red Bulla, na dodatek wykorzystując fakt, że Mark zgodnie z instrukcjami teamu zwolnił, by oszczędzać bolid oraz paliwo. Między zawodnikami Czerwonych Byków znów bardzo poważnie zawrzało.
Webber przez cały rok prezentował niezłą formę, ale wyraźnie ustępował Vettelowi i nie mógł marzyć o ataku na mistrzostwo. Ostatecznie choć wywalczył osiem podiów, nie odniósł żadnego zwycięstwa. Mimo że awarie dwa razy pozbawiły go dużych punktów, wspiął się na trzecią lokatę w klasyfikacji generalnej.
Był to ostatni sezon Webbera w F1. Na 2014 rok przeszedł do Długodystansowych Mistrzostw Świata (WEC), by poprowadzić nowy prototyp Porsche.
Mark jak większość zaczynał od gokartów. W wieku osiemnastu lat opuścił kraj i udał się do Europy, gdzie przez trzy lata ścigał się najpierw w Formule Ford, a później w brytyjskiej Formule 3.
Problemem Webbera był jednak brak sponsorów. Pomógł mu David Campese, legenda rugby, który z własnej kieszeni sfinansował Markowi kilka wyścigów w Formule 3. Bardzo dobre wyniki przyciągnęły uwagę szefów Mercedesa, którzy zaproponowali młodemu Australijczykowi test samochodu klasy FIA GT. Mark podczas treningów w Mercedesie CLK-GTR spisał się znakomicie i zaoferowano mu posadę kierowcy w zespole fabrycznym.
Bardzo profesjonalne środowisko pracy dobrze wpłynęło na rozwój młodego kierowcy, który wraz z kolegą Berndem Schneiderem wygrał pięć wyścigów serii FIA GT, co dało im tytuł wicemistrzowski. W 1999 roku Webber dostał własny samochód, jednak sezon zakończył się dla niego przedwcześnie podczas wyścigu LeMans, gdy Mercedesy dwukrotnie „odleciały”. W związku z wadą konstrukcyjną zespół Mercedesa wycofał się z pozostałych wyścigów.
W swoim drugim sezonie w Formule 3000 Webber wygrał trzy wyścigi, co dało mu tytuł wicemistrzowski.
Formuła 1
Pomiędzy wyścigami F3000 testował dla Benettona, czym w dużym stopniu przyczynił się do rozwoju bolidu. Po sezonie testów, w 2002 roku Mark dołączył do zespołu Minardi i w swoim debiucie w Melbourne finiszował na piątym miejscu, doprowadzając tłumy kibiców do szaleństwa.
Niestety były to pierwsze i ostatnie punkty Marka w sezonie 2002, jednak w kilku wyścigach spisał się znakomicie, co nie umknęło uwadze szefów zespołu Jaguar, którzy złożyli mu propozycję nie do odrzucenia. Po dobrym sezonie 2003, w którym zdobył 17 punktów, następny sezon był zdecydowanie słabszy. W połowie roku zespół został wystawiony na sprzedaż, a bolid Jaguar R5 był po prostu kiepski.
Po dwóch latach w Jaguarze Mark przeniósł się do zespołu BMW Williams. Australijczyk zdobył trzydzieści sześć punktów, jednak zazwyczaj podczas wyścigów nie był w stanie utrzymać doskonałych pozycji wywalczonych w kwalifikacjach.
Webber pozostał w Williamsie również w 2006 roku, jednak brak wsparcia ze strony poważnego producenta silników sprawił, że niewątpliwie był to sezon, o którym chciałby zapomineć. W połowie roku Mark oznajmił, że nie przedłuży kontraktu z Frankiem Williamsem i przeniesie się do zespołu Red Bull. Sezon 2006 zakończył z siedmioma punktami na koncie, co dało mu czternastą pozycję w klasyfikacji kierowców.
Sezon 2007 stał pod znakiem nieustających awarii Red Bulla RB3. Webber chociaż momentami demonstrował nadzwyczajną szybkość zdołał uzbierać zaledwie dziesięć oczek, co dało mu dopiero dwunastą pozycję wśród kierowców.
Rok 2008 przebiegał podobnie. Ciułanie punkcików z wyścigu na wyścig to zapewne za mało jak na ambitnego Australijczyka. Wydaje się, że najlepsze lata Webber może mieć już za sobą. Prawdziwym testerem jego formy będzie w 2009 roku nowy partner z ekipy Sebastian Vettel.
Sezon 2009 był dla Webbera najlepszym w całej karierze. Drużyna Red Bull wyposażona w doskonały bolid RB29 konkurowała z Brawn GP o tytuł mistrzowski. 69,5 punkta zapewniły Webberowi czwarte miejsce w klasyfikacji generalnej kierowców. Podczas Grand Prix Niemiec Australijczyk odniósł pierwsze w karierze zwycięstwo. Wyczyn ten powtórzył podczas Grand Prix Brazylii. To pewne, że kierowca liczył na wyższe miejsce w klasyfikacji generalnej, ale liczne awarie i kolizje uniemożliwiły mu zdobycie większej ilości punktów i ostatecznie Australijczyk zajął 4 miejsce w klasyfikacji generalnej.
