Formuła 1  »  Kierowcy F1  »  Mark Webber
Mark Webber

Mark Webber

2012-11-25 - W. Nogalski     Tagi: Webber
Australijczyk, zakończył karierę w Formule 1 po sezonie 2013. Jeździł dla Minardi, Jaguara, Williamsa i Red Bulla. Wygrał dziewięć wyścigów, trzykrotnie stawał na najniższym stopniu podium w klasyfikacji generalnej. Został zapamiętany najbardziej jako zespołowy partner utytułowanego Sebastiana Vettela. Był uważany za ostatniego kierowcę "ze starej szkoły".
Mark WebberMark Webber
Droga do Formuły 1

Mark jak większość zaczynał od gokartów. W wieku osiemnastu lat opuścił kraj i udał się do Europy, gdzie przez trzy lata ścigał się najpierw w Formule Ford, a później w brytyjskiej Formule 3.

Problemem Webbera był jednak brak sponsorów. Pomógł mu David Campese, legenda rugby, który z własnej kieszeni sfinansował Markowi kilka wyścigów w Formule 3. Bardzo dobre wyniki przyciągnęły uwagę szefów Mercedesa, którzy zaproponowali młodemu Australijczykowi test samochodu klasy FIA GT. Mark podczas treningów w Mercedesie CLK-GTR spisał się znakomicie i zaoferowano mu posadę kierowcy w zespole fabrycznym.

Bardzo profesjonalne środowisko pracy dobrze wpłynęło na rozwój młodego kierowcy, który wraz z kolegą Berndem Schneiderem wygrał pięć wyścigów serii FIA GT, co dało im tytuł wicemistrzowski. W 1999 roku Webber dostał własny samochód, jednak sezon zakończył się dla niego przedwcześnie podczas wyścigu LeMans, gdy Mercedesy dwukrotnie „odleciały”. W związku z wadą konstrukcyjną zespół Mercedesa wycofał się z pozostałych wyścigów.
Mark po raz kolejny został na lodzie, jednak dzięki znajomości z Paulem Stoddardem, australijskim biznesmenem i właścicielem zespołu Formuły 3000, zdołał zapewnić sobie miejsce w zespole EFR. W klasyfikacji końcowej był trzeci, a wśród debiutantów pierwszy. We wrześniu 2000 roku wziął udział w pierwszym teście bolidu Formuły 1. Pomyślny test w zespole Benettona zakończył się podpisaniem długoterminowego kontraktu, chociaż w 2001 roku miał wciąż jeździć w Formule 3000 i jednocześnie być kierowcą testowym Benettona.

W swoim drugim sezonie w Formule 3000 Webber wygrał trzy wyścigi, co dało mu tytuł wicemistrzowski.

Formuła 1

Pomiędzy wyścigami F3000 testował dla Benettona, czym w dużym stopniu przyczynił się do rozwoju bolidu. Po sezonie testów, w 2002 roku Mark dołączył do zespołu Minardi i w swoim debiucie w Melbourne finiszował na piątym miejscu, doprowadzając tłumy kibiców do szaleństwa.

Niestety były to pierwsze i ostatnie punkty Marka w sezonie 2002, jednak w kilku wyścigach spisał się znakomicie, co nie umknęło uwadze szefów zespołu Jaguar, którzy złożyli mu propozycję nie do odrzucenia. Po dobrym sezonie 2003, w którym zdobył 17 punktów, następny sezon był zdecydowanie słabszy. W połowie roku zespół został wystawiony na sprzedaż, a bolid Jaguar R5 był po prostu kiepski.

Po dwóch latach w Jaguarze Mark przeniósł się do zespołu BMW Williams. Australijczyk zdobył trzydzieści sześć punktów, jednak zazwyczaj podczas wyścigów nie był w stanie utrzymać doskonałych pozycji wywalczonych w kwalifikacjach.

Webber pozostał w Williamsie również w 2006 roku, jednak brak wsparcia ze strony poważnego producenta silników sprawił, że niewątpliwie był to sezon, o którym chciałby zapomineć. W połowie roku Mark oznajmił, że nie przedłuży kontraktu z Frankiem Williamsem i przeniesie się do zespołu Red Bull. Sezon 2006 zakończył z siedmioma punktami na koncie, co dało mu czternastą pozycję w klasyfikacji kierowców.

Sezon 2007 stał pod znakiem nieustających awarii Red Bulla RB3. Webber chociaż momentami demonstrował nadzwyczajną szybkość zdołał uzbierać zaledwie dziesięć oczek, co dało mu dopiero dwunastą pozycję wśród kierowców.

Rok 2008 przebiegał podobnie. Ciułanie punkcików z wyścigu na wyścig to zapewne za mało jak na ambitnego Australijczyka. Wydaje się, że najlepsze lata Webber może mieć już za sobą. Prawdziwym testerem jego formy będzie w 2009 roku nowy partner z ekipy Sebastian Vettel.

Sezon 2009 był dla Webbera najlepszym w całej karierze. Drużyna Red Bull wyposażona w doskonały bolid RB29 konkurowała z Brawn GP o tytuł mistrzowski. 69,5 punkta zapewniły Webberowi czwarte miejsce w klasyfikacji generalnej kierowców. Podczas Grand Prix Niemiec Australijczyk odniósł pierwsze w karierze zwycięstwo. Wyczyn ten powtórzył podczas Grand Prix Brazylii. To pewne, że kierowca liczył na wyższe miejsce w klasyfikacji generalnej, ale liczne awarie i kolizje uniemożliwiły mu zdobycie większej ilości punktów i ostatecznie Australijczyk zajął 4 miejsce w klasyfikacji generalnej.

W sezonie 2010 Webber stracił swoją największą szansę na tytuł. Australijczyk przewodził w klasyfikacji generalnej przez większość drugiej części sezonu, ale przez błędy w końcowych wyścigach ostatecznie ukończył zmagania na trzecim miejscu za Sebastianem Vettelem i Fernando Alonso.

Rok 2011
okazał się dla niego regresem formy. Trudności w okiełznaniu opon Pirelli, które zastąpiły produkt Bridgestone, połączone z mniejszym wsparciem zespołu oraz słabymi startami, zaowocowały jazdą w zupełnym cieniu drugiego kierowcy Red Bulla - Sebastiana Vettela. Mimo dysponowania zdecydowanie najlepszym bolidem wygrywa tylko jeden wyścig, korzystając z problemów technicznych partnera. Regularne wizyty na podium pozwalają mu zająć 3. miejsce w klasyfikacji generalnej, jeden punkt przed Fernando Alonso.

Na sezon 2012
otrzymał gorszy bolid, przez większość kampanii absolutnie nie pozwalający dominować, co początkowo okazało się dla niego paradoksalnie wybawieniem. Zaczął znów toczyć równorzędny pojedynek z zespołowym partnerem Sebastianem Vettelem, a posiadanie maszyny tylko porównywalnej z wozami McLarena czy Lotusa nie przeszkodziło mu wygrać GP Monako oraz GP Wielkiej Brytanii. Okupował pozycję wicelidera klasyfikacji generalnej za Fernando Alonso, lecz w drugiej połowie roku przestał punktować regularnie i wysoko - mimo że Red Bull wyraźnie poprawił konkurencyjność swojego auta. Kolizje z Romainem Grosjeanem w GP Japonii i GP Abu Zabi oraz awaria alternatora w GP USA przyczyniły się do tego, że ostatecznie zajął dopiero szóste miejsce tabeli łącznej.

Sezon 2013
rozpoczął się dla niego nie najlepiej - po tylko 6. miejscu na mecie domowego GP Australii, w GP Malezji zespołowy partner Sebastian Vettel odebrał mu zwycięstwo wbrew poleceniom szefów Red Bulla, na dodatek wykorzystując fakt, że Mark zgodnie z instrukcjami teamu zwolnił, by oszczędzać bolid oraz paliwo. Między zawodnikami Czerwonych Byków znów bardzo poważnie zawrzało.

Webber przez cały rok prezentował niezłą formę, ale wyraźnie ustępował Vettelowi i nie mógł marzyć o ataku na mistrzostwo. Ostatecznie choć wywalczył osiem podiów, nie odniósł żadnego zwycięstwa. Mimo że awarie dwa razy pozbawiły go dużych punktów, wspiął się na trzecią lokatę w klasyfikacji generalnej.

Był to ostatni sezon Webbera w F1. Na 2014 rok przeszedł do Długodystansowych Mistrzostw Świata (WEC), by poprowadzić nowy prototyp Porsche.
Bio - Mark Webber
Data i miejsce urodzenia27 sierpnia 1976 roku, Queenbayan, Australia
Wzrost184 cm
Waga74 kg
Statystyki - Mark Webber
Zwycięstwa9
Punkty1047,5
Wyścigi217
Pierwsze pola startowe
13
Podia42
Debiut
GP Australii 2002
Kalendarium - Mark Webber
1991Karting Junior, Australia
1992Karting NSW & ACT, Australia, 1. miejsce
1993King of Karting, Australia, 1. miejsce Karting, Canberra Cup
1994Formuła Ford, Australia
1995Formuła Ford
1996Formuła Ford Festiwal, 1. miejsce
1997Formuła 3, Anglia
1998GT, Mercedes
1999GT, Mercedesce
2000Formuła 3000, 3. miejsce
2001Formuła 3000, 2. miejsce
Formuła 1, Benetton, kierowca testowy
2002Formuła 1, Minardi, 2 punkty, 16. miejsce
2003Formuła 1, Jaguar, 17 punktów, 10. miejsce
2004Formuła 1, Jaguar, 7 punktów, 13. miejsce
2005Formuła 1, Williams, 36 punktów, 10. miejsce
2006Formuła 1, Williams, 7 punktów, 14. miejsce
2007Formuła 1, Red Bull, 10 punktów, 12. miejsce
2008Formuła 1, Red Bull, 21 punktów, 11. miejsce
2009
Formuła 1, Red Bull, 69.5 punkta, 4. miejsce
2010Formuła 1, Red Bull, 242 punkty, 3. miejsce
2011
Formuła 1, Red Bull, 258 punktów, 3. miejsce
2012
Formuła 1, Red Bull, 179 punktów, 6. miejsce
2013Formuła 1, Red Bull, 199 punktów, 3. miejsce



Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
1

Komentarze do:

Mark Webber

Mark Webber
Steve5318 2013-07-18 00:11
Bardzo lubie tego kierowcę. Troche mi go szkoda bo w Red Bull jest gorzej traktowany i często ma pecha