W sezonie 2010 Webber stracił swoją największą szansę na tytuł. Australijczyk przewodził w klasyfikacji generalnej przez większość drugiej części sezonu, ale przez błędy w końcowych wyścigach ostatecznie ukończył zmagania na trzecim miejscu za Sebastianem Vettelem i Fernando Alonso.
Rok 2011 okazał się dla niego regresem formy. Trudności w okiełznaniu opon Pirelli, które zastąpiły produkt Bridgestone, połączone z mniejszym wsparciem zespołu oraz słabymi startami, zaowocowały jazdą w zupełnym cieniu drugiego kierowcy Red Bulla - Sebastiana Vettela. Mimo dysponowania zdecydowanie najlepszym bolidem wygrywa tylko jeden wyścig, korzystając z problemów technicznych partnera. Regularne wizyty na podium pozwalają mu zająć 3. miejsce w klasyfikacji generalnej, jeden punkt przed Fernando Alonso.
Na sezon 2012 otrzymał gorszy bolid, przez większość kampanii absolutnie nie pozwalający dominować, co początkowo okazało się dla niego paradoksalnie wybawieniem. Zaczął znów toczyć równorzędny pojedynek z zespołowym partnerem Sebastianem Vettelem, a posiadanie maszyny tylko porównywalnej z wozami McLarena czy Lotusa nie przeszkodziło mu wygrać GP Monako oraz GP Wielkiej Brytanii. Okupował pozycję wicelidera klasyfikacji generalnej za Fernando Alonso, lecz w drugiej połowie roku przestał punktować regularnie i wysoko - mimo że Red Bull wyraźnie poprawił konkurencyjność swojego auta. Kolizje z Romainem Grosjeanem w GP Japonii i GP Abu Zabi oraz awaria alternatora w GP USA przyczyniły się do tego, że ostatecznie zajął dopiero szóste miejsce tabeli łącznej.
Sezon 2013 rozpoczął się dla niego nie najlepiej - po tylko 6. miejscu na mecie domowego GP Australii, w GP Malezji zespołowy partner Sebastian Vettel odebrał mu zwycięstwo wbrew poleceniom szefów Red Bulla, na dodatek wykorzystując fakt, że Mark zgodnie z instrukcjami teamu zwolnił, by oszczędzać bolid oraz paliwo. Między zawodnikami Czerwonych Byków znów bardzo poważnie zawrzało.
Webber przez cały rok prezentował niezłą formę, ale wyraźnie ustępował Vettelowi i nie mógł marzyć o ataku na mistrzostwo. Ostatecznie choć wywalczył osiem podiów, nie odniósł żadnego zwycięstwa. Mimo że awarie dwa razy pozbawiły go dużych punktów, wspiął się na trzecią lokatę w klasyfikacji generalnej.
Był to ostatni sezon Webbera w F1. Na 2014 rok przeszedł do Długodystansowych Mistrzostw Świata (WEC), by poprowadzić nowy prototyp Porsche.
Bio - Mark Webber | |
---|---|
Data i miejsce urodzenia | 27 sierpnia 1976 roku, Queenbayan, Australia |
Wzrost | 184 cm |
Waga | 74 kg |
Statystyki - Mark Webber | |
Zwycięstwa | 9 |
Punkty | 1047,5 |
Wyścigi | 217 |
Pierwsze pola startowe | 13 |
Podia | 42 |
Debiut | GP Australii 2002 |
Kalendarium - Mark Webber | |
1991 | Karting Junior, Australia |
1992 | Karting NSW & ACT, Australia, 1. miejsce |
1993 | King of Karting, Australia, 1. miejsce Karting, Canberra Cup |
1994 | Formuła Ford, Australia |
1995 | Formuła Ford |
1996 | Formuła Ford Festiwal, 1. miejsce |
1997 | Formuła 3, Anglia |
1998 | GT, Mercedes |
1999 | GT, Mercedesce |
2000 | Formuła 3000, 3. miejsce |
2001 | Formuła 3000, 2. miejsce Formuła 1, Benetton, kierowca testowy |
2002 | Formuła 1, Minardi, 2 punkty, 16. miejsce |
2003 | Formuła 1, Jaguar, 17 punktów, 10. miejsce |
2004 | Formuła 1, Jaguar, 7 punktów, 13. miejsce |
2005 | Formuła 1, Williams, 36 punktów, 10. miejsce |
2006 | Formuła 1, Williams, 7 punktów, 14. miejsce |
2007 | Formuła 1, Red Bull, 10 punktów, 12. miejsce |
2008 | Formuła 1, Red Bull, 21 punktów, 11. miejsce |
2009 | Formuła 1, Red Bull, 69.5 punkta, 4. miejsce |
2010 | Formuła 1, Red Bull, 242 punkty, 3. miejsce |
2011 | Formuła 1, Red Bull, 258 punktów, 3. miejsce |
2012 | Formuła 1, Red Bull, 179 punktów, 6. miejsce |
2013 | Formuła 1, Red Bull, 199 punktów, 3. miejsce |

Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
1
Komentarze do:
Mark Webber
Podobne: Mark Webber




Podobne galerie: Mark Webber



Najczęściej czytane w tym miesiącu



Tapety na pulpit
Galerie zdjęć
Newsletter